Sat>IP

Alles over TV en Internet via satelliet
Plaats reactie
Razornord
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 18 keer

Wie heeft er reeds ervaring met dit nog vrij nieuwe protocol? Meer specifiek had ik graag geweten of het mogelijk is om bijvoorbeeld een quad LNB via diseqc aan te sluiten op een sat>ip-server waarna deze in het ideale geval 4 streams tegelijk kan doorgeven. En dan bij uitbreiding meedere LNB's natuurlijk.

Op internet heb ik volgend projectje plusminus kunnen terugvinden: een satellierschotel via coax naar sat>ip-server, via utp-kabel naar Synology met tv-headend als backend en een smartgo-USB-dongle voor het TVV-kaartje en van daaruit naar verschillende front-end apparaten met onder meer XBMC. Idealiter heeft iemand al zo'n opstelling en dan hoop ik dat deze persoon zijn/haar opstelling en gebruikerservaring wilt delen. ;-)

Op Sat4all had ik gehoopt wat meer info te vinden maar daar blijft alles blijkbaar heel erg COAX. Voorlopig is daar niks te vinden over sat>ip.
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Bedoel je dat je naar tv wil kijken op diverse apparaten (tablets, pc) met behulp van een satellietontvanger? Dat is geen enkel probleem. Doe ik al jaren met mijn OpenPLI software.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

neenee, dit gaat een stukje verder dan het simple streamen van de SD kanalen via een enigma2 ontvanger...
Heb er ook al een en ander over gelezen, maar je hebt een special ontvanger nodig en nog wat hardware, en er zijn nog wat beperkingen...
gezien je zowiezo altijd maar max naar 4 zenders terzelfdertijd kan kijken door de beperking op je kaart zal dat binnen dit system ook zo zijn...

Wanneer je echter snel gaat zappen, opnames maakt etc is het veiliger op 3 zenders te spelen...

Je kan natuurlijk ook altijd thuis zelf via een raspberrypi een simple oscamservertje draaien met een smargo,eraan met data je TVV kaartje in en met max. 4 enigma2 ontvangers,of zelfs goedkopere SAB ontvangers van 70 euro naar je zenders kijken... opnames moet je dan wel per ontvanger gaan maken, kan je wel afkoppelen en eender waar bekijken..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Ik heb een Plex server en een VU+ Solo² (OpenPLi) gekoppeld met DreamPlex en Dreambox.bundle.
Zowel Plex media bekijken op de satbox als satelliet bekijken op alle devices met een Plex app.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ook HD sat bekijken?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Razornord schreef:Meer specifiek had ik graag geweten of het mogelijk is om bijvoorbeeld een quad LNB via diseqc aan te sluiten op een sat>ip-server waarna deze in het ideale geval 4 streams tegelijk kan doorgeven. En dan bij uitbreiding meedere LNB's natuurlijk.
Het is zeker mogelijk, maar ik heb er voorlopig alleen heel wat over gelezen. Vooral in Duitsland raakt het meer en meer ingeburgerd voor het streamen van FTA-kanalen naar smart devices.
Voor geëncrypteerde pakketten wordt SAT>IP nog bijna niet gebruikt omdat decryptie niet tot de standaard behoort.
Er zijn echter wel werkende systemen op basis van Linux, maar toch eerder "experimenteel" te noemen.

Een theoretisch voorbeeld van zo'n systeem zou uit volgende volgende componenten kunnen bestaan:
1) ontvangst: schotelantenne met Quad LNB of Quattro LNB rechtstreeks met 4 coaxkabels naar Grundig GSS.box DSI 400
2) netwerk-ingang: GSS.box DSI 400 Gigabit LAN naar Gigabit LAN router
3) decryptie + streaming: Linux-systeem met smartcardlezer en Tvheadend+capmt en OSCam dvbapi (ofwel vdr, vdr-plugin-dvbapi, vdr-plugin-satip, vdr-plugin-streamdev)
4) clients: er is nog geen sat-ip streamingserver voor tvheadend of vdr, er zijn wel Tvheadend-clients zoals XBMC of VDR streamdev clients zoals raspberry pi met minidvblinux

Met die informatie en wat Linux-ervaring kan je zeker een werkend systeem in elkaar knutselen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 227 keer
Bedankt: 624 keer

Wat is uw probleem, dat je geen coax wilt trekken naar je reciever\tv, of wil je sat-tv op je pc/smartphone/tablet ?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

http://www.gss.de/en/gssbox/application ... 52fenviron

deze grundig box (zie post raf1) heeft 4 satellitetuners en kost 139,00 € bij amazon (hard to beat, lijkt mij zo) :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Razornord
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 18 keer

raf1 schreef: Een theoretisch voorbeeld van zo'n systeem zou uit volgende volgende componenten kunnen bestaan:
1) ontvangst: schotelantenne met Quad LNB of Quattro LNB rechtstreeks met 4 coaxkabels naar Grundig GSS.box DSI 400
2) netwerk-ingang: GSS.box DSI 400 Gigabit LAN naar Gigabit LAN router
3) decryptie + streaming: Linux-systeem met smartcardlezer en Tvheadend+capmt en OSCam dvbapi (ofwel vdr, vdr-plugin-dvbapi, vdr-plugin-satip, vdr-plugin-streamdev)
4) clients: er is nog geen sat-ip streamingserver voor tvheadend of vdr, er zijn wel Tvheadend-clients zoals XBMC of VDR streamdev clients zoals raspberry pi met minidvblinux

Met die informatie en wat Linux-ervaring kan je zeker een werkend systeem in elkaar knutselen.
laroyj schreef: Je kan natuurlijk ook altijd thuis zelf via een raspberrypi een simple oscamservertje draaien met een smargo,eraan met data je TVV kaartje in en met max. 4 enigma2 ontvangers,of zelfs goedkopere SAB ontvangers van 70 euro naar je zenders kijken... opnames moet je dan wel per ontvanger gaan maken, kan je wel afkoppelen en eender waar bekijken..
Als ik bovenstaande oplossingen zou combineren, is er een minimale mogelijkheid dat ik zo'n experimenteel systeem op poten krijg. Die GSS-box lijkt me inderdaad niet de kop af qua centen maar voor de rest moet ik alles nog uitzoeken: uitrichten van satelliet (BTW: kan ik best 2 quad LNB's met DiSEqC pakken (eentje voor Astra 19,2° voor TVV andere voor Astra 28.2° voor BBC? Ik ben geen zware tv kijker dus alle Arabische zenders moet ik niet per se mee te hebben.), opzetten van Oscam en integreren van signalen backend en frontend.

Heeft iemand al ervaring met tv-headend en Oscam? Kan ik bijvoorbeeld die RaspPi met Oscam-server makkelijk configureren in tv-headend? Als ik daar een beetje hulp zou kunnen vragen als ik in de rats zit, zou dat al een mooi duwtje zijn.

Mijn doel is een beetje tweezijdig: ik heb geen zin in Telenet of Proximus en twee wil ik inderdaad op verschillende systemen kunnen kijken zowel hier als in het buitenland. Die sat>ip lijkt me wel iets voor de heel nabije toekomst dus ik wil het zeker proberen als hobby om het in elkaar te boksen.
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

laroyj schreef:ook HD sat bekijken?
Geen HD. Al weet ik niet hoe/waar je de kwaliteit kan controleren/meten.
Op het zicht is de kwaliteit is dezelfde als bij streamen van de webinterface.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Met DVBViewer Recording Service heb je al een SAT->IP server voor 15€
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Razornord schreef:BTW: kan ik best 2 quad LNB's met DiSEqC pakken (eentje voor Astra 19,2° voor TVV andere voor Astra 28.2° voor BBC?
TV Vlaanderen verhuist op 3 maart definitief naar Astra 23,5°E, dus investeren in Astra 19,2° is niet nodig, behalve als je de Duitse of Franse zenders wil.
Voor Vlaamse en Britse zenders kies je dus 2 quad LNB's met 4 DiSEqC 2/1 switchen oftewel 2 quattro LNB's met 1 multiswitch 9x4. Kies in functie van de portemonnee of de uitbreidbaarheid. (Bijvoorbeeld, als je ooit naar 8 simultane HD-streams wil uitbreiden is een systeem met quattro LNB's en multiswitch 9x8 zeker aan te raden.)
Heeft iemand al ervaring met tv-headend en Oscam? Kan ik bijvoorbeeld die RaspPi met Oscam-server makkelijk configureren in tv-headend? Als ik daar een beetje hulp zou kunnen vragen als ik in de rats zit, zou dat al een mooi duwtje zijn.
Ik heb ervaring met OSCam-server en client in een enigma2-ontvanger, dat werkt al 2,5 jaar perfect en voor tvheadend zijn dat een paar regeltjes verschil in de dvbapi-sectie van oscam.conf, dat moet lukken, op google is het ook niet echt onbekend: https://www.google.be/?q="tvheadend"+"c ... "+"dvbapi"
Razornord schreef:Mijn doel is een beetje tweezijdig: ik heb geen zin in Telenet of Proximus en twee wil ik inderdaad op verschillende systemen kunnen kijken zowel hier als in het buitenland. Die sat>ip lijkt me wel iets voor de heel nabije toekomst dus ik wil het zeker proberen als hobby om het in elkaar te boksen.
Als je SAT>IP streams via internet in het buitenland wil kijken zal je redelijk wat uploadsnelheid nodig hebben, of je moet de streams transcoderen naar een lagere bitrate.
In dat geval is een Vu+ Duo2-ontvanger waarin 4 tuners passen de beste oplossing, aangezien webstreams daarmee naar een lagere bitrate kunnen worden getranscodeert.
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat, Canaaldigitaal, Starlink ...”