België blijft achterop in FTTH

Nieuws omtrent telecom
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Een echte verrassing kun je het bezwaarlijk noemen, maar ook dit jaar is er van België geen sprake in de ranking van de Fibre to the Home Council Europe, die een stand van zaken geeft rond de uitrol van supersnelle glasvezelverbindingen tot in de woonkamer.

Bron: http://datanews.knack.be/ict/nieuws/bel ... 32543.html
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Maar dan toch een héééél klein lichtje in de duisternis... Proximus plant proefproject rond supersnel internet via glasvezel in Brussel.

Bron: http://datanews.knack.be/ict/proximus-p ... 32817.html

Wel bizar dat Nederland reeds 2 miljoen FTTH aansluitingen heeft en we in Belgie niet verder geraken dan PROEF projecten :bang:
fujiwara
Starter
Starter
Bedankt: 2 keer

Is echt wel triestig, maar wat verwacht je als er geen concurrentie is. Waarom investeren als je toch zeker bent van je klanten?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Bizar dat ze nog met proefprojecten bezig zijn,
het glas steekt al in de grond voor de bedrijventerreinen.
Waarom breiden ze dat niet gewoon uit?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

fujiwara schreef:Is echt wel triestig, maar wat verwacht je als er geen concurrentie is. Waarom investeren als je toch zeker bent van je klanten?
Of stel het anders: ga jij miljarden investeren in ftth om te weten dat je klanten alles uit het onderste van de kan willen halen, en te weten dat ze na één maand hun abonnement kunnen opzeggen om dan te providerhoppen? In Nederland kunnen ze je nog twee jaar vasthouden, hier in België kunnen ze al opzeggen bij wijze van spreken één uur na de activatie...
Waarom komt een provider als Edpnet of Belcenter niet op de proppen met een kleinschalig ftth netwerk, zoals in NL?

Om de maand een technieker gratis langs moeten sturen om alles te installeren? R&D, samenspraak met de steden, ordering, etc etc. Om dan te weten dat je jouw concurrenten, die actief zijn op jouw infrastructuur, toegang moet geven om daar dan diensten veel goedkoper aan te kunnen bieden? Of wat als Telenet dan zegt: we gaan ftth van Proximus gebruiken... Er is geen regelgevend kader.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

1 maand? 6 maand zal je bedoelen! Het minimum is 6 maand, maar Belgacom, Telenet etc hebben dit veranderd naar eigen ideeën zoals 1 maand of gewoon zonder.

Niemand, maar dan ook niemand houd je tegen om pakweg €500 startupkosten te vragen (of zelfs meer). Telenet dit deed in het begin ook : 10000 frankjes (250 euro)of er kwamn niemand langs (zogenaamd huur modem). Als er morgen een telecomprovider komt die mij kan aansluiten op fiber dan heb ik daar zonder problemen tot 1000 euro voor over. En na het betalen van zo een bedrag ga ik binnen het jaar niet denken om over te stappen naar de concurrent hoor... Overigens : naar welke concurrent zou ik gaan op fibervlak? :-)

Wat de technieker betreft idem dito! Niemand zegt dat deze for free moet komen.

En ik kan je met absolute zekerheid zeggen dat fiber niet zo duur is als men overal beweerd hoor... Investeringen zijn absoluut nodig, maar als je kleinschalig begint (gemeente per gemeente) dan zijn deze kosten nog te overzien. Je moet natuurlijk niet in héél BE tegelijk beginnen...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Lord Utopia schreef:In Nederland kunnen ze je nog twee jaar vasthouden, hier in België kunnen ze al opzeggen bij wijze van spreken één uur na de activatie...
Mij lijkt het dat je nog steeds contractueel kan vastleggen dat je dan de installatie kost alsnog moet betalen... of niet ?
Lord Utopia schreef:Om dan te weten dat je jouw concurrenten, die actief zijn op jouw infrastructuur, toegang moet geven om daar dan diensten veel goedkoper aan te kunnen bieden?
Ja, want het is al gebleken in Belgie dat zoiets zeer eenvoudig gaat... kijk maar naar Mobistar die het Telenet netwerk wil gebruiken voor TV :lol:
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

krisken schreef:1 maand? 6 maand zal je bedoelen! Het minimum is 6 maand, maar Belgacom, Telenet etc hebben dit veranderd naar eigen ideeën zoals 1 maand of gewoon zonder.

Niemand, maar dan ook niemand houd je tegen om pakweg €500 startupkosten te vragen (of zelfs meer). Telenet dit deed in het begin ook : 10000 frankjes (250 euro)of er kwamn niemand langs (zogenaamd huur modem). Als er morgen een telecomprovider komt die mij kan aansluiten op fiber dan heb ik daar zonder problemen tot 1000 euro voor over. En na het betalen van zo een bedrag ga ik binnen het jaar niet denken om over te stappen naar de concurrent hoor... Overigens : naar welke concurrent zou ik gaan op fibervlak? :-)
Hier zijn gebruikers die steen en been klagen over een prijsverhoging van een euro, maar je gaat ze wel 500 euro opstartkost vragen + abonnement van 60 euro?
En ja, uw buur en jij willen fiber, ok. Een willekeurige provider wil jullie aansluiten en jullie gaan alles betalen om de sleuven te graven en installeren (en da's meer dan 500 euro). Je denkt toch niet dat jouw buren mee gaan dragen in die installatie?
Tijden zijn veranderd hoor, nu kijkt iedereen op een euro (zelfs zij met een iPhone van 800-900 euro, die willen een zo goedkoop mogelijke herlaadkaart)
krisken schreef: En ik kan je met absolute zekerheid zeggen dat fiber niet zo duur is als men overal beweerd hoor... Investeringen zijn absoluut nodig, maar als je kleinschalig begint (gemeente per gemeente) dan zijn deze kosten nog te overzien. Je moet natuurlijk niet in héél BE tegelijk beginnen...
En dan komen klagen zoals bij VDSL2, dat niet iedereen kan genieten van hetzelfde?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Lord Utopia schreef:Hier zijn gebruikers die steen en been klagen over een prijsverhoging van een euro, maar je gaat ze wel 500 euro opstartkost vragen + abonnement van 60 euro?
Early adopters betalen alles... mensen gaan zelfs in de rij staan voor een GSM van bijna 1000 euro !
Lord Utopia schreef:En ja, uw buur en jij willen fiber, ok. Een willekeurige provider wil jullie aansluiten en jullie gaan alles betalen om de sleuven te graven en installeren (en da's meer dan 500 euro). Je denkt toch niet dat jouw buren mee gaan dragen in die installatie?
In Nederland start men ook enkel dergelijke projecten als er genoeg mensen deelnemen... wonder boven wonder kan men ze daar wel vinden dus waarom zou dit niet kunnen in Belgie ?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

hier gaan we weer over "kalifaat" Belgique 8)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Niemand gaat steen en been klagen als je service en kwaliteit aanbied. Als je 65 euro betaald voor een 12/1 verbinding dan hebben de mensen reden tot klagen. Maar als morgen mij iemand 1gbit kan leveren via fiber dan wil ik daar gerust €125 (of meer, naargelang ik het echt nodig heb) per maand voor betalen. Immers : mijn professionele EDPnet lijn met een /26 iprange etc kost mij ook meer dan €100/maand! Je moet het kaf van het koren scheiden voor je verder gaat : neem eerst de serieuze klanten (bedrijven, scholen, ...). Vervolgens bekijk je het traject dat de fiber moet afleggen en daar kan je de mensen warm maken voor fiber.

Om te beginnen : sluit akkoorden met bedrijven die reeds fiber liggen hebben. Zelfs gemeentes hebben hun eigen fibers dikwijls! En daarbij nog Eandis (jawel), syntigo, colt, bt, telenet, belgacom, mobistar, kpn, eurofiber en zo kan ik nog wel even doorgaan. Die willen allemaal met plezier een fiber leveren aan je die er dikwijls al ligt! Je zou ervan verschieten hoeveel fiber er al voor je deur ligt hoor. Omdat jij nu spreekt van "ik en mijn gebuur" wel ... wij moeten exact 20m fiber afgraven. Het ligt immers voor mijn deur van een 5-tal partijen. En dat is een simpele steenweg in een boerengat called Merelbeke.

Kosten voor het graven vallen goed mee. Beter dan je zou denken. Immers : jouw eigenste werkgever laat dikwijls installkosten vallen (dus ook graven blablabla van de fiber) als je ineens in gaat voor een contract van 5 jaar of 3 jaar.

Waar zit jouw logica om dat dan te vergelijken met VDSL2? Je moet uiteraard niet dezelfde prijzen hanteren hé.

Telefonie = EDPnet + OVH
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

In principe zou je met de gemeente een soort van "municipal broadband" kunnen oprichten, dan zou fiber sneller kunnen uitgerold worden.
Zeer bevorderlijk voor de gemeente want het zou meer bedrijven kunnen aantrekken, maar helaas veel politieke zever.
Plus de overheid heeft nog een grote hand in Proximus wat zorgt voor nog meer politieke zever.

En ja TV doet veel in België, als je van Telenet geen Vier en Vijf krijgt dan ga je niet veel mensen kunnen overtuigen. Ookal zou het enkel internet zijn dat je aanbiedt mensen hier zijn zo vastgezet aan "PACKS" liefst met gratis iPad :P
Zoveel mogelijkheden, maar echte vernieuwingen bestaan toch niet meer. Enkel het oude blijven onderhouden ookal heeft iemand 70/6 en iemand anders 12/1 de prijs is voor iedereen hetzelfde.
apestaart
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 66 keer

wied schreef:hier gaan we weer over "kalifaat" Belgique 8)
Er zijn er die willen terugkeren naar "La Belgique de Papa". :angel:
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

8balljunkie schreef:In principe zou je met de gemeente een soort van "municipal broadband" kunnen oprichten, dan zou fiber sneller kunnen uitgerold worden.
Zeer bevorderlijk voor de gemeente want het zou meer bedrijven kunnen aantrekken, maar helaas veel politieke zever.
Plus de overheid heeft nog een grote hand in Proximus wat zorgt voor nog meer politieke zever.

En ja TV doet veel in België, als je van Telenet geen Vier en Vijf krijgt dan ga je niet veel mensen kunnen overtuigen. Ookal zou het enkel internet zijn dat je aanbiedt mensen hier zijn zo vastgezet aan "PACKS" liefst met gratis iPad :P
Zoveel mogelijkheden, maar echte vernieuwingen bestaan toch niet meer. Enkel het oude blijven onderhouden ookal heeft iemand 70/6 en iemand anders 12/1 de prijs is voor iedereen hetzelfde.
Als met 'the last mile' zou vastleggen op gemeente/provincie/staat niveau dan zou de concurrentie op heel andere vlakken gaan werken.
Telenet? Monteur steek kabel in wijkkast in TN apparatuur en je hebt TN service? Proximus? Idem. Random OLO met groot sport aanbod? Idem. Cheape internet only OLO? Idem.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

8balljunkie schreef:In principe zou je met de gemeente een soort van "municipal broadband" kunnen oprichten
Gemeentes klagen nu al enorm wegens geldgebrek... hoe gaan ze dat financieren.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member

Dat is inderdaad punt 1, maar wanneer het uitgerold is hebben ze wel inkomsten natuurlijk.
Als je dat moet vergelijken met wegen onderhouden dat brengt niets op.

Uiteindelijk is het nu het moment waarop het zou kunnen gebeuren want gemeentes moeten/mogen zelf meer.
En zoals ik kan zien op je speedtest woon/studeer/werk je in Leuven en ga je mij niet zeggen dat Leuven een arme gemeente is.
Nu een van de problemen zou zijn dat je enkele grote spelers tegen je zult krijgen, Minister Geert Bourgeois komt niet zomaar bij Telenet op de koffie €€€€€€€ :wink:

@AndRo555
Dat zou inderdaad een mooi verhaal zijn, maar dan zit je weer met het probleem van wie is de beheerder. Een monster als Eandis?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De providers zitten gewoon in een luie stoel, waarom zouden ze bewegen.

Wat kosten betreft: ik betaal nu €25 voor een 30/2 lijntje,
ik wil gerust €70 betalen voor Gbit-achtige snelheden, inclusief een upfront van €1000, zodat ik niet wegloop 1uur na de activatie.
Maar als consument moet je dan ook de garantie hebben dat ze niet plots de snelheid decimeren of de voorwaarden catastrofaal aan te passen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Trouwens internet aanbieden op zo'n FTTH is één ding (en nog relatief eenvoudig), maar ik denk dat je als klant dan ook wel verwacht van eveneens telefonie en TV te hebben (waar het toch wat complexer lijkt vrees ik). Zoiets op gemeentelijk niveau opzetten is gewoon niet realistisch.
8balljunkie
Pro Member
Pro Member

Als de prijs laag is dan kan je eventueel combineren met bestaand diensten.
Mensen willen €70 betalen voor FTTH, maar in werkelijk zal die prijs veel lager zijn wat dus perfect te combineren valt met andere diensten van een andere provider.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

8balljunkie schreef:Mensen willen €70 betalen voor FTTH, maar in werkelijk zal die prijs veel lager zijn
En dat kan jij zo vertellen... ik vrees dat alle FTTH projecten heel wat jaren nodig hebben om winstgevend te worden.

Als je dus niet alle diensten kan aanbieden dan mis je gewoon potentieel.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

r2504 schreef:Trouwens internet aanbieden op zo'n FTTH is één ding (en nog relatief eenvoudig), maar ik denk dat je als klant dan ook wel verwacht van eveneens telefonie en TV te hebben (waar het toch wat complexer lijkt vrees ik). Zoiets op gemeentelijk niveau opzetten is gewoon niet realistisch.
Telefonie lijkt me niet echt een probleem : dat is een kwestie van een voipplatform en een deal met Mobistar/Proximus/Base om MVNO te spelen. TV is inderdaad moeilijker (al kon je dat doen met Bhaalu...maar ja...)

Telefonie = EDPnet + OVH
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

krisken schreef:Telefonie lijkt me niet echt een probleem : dat is een kwestie van een voipplatform en een deal met Mobistar/Proximus/Base om MVNO te spelen. TV is inderdaad moeilijker (al kon je dat doen met Bhaalu...maar ja...)
Hoe meer deals hoe kleiner de marge hé.

Trouwens als je op gemeentelijk niveau voor al die technologieen expertise in huis moet halen lijkt me dat ook niet rendabel.
malinwa001
Pro Member
Pro Member
Twitter: malinawa001
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 12 keer

Misschien zal het uit de buurlanden moeten komen. Een speler daar die in dit kluwen wel in fiber wil investeren. Stad per stad onderzoeken of het winstgevend genoeg is, zoals op nederlands model.
Desnoods geïnteresseerden via een participatie zelf laten betalen voor een deel van de kosten, beetje zoals ECOpower is gestart.
Als je een mooi startkapitaal hebt een een duidelijk alternatief kan bieden voor Telenet en Proximus kan het niet anders dan lukken.

Content zal waarschijnlijk de struikelblok zijn want jan met de pet wil alle vlaamse zenders hebben, om daarna te zeggen dat er niks op te zien is.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Wie weet komt die speler er gauw :-) Héél gauw :-)

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”