geheugengebruik browsers

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Naar aanleiding van een ander topic valt het mij op dat mensen blijkbaar gewoon zijn dat een browser veel geheugen gebruikt. Velen op dit forum maken waarschijnlijk ook gebruik van een of meerdere Track- of Adblockers.

Wat echter minder geweten is, is dat de meest populaire addons zoals Adblock Plus ongelofelijk bijdragen tot overmatig geheugengebruik van een browser:
https://tweakers.net/nieuws/96051/ontwi ... refox.html

Recentelijk werd er echter een project opgestart om hier komaf mee te maken, en eindelijk een general purpose blocker te bouwen die efficiënt is, en tegelijk een vervanging biedt voor meerdere addons die soms naast elkaar gedraaid worden zoals AdBlock, AdBlock Plus, Disconnect, Ghostery, Request Policy, enz.:

uBlock Origin

Op diezelfde pagina kan je ook vergelijkingen vinden tussen de efficiëntie van de verschillende addons. Veel plezier met uBlock Origin. :beerchug:

Download voor Firefox (ook voor Android!)
Download voor Chrome
Laatst gewijzigd door Kenw00t 09 jul 2015, 15:56, in totaal 2 gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

Nog efficiënter is de host file, of zelf op je router ad domeinen en IP's blokkeren :)
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
Gebruikersavatar
Razornord
Pro Member
Pro Member
Berichten: 284
Lid geworden op: 14 jun 2007, 11:20
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 17 keer

Bedankt voor de tip! Bijzonder nuttige bijdrage.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jos123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1348
Lid geworden op: 07 maa 2013, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 62 keer

thomasv schreef:of zelf op je router ad domeinen en IP's blokkeren :)
Hoe?
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
lirec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 524
Lid geworden op: 03 aug 2010, 14:43
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

+1 => getest op chrome, werkt schitterend, op eerste zicht sneller + mindergeheugengebruik idd

link voor chrome extensie: https://chrome.google.com/webstore/deta ... iagm?hl=nl
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de hosts file
http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm

Je zou deze ook kunnen instellen in de router, maar let op dat het geen bottleneck wordt op het geheugen van de router.
FRITZBOX 7360 waarschijnlijk ook voor de 7490 http://en.avm.de/nc/service/fritzbox/fr ... rotection/
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

thomasv schreef:Nog efficiënter is de host file, of zelf op je router ad domeinen en IP's blokkeren :)
Een blocker in de browser doet tegenwoordig meer dan wat domeinnamen blokkeren. Kijk maar eens in die filterlijstjes. :wink:
En dan hebben we het nog niet over het automatisch updaten van de filterlijsten door de community, het toevoegen van websites aan een uitzonderingenlijst, zelf via de GUI nieuwe elementen kunnen selecteren die geblokkeerd moeten worden op een bepaalde website, ...

Die hostsfile doet dus maar een fractie van wat er tegenwoordig nodig is.
Zie ook: https://superuser.com/questions/686041/ ... hosts-file
Afbeelding
8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 352
Lid geworden op: 30 mei 2012, 10:31
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer

Een combinatie van de 2 is zeker geen slechte optie, want er schuilt enorm veel in advertentienetwerken.
Denk ook aan mobiele gebruikers waar er tot nu toe weinig tot geen addons beschikbaar zijn.
Chrome voor Android heeft geen addons als je die dan via de router kan blokkeren is er al meer veiligheid, natuurlijk is er nog altijd het mobiel netwerk waar alles vlekkeloos kan binnen stromen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dus als je irritante reclame in apps wil blokkeren,
met ik in mijn router de hosts file aanpassen?

edit: nee dus :)
Ik heb AdBlockPlus geïnstalleerd (via sideloading) en plots zijn alle ads weg.
Zalig!!!
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Hosts files bestaan op alle soorten systemen (Windows, Linux, Android, routers, ...) en zijn aanpasbaar voor Adblocking doeleinden. Ik zou er echter mee oppassen, zeker met het blokkeren op routerniveau, omdat veel websites ondertussen een Adblockerdetectie hebben en daardoor sommige functies gaan blokkeren. Als fallback raad ik daarom iedereen thuis aan om Internet Explorer te gebruiken indien er iets niet werkt dat toch kost wat kost moet werken. Het zou maar eens moeten lukken dat je dan niet thuis bent en je via telefoon moet uitleggen hoe ze het op de router moet uitschakelen (have fun).

Voor Android heb je op dit moment de beperkte keuze tussen Adblock Plus en AdAway. Maar ik ben zeker dat uBlock er ook komt voor Android.
Afbeelding
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

8balljunkie schreef:natuurlijk is er nog altijd het mobiel netwerk waar alles vlekkeloos kan binnen stromen.
Daarvoor kunnen we dan weer VPN'en.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Zeg, AdBlock Plus slaagt er in om op VTM de reclame te onderdrukken, maar µBlock en de 'gewone' AdBlock niet. Iemand een idee wat het verschil is? (Chrome)
(Daarmee bedoel ik dus: reclame onderdrukken zonder dat je de melding krijgt "Controleer of je adblocker actief is in de browser. Zet deze uit en probeer opnieuw."
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Edit 2: vink daarvoor EasyList Dutch aan.

Je moet trouwens op tijd manueel nakijken voor updates van de add-on zelf, aangezien deze niet door appstore van de browsers geupdate wordt. De filterlijstjes in uBlock updaten zichzelf echter wel.
Afbeelding
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Gisteren ook overgestapt op µblock. De helft minder geheugenverbruik in Firefox, en mijn pc blijft eveneens een stukje stiller wat de ventilator betreft. Amai. Super goeie tip!
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Ik ben ook µBlock en nu µMatrix gaan gebruiken. Het vraagt wel enige set-up in het begin, maar werkt inderdaad prima.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

werkt goed, adblock plus verwijderd
Je moet trouwens op tijd manueel nakijken voor updates van de add-on zelf
hoe doe je dat?
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Daarvoor kijk je op de Git pagina van de ontwikkelaar en zoek je het .xpi bestand om het manueel te installeren. (lees: gewoon op de xpi klikken :wink: )
Maar sindskort zit de app zowel op de Chromestore als op de Firefox store. Enige nadeel, versie's lopen altijd achter...

Firefox addon page
Chrome web store
Afbeelding
hineo
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 feb 2015, 17:17
Bedankt: 1 keer

Bedankt voor deze tip. Had er zelf ook last van. Stuk beter nu.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Ik gebruik noscript laat enkel toe waarvan ik vind dat ik nodig heb, en eigenlijk heb ik praktisch geen banners/reclame.
billgoldberg
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mei 2013, 22:47

Heb dit ook gelezen op reddit en ik gebruik nu ook ublock, maar eerlijk gezegd zie ik geen verschil met ABP.

Hij werkt even goed maar Firefox gebruikt bij mijn weten evenveel ram (meestal rond 200-300mb) als voordien.
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer

Goede tip, Adblock Plus was me al lang een doorn in het oog. Ik heb wel nog wat vraagjes:
*Blijkbaar liggen er bij µblock allerlei privacy filters standaard aan, die had ik dus niet bij Adblock. Hoe vallen die mee in het gebruik? Ik heb niks tegen filtering van tracking cookies e.d., integendeel, maar ik zou ook niet graag hebben dat ik op verschillende plaaten telkens terug moet inloggen omdat die filter dat blokkeert.
*Het toevoegen van eigen regels is me nogal een mysterie bij µblock. Als je op een schermelement klikt om het te blokkeren, komt er een soort kadertje tevoorschijn met wat code. Word je verondersteld die zelf te knip-plakken in de opties van µblock? Bij Adblock klikte je gewoon op OK, en dat was het dan.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Iemand een idee welke adblock de "pre-rolls" in de HTML5 player van Youtube eruit filtert?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Gautier schreef:*Blijkbaar liggen er bij µblock allerlei privacy filters standaard aan, die had ik dus niet bij Adblock. Hoe vallen die mee in het gebruik?
Ik merk dat ie ook Google Analytics blokkeert, wat best vervelend is voor website-eigenaren zoals ikzelf :). Ik weet dus niet hoe ik dat alleen kan excluden en toch toestaan. Ook merk ik dat ik met µBlock op sommige sites het moet uitschakelen om dingen werkend te krijgen, waar dat bij ABP eigenlijk nooit het geval was.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

selder schreef:Iemand een idee welke adblock de "pre-rolls" in de HTML5 player van Youtube eruit filtert?
Indien je Safari gebruikt, dan was dit een bug die in 0.8.8.4 opgelost werd: https://github.com/gorhill/uBlock/releases
Afbeelding
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Ik heb een probleem dat ik niet meer op "installeren" of settings op de site https://play.google.com kan klikken.
Zelf in safe-mode (firefox) werkt het niet, ik veronderstel dat ook al zijn de addons uitgeschakeld de settings blijven staan.
idem met mijn Chrome account...

Waar mijn vriendin haar Chrome account & IE blijven werken... Dikke merde, want kan niets in de settings van µblock vinden.
Afbeelding
Tazmanian79
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57
Twitter: yvessoers
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

Je kan per site toch instellen dat daar Ublock wordt uitgeschakeld?
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

staat voor play.google.com volledig uit, kan nu toeval zijn maar het is effectief begonnen sinds µblock
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Hier geen probleem op die website.
Afbeelding
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 480
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

om het geheugengebruik van Firefox binnen de perken te houden, maak ik gebruik van Firemin.
Dit kleine tooltje slaagt erin om het door Firefox gebruikte geheugen te beperken tot 20MB. Af en toe eens een uitschieter naar 60MB, maar doorgaans blijft hij zelfs onder de 10MB.
Ik heb er nog geen nadelen aan ondervonden en bergijp eigenlijk niet waarom dit niet standaard in firefox zit...
Firmin zelf gebruikt minder dan 1MB.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Die µBlock is inderdaad vlotter dan ABP, maar blokkeert ook véél meer. Heel http://users.telenet.be/ zit bvb in de bloklist (waardoor http://sintsixtus.be/ niet werkt :p) en ik zie niet hoe ge individuele regels toch kunt toestaan?
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer

Om verder te gaan op m'n eerste opmerking, daarom dat ik ook de ganse meuk van wat µBlock voorstelt heb uitgeschakeld. Enkel Easylist + FR/NL-filter liggen bij mij aan, en da's ook wat je normaal standaard bij ABP hebt.

Heb de website van µBlock eens uitgevlooid, en het blijkt dat die kerel er toch nogal eigenaardige concepten op nahoudt. Hij blokkeert voor zichzelf standaard alles. Da's zijn goed recht, maar da's een paranoia-instelling waar de doorsnee gebruiker niet echt van zal houden. Het verklaart misschien waarom hij zoveel filters standaard aanschakelt.

Ik ken de syntax van ABP vrij goed, dus laat maar weten als je iets wil deblokkeren. Een URL deblokkeren begint standaard met dubbele apestaart, die moet je toevoegen aan de persoonlijke filters in de instellingen van µBlock:
@@www.abc.com/...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Na wat langer gebruik valt het toch tegen.... Het geheugengebruik is lager, maar er zijn ook een heel aantal dingen die standaard niet werken. Oa de meldingen van de adblocker voor video content op HLN/VTM raken niet opgelost, en bij Adblock is dat geen probleem. Veel pagina's die gewoon blank blijven, oa deze voor online betalingen... Ik denk dat ik terug overschakel naar Adblock Plus. :bang:
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Schakel om te beginnen al enkel dezelfde filterlijstjes in zoals bij ABP het geval was. Standaard zijn er in uBlock al heel wat aangevinkt. Het VTM probleem werd bij mij opgelost door EasyList Dutch aan te vinken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

Slafes schreef:video content op HLN/VTM
meon schreef:Heel http://users.telenet.be/ zit bvb in de bloklist (waardoor http://sintsixtus.be/ niet werkt :p) en ik zie niet hoe ge individuele regels toch kunt toestaan?
Ik ga nu zelf nooit naar die websites zoals HLN of VTM, maar als je enkel EasyList en NL list gebruikt, werkt alles perfect.

Dus ik heb actief:
  • µBlock filters‎
  • µBlock filters – Privacy
  • NLD: EasyList Dutch
Vergeet niet dat ge hele domeinen kunt whitelisten (options > whitelist), meer info hier: https://github.com/gorhill/uBlock/wiki/ ... a-web-site

Ge kunt echt heel gedetailleerd zelfs gaan whitelisten. Je wil bv wel YouTube ads blocken, maar je wilt wel ads zien bij je favoriete channel om hun te helpen, dat kan ook en is hier uitgelegd: https://github.com/gorhill/uBlock/wiki/ ... be-channel
Vb: *youtube.com/*&user=MKBHD*
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Het VTM nieuws/online betalen werd bij mij opgelost door Easylist Dutch in te schakelen, voor de rest heb ik niets anders aangepast. Bij mij stond er dus standaard zo goed als niets aangevinkt van al die lijsten.

In ieder geval bedankt voor de hulp, al vrees ik dat ik bij kennissen toch ga opteren voor Adblock plus, dat is toch een stuk voor meer normale gebruikers. :)
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Modbreak:
Wrong topic :) Maar zelf al opgelost zie ik, mooi zo.
Als er iemand naar een powerbank vraagt raad ik telkens Anker aan.
Ze zijn veruit de beste.

http://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_ss_i_1 ... Caps%2C146



edit: ze hebben nu zelfs een 25600mAh model :eek:


Laatst gewijzigd door meon 04 maa 2015, 21:15, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: Wrong topic
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

^^ kpeis dat ge in't verkeerde topic zit :beerchug:
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Ik ben er zeker van :lol: , had probeerd om het bericht nog te verwijderen maar dit lukt niet meer. :-(
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

v0.9.1.0 is uit sinds gisteren. Je kan het nu ook installeren in Firefox for Android.
Afbeelding
Gautier
Pro Member
Pro Member
Berichten: 286
Lid geworden op: 31 dec 2012, 17:33
Locatie: Frankrijk / VK
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 94 keer

Ondertussen rare toestanden hier. µBlock is van naam veranderd (toch onder Chrome), en heet nu µBlock Origin. Omdat de ontwikkeling blijkbaar is doorgegeven aan een ander, die wel onder de naam µBlock verder gaat (maar da's dus wel een andere plug-in). Maar ondertussen blijft die Origin ook verder leven. Ik laat hem er voorlopig opstaan, ik zie nog wel hoe het loopt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”