Elektriciteit plots een pak duurder
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Top3 van verschillende maanden
December 2014
1 Luminus Optimal: €445,43
2 Electrabel Easy Vast: €472,17
3 Electrabel Green: €483,69
Januari 2015
1 Luminus Optimal: €519,50
2 Electrabel Easy Vast: €522,64
3 OCTA+ Web Variabel: €528,34
> 16% duurder!?
Februari 2015
1 Electrabel Easy Vast: €495,72
2 Electrabel Green: €502,12
3 Luminus Optimal: €506,70
> 5% goedkoper tov januari
> 11% duurder dan december
Is de BTW terug 21% ipv 6%? Toen zag je ook een daling van 14%...
De BTW verlaging is ondertussen al bijna volledig "opgegeten", prijzen staan nu (februari) 5,5% lager dan in maart 2014.
Als de BTW terug naar 21% gaat, gaan we dat wel voelen...
December 2014
1 Luminus Optimal: €445,43
2 Electrabel Easy Vast: €472,17
3 Electrabel Green: €483,69
Januari 2015
1 Luminus Optimal: €519,50
2 Electrabel Easy Vast: €522,64
3 OCTA+ Web Variabel: €528,34
> 16% duurder!?
Februari 2015
1 Electrabel Easy Vast: €495,72
2 Electrabel Green: €502,12
3 Luminus Optimal: €506,70
> 5% goedkoper tov januari
> 11% duurder dan december
Is de BTW terug 21% ipv 6%? Toen zag je ook een daling van 14%...
De BTW verlaging is ondertussen al bijna volledig "opgegeten", prijzen staan nu (februari) 5,5% lager dan in maart 2014.
Als de BTW terug naar 21% gaat, gaan we dat wel voelen...
- Bijlagen
-
- 2015.02.pdf
- Februari
- (133.84 KiB) 21 keer gedownload
-
- 2015.01.pdf
- Januari
- (133.49 KiB) 12 keer gedownload
-
- 2014.12.pdf
- December
- (133.53 KiB) 10 keer gedownload
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Het blijft debiel tot en met dat we 21% BTW, luxe tarief dus, moeten ophoesten voor een basisbehoefte. Dat valt toch niet met elkaar te rijmen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
En als het van sommige regeringspartijen afhangt komt er nog een verhoging van BTW en noemen ze het taxshift...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- heist_175
- Elite Poster
Kijk eens om u heen, is energie werkelijk een basisbehoefte ? Veel mensen gebruiken het anders op een luxe-manier.
's Morgens met z'n allen in de file gaan staan, omdat het kan, niet omdat het moet.
's Avonds met z'n allen aan de 60" flatscreen, omdat het kan, niet omdat het moet.
's Nachts de verwarming op 24° laten draaien, omdat het kan, niet omdat het moet.
Taxeer vervuiling en dus energie.
Eén uitzondering: op kerosine van vliegtuigen màg er geen taks geheven/gehoffen worden, dat is een internationaal akkoord,
oftewel een GIGANTISCHE gunstmaatregel voor de luchtvaartsector.
Vliegtuigmaatschappijen betalen geen accijnzen of BTW op brandstoffen, en wordt er evenmin BTW op vliegtickets geheven voor grensoverschrijdende vluchten.
ICAO
Dus de vervuiler zal nooit echt betalen, beschermd door allerlei (internationale) verdragen.
Dat is trouwens de reden dat je zo goedkoop met het vliegtuig kan, maar dat (internationale) treintickets zo duur zijn...
's Morgens met z'n allen in de file gaan staan, omdat het kan, niet omdat het moet.
's Avonds met z'n allen aan de 60" flatscreen, omdat het kan, niet omdat het moet.
's Nachts de verwarming op 24° laten draaien, omdat het kan, niet omdat het moet.
Taxeer vervuiling en dus energie.
Eén uitzondering: op kerosine van vliegtuigen màg er geen taks geheven/gehoffen worden, dat is een internationaal akkoord,
oftewel een GIGANTISCHE gunstmaatregel voor de luchtvaartsector.
Vliegtuigmaatschappijen betalen geen accijnzen of BTW op brandstoffen, en wordt er evenmin BTW op vliegtickets geheven voor grensoverschrijdende vluchten.
ICAO
Dus de vervuiler zal nooit echt betalen, beschermd door allerlei (internationale) verdragen.
Dat is trouwens de reden dat je zo goedkoop met het vliegtuig kan, maar dat (internationale) treintickets zo duur zijn...
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 36 keer
Ik vind een lastenverschuiving naar consumptie nog niet zo een slecht idee. Liever wat meer loon en dan kies ik in wezen zelf waar ik het aan uitgeef en word ik daarop belast.
Vanuit ecologisch opzicht is die verhoging van de BTW zelfs nog een goed idee. Mensen zullen bewuster met energie omgaan.
De kern van het probleem (stijging distributie- en nettarieven) ligt trouwens in het verleden, namelijk de oversubsidiëring van zonnepanelen.
Vanuit ecologisch opzicht is die verhoging van de BTW zelfs nog een goed idee. Mensen zullen bewuster met energie omgaan.
De kern van het probleem (stijging distributie- en nettarieven) ligt trouwens in het verleden, namelijk de oversubsidiëring van zonnepanelen.
- heist_175
- Elite Poster
Een deel kan als basis beschouwd worden en de rest als luxe.
Ik zeg maar wat: de eerste 2000kWh per adres (EAN nummer) aan 6%
de rest aan 21% (of nog hoger)
Idem voor gas, 15000kWh is basis, de rest luxe.
Mazout ontsnapt hier wel, omdat je geen jaarverbruik etc hebt.
En net mazout moet eruit.
Zeker voor elektriciteit: als je arm bent, heb je weinig toestellen.
Ben je rijk, kan je u een sauna of 60" flatscreen veroorloven.
(eventjes zwart-wit rijk/arm )
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 70 keer
Tuurlijk is dat een tax shift.
Van de taxen die de werkgevers betalen op arbeid naar de taxen die werknemers betalen op consumptie.
Natuurlijk zakt de consumptie dan nog meer in elkaar en verlengt dit de crisis aleen maar, maar dat is net he hele punt.
Kijk eens goed wie er beter wordt van de crisis. Het zijn niet de armen en de middenklasse, dat kan ik u wel zeggen.
Er is sinds 2008 een versnellingske hoger geschakeld in de klassestrijd, en het is niet de armen tegen de rijken, het zijn de rijken tegen de armen. En ikw eet dat ik nu wel wreed extreem links klink, maar de vijfers liegen er eerlijkgezegd niet om.
Van de taxen die de werkgevers betalen op arbeid naar de taxen die werknemers betalen op consumptie.
Natuurlijk zakt de consumptie dan nog meer in elkaar en verlengt dit de crisis aleen maar, maar dat is net he hele punt.
Kijk eens goed wie er beter wordt van de crisis. Het zijn niet de armen en de middenklasse, dat kan ik u wel zeggen.
Er is sinds 2008 een versnellingske hoger geschakeld in de klassestrijd, en het is niet de armen tegen de rijken, het zijn de rijken tegen de armen. En ikw eet dat ik nu wel wreed extreem links klink, maar de vijfers liegen er eerlijkgezegd niet om.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Daarmee ga je er gewoon van uit dat niemand op elektriciteit verwarmt... Ik heb bv zelf een heel hoog elektriciteitsverbruik (+6000 kWh per jaar), maar dat komt omdat op de gasverwarming na (gaskachels) al de rest op elektriciteit wordt verwarmd (warm water grootste verbruiker)... Maar ben ik daarom een luxe elektriciteit verbruiker? Daarom niet per se...heist_175 schreef:Een deel kan als basis beschouwd worden en de rest als luxe.
PS: ik heb een gewone 32" tv (tegenwoordig al een klein formaat)
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
Je moet wel weten wat je wilt of schrijft hee. Je begint over je stroomfactuur (wat dus over elektriciteit gaat) en dan begin je in een volgend bericht over "energie" in het algemeen, zoals brandstof voor auto's????heist_175 schreef:Kijk eens om u heen, is energie werkelijk een basisbehoefte ? Veel mensen gebruiken het anders op een luxe-manier.
En stroom (want daar gaat dit topic over en niet over "energie") is een basisbehoefte, hoe je het draait of keert. Ik wil jou eens je huishouden zien runnen zonder elektriciteit: geen licht, geen eten klaarmaken als je met elektriciteit kookt, geen verwarming als je een of ander verwarmingstoestel hebt met elektronische ontsteking, niet stofzuigen, geen koelkast, geen diepvriezer, geen warm water mocht je een elektrische boiler hebben, geen radio, geen tv, geen PC, geen internet (want je modem doet het niet), geen wasmachine, geen vaatwasser, geen mixer, geen keukenrobot, geen dampkap, geen koffieapparaat, geen droogkast, geen oven, geen... (ik kan nog even doorgaan). Als jij van mening bent dat dit een luxe is, wat houdt je tegen om al die toestellen buiten te gooien en in de tijd terug te keren? Breng eens een bezoek aan Bokrijk, daar zie je hoe ze het vroeger deden zonder deze luxe.
-
- Elite Poster
Graag niet het zoveelste zonnepanelen topic beginnen aub. Wat je schrijft over meer loon en kiezen waar je het zelf aan uitgeeft, daar kan ik mij volledig in vinden. Alleen... als je dan, zoals vele mensen (ikzelf inbegrepen), naar uw portemonnee kijkt en bij buitenlandse (web)shops gaat kopen, dan riskeer je nog de opmerking te krijgen dat je de lokale economie/middenstand helpt failliet gaan door niet bij hen te kopen. En zo zal het altijd wel iets zijn zeker?Steven7 schreef:Ik vind een lastenverschuiving naar consumptie nog niet zo een slecht idee. Liever wat meer loon en dan kies ik in wezen zelf waar ik het aan uitgeef en word ik daarop belast.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Meer btw op consumptie werkt alleen op grote schaal.
Als alleen Belgie de taxshift doorvoert van werk naar consumptie, dan gaan we werken in België en consumeren in de buurlanden.
En dan stuikt het land helemaal in mekaar.
Trouwens, het is niet omdat je multimiljonair bent dat je tien keer meer eet op een dag dus het is geen alternatief voor vermogensbelasting.
J.
[ Post made via mobile device ]
Als alleen Belgie de taxshift doorvoert van werk naar consumptie, dan gaan we werken in België en consumeren in de buurlanden.
En dan stuikt het land helemaal in mekaar.
Trouwens, het is niet omdat je multimiljonair bent dat je tien keer meer eet op een dag dus het is geen alternatief voor vermogensbelasting.
J.
[ Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
En nog zo iets:
Heist_175 schreef: Taxeer vervuiling en dus energie.
In jouw opinie moeten we dus propere energiebronnen zoals elektriciteit en aardgas gaan taxeren? Nou moe, ben ik content dat ik verwarm met een houtkachel die mijn hele huis verwarmt. En taxeren is er in mijn geval niet bij, want al het hout dat in de kachel gaat is gratis, paletten en afvalhout van op het werk. En hout verbranden vervuilt een pak meer dan elektriciteit of aardgas en dat hout verbranden ga je dus niet (kunnen) taxeren? Rare hersenkronkels hier.
Heist_175 schreef: Taxeer vervuiling en dus energie.
In jouw opinie moeten we dus propere energiebronnen zoals elektriciteit en aardgas gaan taxeren? Nou moe, ben ik content dat ik verwarm met een houtkachel die mijn hele huis verwarmt. En taxeren is er in mijn geval niet bij, want al het hout dat in de kachel gaat is gratis, paletten en afvalhout van op het werk. En hout verbranden vervuilt een pak meer dan elektriciteit of aardgas en dat hout verbranden ga je dus niet (kunnen) taxeren? Rare hersenkronkels hier.
- heist_175
- Elite Poster
@Verwarmen op elektriciteit
Er wordt nu ook al onderscheid gemaakt tussen enkelvoudige teller/dubbele teller en nachtteller. Typisch zal elektrische verwarming op een nachtteller lopen, met een backupcircuit op de dagteller.
@ brandstof voor de auto
Er was sprake van een taxshift. Ik mag dan wel hopen dat we niet enkel naar elektriciteit gaan kijken, maar naar alle energiedragers?
@ hout
Als jij het hout niet zou gaan ophalen om op te fikken, zou het bedrijf in kwestie het houtafval naar het containerpark (of soortgelijk) moeten brengen.
Electrabel mag het dan vergassen om elektriciteit te maken, en krijgt er nog GSC's bij ook.
@ basisbehoefte
Ik kan TV kijken moeilijk als basisbehoefte zien, zeker als het op een 50" model is. Een homeserver hebben draaien, is dat een basisbehoefte? Een zonnebank? Een sauna?
Vandaar: een eerste schijf (eventueel afhankelijk van het aantal inwoners) aan een basistarief (circulatiepomp, radio, koelkast, wasmachine, ...)
en alles daarboven aan een veel hoger tarief: sauna, elektrische garagepoort, ... omdat dat echt niet als basis beschouwd kan worden.
Dezelfde logica zit nu al in de gunstmaatregel voor de bouwsector: 6% BTW als de woning ouder is dan x jaar, maar niet voor luxe (bv sauna).
En gas/elektriciteit zijn helemaal niet zo groen. Tenzij we nucleair als "groen" beschouwen, is er in België voornamelijk grijze energie.
Gas draagt ook bij aan CO2 uitstoot, dus beperken lijkt me best wel verdedigbaar.
Maar om dus terug te komen op mijn initiële vraag: zoals Steven7 schreef, zal de verhoging vermoedelijk bij de verhoging van de nettarieven liggen.
@ webshops
Als de BTW in België verhoogt naar 30%, dan moeten vrijwel alle webshops ook 30%BTW aanrekenen aan hun Belgische klanten.
Voor de overheid verandert er niets, qua geschatte inkomsten uit BTW.
Maar de bedrijven verkopen niets meer, waardoor er minder lonen zijn én meer werkloosheidsuitkeringen. Vandaar de vraag van heel wat winkels (oa Colruyt > Collishop) om weekend en avond/nachtarbeid goedkoper te maken. Tot op heden is daar nog geen akkoord over en verschepen bijna alle webwinkels die "koop voor 24u en morgen in huis" afficheren vanuit Luxemburg, Duitsland, Nederland, ... omdat het daar goedkoper is om personeel 's nachts etc in te zetten.
Er wordt nu ook al onderscheid gemaakt tussen enkelvoudige teller/dubbele teller en nachtteller. Typisch zal elektrische verwarming op een nachtteller lopen, met een backupcircuit op de dagteller.
@ brandstof voor de auto
Er was sprake van een taxshift. Ik mag dan wel hopen dat we niet enkel naar elektriciteit gaan kijken, maar naar alle energiedragers?
@ hout
Als jij het hout niet zou gaan ophalen om op te fikken, zou het bedrijf in kwestie het houtafval naar het containerpark (of soortgelijk) moeten brengen.
Electrabel mag het dan vergassen om elektriciteit te maken, en krijgt er nog GSC's bij ook.
@ basisbehoefte
Ik kan TV kijken moeilijk als basisbehoefte zien, zeker als het op een 50" model is. Een homeserver hebben draaien, is dat een basisbehoefte? Een zonnebank? Een sauna?
Vandaar: een eerste schijf (eventueel afhankelijk van het aantal inwoners) aan een basistarief (circulatiepomp, radio, koelkast, wasmachine, ...)
en alles daarboven aan een veel hoger tarief: sauna, elektrische garagepoort, ... omdat dat echt niet als basis beschouwd kan worden.
Dezelfde logica zit nu al in de gunstmaatregel voor de bouwsector: 6% BTW als de woning ouder is dan x jaar, maar niet voor luxe (bv sauna).
En gas/elektriciteit zijn helemaal niet zo groen. Tenzij we nucleair als "groen" beschouwen, is er in België voornamelijk grijze energie.
Gas draagt ook bij aan CO2 uitstoot, dus beperken lijkt me best wel verdedigbaar.
Maar om dus terug te komen op mijn initiële vraag: zoals Steven7 schreef, zal de verhoging vermoedelijk bij de verhoging van de nettarieven liggen.
@ webshops
Als de BTW in België verhoogt naar 30%, dan moeten vrijwel alle webshops ook 30%BTW aanrekenen aan hun Belgische klanten.
Voor de overheid verandert er niets, qua geschatte inkomsten uit BTW.
Maar de bedrijven verkopen niets meer, waardoor er minder lonen zijn én meer werkloosheidsuitkeringen. Vandaar de vraag van heel wat winkels (oa Colruyt > Collishop) om weekend en avond/nachtarbeid goedkoper te maken. Tot op heden is daar nog geen akkoord over en verschepen bijna alle webwinkels die "koop voor 24u en morgen in huis" afficheren vanuit Luxemburg, Duitsland, Nederland, ... omdat het daar goedkoper is om personeel 's nachts etc in te zetten.
-
- Elite Poster
Ik maak hier een opsomming van dingen die je zo goed als dagelijks in je huishouden gebruikt. Komen ze af met... een sauna, een zonnebank. Pffff.... als je nu eens spreekt over compleet naast elkaar (en naast de kwestie) praten, dan is dit wel een schoolvoorbeeld. Zowat iedereen die ik ken heeft een dampkap of een mixer of een elektrische kookplaat of een koelkast of een diepvriezer of verlichting of... Maar ik ken niemand die een sauna heeft. Ik heb wel een zonnebank annex hemel staan (erfenis van mijn moeder) maar die staat stof te verzamelen. Maar zoals ik al aanhaalde: geef het goede voorbeeld. Gooi je 50 inch tv buiten. Maar daar ben je te beroerd voor zeker?
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 09 feb 2015, 13:09, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Taxshift... weer zo'n idee dat mooi klinkt op papier maar waarvan de invoering weer de zoveelste blunder zal worden (lees: we zullen met z'n allemaal meer betalen aan het einde van de rit).
- heist_175
- Elite Poster
Héhé. Niet op de man spelen.
Ik heb geen 50inch TV, wij hebben een 32" TV, die vrijwel nooit opstaat (als in 10u per jaar).
Wij hebben wel vaatwasser, wasmachine, droogkast, elektrische garagepoort (vandaar dat ik dat als voorbeeld gaf, toch eerder luxe dan basis, nee?), elektrische inductiekookplaat, ... We komen, koppel met 2 kindjes, aan 3700kWh energieverbruik. Voor een stuk is dat nog een elektrische boiler die recent vervangen is door een gasboiler. De rest is gewoon verbruik. Als je dus op de man wil spelen: in mijn "voorstel" zou ik op 1700kWh meer tax betalen.
Mijn punt is dat je de BTW op energie niet moet verlagen. Als je dan toch aankomt met het argument "basisbehoefte", dan is dat maar voor een deel waar.
Een droogkast of een vaatwasser is luxe. Een TV idem.
Het zou mensen ook stimuleren, zoals ik eerder al betoogd heb, om energiezuinige toestellen te kopen.
A+++ droogkast, vaatwasser, koelkast, diepvries, ... Dat zou al veel verschil maken.
Goede kookpotten en geen brol van de IKEA, dat zou ook al veel verschil geven in verbruik van de kookplaat. Ik heb een Demeyere 5* pan (€250) en een goedkopere Greenpan (€120). Op dezelfde plaat van mijn inductiekookplaat moet ik die Greenpan op stand 6 zetten om aan hetzelfde tempo te bakken dan die Demeyere op 4 (op een schaal tot 9).
@ taxshift
Het zal er niet van komen.
CDV wil wel, maar mag niet van NVA. NVA dreigt met BTW verhoging, waarvan ze zelf weten dat het geen zoden aan de dijk zet.
De kracht van verandering is op enkele weken tijd verwaterd tot de kracht van de para (enkel bescherming voor synagogen, maar niet voor moskeëen), gecombineerd met het politieke theater dat ze de andere partijen zo vaak verweten hebben.
Ik heb geen 50inch TV, wij hebben een 32" TV, die vrijwel nooit opstaat (als in 10u per jaar).
Wij hebben wel vaatwasser, wasmachine, droogkast, elektrische garagepoort (vandaar dat ik dat als voorbeeld gaf, toch eerder luxe dan basis, nee?), elektrische inductiekookplaat, ... We komen, koppel met 2 kindjes, aan 3700kWh energieverbruik. Voor een stuk is dat nog een elektrische boiler die recent vervangen is door een gasboiler. De rest is gewoon verbruik. Als je dus op de man wil spelen: in mijn "voorstel" zou ik op 1700kWh meer tax betalen.
Mijn punt is dat je de BTW op energie niet moet verlagen. Als je dan toch aankomt met het argument "basisbehoefte", dan is dat maar voor een deel waar.
Een droogkast of een vaatwasser is luxe. Een TV idem.
Het zou mensen ook stimuleren, zoals ik eerder al betoogd heb, om energiezuinige toestellen te kopen.
A+++ droogkast, vaatwasser, koelkast, diepvries, ... Dat zou al veel verschil maken.
Goede kookpotten en geen brol van de IKEA, dat zou ook al veel verschil geven in verbruik van de kookplaat. Ik heb een Demeyere 5* pan (€250) en een goedkopere Greenpan (€120). Op dezelfde plaat van mijn inductiekookplaat moet ik die Greenpan op stand 6 zetten om aan hetzelfde tempo te bakken dan die Demeyere op 4 (op een schaal tot 9).
@ taxshift
Het zal er niet van komen.
CDV wil wel, maar mag niet van NVA. NVA dreigt met BTW verhoging, waarvan ze zelf weten dat het geen zoden aan de dijk zet.
De kracht van verandering is op enkele weken tijd verwaterd tot de kracht van de para (enkel bescherming voor synagogen, maar niet voor moskeëen), gecombineerd met het politieke theater dat ze de andere partijen zo vaak verweten hebben.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Dit is absurd. Ik kan 18u aan een stuk TV kijken voor de hoeveelheid stroom dat het kost om mij 1 pizza te maken. Dus ga ik maar wat meer TV kijken en ongezondere afhaal eten omdat mijn pizza mij in een hoger tarief zou steken...heist_175 schreef: @ basisbehoefte
Je idee is misschien niet slecht, maar je vergeet dat er ook gewoon basisbehoeften zijn die een enorm deel van de elektriciteitsrekening voor zicht nemen. Ook al koop je de meest AAA+++ ECO koelkast, die koelkast zal nog wel degelijk een hele hoop verbruiken op het eind van de streep.
En wat met iemand die geen AAA+++ koelkasten/diepvriezen/wasmachines kan betalen? Die het met tweedehands B-/C- modellen doet? Die gaat dan luxebelasting betalen op iets dat basis is terwijl zijn (rijkere!) buur die zich AAA apparatuur kan veroorloven die luxebelasting niet betaald? Om nog maar te zwijgen over de ongelijkheid tussen mensen die op gas koken en mensen die een elektrische plaat hebben.
Waarom niet gewoon zorgen voor goedkope elektriciteit dmv een goede mix van wind/zonne/biomassa/kern/... -energie. Dat aangevuld met een (vrij tot zeer) zware belasting (op aankoop welteverstaan) van dingen zoals een sauna, een zonnebank,... (geen 50 inch TV, want dat verbruik is verwaarloosbaar)
En max van 2 watt aan de muur (excl HDD) voor elke Telenet/belacom/scarlet TV decoder(/crapcoder) en modem. (= energie crisis opgelost)
En een verplichting om slimme meters die je (toekomstige) elektrische auto laadt als er veel wind is op de Noordzee.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Wat webshops betreft is er inderdaad geen verschil als de BTW verhoogt, maar als Belgie het BTW tarief verhoogt naar 30 of zelfs 35 procent, dan wordt het al voor meer mensen de moeite om naar de supermarkt in Nederland, Duitsland of Frankrijk te rijden waar de BTW lager ligt en daar verliest de staat wel aan.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Deel van't meubilair
Straks ga ik nog moeten verantwoorden waarom ik deze luxe toestellen in huis hebheist_175 schreef:Een droogkast of een vaatwasser is luxe. Een TV idem.
Met al die afgunst en verwijten gaan we ervoor zorgen dat de lagere inkomens nog meer dan ooit van alles de dupe zijn.
- heist_175
- Elite Poster
Energie is niet goedkoop.
Niet door een mix aan te bieden, niet door enkel nucleair te werken en de staat voor de opruimkosten op te laten draaien. Energie is duur
en in veel van de gevallen ook vervuilend.
Dus waarom zou de overheid dat subsidiëren door de BTW te verlagen?
Goedkope energie was er in de jaren 50-60 en wat heeft dat ons gebracht?
Niet door een mix aan te bieden, niet door enkel nucleair te werken en de staat voor de opruimkosten op te laten draaien. Energie is duur
en in veel van de gevallen ook vervuilend.
Dus waarom zou de overheid dat subsidiëren door de BTW te verlagen?
Goedkope energie was er in de jaren 50-60 en wat heeft dat ons gebracht?
- heist_175
- Elite Poster
U verantwoorden is niet per sé nodig, maar een vaatwasser of droogkast kan je toch geen basisbehoefte noemen .r2504 schreef:Straks ga ik nog moeten verantwoorden waarom ik deze luxe toestellen in huis hebheist_175 schreef:Een droogkast of een vaatwasser is luxe. Een TV idem.
Met al die afgunst en verwijten gaan we ervoor zorgen dat de lagere inkomens nog meer dan ooit van alles de dupe zijn.
Maar opnieuw: laat het tarief op 21%.
De staat moet vervuiling niet subsidiëren.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Als ze naar 30% gaan, zal er hier ook een "groepsaankoop" plaatsvinden elke 2 weken : massaal naar NL of FR zijden en daar gaan shoppen. Ik neem het boodschappenlijstje van ouders, schoonouders en anderen graag mee! Moeten we enkel nog de ritprijs delen en klaar...Joe de Mannen schreef:Wat webshops betreft is er inderdaad geen verschil als de BTW verhoogt, maar als Belgie het BTW tarief verhoogt naar 30 of zelfs 35 procent, dan wordt het al voor meer mensen de moeite om naar de supermarkt in Nederland, Duitsland of Frankrijk te rijden waar de BTW lager ligt en daar verliest de staat wel aan.
J.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Net daarom dat het pas werkt als het op grote schaal wordt toegepast.
J.
J.
-
- Deel van't meubilair
Als je met twee gaat werken is dat wat mij betreft een basisbehoefte.heist_175 schreef:U verantwoorden is niet per sé nodig, maar een vaatwasser of droogkast kan je toch geen basisbehoefte noemen .
Ik hoef trouwens geen "betonnen" handdoeken of een huis dat vochtig is
Europa is vandaag de dag nog niet eens in staat een globaal BTW tarief te voeren !Joe de Mannen schreef:Net daarom dat het pas werkt als het op grote schaal wordt toegepast.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Het idee om een basisbehoefte aan stroom laag te belasten en de rest hoger vind ik ook niet slecht. Maar dat was eigenlijk al van kracht. Niet via verschillende btw tarieven maar in de vorm van gratis stroom (100kwh per gezin + 100 per persoon indien meer dan 1).
Maar net deze maatregel hebben ze afgeschaft. Vanaf 2016 geen gratis gedeelte meer.
Maar net deze maatregel hebben ze afgeschaft. Vanaf 2016 geen gratis gedeelte meer.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
- heist_175
- Elite Poster
Ben ik het volledig mee eens. Wij zouden onze was in het WE niet meer gedaan krijgen, mochten we geen droogkast hebben.
Maar het blijft een luxeproduct. Als je geen job hebt, dan kan je gerust zonder droogkast.
Zonder circulatiepomp van de verwarming, zonder koelkast, zonder internet, ... dat is ook als je geen job hebt, onmogelijk. Dus dat zijn basisbehoeften.
@gratis
Het woordje "gratis" werkte als een rode lap op een stier.
Geef het ding een andere naam en klaar .
Maar het blijft een luxeproduct. Als je geen job hebt, dan kan je gerust zonder droogkast.
Zonder circulatiepomp van de verwarming, zonder koelkast, zonder internet, ... dat is ook als je geen job hebt, onmogelijk. Dus dat zijn basisbehoeften.
@gratis
Het woordje "gratis" werkte als een rode lap op een stier.
Geef het ding een andere naam en klaar .
-
- Moderator
- Contacteer:
Wanneer is iets een basisbehoefte en wanneer niet hé. Ik begrijp dat een vaatwasmachine geen basisbehoefte kan genoemd worden : je kan immers altijd de vaat doen met de hand. Al begrijp ik r2504 ook : als je 8u per dag werkt en (zoals ik) 3u/dag onderweg bent naar je job (openbaar vervoer, met auto nog langer) dan kom je al op 11u. Reken daarbij nog een gezonde slaap van 8u en dan blijft er slechts 5u per dag over om je te wassen, te kleden, te eten, het huishouden te doen, en wat qualitytime voor vrouw en eventuele kinderen. Wetende dat een gemiddelde afwas toch al gauw een half uur tot een uur kan duren (zeker als je niet elke dag de afwas kan doen, wegens tijdsgebrek) dan kan een afwasmachine wel een uitkomst bieden en je heel wat werk uit handen nemen...
Telefonie = EDPnet + OVH
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Qualitytime en afwassen kan op hetzelfde moment gebeuren. Je mag praten tijdens het afwassen hé
Maar ik snap je probleem hoor. <sarcasm on> 't is allemaal begonnen met de vrouwen die ook wilden gaan werken hé <sarcasm off>
J.
Maar ik snap je probleem hoor. <sarcasm on> 't is allemaal begonnen met de vrouwen die ook wilden gaan werken hé <sarcasm off>
J.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ben niet echt van voorstander van vrouwen aan de haard. Dan moet ik dat ook weer kopen en laten installeren (weeral extra kosten!)
Telefonie = EDPnet + OVH
- heist_175
- Elite Poster
Ik zou met 1 inkomen anders geen huis + kinderen willen betalen . Ik ben blij dat mijn vrouw voltijds werkt.
Al moet het wel heerlijk zijn om elke dag thuis te komen en vers klaargemaakt eten op tafel te zien staan .
Al moet het wel heerlijk zijn om elke dag thuis te komen en vers klaargemaakt eten op tafel te zien staan .
-
- Elite Poster
Jij houdt duidelijk van je gemaak, dat is wel het minste wat je hier uit kan besluitenheist_175 schreef:Al moet het wel heerlijk zijn om elke dag thuis te komen en vers klaargemaakt eten op tafel te zien staan .
Maar niemand die je tegenhoudt om te doen zoals ik: alle dagen zelf koken.
-
- Moderator
- Contacteer:
Niet iedereen heeft daar jammer genoeg de tijd/goesting/plaats voor. Ik moet maar kijken naar mezelf : om 18u gedaan met werken, 19u30 thuis. Als je dan nog eens moet beginnen met koken is het ten vroegste 20u30 eer je kan eten. Gelukkig doet vrouwlief het koken, en is ze veel vroeger thuis
PS : het gebeurd wel eens dat ze in het weekend genoeg maakt voor de hele week en dat zoveel mogelijk in ijskast/diepvries steekt. Maar daar heb je dan weer het tijdsaspect (gezellig, een halve dag tot een hele dag achter je potten en pannen) en het plaatsaspect (niet iedereen heeft een aparte diepvries, zeker niet in een appartement) en vooral de goesting (je hebt al meerdere posts hier waaruit blijkt dat koken voor jou een hobby is, wat je met het grootste plezier doet, hier is dat niet zo).
PS : het gebeurd wel eens dat ze in het weekend genoeg maakt voor de hele week en dat zoveel mogelijk in ijskast/diepvries steekt. Maar daar heb je dan weer het tijdsaspect (gezellig, een halve dag tot een hele dag achter je potten en pannen) en het plaatsaspect (niet iedereen heeft een aparte diepvries, zeker niet in een appartement) en vooral de goesting (je hebt al meerdere posts hier waaruit blijkt dat koken voor jou een hobby is, wat je met het grootste plezier doet, hier is dat niet zo).
Telefonie = EDPnet + OVH
- heist_175
- Elite Poster
Idem.
5u opstaan, 18u30 terug thuis.
Tegen dan moeten de kinderen al gegeten hebben of ze hebben niet genoeg geslapen.
Als ik om 18u30 nog moet beginnen met koken, komt het nooit goed .
PS: ik kook graag
5u opstaan, 18u30 terug thuis.
Tegen dan moeten de kinderen al gegeten hebben of ze hebben niet genoeg geslapen.
Als ik om 18u30 nog moet beginnen met koken, komt het nooit goed .
PS: ik kook graag
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Een BTW verhoging doet alleen pijn bij mensen met een lager/gemiddeld inkomen. Gisteren een heel stuk daarover gelezen dat het voor een gemiddeld inkomen ongeveer "een week geld kost" op jaarbasis. Wat puur centen betreft komt dat voor mensen die meer verdienen als het gemiddelde gezin dus op evenveel uit, maar procentueel zal dat een minder grote hap uit hun budget nemen, een BTW verhoging gaan ze dus minder voelen omdat ze toch geld "genoeg" hebben.
Maar zo is het bij alles he. Bij het onderhandelen van mijn lening kreeg ik 0,5% meer intrest te betalen dan mijn broer die identiek hetzelfde bedrag heronderhandelde. Hij was een betere klant omdat hij meer op bracht. Naast mijn broer zat een nog betere klant en die kreeg zelfs nog eens 0,75% meer korting. Mijn ex heeft vandaag een lening afgesloten voor meer dan ik leende en betaalt minder dan ik. Gewoon omdat papa en mama zelfstandigen zijn die redelijk wat opleveren voor de bank.
Eerlijk? Volgens mij ook één van de redenen waarom rijken enkel rijker worden en armen, enkel armer.
Elektriciteit is deels luxe, maar voor een vaatwasmachine? Het is toch algemeen geweten dat vaatwassers een stuk zuiniger omspringen met water dan het met de hand te doen. Ik zou zelfs zeggen dat een vaatwasser een basisbehoefte is omdat zuiver water een veel kostbaarder goed is dan elektriciteit.
Maar zo is het bij alles he. Bij het onderhandelen van mijn lening kreeg ik 0,5% meer intrest te betalen dan mijn broer die identiek hetzelfde bedrag heronderhandelde. Hij was een betere klant omdat hij meer op bracht. Naast mijn broer zat een nog betere klant en die kreeg zelfs nog eens 0,75% meer korting. Mijn ex heeft vandaag een lening afgesloten voor meer dan ik leende en betaalt minder dan ik. Gewoon omdat papa en mama zelfstandigen zijn die redelijk wat opleveren voor de bank.
Eerlijk? Volgens mij ook één van de redenen waarom rijken enkel rijker worden en armen, enkel armer.
Elektriciteit is deels luxe, maar voor een vaatwasmachine? Het is toch algemeen geweten dat vaatwassers een stuk zuiniger omspringen met water dan het met de hand te doen. Ik zou zelfs zeggen dat een vaatwasser een basisbehoefte is omdat zuiver water een veel kostbaarder goed is dan elektriciteit.
- Kenw00t
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
- Bedankt: 250 keer
Een vaatwasser is inderdaad al zeker 15 jaar een stuk efficiënter dan je ooit manueel zal kunnen doen, en dit bekeken over het hele plaatje (energie- en waterverbruik). Jammer dat de mythe nog steeds leeft. En nee, vaat afspoelen alvorens je deze in de machine zet is ook niet meer van deze tijd. Gewoon de losse etensresten in een (vuilnis)bakje doen en klaar.