Actuele snelheid 2015

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Ik ben momenteel klant bij Telenet.
Hier betaal ik, mijns inziens, veel te veel voor, maar kwaliteit kost nu eenmaal geld...

Al een tijdje hangt overstappen in mijn hoofd.
Ik heb dan ook deelgenomen aan de groepsofferte, die gisteren publiekelijk bekend gemaakt is.

Proximus leek mij het meest interessant, maar is ook nog steeds duur (wel al een stuk goedkoper dan TN).
De prijs van scarlet leek mij wel te bekoren (al zal ik toch meer betalen, omdat ik meer opties zal nemen, mocht ik overstappen).

Maar nu is mijn vraag hierover specifiek:
Weet er iemand wat er, anno 2015, de maximum haalbare snelheid is bij hun?
Bij proximus zou ik 67/9Mbps halen, ook al adverteren ze met 50 (geen idee van up).
Scarlet adverteert met 30, maar is dit een cap bij hun, of is dit gewoon marketingsgewijs (dus als je meer haalt, heb je geluk)?
Het knooppunt zit namelijk op pakweg 20 meter van mijn woonst...

Iemand een idee?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Check via lijntest.be voor de snelheid die je op jouw adres kan krijgen. Proximus legt geen downloadsnelheidslimieten op (heb je 70 Mb-profiel, haal je ze ongeveer (overhead)).
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Heb mijn adres al een aantal keer getest, en steeds komt er 70/10 uit de bus (na correctie wordt dit 67/10).

Enige dat ik dus wou weten, is dat de 30Mbps snelheid die op de website van scarlet staat, niet altijd opgaat, en mensen die sneller kunnen halen dus sneller halen?

30 is namelijk te weinig voor dit huishouden, 70 is net aanvaardbaar...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

De maximum snelheid bij Scarlet Trio is 7050/4. (zelfde upload als Proximus Start).
De maximum snelheid bij Proximus Comfort is 70/5. (zelfde als download Proximus Start).

In beide gevallen worden deze maxima beperkt door de sync snelheid van de modem (zie vorig antwoord i.v.m. lijntest)
Laatst gewijzigd door philippe_d op 05 feb 2015, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: correcties
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Ik dacht dat Scarlet Trio gecapt is op 50/4Mbit ? (een paar voorbeelden gevonden hier: 1 en 2)

Omdat niet iedere lijn de hoogste snelheid aankan, moet men een realistischer snelheid aangeven in de advertenties en die 30Mbit is nog een verwijzing naar het basisprofiel dat de meeste lijnen wel aankunnen (maar niet allemaal!). Indien je lijn perfect is en je niet te ver van de ROP woont, start je op een 30/6 syncprofiel en zal DLM de lijn gradueel verhogen to 70/10 sync maar bij Scarlet Trio zal je snelheid dan wel gecapt zijn op 50/4 -- die 20Mbit verschil tussen sync en cap wordt wel nog gebruikt door het TV gedeelte dus je downloadsnelheid wordt pas beïnvloed als je meer dan 20Mbit aan TV streams gebruikt.
toettoet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 20 aug 2007, 18:20

Afbeelding
Ik zit precies op een hogere snelheid 70/8?
Regio Gent
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

ScarletOne is inderdaad 70/8Mbit (65.5/7.7Mbit) op een 70/10Mbit sync.
sddt
Plus Member
Plus Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 06 sep 2012, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 17 keer

Hier enkel Scarlet Internet en ook 70/8 op 70/10 sync:
Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

sddt, heb je Scarlet Internet sinds kort of al langer? De Scarlet site toont tegenwoordig dezelfde 30/4Mbit cap voor apart internet als voor Trio, maar ik dacht dat apart Internet eerder gelijkliep met de ScarletOne en dus 70/8 is.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Als ik het dus goed begrijp,adverteert Scarlet met een 30 mbps omdat dit een stabiele snelheid is,en in vele gevallen(niet allemaal!) kan men die ook geven(Min of meer,kga niet muggeziften).Mensen die echter een lijn hebben die een veel hogere snelheid aankan (vb 50 mbps) zal deze ook krijgen.
Mensen (de gelukkige) die dan 70 mbps aankunnen gaan daar ook opgezet worden,maar er word een cap gedaan naar 50 mbps. de resterende 20 mbps worden dan gebruikt voor de tv (m.a.w. als men maar een, tv gebruikt zal die snelheid v/e 50 mbps niet naar beneden gaan.Is dit correct??
Laatst gewijzigd door fluppie op 05 feb 2015, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Over welke Scarlet formule heb je het?

Ik denk dat ik het nu zo heb begrepen:
- als je alleen Internet hebt, of "Scarlet One", dan is de cap blijkbaar 70/8. Je krijgt dus (bijna) de volle snelheid van de lijn.
- als je "Scarlet Trio" hebt, dan is de cap blijkbaar 50/4.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik heb Scarlet One,maar ik ben een aantal Telenet overlopers aan het helpen,en die krijgen Trio natuurlijk.(Zij vinden de prijs van Proximus te duur,t.o.v. alle rompslomp die moet gebeuren.)
Voor mij is er tot nu toe geen hoop,ik heb de snelheid v/d lijntest nl 27 mbps down,1,8 up.
Maar ik blijf toch wel bij Scarlet,alles is stabiel,en werkt goed.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

fluppie schreef:Als ik het dus goed begrijp,adverteert Scarlet met een 30 mbps omdat dit een stabiele snelheid is,en in vele gevallen(niet allemaal!) kan men die ook geven(Min of meer,kga niet muggeziften).Mensen die echter een lijn hebben die een veel hogere snelheid aankan (vb 50 mbps) zal deze ook krijgen.
Mensen (de gelukkige) die dan 70 mbps aankunnen gaan daar ook opgezet worden,maar er word een cap gedaan naar 50 mbps. de resterende 20 mbps worden dan gebruikt voor de tv (m.a.w. als men maar een, tv gebruikt zal die snelheid v/e 50 mbps niet naar beneden gaan.Is dit correct??
Dit is correct -- het was Belgacom die op de vingers getikt werd voor hun reclame met hogere snelheden die niet overal haalbaar waren, en toen is men gaan adverteren met dat 30Mbit basisprofiel en heeft men de Proximus snelheidstest verder ontwikkeld om toch een indicatie te geven van wat de te verwachten min/max snelheden zijn op iedere lijn. Ondertussen gebruikt de Proximus site zelfs 21/2Mbit in de specificaties maar de Scarlet site wordt niet zo vaak geüpdatet.
sddt
Plus Member
Plus Member
Berichten: 221
Lid geworden op: 06 sep 2012, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 17 keer

cptKangaroo schreef:sddt, heb je Scarlet Internet sinds kort of al langer? De Scarlet site toont tegenwoordig dezelfde 30/4Mbit cap voor apart internet als voor Trio, maar ik dacht dat apart Internet eerder gelijkliep met de ScarletOne en dus 70/8 is.
Al sinds de beginjaren van Planet Internet nog :-D
Tegenwoordig op VDSL sinds het begin dat Scarlet dat heeft beginnen aanbieden en nu dus 70/8! Super tevreden van :)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Bedankt aan iedereen voor alle info hier,Ik vind dit een vrij belangrijk itim.
Die Proximus Snelheidstest is op mijn adres in ieder geval zeer acuraat.
Ik hoop dat alle mensen die een VDSL lijn willen eerst die test gaan uitvoeren,zo krijg je betere info,en ook wel tevreden klanten.Er gaan er ook zijn die geen VDSL gaan nemen,wegens te lage snelheden,eigenlijk is dat ook wel een goede zaak,een ontevreden klant..vermeden.
Movieman
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2015, 12:51

Als je de snelheid wilt weten die je effectief hebt bij Scarlet op uw adres kan je bij Proximus eens de test gaan doen als nieuwe klant je geeft je straat, huisnummer enz. in dan krijg je ook de reële snelheid die je kan halen. De snelheid die je kan halen bij Proximus heb je ook bij Scarlet deze test is nog maar in voege sinds september 2014. Bij mij is de snelheid sinds mijn verhuis bedroevend laag ( 8,64 mbps download en 0,94 upload) daardoor ook geen goede digitale tv met nvpr opnames en Netflix. Nochtans betaal ik ook voor meer snelheid maar lig ik te ver van de centrale (in een stad) heb er 3 jaar bij geweest en was tevreden tot na mijn verhuis (toen bestond de test nog niet)Ik maak nu terug de overstap naar Telenet weet ook dat ik meer zal betalen maar liever dat dan me steeds te ergeren. Bij mij is dit dan ook een belangrijk deel van mijn vrije tijd maar ieder moet dit voor zijn eigen uitmaken van wat hij of zij belangrijk vind.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Movieman, zijn dat de hoogste snelheden die je al gezien hebt op je lijn? Je snelheden van 8.6/1Mbit komen namelijk niet echt overeen met één van de vdsl profielen, al weet ik niet wat de reële snelheid van een 12Mbit profiel is (maar 8.6 lijkt me net iets te laag). Profiel LP711 (12/1 Long Reach), en LP703 (14/1 repair profiel) komen het dichtst in de buurt van jouw snelheden -- gezien je uitleg is het vermoedelijk dat Long Reach profiel maar mocht het toch een repair profiel zijn, dan is er iets mis met de lijn en kan je eventueel nog wat meer halen.

Bekijk je "Downstream line rate" en "Upstream line rate" eens op de status pagina van je bbox2 (of heb je bbox3 ?). Die tonen de sync snelheden van je lijn en die geven een betere indicatie van wat je lijnprofiel is (vergelijk de waarden met de 'maximum speed' kolom op dat overzichtje).
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 34 keer

Afbeelding
Scarlet internet+telefonie, aangesloten sinds juli 2014. Sync gebeurt hier ook op 70/10. Blij dat de uploadsnelheid nog wat verhoogd is, dat komt altijd van pas.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Afbeelding

Blijft voor mij nog altijd het meest bang for the bucks provider.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
Azgard
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 okt 2010, 11:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Toch wel raar: als ik de speedtest doe bij Proximus kom ik bij het volgende:
Piekuren tussen 19 u en 23 u :

Max: 63,8 Mbps download - 9,0 Mbps upload

Min: 63,8 Mbps download - 9,0 Mbps upload
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :

Max: 63,8 Mbps download - 9,0 Mbps upload

Min: 63,8 Mbps download - 9,0 Mbps upload
En toch blijft mijn lijn gecapped op 30/4 (Scarlet Trio) terwijl ik hier lees dat andere mensen met Trio 50mbps krijgen...
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Zou het kunnen dat die snelheid wel geleverd kan worden, maar je daarvoor eigenlijk op een andere kast moet hangen? Mijn ouders hebben ook zoiets voor en ik moet binnenkort eens bekijken om te veranderen (maar ze zijn nogal halstarrig : "het werkt toch, dus laat maar" :) )
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Als je blijft hangen op 30Mbit zou ik een lijntest (=TBF) starten en de modem een tiental dagen laten opstaan (Hoe werkt DLM nu juist?).

Mijn eigen indruk is dat een TBF een forced reboot doet van de router, en de DLM start/evaluaties een forced reboot of forced reconnect doen (dus een pppoe reconnect die buiten het normale 36uren reconnect schema valt). Mogelijk kan je die DLM cycles later ook nog opvolgen omdat ik vermoed dat het tijdstip van de DLM evaluaties steeds gelijk blijft; zo valt mijn huidige 36uren reconnect opnieuw op 01:06 na een forced reboot twee weken geleden, net als bij de vorige die ik bijhield in dit pstatex vergelijkingske. Maar da's puur speculatief.
Gebruikersavatar
Azgard
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 okt 2010, 11:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Een lijntest doen, is dat door naar die 0800 nummer te bellen? Gaat dat als Scarlet klant?

Ik weet eigenlijk niet goed hoe dat moet... :oops:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Al honderd keer uitgelegd op het Forum :wink: ...
  • 1) Ja, dat gaat op iedere VDSL2 lijn, dus ook voor EDPNet klanten, Dommel, Scarlet ...
    2) Je moet het lijn nummer (*) kennen. Dat kan je te weten komen door een analoog telefoontoestel aan te sluiten op de binnenkomende telefoonlijn (waar je modem op staat) en naar 1924 te bellen.
    3) Eens je het nummer kent, de lijntest starten door te bellen naar 0800 22424
Let wel dat de enige bedoeling van de lijntest is, om je terug vanaf een repair profiel naar je provisioning profiel te zetten (bijvoorbeeld nadat je eventuele fouten op je binnenbekabeling hebt opgelost).
Telkens je deze test uitvoert, vangt de DLM cyclus terug van voren aan, het kan dus ook contra-productief zijn .

(*) Het lijnnummer is niet hetzelfde als jouw Scarlet telefoonnummer (VOIP). Tenzij je een vaste Proximus lijn hebt met VSDSL2
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Je lijnnummer vind je normaal ook terug op je Mijn Scarlet>Mijn abonnement pagina (Proximus TV sectie openklikken), als configuratienummer voor de tv decoder.

Bij onze ScarletOne zat er altijd 1 sessie met 25Mbit cap na iedere verandering op de lijn (routerwissels en poortwissel) dus niet schrikken als dat ook bij jou gebeurt -- na 36uren is het weer de volle 30Mbit.
Gebruikersavatar
Azgard
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 okt 2010, 11:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Hmm, ik zal t maar zo laten dan, geen goesting om op een lager profiel terecht te komen.

Wel raar dat de lijntest van Proximus mij 63,8mbps als indicatie aangeeft, en VDSLTool 2 max. 41mbps.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Bij mij schommelt de snelheid tussen 61,36Mbps en 64,71Mbps en de upload tussen 7,44Mbps en 7,92Mbps. Zeer tevreden van die snelheden (abonnement Scarlet One, profiel 70/10)
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Men moet gewoon geluk hebben,hier bij ons snelheden van 28/1,8.Ook met Scarlet One.Ik moet nu wel zeggen dat Telenet hier ook zeker niet(verre van zelfs)ziin beloofde snelheden haalt.Nu zijn er hier werken gestart,met Synductis.Blijkbaar komen er ook nieuwe telecom kabels.Ik hoop dus op verbetering.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Azgard schreef:Wel raar dat de lijntest van Proximus mij 63,8mbps als indicatie aangeeft, en VDSLTool 2 max. 41mbps.
De lijntest is gebaseerd op de theoretische snelheden die bij jouw aansluiting horen (volgens een database met de afstanden / verzwakking.
De resultaten van de modemtool zijn gebaseerd op waarden die uit de modem komen (dus rekening houdend met de echte toestand van jouw lijn (kwaliteit van de koperdraad, van de verschillende verbindingen/lassen, enz)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jan G
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 17 dec 2014, 14:42
Bedankt: 1 keer

Site van proximus zegt op mijn adres maximum 63,9 Mb, lijntest.be zegt 47. Ik heb 16/2. Overgeschakeld van telenet naar scarlet trio. Denk goed na voor je overschakelt. Bij proximus zelf zeggen ze ook minimum 30, dus dat is zeker niet de snelheid die je dan bij scarlet krijgt.
En het signaal valt regelmatig weg. Om van al de miserie af te zijn ben ik na drie maand geneigd terug 82 euro te betalen. Betaal je er ook voor, maar dan haal ik terug vlotjes 95 Mb op de wifi.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Snelheid Proximus = snelheid Scarlet bij mijn weten. Zeker dat je interne bekabeling in orde is?
Finisterra
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jul 2015, 21:59

Ik zie dat de snelheidstest bij sommigen nauwelijks of helemaal geen verschil geeft tussen min. en max. snelheid. Dit waren mijn resultaten op de Proximus test:

Piekuren tussen 19 u en 23 u :
Max.: 64,0 Mbps download - 3,8 Mbps upload
Min.: 27,9 Mbps download - 3,8 Mbps upload.
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Max.: 64,0 Mbps download - 3,8 Mbps upload
Min.: 27,9 Mbps download - 3,8 Mbps upload.

Toch wel een groot verschil tussen min en max snelheid. Ze zijn dus niet echt zeker van de exacte snelheid?
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

hoogste snelheid geeft het max aan dat de DLM je eventueel kan geven.
laagste is je basis provisioning profiel indien de DLM je niet kan verhogen, omdat bv. de lijn onstabiel wordt ....
eens vectoring in dienst kom je direct op hoogste te staan.

DLM is ook dynamisch DLM, dus kan verhogingen toekennen op basis provisioning profiel,
maar eens je deze gekregen hebt is het niet zeker dat DLM die voor u kan garanderen.
Kwakkel
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 aug 2015, 19:08
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Helaas krijg ik VDSL Tool niet werkend: router wachtwoord vergeten :)
Volgende gegevens krijg ik wel te zien in de router:

VDSL Version Firmware-VTU-R:9.5.7.12IK105012 Time Jan 10 2014, 22:12:04
VDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin : 17.0 dB
Downstream line rate 50200 kbps
Upstream line rate 10064 kbps
TX total power -15.3 dbm
Downstream delay 7.7 ms
Upstream delay 8.2 ms

Ik heb dus een 50/10 Scarlet One verbinding.

Echter, op http://speedtest.ispmonitor.be/ krijg ik een ping van 46 ms, 326521 Kbps down/1512 Kbps up
En op http://www.speedtest.net/ wordt dat Afbeelding. Gisteren had ik een vergelijkbaar, zij het iets beter resultaat resultaat.

Enig idee wat er mis kan zijn?
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Kwakkel schreef:Helaas krijg ik VDSL Tool niet werkend: router wachtwoord vergeten
tegenwoordig is dat standaard het serienr v/d router.

De snelheidstests toch bekabeld (liefst rechtstreeks op router)?? Denk eerder dat dit een wifi probleem is (geen DSL probleem)
Kwakkel
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 aug 2015, 19:08
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Nee, de test inderdaad draadloos gedaan: de Sagem heeft geen vrije poorten, en (eerlijk gezegd :() ik weet niet meer welke kabel er ook weeral uitkomt in de bureau :p zou eens moeten testen.
Met het S/N nummer als wachtwoord, geraak ik inderdaad al verder: VDSL Tool crasht nu :p zowel met intern als extern (PPPoE) ip adres.

Draadloos loopt eveneens via de Sagem. Daar zie ik echter geen speciale informatie bij staan:
SSID wordt gebroadcast, kanaal 11, WPA2 met AES encryptie. WPS is disabled. Meer staat er op de 'wireless' sectie niet.
Heb al wel redelijk wat jaartjes Scarlet, en kan me niet meteen herinneren of we, toen we 5 jaar geleden verhuisden, een nieuwe modem hebben gekregen (maar denk het wel). Kan het eventueel aan de (oude) lijn liggen die hier binnen komt? Of is koper, koper? :)

Edit: heb even zitten zoeken, en de test nu bedraad gedaan:
Afbeelding
Ligt dus idd aan de wireless ... iemand enig idee wat daarmee mis kan zijn? Of waar ik eventueel antwoorden kan vinden? :)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Als het een bbox2 (of derivaat) dan is dat een vrij normaal wifi resultaat. Die doet immers max 802.11g en dat is een oude spec. Een apart accespoint of een bbox3 zal je wireless snelheid veel ten goede komen.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Wireless moet je normaal gezien tot 20 Mbps kunnen op een bbox2.

Storende factoren:
* afstand
* beton in de muren
* andere wifi signalen in de buurt

Met inSSIDer kan je eens kijken welke kanalen door de buren zijn gebruikt en je wifi op een ander kanaal plaatsen om zo het minste storing te hebben.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Kwakkel
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 aug 2015, 19:08
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Afstand is niet zo groot. Beton kan denk ik ook niet spelen (zowel modem in garage, als bureau, zijn op gelijkvloers). Zijn wel muren tussen, maar dat is gewone baksteen.

Kanaal 11 is verder door niemand in gebruik voor zover inSSIDer (Home) kan zien.

Toch vreemd, al ben ik blij dat het niet aan de lijn ligt :)

Edit: niet lang genoeg gewacht! Blijkbaar zitten er nog redelijk wat op kanaal 11. Misschien toch maar eens veranderen!
(Dat gaat zonder problemen hoop ik? In de Sagem kanaal verwisselen, en dan eventueel wachten tot de laptop terug verbinding maakt?)
Kwakkel
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 aug 2015, 19:08
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

AndRo555 schreef:Als het een bbox2 (of derivaat) dan is dat een vrij normaal wifi resultaat. Die doet immers max 802.11g en dat is een oude spec. Een apart accespoint of een bbox3 zal je wireless snelheid veel ten goede komen.
Aha, nooit bij stilgestaan dat die geen N doet! Ook bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”