problemen

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fram
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 okt 2002, 11:23
Locatie: Everberg

Mijn buur heeft een vervelend probleem met zijne pc.Het volgende is gebeurd:

Zijn map "mijn documenten" is verdwenen,alsook zijn verbinding met internet.
Zijn startpagina was veranderd in een pagina "hackers truth" of zoiets in die aard :(
NAV werkte niet meer,ik heb geprobeerd om die te verwijderen maar dat lukte niet.Zelfs zijn register kan ik niet meer openen.
Telkens krijg ik er een flits van te zien en daarna niks meer.
Ik had een andere anti-virus gedownload,maar installeren gaat niet.Als ik de set up wil uitvoeren krijg ik net zoals bij het register een flits ervan te zien en gedaan.
Ik denk zelf aan een virus of een trojan,maar kan geen scan uitvoeren omdat anti-virus niet werkt(is er mss een andere mogelijkheid om toch te scannen?)
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn en hoe ik dat probleem voor hem zou kunnen oplossen?
Alvast bedankt
Gebruikersavatar
All Your Base
Plus Member
Plus Member
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 sep 2002, 11:57

format c: zou ik zeggen
noppes
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 17 sep 2002, 13:09
Locatie: Torhout
Contacteer:

Tja, wel raar dat een hacker zijn verbinding met het inet verbreekt, dan is de fun er toch af. Hij zal wel een virus achtergelaten hebben, geen trojan denk ik, want een trojan wordt meestal gebruikt om servertje op je pc te draaien zodat hij via het inet in je pc kan (maar die is nu verbroken).

Maar hoe geraakt hij dan op die startpagina ?? Verwijst men in de browser naar een bestandje op zijn harde schijf mss ??

Maakte zijn pc vroeger verbinding met het inet als de pc opstartte of moest je het handmatig doen ??

Wa je mss nog kunt doen is jouw pc met de zijne in een netwerkje leggen en zijn pc scannen via de jouwe, met NAV alsook met The cleaner (gratis trojanzoeker te vinden bij google), dit is natuurlijk nie zonder risico, het virus kan zich over het netwerk ook in jou pc nestelen...
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Hmm mijn visie op dit probleem: je pc is besmet met een virus of een trojan. Hoe los je dit op:

- kan je verbinding maken met Internet?
Ok de verbinding is weg, maar kan je een nieuwe maken, via gelijk wel account (BGC.net, PI, ...) zodat je internet access hebt op die pc, indien dit lukt surf dan naar de site van: www.symantec.nl of www.antivirus.com en doe daar een online antivirus scan. (Housecall noemt deze bij antivirus.com) Probeer de pc te scannen met deze tool en als hij een virus resulteert, probeer dan op de site van symantec te zoeken naar een removal tool.

Lukt dit niet om een verbinding te maken omwille van het virus? EN ken je dos? Probeer dan in de quarantaine module te geraken van NAV. Als nav op die pc geinstalleerd was, zal hij mogelijk wel iets gedetecteerd hebben, als de def. up to date waren. (heb zo situatie onlangs gehad: nav had 3 files detected en quarantained, maar de 4e niet :-().
Probeer dus het volgende: ga via dos-promt c:\program files\norton\qconsole.exe

doe volgende als je een c: prompt hebt: (om naar c: te gaan: cd\ [enter])
cd progra~1 [enter]
cd norton
qconsole.exe

Qconsole zal starten, als er virussen aangetroffen zijn, kan je daar kijken om welk virus het gaat, en dan vervolgens voor dat virus een removal tool van op de symantec site downloaden.

Lukt dit allemaal ook niet, wel ga dan eens zoeken in de opstart procedure: kan je makkelijk nagaan via Start>run/uitvoeren>msconfig[enter]

En daar bij het laatste tabblad vind je alles wat opstart bij de pc. verdachte zaken kan je hier uitvinken, dit kan al een ganse stap vooruit zijn bij virusinfecties..Als je niet weet wat verdacht is, probeer dan een screenshot te nemen van dat vensterke en post die screenshot hier even. Dan kunnen we maybe nog verder helpen.

heb je een vermoeden over iets in msconfig.exe dart verdacht is? wel run de startup file (de entry) eens in google. Maw zoek eens info over vb. smss.exe (= module van Win2K, Xp = OK). Een vb van iets verdacht: WinServices (= YAHA-virus)

Voila ik hoop dat je een stap verder bent. Indien dit allemaal niet lukt: format c:\ maar dat mag je nooit te rap doen en zeker niet voor virussen. Heb er al alle virussen van een pc kunnen halen zonder format. ;-)
I love it when a plan comes together!
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

wat is zijn operating systeem ?

indien hij windows 95 , 98 of millenimium gebruikt kan het zijn dat hij pech heeft en de door all your base voorgestelde oplossing moet uitvoeren :mrgreen: maar misschienook niet op deze operating systemen biedt norton antivirus u de mogelijkheid om een set "reddingsdisketes" te maken als je zo een set diskettes hebt en je hebt de diskettes beveiligd tegen schrijven zodat een eventueel virus niet naar de reddingsdiskketes kan schrijven start je op vanaf de eerste diskette en norton hersteld je pc ...... maar aangezien Norton zelf al niet fatsoenlijk meer werkt .Fram je kan het volgende eens proberen als dat niet lukt is het *helaas* formatteren Symantec (de makers van norton antivirus en NIS) bieden een programma aan om hun software van uw pc te verwijderen voor norton antivirus te verwijderen go here

http://service1.symantec.com/SUPPORT/na ... enDocument

als je ook NIS (Norton internet security) wilt verwijderen (en het lukt niet via de normale weg)

http://service1.symantec.com/SUPPORT/ni ... open&src=w

als je geluk hebt kan je nu die antivirus installeren en een scan doen

windows 2000 en XP biedt ingebouwde functies waar reddingsdiskettes onder oudere windows versies uitkomst bieden

Een diskette beveiligen doe je als volgt pak de diskette vast aan de achterkant bevind zich een klepje schuif dat klepje toe met een van uw vingers en the job is done !
Registered Linux user #286313
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”