Mijn vreemd maar stabiel lijntje...
Geplaatst: 15 dec 2014, 20:55
Binnen enkele maanden genieten we 2 jaar van onze SNOW triple play. Sta mij toe dit toch binnen het Proximus-hoofdstuk te plaatsen. De aansluiting verliep indertijd vlot, al had de technieker een beetje zorgen over het 'magere' lijntje dat we hebben. Hij vond dit vreemd omdat de ROP niet gigantisch ver is verwijderd. Dus kregen we een 20/2-verbinding. Lijntest gaf aan dat natuurlijk de buren aan de zijkant en overkant van de straat wel standaard 30/6 te pakken kunnen krijgen
(nu maakt de straat daar absoluut geen gebruik van, het is al Telenet dat hier de klok slaat)
De modem (BBox2) is rechtstreeks in de kelder aangesloten op de telefoonkabel (zonder splitter op de NTP2007, want SNOW is toch VoIP). Tussen keldermuur en modem zit dus 50cm Belgacomtelefoondraad. Op de modem zit vervolgens een router en vanuit dit punt vertrekken alle Cat 6 UTP-kabels. Op gebied van optimale binnenbekabeling zit dit wel snor, dichter bij de aansluiting voor de modem is gewoon niet mogelijk...
Ondanks de meest optimale binnenbekabeling heeft dit lijntje nooit de kans gehad om beter te worden. Tot ongeveer een maand geleden, ineens een sync naar 25/2. Hoera! Ik vond dit al vreemd want de SNR-marges lieten niet veel ruimte vrij voor verhoging. Hieronder de nieuwe waarden die ik vrij vreemd vind:
Als ik dit lees, is 30/2 gewoon onmogelijk en zou de modem maar een max aankunnen van 23327 kbps (weet niet goed deze waarde in te schatten, de lijn werkt wel perfect stabiel op 25048 kbps). Dit ondanks ook de magere training margin van 8.9 (die vaak schommelt met de 9.6 als waarde). De uitdrukkelijke bezorgdheid van de technieker is me altijd bijgebleven dat deze lijn abnormaal zwak is in verhouding met de fysieke afstand tot de ROP en de rest van de straat.
Nu vectoring zijn eerste stappen zet (20/2 wel heel wat later aan beurt) en de binnenbekabeling op toppunt van efficiëntie zit, wil ik verder kijken om alsnog mijn lijntje wat te verbeteren. Ik heb alleen geen flauw idee of het iets waard kan zijn om mijn voortuin open te spitten en eventueel de bekabeling vanaf de rooilijn straatkant tot onze kelder te laten vervangen (en zo een smarttube laten steken). Het kan even goed zijn dat het probleem zich verder in de straat stelt...
Ik vraag me af of Proximus onderscheid maakt in optimaliseren van de aansluitingen als je klant bent bij SNOW? Wie weet gaat het hele vectoringverhaal (als ik een BBox3 zou scoren) in de toekomst gewoon aan mij voorbij (de lijn blijft gewoon te zwak voor verhogingen) en zal geen enkele partij naar dit lijntje kijken...
Ik weet dat er heel wat verbindingen lager staan en ben blij met mijn 25/2 (Telenet is hier een no go, principieel). Ik snap alleen de logica van mijn eigen lijn niet. Bij de andere waardes die op het forum worden gepost kan ik meestal de waardes goed interpreteren

De modem (BBox2) is rechtstreeks in de kelder aangesloten op de telefoonkabel (zonder splitter op de NTP2007, want SNOW is toch VoIP). Tussen keldermuur en modem zit dus 50cm Belgacomtelefoondraad. Op de modem zit vervolgens een router en vanuit dit punt vertrekken alle Cat 6 UTP-kabels. Op gebied van optimale binnenbekabeling zit dit wel snor, dichter bij de aansluiting voor de modem is gewoon niet mogelijk...
Ondanks de meest optimale binnenbekabeling heeft dit lijntje nooit de kans gehad om beter te worden. Tot ongeveer een maand geleden, ineens een sync naar 25/2. Hoera! Ik vond dit al vreemd want de SNR-marges lieten niet veel ruimte vrij voor verhoging. Hieronder de nieuwe waarden die ik vrij vreemd vind:
Code: Selecteer alles
**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
download upload
Line: 25048 kbps 2048 kbps
Modem max: 28412 kbps n/a Estimated!
Calculated max: 23327 kbps 4887 kbps Estimated!
Profile: 8d
Line length: 497 m Estimated!
Training margin: 8.9 dB
Attenuation: 12.6 dB
Nu vectoring zijn eerste stappen zet (20/2 wel heel wat later aan beurt) en de binnenbekabeling op toppunt van efficiëntie zit, wil ik verder kijken om alsnog mijn lijntje wat te verbeteren. Ik heb alleen geen flauw idee of het iets waard kan zijn om mijn voortuin open te spitten en eventueel de bekabeling vanaf de rooilijn straatkant tot onze kelder te laten vervangen (en zo een smarttube laten steken). Het kan even goed zijn dat het probleem zich verder in de straat stelt...
Ik vraag me af of Proximus onderscheid maakt in optimaliseren van de aansluitingen als je klant bent bij SNOW? Wie weet gaat het hele vectoringverhaal (als ik een BBox3 zou scoren) in de toekomst gewoon aan mij voorbij (de lijn blijft gewoon te zwak voor verhogingen) en zal geen enkele partij naar dit lijntje kijken...
Ik weet dat er heel wat verbindingen lager staan en ben blij met mijn 25/2 (Telenet is hier een no go, principieel). Ik snap alleen de logica van mijn eigen lijn niet. Bij de andere waardes die op het forum worden gepost kan ik meestal de waardes goed interpreteren
