Mijn vreemd maar stabiel lijntje...

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Joost85
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 2 keer

Binnen enkele maanden genieten we 2 jaar van onze SNOW triple play. Sta mij toe dit toch binnen het Proximus-hoofdstuk te plaatsen. De aansluiting verliep indertijd vlot, al had de technieker een beetje zorgen over het 'magere' lijntje dat we hebben. Hij vond dit vreemd omdat de ROP niet gigantisch ver is verwijderd. Dus kregen we een 20/2-verbinding. Lijntest gaf aan dat natuurlijk de buren aan de zijkant en overkant van de straat wel standaard 30/6 te pakken kunnen krijgen :roll: (nu maakt de straat daar absoluut geen gebruik van, het is al Telenet dat hier de klok slaat)

De modem (BBox2) is rechtstreeks in de kelder aangesloten op de telefoonkabel (zonder splitter op de NTP2007, want SNOW is toch VoIP). Tussen keldermuur en modem zit dus 50cm Belgacomtelefoondraad. Op de modem zit vervolgens een router en vanuit dit punt vertrekken alle Cat 6 UTP-kabels. Op gebied van optimale binnenbekabeling zit dit wel snor, dichter bij de aansluiting voor de modem is gewoon niet mogelijk...

Ondanks de meest optimale binnenbekabeling heeft dit lijntje nooit de kans gehad om beter te worden. Tot ongeveer een maand geleden, ineens een sync naar 25/2. Hoera! Ik vond dit al vreemd want de SNR-marges lieten niet veel ruimte vrij voor verhoging. Hieronder de nieuwe waarden die ik vrij vreemd vind:

Code: Selecteer alles

* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
                        download          upload
Line:                   25048 kbps       2048 kbps
Modem max:         28412 kbps       n/a Estimated!
Calculated max:    23327 kbps       4887 kbps Estimated!
Profile:                   8d
Line length:            497 m Estimated!
Training margin:        8.9 dB
Attenuation:            12.6 dB 
Als ik dit lees, is 30/2 gewoon onmogelijk en zou de modem maar een max aankunnen van 23327 kbps (weet niet goed deze waarde in te schatten, de lijn werkt wel perfect stabiel op 25048 kbps). Dit ondanks ook de magere training margin van 8.9 (die vaak schommelt met de 9.6 als waarde). De uitdrukkelijke bezorgdheid van de technieker is me altijd bijgebleven dat deze lijn abnormaal zwak is in verhouding met de fysieke afstand tot de ROP en de rest van de straat.

Nu vectoring zijn eerste stappen zet (20/2 wel heel wat later aan beurt) en de binnenbekabeling op toppunt van efficiëntie zit, wil ik verder kijken om alsnog mijn lijntje wat te verbeteren. Ik heb alleen geen flauw idee of het iets waard kan zijn om mijn voortuin open te spitten en eventueel de bekabeling vanaf de rooilijn straatkant tot onze kelder te laten vervangen (en zo een smarttube laten steken). Het kan even goed zijn dat het probleem zich verder in de straat stelt...

Ik vraag me af of Proximus onderscheid maakt in optimaliseren van de aansluitingen als je klant bent bij SNOW? Wie weet gaat het hele vectoringverhaal (als ik een BBox3 zou scoren) in de toekomst gewoon aan mij voorbij (de lijn blijft gewoon te zwak voor verhogingen) en zal geen enkele partij naar dit lijntje kijken...

Ik weet dat er heel wat verbindingen lager staan en ben blij met mijn 25/2 (Telenet is hier een no go, principieel). Ik snap alleen de logica van mijn eigen lijn niet. Bij de andere waardes die op het forum worden gepost kan ik meestal de waardes goed interpreteren :-D
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Wat geeft lijntest voor jouw adres?
Welk type invoerkabel komt er binnen? http://www.weethet.be/Belgacom_soorten_ ... abels.html

Het enige wat je momenteel kan doen is de kopereindjes van het actieve koperpaar opschuren met schuurpapier tot ze blinken. Zo kan je de signaalkwaliteit maximaliseren.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Je hebt een 20/2 provisioning profiel, dat door DLM is verhoogd naar 25/2. De 'calculated max' is een waarde die berekend wordt door de VDSL2tool en is een schatting. In een aantal gevallen is die schatting iets te conservatief, zoals in jouw geval. Niets vreemd aan dus :)
Joost85
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 2 keer

raf1 schreef:Wat geeft lijntest voor jouw adres?
Welk type invoerkabel komt er binnen? http://www.weethet.be/Belgacom_soorten_ ... abels.html

Het enige wat je momenteel kan doen is de kopereindjes van het actieve koperpaar opschuren met schuurpapier tot ze blinken. Zo kan je de signaalkwaliteit maximaliseren.

De lijntest geeft voor VDSL geen waarden weer, velden blijven leeg.
VDSL High Upload: 14.86/8.62
ADSL: 7.05/0.63

Via Proximus kunnen er 2 TV's in HD worden aangesloten, dus standaard een 20/2-profiel. Jammer alleen dat de buren zowel naast onze woning en aan de overkant volgens de lijntest wel beschikken over een 30/6 verbinding. Zou mijn 496m afstand redelijk accuraat zijn of slaat de tool hier vaak de bal mis?

De invoerkabel is de standaard PET-kabel zonder lood. Het VDSL-signaal zit hierbij op het wit-grijze paar (waar de technieker zei dat dit meestal blauw-oranje is). De koperen contactpunten zijn in goede staat. Een jaar geleden heb ik deze nog eens opnieuw gestript en heel netjes aangesloten.

De vraag blijft of het de schuld van de straat is, of van mijn voortuintje. Bij de laatste zou ik eventueel nog wat kunnen ondernemen maar dit zal niet zomaar uit te lezen zijn... (ga ook niet voor niets mijn planten een shock bezorgen :-) )
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

De lijn is wellicht perfect normaal. Je zou een lijntest kunnen doen van een tiental aangrenzende adressen. Als jij de enige bent met 20/2 dan is er heel misschien toch iets mis.

Een VDSL-verbinding aanvragen op het andere koperpaar kan wel meer duidelijkheid verschaffen.
Maar via Snow zal je niets kunnen veranderen zolang je verbinding werkt.

Tijdelijk overstappen naar een andere provider op het tweede koperpaar is een mogelijkheid op een beter profiel.
Ofwel het voortuinscenario, dat je volledig regelt via Proximus.

Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

De VDSL tool geeft wel:
Line Length 497 m
Attenuation 12.6 dB
Training Margin 8.9 dB
Geen enkele van deze waarden is OK ....

@philippe_d heeft dat allemaal eens geschreven .... van de Training Margin (SNR) stond er toen:
"tot op heden is de laagste SNR die ik heb gezien ca 10 dB"

Niet ver van de ROP ? 497 m is in elk geval iets minder dan een halve kilometer !

Ik zit op ongeveer 700 meter en mijn waarden met de VDSL tool zijn:
Attenuation 16,7 dB
Training Margin 12,2 dB
Moet er wel bij zeggen dat er geen KVD/ROP staat bij mij, direct in de LDC/DSLAM gekoppeld.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Ik denk dat je niet echt kan voortgaan op de lijnlengte die wordt weergegeven door de VDSL tool.

Normaliter zit ik op 740 meter van de ROP met een verzwakking van 0,62 dB.
Dit is wel gemeten een viertal jaar geleden.

Heden geeft VDSL tool voor mij 198 meter:

Modem max:             45492 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        37351 kbps         7825 kbps Estimated!
Line length:           198 m Estimated!
Training margin:       18.8 dB
Attenuation:           18.2 dB
Helaas, helaas: dit gaat niet het geval zijn.
Met 198 meter denk ik wel dat ik in aanmerking zou komen voor een 70/6 profiel. 8)

Gelet op de "Training margin" en "Attenuation" denk ik wel dat ik een stabiele VDSL2 lijn heb.
Bovendien kreeg ik via VDSL tool vroeger iets van een kleine 600 meter als lijnlengte.
Waarom die nu 198 meter weergeeft, is voor mij een compleet raadsel ...
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

ATT wijst inderdaad op iets van 700m !
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

@eternum, je hebt gelijk over die lengte .... het is een indicatie, niet meer of minder.
Maar men moet met die 3 waarden rekening houden en niet kijken op een bepaalde waarde.

En ik verwijs weer naar @philippe_d: Attenuation boven 15db = is zekers al een 8d profiel.

Wat betreft Training Margin (SNR) de betere lijnen die ik bij vrienden heb bekeken met een provisioning van 30/6 zaten allemaal boven de 20 dB.
Bij het verhogen van de DLM zakt hun SNR in als een pudding maar hun Attenuation blijft zeer goed = ver onder de 10 dB !

Met andere woorden je moet de 3 waarden bekijken te samen en dan klopt het wel meestal ....
En dan bedoel ik vooral de Attenuation en Training Margin (SNR).

Iemand die zeer kort tegen een KVD/ROP zit met een slechte Attenuation of SNR moet al eens denken aan een storing op straat
of binnenshuis .... of hij kijkt naar de verkeerde KVD/ROP, zou niet de eerste zijn :wink:

Moet zeggen dat ik altijd de VDSL tool gebruik bij vrienden met een B-box2, ik vind die zeer betrouwbaar.
Die tool zouden ze van mijn part bij Proximus "in the field" mogen gebruiken voor B-box2 = zeer snel om een eerste indruk te hebben.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

eternum schreef:Normaliter zit ik op 740 meter van de ROP met een verzwakking van 0,62 dB.

Heden geeft VDSL tool voor mij 198 meter:

Modem max:             45492 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        37351 kbps         7825 kbps Estimated!
Line length:           198 m Estimated!
Training margin:       18.8 dB
Attenuation:           18.2 dB
Helaas, helaas: dit gaat niet het geval zijn.
Ik zie in deze en andere topics de laatste dagen zeer vreemde waarden door de VDSL2 tool uitgelezen ...
Het zijn bijna allemaal 8d profielen, attenuation > 15db, maar verkeerdelijk een veel te lage "afstand" weergeven.

Ik heb geen idee hoe dit komt, misschien zijn het de nieuwe lijnkaarten in de ROP's (Broadcomm i.p.v. Ikanos), of het vectoring gebeuren, die deze metingen beïnvloeden?

Sla gewoon geen acht op de afstand die de VDSL2 tool weergeeft.
Kijk naar je attenuation, SNR en modem max ...

["I have a dream" mode on]
Er komt ooit wel eens een dag dat Belgacom die "afstands" criteria gewoon laat vallen, en zich alleen maar op de belangrijke lijnparamaters gaat baseren voor het toekennen van profielen
[/dream mode off]
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer

Indien alles netjes stabiel blijft zoals de afgelopen jaren ben ik tevreden. :-D :-D
philippe_d schreef:Ik heb geen idee hoe dit komt, misschien zijn het de nieuwe lijnkaarten in de ROP's (Broadcomm i.p.v. Ikanos), of het vectoring gebeuren, die deze metingen beïnvloeden?
De lijnkaart in de ROP werd al enkele maanden geleden vervangen.
Ik gok op de firmware van mijn "oude" bbox2 (=oude technologie) in combinatie met nieuwe firmware/software/algoritmen van de lijnkaart (=nieuwe technologie).
Wat voor de oude bbox2 een "echte" afstand was, zal voor de nieuwe situatie aan de zijde van de lijnkaart een "representatieve" afstand geworden zijn, denk ik. Een "representatieve" afstand die rekening houdt met de verbeteringen die in de nieuwe technologie werden aangebracht.

Afin, mijn lijntje is er in ieder geval niet op achteruit gegaan. 8)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”