Veranderen van Internet abonnement?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Davy82
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:38

Jaren geleden ben ik veranderd van Telenet Mono naar Belgacom Internet omdat de lijn teveel haperde (geregeld internet uitval) en warempel vliegen (laggen) in counterstrike source servers met een hoge ping van 70-80.

Vanaf dan had ik met een ADSL verbinding een goede ping om te gamen en de downloadlimiet lag behoorlijk hoog op 500gb met Belgacom Internet Intense waarvan ik 2pc's aansloot (broer en ik) met een extra ip verbinding voor een gameconsole.

Doch vind ik op heden dat het Internet traag gaat en mijn upload trekt op niet veel als ik bijvoorbeeld met het software pakket OBS wil streamen naar mijn twitch tv account. Ik volg ook nog avondschool en moet geregeld grote bestanden uploaden op hun digitaal platform maar dat duurt soms 2 uren eer dat het effectief geupload is.
Elke maand betaal ik zo'n 56 euro, waar ik nu met een download zit van +-90 à 120 gb per maand, omdat ik veel minder download dan vroeger.

Op heden heb ik deze snelheden op Proximus Internet Intense.

Afbeelding

Op de website van een andere isp zoals EDPnet, kan ik wel mijn adresgegevens ingeven en krijg ik dan als resultaat dat ik kan kiezen tussen adsl en vdsl (+-16mbps down/8mbps upload).

Ik vraag mij nu eigenlijk af of EDPNet correct is en ik al dan niet op VDSL kan geraken, want in 2011 kon ik nog steeds niet op vdsl in mijn gemeente.
De mogelijkheid op Proximus website om te testen of VDSL(2) nu beschikbaar is in Ruiselede (w-vl), levert altijd een fout op.

Kan ik dit checken op een andere manier bij Proximus of vdsl beschikbaar is en zou ik niet beter een ander internet abonnement nemen?

Graag advies.
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 837
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Ik ben ook aangesloten op de lex in Ruiselede, en heb sinds kort vdsl2. Als je vdsl2 kan krijgen kies je beter daarvoor, ADSL is intussen achterhaald... Dat resultaat op de edpnet lijntest, is dat tab vdsl high upload?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Davy82
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:38

ja dat is vdsl high tab dat daar staat.

Heb jij edpnet of belgacom?
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 837
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

EDPnet, zie je iets bij gewoon vdsl? Kan zijn dat hij 0/0 geeft, maar dat klopt niet... Proximus.be/internetsnelheid is ook een manier om de snelheid op je adres na te gaan, maar die lag sinds kort ook plat dacht ik (foutmelding)

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
Davy82
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:38

Links (VDSL): Down: 0.00 / Up: 0.00
Boven (VDSL High): Down: 14.86 mbps / Up: 8.62 mbps
Rechts (ADSL): Down: 5.32 mbps / Up: 540 kbps
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 837
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Proximus internetsnelheid test geeft hier ook nog altijd een fout, en edpnet test geeft hier ook 0/0 bij vdsl, maar ik heb wel een 70/6 vectoring profiel. Best eens n' mailtje sturen naar edpnet of proximus denk ik, zij kunnen wel ten allen tijde nagaan welke snelheid haalbaar is.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Davy82 schreef:Elke maand betaal ik zo'n 56 euro, waar ik nu met een download zit van +-90 à 120 gb per maand, omdat ik veel minder download dan vroeger.
Het is natuurlijk weggesmeten geld om een Internet Intense abbo af te sluiten, als je maar deze snelheden haalt.
Met een Internet Start zou je exact hetzelfde krijgen, maar dan voor 25 euro :wink: .
Davy82 schreef:Kan ik dit checken op een andere manier bij Proximus of vdsl beschikbaar is en zou ik niet beter een ander internet abonnement nemen?
De info die op de EDPNet site staat is in principe gebaseerd op de Belgacom Database, het zou dus correct moeten zijn. Bel anders naar Proximus, en check welke snelheden haalbaar zijn.

Beslis dan op basis van de haalbare snelheden welk abonnement je gaat nemen:
  • Start (70/4) voor €24.95 pm (volume 100 GB, + €7.5 voor onbeperkt)
    Comfort (70/5) voor €35.95 pm (volume 150 GB, + €7.5 voor onbeperkt)
    Maxi (70/6) voor €46.2 pm (volume onbeperkt)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als je bij uw internet abonnement nog TV of telefonie pakt, heb je meer volume:
- Pack met internet start: 150Gb
- Pack met internet comfort: unlimited
- Pack met internet maxi: unlimited

ALs je 30Mbps of meer haalt én je interesse hebt in TV, zou ik dat zeker ook nemen.
Telefonie doe je via VOIP...
Davy82
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:38

Bedankt allemaal alvast voor de antwoorden.

Zijn die soorten nieuwe abo's (start/comfort en maxi) nog altijd opgedeeld per hoeveel pc's ik kan aansluiten op internet? Ik heb zeker 2 ip adressen nodig.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

2 interne adressen (NAT) -> 192.168.*.*
of 2 externe adressen?
Davy82
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:38

Ip adressen staan in de 192.168.*.* range

edit: ik heb net gebeld met proximus. Mijn abo wordt veranderd naar maxi en krijg per taxipost nieuwe toestel (bbox 3). Een technieker gaat dan vanop afstand nog de aansluiting veranderen van adsl naar vdsl, één van de komende weken.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Er is geen beperking op het aantal computers je aan de bbox2/3 hangt.
Sowieso krijgt uw bbox van Belgacom een extern IP adres en doet de bbox desgewenst de DHCP van uw netwerk (NAT).
Daarachter deel je zoveel IP's uit als je wil natuurlijk, al dan niet in combinatie met een switch.

De beperking van "2 computers" is ook totaal achterhaald.
Tablet, smartphone, NAS, VOIP, apple TV, netwerprinter, ... vragen allemaal een IP, maar zijn het computers?
In de realiteit hang je er dus zoveel "toestellen" aan als je zelf wilt.

ook een edit van mijn kant :)
Ik zou geen Maxi nemen, ik zou start nemen en eventueel de optie "unlimited" voor €7,5
De internetsnelheid bij Maxi en Start is toch dezelfde, alleen de upload is verschillend, maar eer je dat voelt, moet je wel een goedesync hebben.
Je kan altijd nog upgraden/downgraden achteraf natuurlijk...
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 837
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Zeker dat je geen edpnet vdsl wil? Dan kan het vlan hier op de lex geüpgraded worden van 50 naar 70Mbit :)

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

ADSL blijft werken tijdens de blackout :)
Afbeelding
Davy82
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:38

@Roygenz: Mijn ouders zijn al jaren klant bij belgacom en willen niet wijken naar een andere provider.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb 2 bijkomende vragen voor bij de installatie (DIY), heb al eens rondgeneusd op de online pdf van Belgacom voor de installatie van zo'n bbox3.

Mijn vader wil niet prutsen in de ondergrondse put van de garage, waar alle kabels van straat binnenkomen.
Ik heb wel gelezen dat er zo'n 5 tot 6 adapter bestaat (omvormer) op oude 5 polige contactdozen.

Ik zou het daar eerst mee willen proberen om vdsl2 te krijgen per Internet, zonder de NTP2007 te hoeven installeren.

Echter zo'n 8 meter naast de ondergrondse put, staat de énige telefoon in de hal opgesteld: http://oi59.tinypic.com/iqivz7.jpg ; http://oi58.tinypic.com/10msfwk.jpg
Op de 1ste verdieping is ook een aansluiting maar dan enkel en alleen voor de modem: http://oi59.tinypic.com/6pmalc.jpg
Op elk aansluitpunt zit zo'n alcatel touch splitter.

Vragen:
1) Kan ik de 5 tot 6 adapter (omvormer) op het 1ste verdiep steken, of ben ik dit verplicht in de hal te steken?
Indien de omvormer in de hal moet gestoken worden (enkel telefoon), hoe zit het dan met de aansluiting op het 1ste verdiep (modem)? Moet ik dan een extra 5 tot 6 adapter (omvormer) halen in de Belgacom winkel?
2) Hoe groot is het verschil in snelheid met een 5 tot 6 adapter (omvormer) ten opzichte van een aansluiting met een NTP2007 contactdoos? Marginaal of groot?
3) Hoe kan ik zien dat ik met een vertakking of doorgetrekde kabel te maken heb op het eerste verdiep?
Roygenz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 837
Lid geworden op: 27 apr 2006, 16:54
Locatie: 51RUI0
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Geen probleem hoor Davy82 :)
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Davy82 schreef:Vragen:
1) Kan ik de 5 tot 6 adapter (omvormer) op het 1ste verdiep steken, of ben ik dit verplicht in de hal te steken?
Indien de omvormer in de hal moet gestoken worden (enkel telefoon), hoe zit het dan met de aansluiting op het 1ste verdiep (modem)? Moet ik dan een extra 5 tot 6 adapter (omvormer) halen in de Belgacom winkel?
2) Hoe groot is het verschil in snelheid met een 5 tot 6 adapter (omvormer) ten opzichte van een aansluiting met een NTP2007 contactdoos? Marginaal of groot?
3) Hoe kan ik zien dat ik met een vertakking of doorgetrokken kabel te maken heb op het eerste verdiep?
Uit je beschrijving ga ik er even van uit dat:
  • a) je telefoon hebt (vaste lijn), en die wil behouden.
    b) dat je Belgacom kabel eerst naar de hal gaat, en van daaruit doorverbonden is naar het eerste verdiep.
In jouw geval kan je onmogelijk de 5-6 adapter gebruiken. Deze is alleen te gebruiken als jouw woning maar één Belgacom aansluitdoos heeft, en er geen enkele vertakking is. De antwoorden op jouw vragen zijn dus:
  1. In de hal vervang je de bestaande RTT 5-polige contactdoos door de NTP2007 (met daarop de splitter).
    • op de zwarte klemmen sluit je de 2 draden aan die van de garageput komen (= intro).
    • op de blauwe klemmen sluit je de kabel aan die naar boven gaat (modem).
    • de telefoon in de hal sluit je aan op de NTP (RJ11 stekker).
    • boven sluit je de modem aan, en verwijder je de ADSL splitter.
  2. het verschil in snelheid tussen de 5 tot 6 adapter en de NTP2007 is NIHIL. Maar je kan de 5-6 adapter niet gebruiken als er aftakkingen zijn. Daarvoor dient de NTP.
  3. Verwijder het 5-polig RTT stopcontact en kijk hoeveel draden hierop aangesloten zijn.
Indien je binnenbekabeling afwijkt van deze veronderstelling gaat bovenstaande niet op.
Bijvoorbeeld: als de prise in de hall, en de prise boven rechstreeks vanuit de garageput komen, dan moet je toch op deze plaats de NTP monteren. Er mag geen enkele aftakking zitten op de kabel met het VDSL2 signaal.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Davy82
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:38

VDSL2 is net zo'n 2 uurtjes geleden geactiveerd en ben heel erg blij. :)

Afbeelding
hey69
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 mei 2006, 13:44
Bedankt: 5 keer

je zult wel content zijn :-D
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”