led spots 230v niet geschikt voor dimmer ?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:
Provider

In een bui van onoplettendheid een verpakking van 4 ledspots gekocht ter vervanging van halogeenspots, rail zonder transfo, op 220v. Maar ik heb wel een dimmerschakelaar en pas na aankoop heb ik gemerkt dat er op de verpakking staat dat de ledspots niet voor dimmers is ...

Is er een (veiligheids)risico als ik die toch gebruik (of gaat alleen het dimmen niet werken). De dimmer gebruik ik eigenlijk haast nooit.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer
Provider

Niet direct een veiligheidsrisico, wel een risico op (onmiddellijk) stukgaan of flikkeren.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer
Provider

Meeste oudere dimmers kunnen zelfs geen LED's dimmen ook al zijn de LED's geschikt voor dimming.

Dit omdat het vermogen van de LED's te laag is, ouder dimmers moeten toch wel minimaal 30 à 50Watt belasting hebben of de dimmer werkt niet goed.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer
Provider

Bij een te lage belasting kan je een discobar-effect krijgen. Hierbij fluctueert de lichtsterkte van je LED-lampen.
Heb dit aan den lijve meegemaakt, mooi om te zien, maar alles behalve praktisch.
Het kan helpen om een lichtere dimmer te plaatsen.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:
Provider

De ledspots er toch maar ingestoken en die blijken na al enkele maanden prima te werken.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”