Office&go pro extended overkill?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
doktrjones
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer
Provider

Momenteel heeft onze kotbazin een Office & go pro extended abonnement, waar ze nog eens 36 euro per maand betaalt voor een extra antenne, dit voor een kot met een 20tal mensen. Ik heb de indruk dat er evengoed een Maxi abonnement kan genomen worden, de snelheid en volume is exact hetzelfde, maar de helft goedkoper. Of is er nog iets dat ik over het hoofd zie?
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 11 keer
Contacteer:
Provider

Beste,

Uw kotbazin kan eventueel eens met ons contact opnemen want ik denk dat u een aantal zaken onderschat. Een residentieel maxi abonnement gaat nooit toereikend zijn voor een studentenkot
Laatst gewijzigd door Studenteninternet 27 nov 2014, 00:02, in totaal 1 gewijzigd.
doktrjones
Starter
Starter
Provider

Het huidige abonnement is ook niet voldoende. Er is onlangs een technieker van belgacom langsgekomen die zei dat er eventueel een extra abonnement kon genomen worden. Maar het zou stom zijn om twee keer teveel te betalen, vandaar mijn vraag. (ter info: naast belgacom kunnen we enkel edpnet en numericable nemen, maar die lijken mij minder betrouwbaar)
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer
Provider

Studenteninternet schreef:Beste,

Uw kotbazin kan eventueel eens met ons contact opnemen want ik denk dat u een aantal zaken onderschat. Een residentieel maxi abonnement gaat nooit toereikend zijn voor een studentenkot => [email protected]
Waarom niet? Of je nu Internet Start+Unlimited, Maxi of Office&Go Pro bij Belgacom hebt, je (download)snelheid is afhankelijk van je VDSL2 lijnprofiel en niet van je abonnement.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer
Provider

Ik betwijfel die uitspraak ook serieus, naar connectie toe.
Mogelijk leveren ze wel een betere AP/interne infrastructuur, maar dat kan je zelf ook oplossen.
Verder neigt die post bijna naar pure reclame.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

Wij leveren internet aan meer dan 6000 studenten en kunnen echt wel zeggen dat gewone internet producten, of het nu numericable, belgacom of edpnet is zelden een oplossing bieden voor de meeste problemen.

We hebben voldoende referenties om dit te bewijzen. Je kan natuurlijk steeds proberen met een start/comfort of maxi, maar denk dat je met 20 studenten vlug terug hier terecht komt. Reclame? Vraag maar aan krisken, we weten echt wel waar we mee bezig zijn
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer
Provider

doktrjones schreef:Het huidige abonnement is ook niet voldoende. Er is onlangs een technieker van belgacom langsgekomen die zei dat er eventueel een extra abonnement kon genomen worden. Maar het zou stom zijn om twee keer teveel te betalen, vandaar mijn vraag. (ter info: naast belgacom kunnen we enkel edpnet en numericable nemen, maar die lijken mij minder betrouwbaar)
welke snelheid heb je nu precies?
en als je numericable kan krijgen, zou ik toch die optie nemen.

belangrijke vragen zijn:

- is er iemand die wat van it kent om het boeltje in orde te brengen / houden ?
- hoeveel geeft de kotbazin NU uit, en hoeveel WIL ze uitgeven ?
- met hoevelen gebruiken jullie het internet gelijktijdig ?

een aantal opties zijn:

1 x numericable ( 1x 200 down en 8 up ) voor net geen 60 euro

2 x numericable ( 2 x 200 down en 8 up ) voor iets onder de 120 euro

1 x numericable en 1 x belgacom internet maxi - als er dan 1 van de 2 down is, heb je steeds een backup voor rond de 110 euro

voor een kot kan je, imho, best bij een coax provider zitten omdat die toch net iets meer snelheid behalen.
zoals studenteninternet zegt zou ik ook met een korreltje zout nemen: voor gemiddelde studentenkoten is een particulier abbo goed genoeg,
al moet je rekening houden dat er niet dezelfde dag een technieker staat moest er iets mis zijn.

in al de bovenstaande gevallen zit je quasi gelijk of beter in prijs, heb je op zijn minst gelijke, en meestal betere specs dan nu,
met dus het enige verschi de herstelgarantie. (daarom dat ik optie 3 aan zou raden)

wel moet je even uitleggen: wat bedoel je precies met de 36 euro extra / maand voor "een extra antenne" ?
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer
Provider

Studenteninternet schreef:Wij leveren internet aan meer dan 6000 studenten en kunnen echt wel zeggen dat gewone internet producten, of het nu numericable, belgacom of edpnet is zelden een oplossing bieden voor de meeste problemen.

We hebben voldoende referenties om dit te bewijzen. Je kan natuurlijk steeds proberen met een start/comfort of maxi, maar denk dat je met 20 studenten vlug terug hier terecht komt. Reclame? Vraag maar aan krisken, we weten echt wel waar we mee bezig zijn
Ik stel jullie competentie niet in vraag, ik ben echter wél benieuwd naar de motivatie achter het eerste statement.
doktrjones
Starter
Starter
Provider

Splitter schreef:wel moet je even uitleggen: wat bedoel je precies met de 36 euro extra / maand voor "een extra antenne" ?
Dat heb ik letterlijk gekopieerd uit de mail die de kotbazin mij stuurde, volgens mij weet ze het zelf niet :p geen idee wat ze daarmee bedoelt, 36 euro is precies nogal veel voor een extra router :s

- huidige snelheid is 50Mbps
- ik ken de basics wel dus dat mag geen probleem zijn.
- huidige prijs: office&go pro + extended + die 36 euro, zal iets van een 145 euro zijn
- het varieert met hoeveel we tegelijk online zijn

Het idee van coax+adsl te pakken is inderdaad een goed idee. Wel is mijn oorspronkelijke vraag nog niet uitgelegd, wat is het voordeel van pro vs maxi abonnement?
Bedankt voor de inzichten alleszins.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:
Provider

Hier op kot ook een gewoon Telenetabonnement voor 23 studentenstudio's en ik moet zeggen dat dat verbazend goed meevalt. Ik weet niet exact welk abonnement maar ik haal quasi altijd een meer dan degelijke snelheid en heb nog nooit gemerkt dat we op smallband zaten. Het hele gebouw is wel enkele jaren geleden vernieuwd en de netwerkinfrastructuur is hier ook aan aangepast (gigabitverbindingen naar alle studio's etc). Er wordt hier tevens redelijk zwaar verbruikt, bijna iedereen hier zit constant op Netflix, YouTube, torrents, ...
Er is wel geen centrale wifi maar een netwerkpoort in elke kamer, waarachter ik mijn eigen router heb gezet.

Voor mezelf zou ik waarschijnlijk geen Telenet nemen als het anders zou gaan (lees: 70/6 VDSL2 beschikbaar), maar in dit geval ben ik echt wel tevreden van de kwaliteit die hier geleverd wordt. Belgacom heeft geen limiet (of toch geen harde) maar hinkelt qua snelheid wel achterop. Als je het alleen gebruikt perfect doenbaar, maar als je met twintig mensen die verbinding moet delen en een hoop daarvan zijn wel intensieve gebruikers, is een kabelabonnement in mijn ogen wellicht de betere optie..
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 37 keer
Contacteer:
Provider

Studenteninternet schreef:Beste,

Uw kotbazin kan eventueel eens met ons contact opnemen want ik denk dat u een aantal zaken onderschat. Een residentieel maxi abonnement gaat nooit toereikend zijn voor een studentenkot
De vraag was :" betaalt ze te veel ?"
Uw antwoord is :" betaal bij ons MEER! "

En ja ik ken jullie want jullie deden het internet in een pand dat ik gekocht heb. Z'n de besparing was toch 75% door een normaal particulier telenet abo te nemen. ;-)
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer
Provider

De verschillen tussen Office&Go Pro Extended en een gewone Maxi zijn wel heel groot. Ok, de prijs is ook wel een groot verschil, maar je krijgt er wel wat voor terug:
Een Office&Go Pro Extended biedt:
onbeperkt internet tegen de maximale snelheid die mogelijk is,
je kan een onbeperkt aantal pc's aansluiten,
vast ip-adres,
er is een IP Pack inbegrepen (met extra vaste ip adressen),
SLA met binnen de 5 uur gegarandeerde herstelling met prio toegang tot de helpdesk,
1 tel interventie per maand ivm vragen over configs,
gratis .be-domeinnaam,
50 GB online backup voor 5 gebruikers,
2 GB gratis mobile internet

Als je een particulier abonnement neemt, dan kan je niet verwachten dat een herstelling binnen de paar uur opgelost wordt.Toch wel een heel belangrijke voor een studentenkot, je moet maar zonder internet zitten tijdens de blok.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

Het enige verschil met Maxi is:
- vast IP
- SLA 5u
- config call

Alles bij elkaar niet echt wereldschokkend.
Dat een KMO dat neemt, kan ik inkomen, maar een kot :)?

In Leuven had ik Kotnet via UPC/Telenet. Dat was pas huilen :(.
Neem gewoon een Maxi abonnement op 50Mbps en zoek een student in heel het kot die het onderhoudt, zo moeilijk is dat niet hé :).
Ik ken thuissituaties die complexer zijn dan dat...
Je kan trouwens ook een Internet Start nemen met Unlimited erop, de snelheid is toch niet afhankelijk van uw abonnement.

Anderzijds: €145 verdeeld over 20 man is €7,5 per persoon, kan je bezwaarlijk duur noemen natuurlijk...
Bij een Maxi abonnement is het €2,5 per persoon, bij start is het €1,3 per persoon :bdaysmile:
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

@mgo72, als je alles zelf doet kan het idd altijd goedkoper, omdat je simpelweg geen werkuren telt. Perfect normaal dus.

We hebben ook genoeg klanten die zelfs met de zwaarste business abonnementen bij ons komen aankloppen wegens problemen. Case by case dus te bekijken, maar we zijn er indien advies nodig is met herstellingstermijnen meestal dezelfde dag.

Maar laat ons eerlijk zijn, studenten zijn de meest veeleisende gebruikers die er bestaan en qua prijs verwachtingen klopt het dan toch allemaal niet. Vraag ze om een pint en een friet te kopen en dan geven ze met gemak 10-15euro uit, maar betalen voor internet is wel een probleem en dan spreken we nog niet over de grote winstmarges die sommige kotbazen vele jaren hierop genomen hebben. Fair?

dupondje
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 18 keer
Provider

Office & Go Pro is inderdaad gewoon overkill lijkt me.

Op mijn vroeger kot hadden we ook Office lijn. Office zat toen zelf nog op ADSL (4,6mbit!!) terwijl een gewoon (en veel goedkoper) abo wel VDSL2 had.
Bij navraag bij Belgacom meenden ze dat de Office lijn sneller was dan VDSL2 .. Omdat het office is natuurlijk! ... Euh right...
Een voordeel vroeger was Unlimited traffic, maar tegenwoordig bieden ze dat allemaal wel aan.

Het enige voordeel die er nu nog is is de SLA.
Als er iets kapot is, moeten ze het binnen de X-uren fixen. En daar betaal je (terecht) veel geld voor.
De vraag is alleen, heb je dit wel nodig?
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer
Provider

Petervanakelyen schreef:
Studenteninternet schreef:Wij leveren internet aan meer dan 6000 studenten en kunnen echt wel zeggen dat gewone internet producten, of het nu numericable, belgacom of edpnet is zelden een oplossing bieden voor de meeste problemen.

Ik stel jullie competentie niet in vraag, ik ben echter wél benieuwd naar de motivatie achter het eerste statement.
Ben ook wel benieuwd naar de motivatie Studenteninternet ?
Qua technische beperkingen wat de aansluiting van een provider betreft zie ik namelijk echt geen verschil in wat jullie kunnen aanbieden vs de provider op zich.
De infrastructuur achter de modem en bijhorende support is uiteraard wat anders.
doktrjones
Starter
Starter
Provider

Lord Utopia schreef:De verschillen tussen Office&Go Pro Extended en een gewone Maxi zijn wel heel groot. Ok, de prijs is ook wel een groot verschil, maar je krijgt er wel wat voor terug:
Een Office&Go Pro Extended biedt:
onbeperkt internet tegen de maximale snelheid die mogelijk is,
je kan een onbeperkt aantal pc's aansluiten,
vast ip-adres,
er is een IP Pack inbegrepen (met extra vaste ip adressen),
SLA met binnen de 5 uur gegarandeerde herstelling met prio toegang tot de helpdesk,
1 tel interventie per maand ivm vragen over configs,
gratis .be-domeinnaam,
50 GB online backup voor 5 gebruikers,
2 GB gratis mobile internet

Als je een particulier abonnement neemt, dan kan je niet verwachten dat een herstelling binnen de paar uur opgelost wordt.Toch wel een heel belangrijke voor een studentenkot, je moet maar zonder internet zitten tijdens de blok.
- onbeperkt internet tegen 50Mbps zit ook in het maxi abonnement
- onbeperkt aantal pc's aansluiten gaat toch ook met een maxi abonnement? Misschien met een eigen router
- extra vaste ip adressen, welk nut zou dit hebben?
- SLA: lijkt me meer iets voor bedrijven
- .be naam zit ook bij maxi
- Cloud/mobiel wordt niet gebruikt

De oplossing die me nu het beste lijkt is om numericable + belgacom maxi te nemen, en die dan via een multi wan router te verdelen over de kamers zodat er altijd internet is, zelfs als 1 vd twee wegvalt.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer
Provider

- onbeperkt aantal pc's aansluiten gaat toch ook met een maxi abonnement? Misschien met een eigen router
-> max 2 pc's, voor meer dan twee wordt hier eigenlijk geen support op geboden. De router die meegeleverd wordt bij een Pro Extended kan indien gewenst zelf beheerd worden
-> totdat je 20 kotstudenten zonder internet zitten voor een paar dagen wegens een storing.
-> in een Maxi is geen .be inbegrepen
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 69 keer
Provider

Er wordt toch nooit (inbegrepen) support op 1, 2 of 10 pc's geboden. Voor problemen met de pc is een provider ook allerminst verantwoordelijk. Als het internet tot en met de modem goed werkt zal het voldoende zijn zeker. :)
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
doktrjones
Starter
Starter
Provider

Lord Utopia schreef:- onbeperkt aantal pc's aansluiten gaat toch ook met een maxi abonnement? Misschien met een eigen router
-> max 2 pc's, voor meer dan twee wordt hier eigenlijk geen support op geboden. De router die meegeleverd wordt bij een Pro Extended kan indien gewenst zelf beheerd worden
-> totdat je 20 kotstudenten zonder internet zitten voor een paar dagen wegens een storing.
-> in een Maxi is geen .be inbegrepen
max 2 pc's -> geen support geboden ok maar het is toch mogelijk?
heb al gevraagd om de router zelf te beheren maar volgens hun was dit niet mogelijk.
http://www.proximus.be/en/id_cb_officeg ... ce-go.html -> .be domain included
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer
Provider

Het zal uiteindelijk een kwestie van shapen en interne hardware zijn toch?
Aan de internetsnelheid ga je niks kunnen veranderen, dat intern goed regelen kan soms een uitdaging zijn maar soms gaat het ook gewoon goed.
Dus wie tevreden is met een "goedkoop" abonnement, proficiat, wie tevreden is met een totale managed oplossing, ook proficiat!
In dit geval, die 36 euro per maand valt zeker wel te besparen...
SCIFOFLUX
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer
Provider

Heb me ook over het laatst verdiept in het internet in koten. Ik moest voor 11 studenten internet voorzien in 1 gebouw. Dan nog eens 8 studenten in een andere gebouw en nog eens 10 studenten in een ander gebouw. Zowel draadloos als bedraad. Dus 3 studentenhuizen van internet voorzien.
Deze persoon zat bij Telenet en die had steeds het problemen met zijn download limieten. De oplossing die ik daar gebruikt hebt is:

-> Belgacom comfort + Volume pack unlimted.
-> Mikrotik router die alles mooi verdeeld per gebruiker.

Momenteel loopt dat als een trein. Studenten zijn gelukkig met wat ze hebben. Als 1 iemand de lijn dicht knijpt dan is er geen enkel invloed op een andere persoon.
Hoe doe ik dat:
Je hebt 70/6 profiel van belgacom.
-> Iedere gebruiker heeft recht op 10mbit/s download.
-> De eerste 5 sec. Krijgt deze gebruiker 15mbit/s zodaning dat youtube snel laadt en andere video diensten.

Nu ga je tellen en zeggen oké, we zitten met een overboeking. Als iedereen tegelijk zijn minimum van 10mbit/s vraagt dan moet er 110mbit/s zijn. Echter hoe groot is de kans dat iedereen op hetzelfde moment dat nodig heeft.

In die drie gebouwen is mijn piek verbruik 16mbit/s download. Dus heb ik nog wat ademruimte.

Via die mikrotik router kan je ook torrent verkeer blokken. Dit zorgt ervoor dat de eigenaar van het kot geen copy right schendingen doet en inorde is. Ook zorgt dit voor minder verkeer.

Voor 20studenten zou ik 2x internet comfort nemen en dan loadbalancingen doen. Dus de twee lijnen tegelijk gebruiken. Heb je 50 + 50 = 100 mbit/s .
Dan zet je 8mbit/s per gebruiker met een boost van 15mbit/s. En geen haan die zal kraaien.

Een mikrotik router is niet zo duur en kan evenveel als een Cisco router. Ik heb voor mijn router 89 euro betaald. Voor die aan te kopen en configueren kan je best contact opnemen met Tim.Bracquez. Deze persoon heeft me daarbij geholpen.

Hier is mijn topic voor de WiFi: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=42571
Hier is topic over zelfde probleem als u: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=50&t=42402

Je mag me gerust een PM sturen dan contacteer ik u. Als je wilt kan je ook laten kijken hoe het exact werkt. Want kan de routers vanop afstand benaderen.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Ik blijf 10/15 mbps toch weinig vinden. We zitten hier ook met meer dan 20 mensen en alles loopt perfect aan hoge snelheden. Businessabonnementen bij Telenet hebben wel hogere, vaste limieten dacht ik? Deze zijn zodanig hoog dat je al bijna moeite moet doen om erover te geraken en het comfort van een snelle (50+ mbps) verbinding wordt écht wel geapprecieerd.

Toegegeven: ik pik ook hier al eens een torrent mee ja, maar ik laat die dan bv vooral 's nachts of overdag lopen als er niemand anders de bandbreedte nodig heeft. Anderen maken ook intensief gebruik van Netflix en dergelijke en er zijn absoluut geen problemen.

Als je hogere snelheden gewend bent is terugvallen naar 10 mbps gewoon heel zuur. Als er ietwat afspraken worden gemaakt denk ik dat een dergelijke regularisering en het dichtknijpen van de verbinding wat overbodig is. Pieken van 16 mbps terwijl je 70 ter beschikking vind ik gewoon spijtig..
doktrjones
Starter
Starter
Provider

We nemen numericable 200 mega + belgacom maxi als backup. Ik bestel wss binnenkort een TP-Link TL-R470T+ V3.0.
SCIFOFLUX
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 7 keer
Provider

butskristof schreef:Ik blijf 10/15 mbps toch weinig vinden. We zitten hier ook met meer dan 20 mensen en alles loopt perfect aan hoge snelheden. Businessabonnementen bij Telenet hebben wel hogere, vaste limieten dacht ik? Deze zijn zodanig hoog dat je al bijna moeite moet doen om erover te geraken en het comfort van een snelle (50+ mbps) verbinding wordt écht wel geapprecieerd.

Toegegeven: ik pik ook hier al eens een torrent mee ja, maar ik laat die dan bv vooral 's nachts of overdag lopen als er niemand anders de bandbreedte nodig heeft. Anderen maken ook intensief gebruik van Netflix en dergelijke en er zijn absoluut geen problemen.

Als je hogere snelheden gewend bent is terugvallen naar 10 mbps gewoon heel zuur. Als er ietwat afspraken worden gemaakt denk ik dat een dergelijke regularisering en het dichtknijpen van de verbinding wat overbodig is. Pieken van 16 mbps terwijl je 70 ter beschikking vind ik gewoon spijtig..
Ik begin dacht ik zoals jij. 10 is echt VEEL te weinig dacht ik. Nu heb ik die routers voor ik ze plaatse een week bij mij thuis gezet. Thuis heb ik 70/6 van Proximus. Mijn ouders plus vriendin maken gebruik van ons internet thuis. Had deze gecapt tot 10 en boost naar 15. Netflix, youtube, Skype, Sonos (internetradio), Spotify en dergelijke liepen als een trein. Mijn ouders plus vriendin niets vertelt en deze eind van de week vertelt kijk jullie zaten op 10 zoals op dat kot. Enige problemen ervaren? Ze zeiden allemaal nee. Ook als je spotify en youtube tegelijk deed dan nog niets merken. Je merkt enkel en alleen iets bij HEEL grote bestanden afhalen of als je files begint te downloaden dat het iets langer duurt. Helaas gebruiken de studenten torrents voor illegale praktijken. Je moet rekening houden dat de eigenaar betaalt voor het internet en ook verantwoordelijk is voor wat die studenten afhalen. Dus daarom dat een verlaagde snelheid nog eens ontmoedigd en bevorderlijk is.

Het standpunt van dat de lijn niet optimaal benut wordt is ook waar. Je kan met die mikrotik ook gebruik maken van een andere soort manier van cappen die rekening houdt met het huidige verkeer en zo eventueel max kan geven.

Sommige studentenhuizen hadden geen last van overschrijding van hun limiet bij Telenet. Echter waren er ambetante studenten die de vrouwelijke studenten in de problemen kwamen. Die namen al de bandbreedte waardoor de vrouwelijke studenten niet meer op Facebook konden of hun paper niet konden doorsturen.

Waarom neem je nog Belgacom Maxi als back-up? Gaan jullie een Uptime voorzien van 99.99%?

Eigenlijk kan je mijn setting gebruiken. Je zet de helft van de studenten op 1 belgacom lijn dus 10personen. en de andere helft op een andere lijn.
Prijs: Comfort = 36.95 euro * 2 = 73.9 euro
Routerboard RB951G-2Hnd = 84.99 euro * 2 = 169.98 euro(http://www.wifihouse.nl/MikroTik-Router ... -4,-600MHz)
Totaal = 158.89 euro eerste maand. daarna betaal de eigenaar 73.9 euro.

Geen zorgen en werkt perfect en binnekort met vectoring ga je dan meer hebben dan 10mbit/s. Kan je verhogen naar 15mbit/s en boost naar 20mbit/s.

Ik zou dat toch eens in overweging durven nemen. de eigenaar heeft dan ook nog eens 4G erbij voor zijn tablet plus als hij naar Proximus gaat met zijn GSM krijgt hij nog eens 5 euro korting enz...

btw: Ik sta kort bij jullie leefwereld, want ben zelf student in Brussel.
VTOLfreak
Member
Member
Provider

SCIFOFLUX schreef: Je hebt 70/6 profiel van belgacom.
-> Iedere gebruiker heeft recht op 10mbit/s download.
-> De eerste 5 sec. Krijgt deze gebruiker 15mbit/s zodaning dat youtube snel laadt en andere video diensten.
SCIFOFLUX schreef:Echter waren er ambetante studenten die de vrouwelijke studenten in de problemen kwamen. Die namen al de bandbreedte waardoor de vrouwelijke studenten niet meer op Facebook konden of hun paper niet konden doorsturen.
En zo doe je traffic shaping dus NIET...
Betere oplossing is de beschikbare bandbreedte te verdelen tussen alle actieve apparaten. Overschot bandbreedte word evenredig verdeeld tussen de apparaten die meer bandbreedte vragen.

Voorbeeldje: je hebt 70mbit, 3 computers die torrents en andere zooi draaien, een netflix speler en wat gsm's en tablets die wat rondsurfen, enzv
Ga ervanuit dat de netflix stream 10mbit ofzo vraagt.

70/4 = 17.5mbit per actief apparaat (de 3 computers en de netflix speler)
De traffic shaper merkt dat de netflix speler maar 10mbit vraagt en verdeeld de extra bandbreedte over de overige apparaten
70 = 1x10+3x20
Dus de computers krijgen de extra bandbreedte en hebben 20mbit elk.
iemand zet ineens skype op zijn tablet of begint rond te surfen op zijn gsm > traffic shaper ziet nu 5 actieve apparaten, de metflix speler zit nog altijd 10mbit te doen dus:
70 = 1x10+4x15

De truuk om optimaal gebruik te maken van alle bandbreedte is om een groot genoeg buffer queue te hebben waar de traffic shaper mee kan spelen zonder buffer bloat te veroorzaken. Bijkomend kan je zaken als TCP-ACK, DNS en ICMP voorang geven. Dit is dan op apparaat niveau, wil je afzonderlijke applicaties voorrang geven dan ga je level 7 traffic inspection moeten doen. Hiermee kan je bv iemand zijn browser vlotjes laten reageren terwijl in de achtergrond een filesharing programma op de verbinding zit te hameren. (of zoals ik het doe met netbalancer, verkeer van verschillende applicaties taggen met diffserv, welke de traffic shaper kan gebruiken om applicaties te onderscheiden)

Dit is geen verzonnen voorbeeld maar uit mijn eigen huis met huisgenoten:
In de living zit iemand netflix te kijken, andere huisgenoot zit WOW te spelen met skype erbij, 2 pc-s die allebei utorrent draaien en dan nog wat rondsurfen in de zetel met een tablet. Ping voor elk apparaat zit tussen de 20 en 30ms dus mr. de gamer was content, de netflix speler heb ik nooit zien bufferen en de pc die torrents aan het draaien waren verdeelden netjes de overschot tussen hun 2. Ik kon nog vlotjes surfen op mijn tablet.

Oja, en we zitten op een 30mbit lijntje. :P
Ik gebruik pfSense als traffic shaper en router. De software is gratis, (tenzij je betaalde support wilt), de hardware die ik gebruik is een simpele Intel Atom. Voor een paar 100e aan hardware ben je gesteld.

Ik heb met vallen en opstaan geleerd dat traffic shaping en QoS iets heel contra-intuïtief is. Ja ik heb ook net als jou met simpele limiters gewerkt, met als resultaat dat vaak de volledige lijn niet benut werd. De rest van het huis was slapen en daar stond mijn PC dan met 5mbit ofzo te downloaden, terwijl er 30mbit beschikbaar is.

Haal een oude PC van de zolder, steek er 2 netwerkaartjes in, zet pfSense op een USB stick en probeer het eens zou ik zeggen, geld kost het niet. Enkel tijd. :)
Tip: Firewall > traffic shaper > limiter > hoofdlimiter met totale bandbreedte > child limiter eronder met source addres filter en pfsense verdeeld netjes het verkeer en de VOLLEDIGE bandbreedte wordt gebruikt. Verder kan je het zo complex maken als je wil. (bvb netflix speler minimum gegarandeerd 10mbit enzv)
Grigri
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer
Provider

Hebben hier ook internet voor een 15-20-tal studenten waar er ook enkele hevige downloaders bijzitten. Heb dit ook rond alle kanten bestudeerd en naar alle tevredenheid opgelost met VDSL + Coax als back-up.
Concreet: Edpnet Newer & Faster (met telefonie inbegrepen) en Telenet Basic Internet als backup.
Loopt allemaal als een trein met een dual WAN router (Cisco RV320V, heeft +/- 200 euro gekost), nog geen problemen mee gehad.
Telefonie loopt via een (oude) Fritzbox 7130 (aparte PPPoE-sessie, er zijn er 2 mogelijk bij Edpnet).

Kostprijs per maand: 47 euro (Edpnet) + 25 euro (Telenet) : 73 euro. Toch beduidend minder dan 120 euro...

Hiervoor hebben we:
- 70/6 via VDSL, unlimited
- 30/5 via Coax als backup, 150Gb
- telefonie 1 lijn (extra lijn kost 5 euro, 2000 belminuten kosten 5euro/m)
- dynamic ip
- mailbox met 5 aliassen
- toegang tot professionele helpdesk
- onbeperkt aantal PC's

Als opties zouden er bij kunnen (maar leken ons niet nodig):
- SLA 10 euro/m
- .be-domein (éénmalig 12 euro/jaar), kan automatisch aan je mailadres gelinkt worden zonder meerkost
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

@VTOLfreak al eens gekeken wie er allemaal in de copyright van pfsense en m0n0wall staat? Vreemd genoeg zal je daar een zekere Belg tegenkomen die de nodige software allemaal heeft geschreven (tip radius/cp). Die zaken/uren moeten ook betaald worden en zijn niet gratis, velen vergeten dit ook maar maken hier gretig gebruik van, of vitten maar al te graag als ze nog maar het gevoel 'commerce' krijgen en ik ben er uit pure frustratie dan ook maar mee gestopt. Ik ben gerust niet de enige developper die er tegenwoordig zo over denkt, of zelfs zijn code van het net haalt om deze reden. Denk aan het openssl debacle etc dat er onlangs geweest is. Shame-on-you users, voor niks gaat de zon op; maar eens curieus hoe sociaal je nog bent als jullie loon wordt afgenomen! Er steekt echt wel uren tijd in al die zaken om die up&running te houden en velen vergeten dit

J.
VTOLfreak
Member
Member
Provider

Daarom dat ik erbij vermeld dat support niet gratis is. Als je het professioneel gebruikt hoor je een support contract af te sluiten. Als jij er niet mee kan leven dat 99% dat niet doet kan je inderdaad je tijd beter in iets anders steken. BTW. Ik ben het beu dat open source devs allergisch zijn voor handleidingen schrijven. Als ik niet alles moet uitvissen via vage forums ben ik zeker bereid een klein bedrag op tafel te leggen voor de software.

doktrjones
Starter
Starter
Provider

Ik wilde numericable nemen maar blijkbaar hebben die een fair use policy ipv onbeperkt downloaden. Het wordt dus een dubbel belgacom abonnement. Of er zou een manier moeten zijn om de grote downloads via belgacom te laten gaan en de rest via numericable bijvoorbeeld. Enig idee hoe ik dit zou kunnen aanpakken?
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

@Mgo72: Manuel, wij hebben in 2005 (!!!) ZELF de overeenkomst met u verbroken daar u nooit uw facturen betaalde. Was u dit detail vergeten?
Wat u zei over een besparing van 75% kan ook nooit kloppen. U betaalde destijds bij ons 3 of 4€ per student per maand en had op dat adres 6 of 7 studenten.
Ik hou van eerlijke discussies ;-)

Mvg
Yves, zaakvoerder.
Laatst gewijzigd door Studenteninternet 28 nov 2014, 22:10, in totaal 2 gewijzigd.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Studenteninternet schreef:@Mgo72: Manuel, wij hebben in 2005 (!!!) ZELF de overeenkomst met u verbroken daar u nooit uw facturen betaalde. Was u dit detail vergeten?
Wat u zei over een besparing van 75% kan ook nooit kloppen. U betaalde destijds bij ons 3 of 4€ per student per maand en had op dat adres 6 of 7 studenten.
Ik hou van eerlijke discussies ;-)

Mvg
Yves, zaakvoerder.
Eerlijk is eerlijk:

9 studenten aan 5 euro.
Telenet toen 25

Idd bijna 50% meer ipv 75.

Kipdorp antwerpen zitten jullie 75% hoger dan Belgacom voor 4 studenten.

En facturen betaal ik idd niet als de service niet is wat afgesproken was. En dat bij een overname van een bestaand pand.
Studenteninternet
Plus Member
Plus Member
Contacteer:
Provider

Telenet turbo kostte destijds wel meer dan 25€ en ik heb daar nooit 9 studenten geweten hoor ;-)
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:
Provider

Telenet Turbonet was in 2008 een 62 euro.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Studenteninternet schreef:Telenet turbo kostte destijds wel meer dan 25€ en ik heb daar nooit 9 studenten geweten hoor ;-)
Spijtig dat je mijn belastingcontroleur niet bent.

En wie zegt dat ik turbo had?

Alleszins kern van de zaak was :

Hij vond dat ze nu te duur betaalde. Zijn jouw diensten goedkoper dan wat ze betaalt? Denk het niet, dus pure Spam voor iets duurder.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Prijs vs kwaliteit. Voor zover ik weet levert Studenteninternet geen huis/tuin/keukenlijntjes meer, maar altijd volwaardige professionele producten waar een degelijke SLA op zit. Kost wat meer maar als er een probleem is met de effectieve lijn staan ze ook snel aan je deur om het te herstellen. Wat uiteraard wel een groot voordeel is voor studenten. Ooit al een heel studentenkot een dag zonder internet gezet? De wereld is om zeep als je dat doet :)

Telefonie = EDPnet + OVH
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Tegenwoordig wordt dat wel meer opgevangen door hotspots en tethering hoor :-). Maar dat gaat natuurlijk ook niet voor een week.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

Jij gaat pakweg 10 studenten op één hotspot zetten dan? :D
Neen, wij zouden dat zo opvangen. Studenten niet hoor :)

Telefonie = EDPnet + OVH
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Een backup en extra support is inderdaad nooit overbodig, maar ik merk wel dat in geval van nood ook de meeste mijn kotgenoten buiten de informaticagerelateerde richtingen hun plan weten te trekken. (De anderen staan aan mijn deur, want 'jij studeert toch computer?' ) :-D .
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:
Provider

En wat ga jij doen als het internet in het hele kot niet werkt? :) Prutsen aan routers kan je niet, je hebt namelijk geen login/ww :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”