Nieuwe benaming Proximus _Auto_FON

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Daarnet merkte ik twee nieuwe benamingen op voor de ex Belgacom Fon Wifi accespunten:
Oude benaming: FON_BELGACOM
Nieuwe benamingen: PROXIMUS_AUTO_FON en PROXIMUS_FON

Ik denk dat er in mijn buurt nieuwe Bbox-3"s in gebruik genomen zijn, of zou dit een firmware aanpassing geweest zijn ?
In de lijst lijkt de signaalsterkte van alle 3 Fon accespoints zwakker dan mijn gewoon WiFi accespoint. Voorheen was 1 Fon altijd even sterk (het mijne).
In de Bbox-3 gekeken en FON staat nog steeds aan.

Bovendien is er bij AUTO_FON een hangslotje, als ik verbinding vraag, krijg ik volgend venster:
Bijlagen
Auto-fon.png
FON wifi-netwerken.png
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Jordumus
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 7 keer

Dat is met de nieuwe EAP technologie voor de Fon-hotspots: een eerste deel van de hotspots zijn de voorbije weken overgezet en die krijgen dan ook de nieuwe naam "Proximus_auto_fon".

Er is ook, in beperkte mate, een firmwareupdate geweest voor de B-box3 bij een beperkte testgroep enkele dagen geleden. De andere b-box 3's worden in de toekomst ook nog geüpdatet.
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Met de Proximux_Auto_Fon verbinding kan ik dan met de nieuwe EAP technologie verwachten dat automatisch wordt verbonden als er zo'n netwerk in de buurt is ?
Ik neem aan dat EAP dan niet alleen met Sim-kaartjes werkt, maar ook met een gewone Wifi verbinding ?
Als ik er eens gebruik van zal maken, vraag ik mij af wat ik moet instellen bij "authentificatie" en "interne authentificatie" in bovenstaand venster.
Heb verschillende mogelijkheden gezien.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Eduroam werkt ook met 802.11x EAP, MSCHAPv2 en dat werkt toch ook (meestal) feilloos. Automatisch verbinden gebeurt vrij snel. En dat heeft niks te maken met een SIM.

Authenticatie en internet authenticatie zal proximus wel ergens vermelden welke gebruikt moeten worden. (EAP-PEAP en MSCHAPv2 is dat bij eduroam)
Jordumus
Starter Plus
Starter Plus

Net even opgezocht. De volledige informatie over het hoe connecteren en welke authentificatie wordt één der komende dagen beschikbaar gesteld voor de klanten. Momenteel is het dus enkel een "extra hotspot" in de lijst, en de uitleg volgt nog. :wink:
lacer
Elite Poster
Elite Poster

OK
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

Krijg je geen problemen met de FON app? Ik dacht dat alle FON AP's verplicht met "FON_" moeten beginnen?
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 37 keer
Contacteer:

Bestaat de FON_app nog? Krijg een update notificatie bij IOS8, maar dan zegt die dat item niet beschikbaar is.
Steven_09
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer

Op mijn stokoude bbox2 (hardware version 1!, van 2008) heb ik sinds deze week 2 hotspots actief: een 'Belgacom_fon' en een 'proximus_auto_fon'. De eerste is onbeveiligd (logisch, als er manueel ingelogd moet worden op een captive portal), de andere wel (eap hotspot). Het opmerkelijke is dat er daarvoor geen nieuwe firmware gepusht werd, blijkbaar zat dat al klaar in de huidige versie. Wat zou verklaren waarom Proximus aankondigde dat er in eerste instantie maar 700.000 van de 900.000 hotspots eap compatibel zouden zijn: blijkbaar voorlopig enkel bbox2?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

alleen de mensen die deel uitmaken van de testgroep hebben een Proximus_auto_fon hotspot actief,
maar als dit iets te maken heeft met bbox2 of bbox3, dat denk ik toch niet ?
thai2000
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 3 keer

Met welke login moet je dan inloggen op de proximus _auto_fon ?

Dezelfde als de gewone fons , of degene om in te loggen op de Proximus website ?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Op de 'auto fon's moet je niet zelf inloggen denk ik, dat zijn toch degene die gebruik maken van EAP-SIM vermoed ik?
thai2000
Member
Member

De Proximus Fon werkt prima , maar wanneer ik de auto fon kies gebeurd er niets ... Ik heb dit juist getest voor de Proximus shop in het Wijnegem shopping center ..

Ik vroeg aan een medewerker hoe dat werkte , maar hij verwees me door naar de Proximus helpdesk ???
Jordumus
Starter Plus
Starter Plus

De communicatie over hoe de auto_fon werkt moet nog komen, nog even geduld.. :wink:
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Heb het uitgebreid kunnen testen in Amsterdam en auto login is super handig en werkt zeer goed! Top van Proximus :)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

butskristof schreef:Op de 'auto fon's moet je niet zelf inloggen denk ik, dat zijn toch degene die gebruik maken van EAP-SIM vermoed ik?
Volgens mij zal je wel degelijk zelf kunnen inloggen op de auto fon's, alleen moet je je gegevens en paswoord een keer invullen waar je bij een "conventioneel" wifi netwerk enkel je paswoord eenmalig ingeeft.

En volgens Jordumus komt die info nog wel.
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Twee hotspots en uw eigen wifi op een bbox dat moet toch vertraging geven op uw eigen wifi
Iedere normale denkende mens weet da toch
Via een antenne systeem staat je toch gewoon in de rij de ene na de andere en denk nu nie dat de software zo opgebouwd zal zijn dat eigen wifi steeds voorrang krijgt
Belgacom weet toch al lang wie echt goeie wifi wilt thuis er steeds ofwel eigen router achter hangt of accespoints gebruikt
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Neen,
je privé datastroom krijgt altijd voorrang op de openbare fon datastroom.
Jordumus
Starter Plus
Starter Plus

lion51 schreef:Twee hotspots en uw eigen wifi op een bbox dat moet toch vertraging geven op uw eigen wifi
Iedere normale denkende mens weet da toch
Via een antenne systeem staat je toch gewoon in de rij de ene na de andere en denk nu nie dat de software zo opgebouwd zal zijn dat eigen wifi steeds voorrang krijgt
Belgacom weet toch al lang wie echt goeie wifi wilt thuis er steeds ofwel eigen router achter hangt of accespoints gebruikt
Er is wel degelijk een prioriteit, en een B-box 3 heeft 4 wifi-antennes ingebouwd. Er is wel degelijk over nagedacht. :wink:

Klein voorbeeld: als je bvb naast een café zou wonen, en ze gebruiken daar voortdurend massaal de FON-hotspot via jouw modem, dan zal die via de software automatisch de toehankelijkheid (aantal fon-connecties) en snelheid van de FON verlagen, zodat jij er geen hinder van ondervindt.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Je eigen verkeer krijgt waarschijnlijk voorrang op je VDSL, boven FON verkeer. Maar bij de wifi zal de FON gewoon zijn paar Mbps kunnen gebruiken, en het feit dat een bbox 3 4 antennes heeft (eigenlijk 6) heeft daar niet echt mee te maken.

Vanaf iemand op jouw FON substantieel data zal verzetten over wifi zul je dat zeker voelen in ruwe snelheid. Een bbox 2 haalt vlak naast de bbox een 25-26Mbps over wifi. Als je daar dan iemand naast zet die 3Mbps doet over FON (continu) zal je zelf maar 22-23Mbps halen. Mocht die FON gebruiker niet naast je bbox staan, maar op het randje van het wifi bereik zitten (met een lage link speed) zal je snelheid nog wat verder zakken.

Bij een bbox 3 geldt dit ook, alleen is de wifi daarin een pak sneller. Tot 150Mbps over wireless n (2x2 MiMo 20MHz) vs de (theoretische) max van 54 Mbps op een bbox 2 (wireless g)

Daarnaast heb je nog de 5GHz in de bbox, waarmee je makkelijk 200Mbps+ in de praktijk kunt halen (met 2x2MiMo, 3x3 of zelfs 4x4)

Dus als je echt bezig bent met wifi snelheid is een bbox 2 niet voor jou (een extra AP/router wel), of je moet de 5GHz(/2.4GHz in mindere mate) gaan gebruiken, daar haal je sowieso hoge snelheden op.

@jordumus, het voordeel van 4 antennes (ipv 1) zou pas echt opkomen als die ook Mu-MiMo ondersteunde, wat een 802.11ac feature is.
jackho
Elite Poster
Elite Poster

ik heb dit eens via bbox2 geprobeerd als volgt
via privé wifi niks downloaden dan kwam ik aan een download op fon aan 4Mbps en privé wifi-speedtest 18Mbps
dan volle bak downloaden op privé wifi , had ik nog 0,8 Mbps over op fon.
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Bij het neuzen op de support pagina's van proximus kwam ik op het volgende:
Met een pc of Mac
U moet zich de eerste keer handmatig verbinden. Daarna zal uw toestel zich automatisch verbinden zodra u in de buurt komt.

Verbinden met een gesloten netwerk (bv. PROXIMUS_AUTO_FON) U hebt een pc met Windows 8.1 (of hoger) nodig om te kunnen surfen op een gesloten Wi-Fi Hotspot. Als u een Mac of een oudere versie van Windows hebt, dan kunt u enkel een verbinding maken met een open netwerk.
Ga na of wifi op uw toestel is geactiveerd en zoek de beschikbare netwerken.
Selecteer een gesloten wifinetwerk dat het woord Fon bevat (bv. PROXIMUS_AUTO_FON).
Klik op Verbinding maken.
Voer uw login en wachtwoord voor Wi-Fi Hotspots in. Klik daarna op Ok.
Klik nog eens op Verbinding maken.
Vanaf nu zal uw toestel zich automatisch verbinden zodra u in de buurt komt van een gesloten netwerk (bv. PROXIMUS_AUTO_FON).
http://support.nl.proximus.be/app/answe ... a_id/15429

Dus Proximus_Auto_Fon kan men al niet gebruiken met Mac, Windows 7 en Linux :roll:
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat een toestel met 1 antenne je download gaat priority geven op dat van een homespot kan ik nog aannemen. Dat gebeurt gewoon in het toestel zelf.
Maar hoe kan je in hemelsnaam de upload priority geven? Wifi is toch een first come first served gedoe in de ether? Als meerdere pcs vechten over dezelfde frequentie, en er is er eentje serieus aant uploaden op je homespot, gaat die de frequentie toch serieus belasten?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
Bedankt: 169 keer

lacer schreef:Bij het neuzen op de support pagina's van proximus kwam ik op het volgende:

Dus Proximus_Auto_Fon kan men al niet gebruiken met Mac, Windows 7 en Linux :roll:
Met Windows 8.1 werkt het hier ook niet :p
genksta
Member
Member
Bedankt: 6 keer

werkt perfect op mijn iPhone 4S
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Ik vraag mij af of het wel nodig is je Fon gebruikersnaam te wijzigen naar [email protected], vermits [email protected] nog steeds werkt op Proximus_Fon ?
Op de Proximus site heb ik een bijkomende Fon gebruiker aangemaakt, nu met de nieuwe domein naam. Of dit echt nodig was of niet weet ik niet.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
jackho
Elite Poster
Elite Poster

Echt nodig is dit niet eens dat in de toekomst wegvalt vul je gewoon proximus in , in de plaats van waar nu belgacom staat
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster

Petervanakelyen schreef:
lacer schreef:Bij het neuzen op de support pagina's van proximus kwam ik op het volgende:

Met Windows 8.1 werkt het hier ook niet :p
Mac OS x 10.10 (Yosemite) werkt hier perfect. Alleen username + passwoord nodig gehad en een certificaat aanvaarden. En dat is dan niet ondersteund volgens proximus... :roll:

Android ook geen probleem alleen:
EAP Method: PEAP veranderen in TTLS
Phase-2 autentication: None veranderen in PAP
Identity: fon login (****@proximusfon.be)
Anonymous identity: leeg laten
Password: fon paswoord

=> proximus vermeld niks van PAP, maar je hebt het wel nodig voor een werkende verbinding op android.

Snelheid is 1.5 a 2.5Mbps down en strak 5Mbps up. (VDSL dowload wordt hier op het moment wel belast, dus ik vermoed dat die down wel wat sneller kan op minder drukke momenten)
JoskeVermeulen
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 71 keer

AndRo555 schreef:EAP Method: PEAP veranderen in TTLS
Phase-2 autentication: None veranderen in PAP

=> proximus vermeld niks van PAP, maar je hebt het wel nodig voor een werkende verbinding op android.
Omdat ze inderdaad (nog) nergens vermelden hoe je kan connecteren via PROXIMUS_AUTO_FON, heb ik lang zitten prutsen en kwam ik uit op:
EAP Method: TTLS
Phase-2 authentication: MSCHAP
en heb ik dit ook zo laten staan aangezien het werkte.

Wat is het verschil tussen PAP en MSCHAP? Beiden werken naar behoren op het eerste zicht.

Op mijn laptop met Windows 8.1 Pro werkt het ook zoals het moet.
:troosten:
TV: Afbeelding
ISP: Afbeelding
Tel.: Afbeelding + Afbeelding + Afbeelding
lion51
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Al da hot spot gedoe werkt hier serieus op mijn zenuwen zowel telenet als proximus
Hier deze morgen weer ondervonden
Als ik mijn smartphone gebruik met wifi lost hem regelmatig mijn eigen wifi om om te schakelen naar hotspots in bepaalde zones van mijn huis
Voor goeie werking kan ik dus accespoints via lan netwerk bij zetten want wifi repeater dat helpt niet
Men spreekt steeds van straling van gsm masten maar door al die hotspots leven we constant in een stralingsveld al dan niet schadelijk
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Die Hotspots geven geen enkele extra straling.
Het zijn gewoon de bestaande Wifi's die een 2de (of 3de) naam uitzenden, meer niet.

Maar ik ben akkoord met je eerste opmerking: ik zie inderdaad hoe langer hoe meer dat mijn smartphone ongevraagd met een Hotspot connecteert ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
thai2000
Member
Member

Ongevraagd ? Ik dacht dat je uw hotspots of homespots toch kan uitschakelen als je die niet wil gebruiken.
Ik vind het wel handig , als het werkt natuurlijk.
Electribe
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 37 keer

Met mijn oude Samsung Galaxy S3 Mini kan ik EAP SIM kiezen en zonder login of paswoord connecteren, terwijl ik die optie niet heb met mijn Nexus 5 :-(

Met een beetje geluk brengt de Android Lollipop update hier binnenkort verandering in...
thai2000
Member
Member

Waar kan je dat kiezen bij Samsung ?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

thai2000 schreef:Ongevraagd ? Ik dacht dat je uw hotspots of homespots toch kan uitschakelen als je die niet wil gebruiken.
Ik vind het wel handig , als het werkt natuurlijk.
Dat kan, maar dan heb je zelf ook geen toegang meer tot andere fon spots..
lacer
Elite Poster
Elite Poster

Als je je wifi cliënt instelt dat het niet automatisch mag verbinden met een bepaalde acces-point of hotspot, dat heb je geen last dat ie spontaan verbinding gaat maken.
Maar dan haal je geen voordeel uit Proximus_Auto°Fon.
In je modem zetje Fon best niet uit natuurlijk.
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
jantje81
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 69 keer

Als je een Android-toestel gebruikt kan je met dit soort apps zorgen dat je eigen netwerk altijd voorrang heeft op hotspots.
https://play.google.com/store/apps/deta ... izer&hl=nl
EDPnet VDSL XL (Vectoring zone 2 DLM 100/30)
NL Ziet + VTM Go + VRT Nu
Mobile Vikings prepaid 15 (focus: data)
OVH VOIP + EDPnet VOIP
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Hier steeds last van m'n iphone die zich verbindt naar TELENETHOMESPOT ofwel naar FON_BELGACOM, maar sinds er bij staat dat het WiFi Hotspots(markering onder SSID) zijn blijft die wel naar m'n eigen WiFi netwerk verbinden.
Ook de Auto-join uitgeschakeld op de publieke niet encrypted hotspots, en nu enkel TelenetWiFree, wanneer ik ergens anders ben dan thuis, dan werkt dat perfect bij Telenet.
Bij Proximus nog niet deftig kunnen testen behalve heel even in Gent, auth werkte wel, maar kreeg geen verbinding. TelenetWiFree daarentegen werkte wel perfect, daar schakelde m'n iphone telkens op over.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 57 keer

Hier geen problemen op de Proximus FON. Is echt wel handig. Ook in het buitenland (NL) werkte het even goed :)
DieseL
Starter
Starter

Als je EAP-TTLS wilt gebruiken op de PROXIMUS_AUTO_FON SSID op Android:

Als je "Anonymous Identity" invult, wordt je username niet in clear text doorgestuurd over de wifi link. Dat is dus ietsje beter qua privacy. Je "Anonymous Identity" moet wel eindigen op @proximusfon.be.

Ik zou dus aanraden de volgende instellingen de gebruiken:
EAP-methode: TTLS
Phase 2-verificatie: MSCHAP
Identiteit: <je Fon username> (inclusief de suffix @proximusfon.be)
Anonieme identiteit: [email protected]
Wachtwoord: <je Fon wachtwoord>
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”