Amiga
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Op het verkoopforum zie ik net een berichtje verschijnen van iemand die wegens een verhuis zijn Amiga500 en Amiga 1200 moet weg doen (http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=73&t=42950).
Daar ikzelf zowat ben opgegroeid met Amiga (het ware de eerste computers die ik heb gehad!) is dit voor mij ook een stuk nostalgie.
Nog mensen hier die gewerkt hebben met Amiga's?
Daar ikzelf zowat ben opgegroeid met Amiga (het ware de eerste computers die ik heb gehad!) is dit voor mij ook een stuk nostalgie.
Nog mensen hier die gewerkt hebben met Amiga's?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
- Bedankt: 72 keer
- Contacteer:
commodore 64
10 print "Hello"
20 goto 10
run
10 print "Hello"
20 goto 10
run
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
-
- Moderator
- Contacteer:
Helaas, C64 en C128 heb ik niet gehad. Maar de code komt wel bekend voor 

Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Premium Member
- Contacteer:
Als we in een heel nostalgische bui zijn, wil ik nog wel eens vice installeren
http://vice-emu.sourceforge.net/
http://vice-emu.sourceforge.net/
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 99 keer
Uiteraard!
VIC20, C64 (SYS64738
), C128, Amiga 500, 1200, ...
Ook nog Spot beta testers hier?
VIC20, C64 (SYS64738

Ook nog Spot beta testers hier?
-
- Premium Member
- Contacteer:
- AgentVortex
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Ik was GEK van de A500 vroeger.
Dit was mijn rechtstreekse opvolger na de C64/128 met cassette player en 1541 (if I remember correctly) disk drive.
Ik had een Amiga 500 met Workbench 1.2 (of was het 1.3), daarna een een nieuwe ROM chip gestoken om nieuwe Workbench te kunnen draaien ...
Mijn Amiga is naar de vaantjes gegaan mid jaren negentig, ben daarna op PC overgestapt, maar ben eigenlijk wel op zoek om terug "nen Amiga" aan te schaffen, puur voor nostalgische redenen, heb trouwens al mijn floppies nog
Dit was mijn rechtstreekse opvolger na de C64/128 met cassette player en 1541 (if I remember correctly) disk drive.
Ik had een Amiga 500 met Workbench 1.2 (of was het 1.3), daarna een een nieuwe ROM chip gestoken om nieuwe Workbench te kunnen draaien ...
Mijn Amiga is naar de vaantjes gegaan mid jaren negentig, ben daarna op PC overgestapt, maar ben eigenlijk wel op zoek om terug "nen Amiga" aan te schaffen, puur voor nostalgische redenen, heb trouwens al mijn floppies nog

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Mijn eerste "computer" was de Texas Instruments TI-99/4A

VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 47 keer
Mijn eerste was een Tandy TRS 80, gevolgd door een Tandy Color Computer 3, een C64, een C128 daarna een Tandy 1000 en een Tandy 1500, met gelijktijdig een A500 

- Bijlagen
-
- color comp.png (78.84 KiB) 1640 keer bekeken
-
- tandy.png (55.12 KiB) 1640 keer bekeken
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 64 keer
Zo'n Texas ook gehad, maar te jong om er op te mogen zelf.
Een Vic-20, daarna een ZX Spectrum 128 (eentje met ingebouwde cassettedeck). Die ZX81 was wel zeer klein, maat van mij had er zo eentje.
Een Vic-20, daarna een ZX Spectrum 128 (eentje met ingebouwde cassettedeck). Die ZX81 was wel zeer klein, maat van mij had er zo eentje.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Begonnen met de ZX81 dan de Tandy TRS80 color. Daarna een bijna echte PC de Philips MSX met 2 diskdrives.
Eigenlijk was de allereerste computer een Philips spelconsole met een ROMcartridge met assembler.
Eigenlijk was de allereerste computer een Philips spelconsole met een ROMcartridge met assembler.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Begonnen met een C64, pa wou een vic 20 kopen maar hoorde dat er een opvolger op komst was, dus gingen we wachten en hadden we er eentje met een serienummer onder de 200 
Daarna een C128 en dan onze eerste AT-computer, terwijl de C128 nog lang dienst deed.
J.

Daarna een C128 en dan onze eerste AT-computer, terwijl de C128 nog lang dienst deed.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Dat was dan al een MSX2on4bam schreef:Daarna een bijna echte PC de Philips MSX met 2 diskdrives.

- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
Ik geef de mijne (A500 + A1200) dus weg, maar ze werken niet echt meer (geen idee wat er mis is, ben niet handig). Heb ook nog héél veel floppies, incluis disk drive, action replay cartridge, ram upgrade, enz. Mocht ge zelf handig zijn met elektronica, moogt ge ze gratis komen afhalen!AgentVortex schreef:ben eigenlijk wel op zoek om terug "nen Amiga" aan te schaffen, puur voor nostalgische redenen, heb trouwens al mijn floppies nog
ooh. shiny.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
ik heb nog een 'ibm' compatible computer gehad van 4.77mhz clocksnelheid. Werkte enkel met dos (windows bestond nog niet)... de commodore of amiga waren enkele jaren later.
Was toen nog met die floppy's die zo dun waren, dat je ze voorzichtig in je floppydrive moest schuiven of ze plooiden. 5.25inch floppy's ofzoiets.
Er waren amper programma's voor te krijgen... ik weet nog dat ik toen mijn eerste simpel 'boekhoudprogrammatje' schreef in de programmeertaal 'basic'.
Na die computer kocht ik mij een schneider... was ook zowat de tijd dat commodore op de markt kwam. Tging toen heel snel.
Was toen nog met die floppy's die zo dun waren, dat je ze voorzichtig in je floppydrive moest schuiven of ze plooiden. 5.25inch floppy's ofzoiets.
Er waren amper programma's voor te krijgen... ik weet nog dat ik toen mijn eerste simpel 'boekhoudprogrammatje' schreef in de programmeertaal 'basic'.
Na die computer kocht ik mij een schneider... was ook zowat de tijd dat commodore op de markt kwam. Tging toen heel snel.
de koe zegt boe
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 29 keer
Leuk om allemaal zo wat historiek te zien en hoe het allemaal geëvolueerd is in al die jaren 
Mijn eerste computer was wat moderner PC 240 van WANG onze pa maakte daar boekhoudsoftware mee, het was al op DOS en daar stonden enorm veel oude spelletjes op die ik als kind speelde. Die heeft heel lang in de kelder gestaan en hij werkte nog na al die jaren, maar ik heb toen met mijn stoeme kop gezegd smijt maar weg.
http://home.wxs.nl/~janvdv/images/Wang240.JPG

Mijn eerste computer was wat moderner PC 240 van WANG onze pa maakte daar boekhoudsoftware mee, het was al op DOS en daar stonden enorm veel oude spelletjes op die ik als kind speelde. Die heeft heel lang in de kelder gestaan en hij werkte nog na al die jaren, maar ik heb toen met mijn stoeme kop gezegd smijt maar weg.

http://home.wxs.nl/~janvdv/images/Wang240.JPG
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Mijn eerste was een pentium 1, 133 Mhz. Toen wat ik er 15 en de computerles op school was een goed excuus om mijn ouders een pc te vragen. 80.000 frank heeft dat toen gekost.
[
Post made via mobile device ]
[

Bedank andere users voor nuttige posts, door op
te klikken

- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Commadore64 bij men nonkel was de eerste pc waar ik ooit op gespeeld had (megafloppy's
)
Eigen eerste pc was Pentium 75Mhz, overclocked.

Eigen eerste pc was Pentium 75Mhz, overclocked.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
* Commodore 64, eerst met zo'n taperecorder en daarna met zo'n 1541 floppy drive (dat ding woog enorm zwaar).
* Amiga 500
* 486DX33 met 4MB geheugen en 212MB harde schijf. Koste toen 102.500 BEF
* Amiga 500
* 486DX33 met 4MB geheugen en 212MB harde schijf. Koste toen 102.500 BEF

- cloink
- Elite Poster
- Twitter: cloink
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 137 keer
- Contacteer:
Eerste eigen (niet-spel-)computer was een Commodore 128, die meer in "Commodore 64 modus" draaide dan wat anders, want daar kon je al die games op spelen! Was inderdaad nog met een taperecorder en ik had zelfs een dotmatrix printer, waar ik de juffen in het lager onderwijs versteld mee deed staan als ik eens een werkje moest maken! 
Die heb ik helaas ooit verkocht om plaats te maken voor een Amiga 500, die naast de externe kleine floppydrive ook een externe grote floppydrive had, want die disks waren veel goedkoper en ik had op den duur nogal redelijk wat disks (lees: +1000
). Dat was den tijd dat ik om de X weken over en weer ging met de tram naar ne plaatselijke "piraat" in Hoboken, waar ik dan ne gansen dag niets anders deed dan floppy's kopieren met XCopy!
Ik heb al die floppy's nog, maar ik vrees dat de data hierop mogelijks allemaal gaan vliegen is?
Na verloop van tijd maakte den A500 dan plaats voor de - in die tijd - verdomd impressionante Amiga 1200, mét harde schijf van maar liefst 1GB wat echt gigantisch was voor die tijd (nooit volgekregen) en mét 28k8 modem (ne Supra, geloof ik). Daar heb ik echt veel plezier aan beleefd. Eerst via BBS'en (heb er zelf nog een gedraaid, trouwens en was ook een middelmatige ascii-artist
), daarna via Fidonet en uiteindelijk ook heel wat jaren op internet mee gezeten. Toptijden waren dat. Alleen jammer van die telefoonrekeningen (20.000 BEF in de maand was geen uitzondering
). Amiga stond toen echt mijlenver voor op de concurrentie: volledig grafische omgeving, multitasking, etc. Terwijl de IBM-klonen nog aan het prutsen waren in MS-DOS.
Maar uiteindelijk verging Amiga toch een beetje (nog altijd niet meteen een idee hoe dat nu gebeurd is) en dan na een hele poos de overstap gemaakt naar ne Pentium 1 166MHz, mijn allereerste IBM compatible. Denk zelfs dat dat meteen met Windows 95 was, dus een echte laatbloeier...

Die heb ik helaas ooit verkocht om plaats te maken voor een Amiga 500, die naast de externe kleine floppydrive ook een externe grote floppydrive had, want die disks waren veel goedkoper en ik had op den duur nogal redelijk wat disks (lees: +1000

Na verloop van tijd maakte den A500 dan plaats voor de - in die tijd - verdomd impressionante Amiga 1200, mét harde schijf van maar liefst 1GB wat echt gigantisch was voor die tijd (nooit volgekregen) en mét 28k8 modem (ne Supra, geloof ik). Daar heb ik echt veel plezier aan beleefd. Eerst via BBS'en (heb er zelf nog een gedraaid, trouwens en was ook een middelmatige ascii-artist

Maar uiteindelijk verging Amiga toch een beetje (nog altijd niet meteen een idee hoe dat nu gebeurd is) en dan na een hele poos de overstap gemaakt naar ne Pentium 1 166MHz, mijn allereerste IBM compatible. Denk zelfs dat dat meteen met Windows 95 was, dus een echte laatbloeier...

ooh. shiny.
- Wicky
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 8 keer
Ben ik echt de enige die begonnen is met een zelfbouw Acorn Atom (zo rond '81/'82) ? Daarna werd het een Sinclair QL, gevolgd door een heleboel business machines (Micro 5, Rexon, MAI, Pertec, ICL, Unisys, Sequent, Plexus, Gould, IBM, ...). Ik denk dat enkel IBM de Linux revolutie overleefd heeft.
-
- Elite Poster
1 GB? Dat was dan toch al in de latere periode, want ik had destijds in mijne Amiga 600 een harde schijf van (U leest het goed) 40 MB! Die was zelfs in 3 partities ingedeeldcloink schreef:impressionante Amiga 1200, mét harde schijf van maar liefst 1GB wat echt gigantisch was voor die tijd (nooit volgekregen)

Hier kan ik me helemaal in vinden! ASCII art, Fidonet, telefoonrekeningen... en niet te vergeten wachten tot er een lijn vrij was op het BBS alvorens we binnen raakten!cloink schreef:Eerst via BBS'en (heb er zelf nog een gedraaid, trouwens en was ook een middelmatige ascii-artist), daarna via Fidonet en uiteindelijk ook heel wat jaren op internet mee gezeten. Toptijden waren dat. Alleen jammer van die telefoonrekeningen (20.000 BEF in de maand was geen uitzondering
).
En in de eerdere C64 tijden: programma's die afgeprint stonden in tijdschriften intypen... Oneindige DATA lijnen, om zot van te worden

- xming
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 47 keer
Eerste computer (meteen een PC), 8088 (met turbo knop), dual 5 1/4" floppies, 640K RAM en Hercules display.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Hier ook een Amiga fanaat. Had zo'n 5.25 floppy drive en een schakelaar in de amgia, zodat de boot drive de externe drive was.
Ik had drie postbakken die normaal gebruikt werden om brieven te sorteren, vol met floppies .....
mijn klasgenoten lachten mij uit met hun achterlijk pc
die had 16 kleuren, mono sound en geen hardware accel voor graphics
Toen ik dan later een 386-DX33 kocht, was die voor sommige games zelfs niet eens sneller dan de amiga. Het geluid van de soundblaster pro was bijlange zo zuiver niet als de amiga (continue background noises) .....
Ik had drie postbakken die normaal gebruikt werden om brieven te sorteren, vol met floppies .....
mijn klasgenoten lachten mij uit met hun achterlijk pc
die had 16 kleuren, mono sound en geen hardware accel voor graphics
Toen ik dan later een 386-DX33 kocht, was die voor sommige games zelfs niet eens sneller dan de amiga. Het geluid van de soundblaster pro was bijlange zo zuiver niet als de amiga (continue background noises) .....
-
- Moderator
- Contacteer:
Ik denk eveneens dat 1GB van een latere periode is, niet?
Voor de A500 heb ik nog 2 harddisks gehad (welke je gewoon links van de A500 kon bijschakelen) : één van 30MB en één van 20MB. En uiteraard had hij ook een extra kaart onderin voor DOS emulatie.
Uiteraard ook veel games gespeeld op die A500. Flightsimulator, een soort veredelde snake (slang noemde dat dan), BOING, ...
In de A4000 hadden we trouwens een 4-speed cdrom drive en 2 harddisks van 500MB en 1 van 1GB. Te gek voor woorden als je dat vergelijkt met nu
Voor de A500 heb ik nog 2 harddisks gehad (welke je gewoon links van de A500 kon bijschakelen) : één van 30MB en één van 20MB. En uiteraard had hij ook een extra kaart onderin voor DOS emulatie.
Uiteraard ook veel games gespeeld op die A500. Flightsimulator, een soort veredelde snake (slang noemde dat dan), BOING, ...
In de A4000 hadden we trouwens een 4-speed cdrom drive en 2 harddisks van 500MB en 1 van 1GB. Te gek voor woorden als je dat vergelijkt met nu

Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
@krisken: KCS Power PC kaart onderin? 

-
- Moderator
- Contacteer:
Dat zou goed kunnen dat die zo noemde
Weet alleen dat die kaart immens duur was maar dat die wel alles sneller draaide dan een echte PC 

Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 84 keer
Mijn eerste was een BULL, een groot spel dat een beetje leek op:

Niet veel op gedaan behalve leren typen eigenlijk...
Nadien een IBM PS/2 met 12inch kleurenscherm en een 386sx meen ik:

Uren games op gespeeld!
Daarna een hele zomer gewerkt voor een Packard Bell, met een AMD K6 processor, die waren wat goedkoper! Ik denk dat ik toen om en bij de 60000 frank heb betaald en nadien ook nog een paar jaar bij AMD blijven plakken.
Een Cyrix processor is er nooit van gekomen...

Niet veel op gedaan behalve leren typen eigenlijk...
Nadien een IBM PS/2 met 12inch kleurenscherm en een 386sx meen ik:

Uren games op gespeeld!
Daarna een hele zomer gewerkt voor een Packard Bell, met een AMD K6 processor, die waren wat goedkoper! Ik denk dat ik toen om en bij de 60000 frank heb betaald en nadien ook nog een paar jaar bij AMD blijven plakken.
Een Cyrix processor is er nooit van gekomen...