't Kan een handige tip zijn. Een aantal zullen wellicht al de two factor-authenticatie aangeschakeld hebben op een aantal accounts, waaronder de gekende Gmail, Hotmail en aanverwanten. Eigenlijk begint dat trouwens zowat onmisbaar te worden gezien het toenemend aantal beveilingslekken op websites allerhande.
Nu, tenzij je dat via SMS verkiest te doen, heb je dan een OTP generator nodig. En ik gebruikte daar eerst enkel de google Authenticator op m'n telefoon voor. Alleen is dat onhandig als ik een OTP moet genereren en ik heb m'n telefoon niet bij, of hij is uitgeschakeld. Dus wou ik iets vergelijkbaars op m'n PC, en heb daarvoor een programma geinstalleerd. Er zijn er verschillende in alle geuren en kleuren.
Maar wat blijkt nu. De eerste keer dat je op een account two factor authenticatie configureert, krijg je een sleutel van een twintigtal karakters. Of je krijgt die via een QR-code. DIe moet je dan ingeven op de telefoon om de OTP voor die account op te zetten. Alleen, éénmaal die sleutel ingegeven, krijg je die er nooit meer uit. Ook de meeste accounts geven die niet meer prijs. Dus kan je de OTP-software op je pc niet configureren voor die accounts.
Enige oplossing, van alle accounts opnieuw de two factor uitschakelen, opnieuw aanschakelen, en vervolgens de sleutel op zowel telefoon als pc-software ingeven. Dan kan je in het vervolg beide gebruiken op je OTP te genereren. Het is even wat werk, maar het is nog zo handig.
Ps: Weet wel dat je dan in principe niet meer veilig bent voor trojan horses op je pc. Het beveiligingsniveau zakt van sterke authenticatie naar semi-sterke.