Moto: Verzekering, perte totale, keuren. (WAS nieuw ...)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Sub Zero schreef:Aangezien ik in april omver gereden ben met de moto door een madammeke in centrum Gent en de moto perte totale verklaard werd heb ik de herstellingen maar zelf gedaan. Dingen die veranderd zijn: nieuwe kuipenset, nieuwe verlichting + pinkers, nieuwe uitlaat, herstelde achterrem, nieuwe valdop links en van den eerste keer ook een groot onderhoud gegeven. Sinds 01u15 is em af :)
Voor diegene die het zich zouden afvragen: 't is een Yamaha R1 uit 2003
altijd plezant om zelf wat te werken eraan 8) alleen minder als het van moeten is. ik heb gelukkig nog geen ongeval gehad met de quad maar ook al veel geluk gehad met auto's die totaal geen rekening met je houden of je verkeerd inschatten.
dan heb je ook geluk gehad dat je zelf niks had? ook geen stukken aan de motor zelf ofzo?
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1017
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 84 keer

Out of interest, krijgt de verzekering "het wrak" niet bij een perte totale of heb je dat onderhandeld?
Is het genoeg om te laten herkeuren om terug op de weg te mogen?
Chapeau voor de herstelling trouwens!
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

nee de verzekering krijgt her wrak nuiet want de expert zet het via een soort veiling te koop en verkoopt het aan de hoogste bieder.
Er is een min termijn en een max van 3 weken dacht ik, en wie houd je tegen om zelf een bod te doen?
Weet enkel niet op welke sites je die veilingen kan terugvinden en of je daar dan ook al kan zien of iemand anders al een bod heeft uitgebracht en hoeveel dat bedroeg..
Vorig jaar mijn auto perre-total gereden en enkele maanden mijn dochter de hare ook en wat gegoogeld maar niet gevonden, ben eigenlijk wel curieus als iemand hier weet waar je dat kan vinden...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Je bent toch nog de eigenaar van het wrak na perte-total verklaring door de verzekering of niet ?
Het voertuig kan voor jou toch een grote sentimentele waarde gehad hebben en heb je het recht om het te behouden.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

lacer schreef:Je bent toch nog de eigenaar van het wrak na perte-total verklaring door de verzekering of niet ?
Het voertuig kan voor jou toch een grote sentimentele waarde gehad hebben en heb je het recht om het te behouden.
Eeeeh nope!

Voertuig zal eigendom worden van de verzekeringsmaatschappij, je bent vergoed naar waarde van het voertuig, en dan worden zij eigenaar van het wrak. Ze zullen normaal gezien ook altijd alle sleutels en documenten opeisen in dat geval.
Al paar keer meegemaakt first hand :)
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Mijn zus heeft dat ook meegemaakt, ze had toen een ongeval gehad (was niet in fout) en net daarvoor had ze nog getankt, dus de tank zat volledig vol, maar dat ben je ook kwijt.
johand
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 07 sep 2011, 07:38
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 14 keer

tb0ne schreef:Is het genoeg om te laten herkeuren om terug op de weg te mogen?
Moet een moto naar de keuring?
theduvelking
Premium Member
Premium Member
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 okt 2006, 01:22
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 69 keer

Nog altijd niet ...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

FlashBlue schreef: Voertuig zal eigendom worden van de verzekeringsmaatschappij, je bent vergoed naar waarde van het voertuig, en dan worden zij eigenaar van het wrak. Ze zullen normaal gezien ook altijd alle sleutels en documenten opeisen in dat geval.
Al paar keer meegemaakt first hand :)
Dat zal toch niet in alle gevallen zijn, vb je hebt een zeldzaam voertuig of eentje waar je wat geld in gestopt hebt en je zou die kwijt zijn :bang:
Ik twee maal een perte total gehad in 't verleden en wrak wordt soms opgekocht door een autohandelaar om zogezegd naar het buitenland te transporteren.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

De verzekering komt langs met een expert, die laat dan enkele opkopers komen voor het wrak. Die waarde krijg je , of als je niet verkoopt blijft dit jouw eigendom en krijg je niets voor het wrak.

Als jij trouwens een koper kent die meer wilt geven, dan is dit jouw volste recht.

De maatschappij trekt dan dit bedrag af van het geld dat ze jou terug moeten voor de restwaarde vande motor als je zelf niet in fout bent.
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 10 okt 2014, 17:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Ah, dat dacht ik ook, dacht eerst dat de wetgeving hieromtrent gewijzigd was.
Bon, en nu terug on-topic :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Interessant = Afsplitsen :D
Vervolg op: http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 40#p571735

PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Pér totale ? :roll:
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Heb het er bij gezet omdat er mensen (waaronder ik) niet wisten dat bij een perte totale de verzekeringsmaatschappij dit afkoopt. en dan je dat iva een omweg toch nog aanraakt.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
MrBlueSky
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 22 mar 2012, 19:29
Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
Bedankt: 53 keer

Waarschijnlijk zegt hij dat omdat het perte totale moet zijn, vanuit het Frans :-D
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Heb het aangepast...

Alleen vind ik dat dit op een beschaafder manier kan. Via meldknop of via PB. Fouten maken is menselijk :roll:
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Laten we het vanaf nu gewoon "Totaal verlies" noemen :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Laten we nu maar terug ontopic gaan ;)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Niet meer nodig, tis zijn eigen topic geworden ;-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

krisken schreef:Laten we het vanaf nu gewoon "Totaal verlies" noemen :)
Of "Total loss" :angel:
Afbeelding
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Wow! Precies veel reactie! Dit had ik niet zien aankomen :)
darkzero schreef:dan heb je ook geluk gehad dat je zelf niks had? ook geen stukken aan de motor zelf ofzo?
Ik ben met mijn dij en schouder op de kant van een borduur beland (aangereden van opzij). Resultaat: een avondje hoofdpijn, 3 dagen spierpijn en 3 blauwe plekken die met moeite de naam waard zijn. Ik heb dus ongelofelijk veel geluk gehad. Plots weet je waarom ik nooit zonder lederen pak buiten kom (inclusief back protector)
De moto zelf is aangereden langs rechts en op de linkerkant gevallen. Alle kanten zijn dus beschadigd, de uitlaat was de helft ingedeukt (rijden met astma :) ), achterrem kapot, maar 't was dus vooral cosmetische schade. Ik ben nadien zelf naar huis gereden. Grappig detail: madammeke haar auto werd getakeld omdat de radiator geraakt was. Die oude Fiat Panda's zijn precies toch ook geen stevige makelij :)
tb0ne schreef:Out of interest, krijgt de verzekering "het wrak" niet bij een perte totale of heb je dat onderhandeld?
Is het genoeg om te laten herkeuren om terug op de weg te mogen?
Volgende rekensom wordt gemaakt:

* Expert maakt een schatting van het voertuig voor het ongeval (wat 1500 euro te laag was voor mij, want ik had hem 1,5 maand daarvoor 4500 betaald): 3000
* Herstelling bij dealer zou 2200 euro duurder zijn dan de waarde die zij er aan gegeven hadden (5200) -> totaal verlies *hint hint* Yamaha onderdelen zijn schijteduur!
* Wrak wordt aan opkopers aangeboden en zij doen een bod (hoogste bod was 2200)

Hier krijg je de keuze:
* Je verkoopt je wrak aan de opkoper en krijg je 3000 euro (bedrag van opkoper en verzekering legt het verschil bij)
* Je krijgt alleen het geld van de verzekering en houdt het wrak

Ik heb dus het laatste gekozen: beetje centjes van de verzekering en zelf het 'wrak' herstellen. Voor 29 euro was hij technisch weer in orde, want dat was de prijs voor een bout om de achterrem te maken :)

Er is trouwens geen keuring zoals deze bestaat voor auto's. Je moet maar verstandig genoeg zijn om met een deftig onderhouden voertuig op de baan te komen. Je speelt uiteindelijk met je leven. Ik ken trouwens niemand die met een moto in bedenkelijke staat rond rijdt.
lacer schreef:Je bent toch nog de eigenaar van het wrak na perte-total verklaring door de verzekering of niet ?
Dit hangt af van wat er in de kleine lettertjes van je contract staat.
Tomby schreef:Pér totale
http://nl.wikipedia.org/wiki/Total_loss_(term) schreef:Total loss, ook aangeduid als totaal verlies of perte totale (Frans) is een term die voornamelijk bij autoverzekeringen wordt gebruikt. Met total loss wordt de situatie bedoeld wanneer een auto na een schade economisch gezien niet meer gerepareerd kan worden.
Dus inderdaad van het Frans ;) 'k Ben zelf ook een beetje een grammar nazi hoor ;)

Vandaag een testrit (van 3u) gaan maken trouwens. Alles werkt en geen stukken verloren. Ikke blij :)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

En als men het per se wil misspellen a la "pér total", dat men dan tenminste de franse spelling leert en het misspelt als "pèr total", of "père total"; accent grave, geen accent aigue, ffs ;-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Sub Zero schreef:Wow! Precies veel reactie! Dit had ik niet zien aankomen :)
Ik ben met mijn dij en schouder op de kant van een borduur beland (aangereden van opzij). Resultaat: een avondje hoofdpijn, 3 dagen spierpijn en 3 blauwe plekken die met moeite de naam waard zijn. Ik heb dus ongelofelijk veel geluk gehad. Plots weet je waarom ik nooit zonder lederen pak buiten kom (inclusief back protector)
De moto zelf is aangereden langs rechts en op de linkerkant gevallen. Alle kanten zijn dus beschadigd, de uitlaat was de helft ingedeukt (rijden met astma :) ), achterrem kapot, maar 't was dus vooral cosmetische schade. Ik ben nadien zelf naar huis gereden. Grappig detail: madammeke haar auto werd getakeld omdat de radiator geraakt was. Die oude Fiat Panda's zijn precies toch ook geen stevige makelij :)
ik rij altijd met een textiel pak maar ook met de nodige bescherming. alleen in de zomer waag ik mij al eens aan een jeans en een trui. wel altijd handschoenen en helm.
groot verschil met quad en moto is dat met moto helm, handschoenen, laarzen en beschermend pak verplicht zijn. bij quad is alleen helm verplicht. waarom is mij een raadsel. in nederland is zelfs de helm niet verplicht maar dan moet je een gekeurde gordel installeren op je quad. zie mij daar nog nie mee rondrijden :eek:
stel je voor als je je beschermende kledij nie aanhad, of erger nog: geen helm... :?
als je nog es ooit stukken hebt, hopelijk niet door een ongeval, bel dan es naar guido broux. hij heeft echt wel veel liggen en aan veel betere prijzen dan bij winkels. zowel nieuw als 2dehands: http://www.motorsloopbg.be/
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Voor de zomer heb je ook doorwaaikleding en jeans met kevlar en protectoren in. In de zomer kan je ook brokken krijgen hoor.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

weet ik. rij al meer dan 15 jaar met moto en quad :lol:
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

darkzero schreef: groot verschil met quad en moto is dat met moto helm, handschoenen, laarzen en beschermend pak verplicht zijn.
Niet overdrijven, zo streng is de wet spijtig genoeg niet.

De kledij moet je wel dragen, maar er wordt nergens gezegd waaraan deze moeten voldoen of uit bestaan. Simpele schoenen die over de enkel komen zijn toegelaten, alsook tuinhandschoenen en een gewone jas en jeans.

Dat het onverantwoord is om zo rond te rijden is iets anders, maar het is volledig legaal.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

incorrect!
simpele schoenen die over de enkel komen zijn idd voldoende.
tuinhandschoenen zijn niet toegelaten! het moeten beschermende motorhandschoenen zijn. vraag maar na.
gewone jas en jeans zijn ook niet voldoende maar wordt gedoogd. hangt veel af van wie je voor je hebt als ze je tegenhouden.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

INfo: http://www.demotorsite.be/content/wet-s ... -september & http://wegcode.be/actueel/1703-veiligheid-motorrijders2
Ik zie dat je zelfs op de busstrook mag rijden, dit wist ik niet ...
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

5) Busbanen

Motoren mogen vanaf 1 september op de busbaan rijden.
Daar ga ik gebruik van nemen op den Boomsesteenweg. Reed nu altijd tussen de auto's door. :D
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Tim.Bracquez schreef:INfo: http://www.demotorsite.be/content/wet-s ... -september & http://wegcode.be/actueel/1703-veiligheid-motorrijders2
Ik zie dat je zelfs op de busstrook mag rijden, dit wist ik niet ...
toch mee opletten want dit zijn oude teksten.
1. zo geldt de 1,5m-regel bv niet meer als je op het voetpad parkeert niet meer. de nieuwe regel is dat er voldoende ruimte moet zijn om voetgangers, waaronder ook mindervaliden met rolstoel e.d., te laten passeren. er is nergens meer sprake van een afmeting, de vroegere 1,5m.
2. ook de regel voor beschermende kledij is, zoals ik al zei, strenger geworden.
3. een busstrook mag idd gebruikt worden maar alleen als er ook een onderbord voor motorfietsen bij het verkeersbord voor de busstrook staat. dit is meestal niet het geval. als er een onderbord voor fietsers opstaat mag je er meestal wel vanuit gaan dat het voor motorfietsen ook toegelaten is. ik gebruik de strook echter nooit. je kijkt snel over zo'n bord en dan ben je niet zeker. als er een vlijtige flik in de buurt is zal hij je met plezier opschrijven...
4. er ligt ook een nieuw voorstel op tafel waarin staat dat motorrijders nu bij de groep zwakke weggebruikers zou gaan horen. dit heeft vooral invloed bij vergoedingen bij ongevallen.
en zo zijn er wel meerdere veranderingen ieder jaar
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@darkzero: Heb je online informatie hierover? Ik kan dit niet terugvinden buiten gewoon die tekst...

En motards... zolang je niemand in gevaar brengt laten de flikken jou gerust.

Als je met de motor rijdt ben je meestal er wel erger aan toe bij een ongeval, dus snap het wel dat ze dit naar een "zwakke weggebruiker" om willen vormen.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

nee ik zou het ook es online moeten opzoeken. ik ben al sinds de jaren 90 lid van MAG, daarom dat ik het allemaal een beetje volg.

bwa flikken hebben soms een goeie en een slechte dag. op een slechte schrijven ze graag bekeuringen uit en viseren ze je meer. maar dit is niet alleen tegenover motoren.
ik ben al een paar keer tegengehouden met de moto voor banale dingen die ik dan moest aanpassen en achteraf gaan laten zien op het lokale politiekantoor. daar kreeg ik dan meestal te horen dat het futiliteiten waren waar ze hun tijd niet aan verdoen...
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Info over busstrook rijden:

http://wegcode.be/actueel/1703-veiligheid-motorrijders2

Toen het aangekondigd werd heb ik er ineens veel op de E313 over de busstrook zien rijden (nu nog soms) maar er staat dus zo geen bord. Dat is verantwoordelijkheid van de "uitbater" van de weg, meestal de provinciebesturen. Typisch Belgische kafka: de regering keurt iets goed, de gewesten/provincies/gemeentes implementeren het niet.

Ik heb nog nergens zo een bord gezien in België, ik rijd dus "op safe" nog steeds tussen de twee linkse baanvakken.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Dat van die busstrook ga ik voorlopig toch niet toepassen, maar ik ga er alvast wel voor uitkijken.

Wat zegt de wet eigenlijk over het betaald parkeren voor moto's?
- Stel ik zet mij in antwerpen op parkeerplaats voor auto's, moet ik dan parking betalen?
-> ?
- Stel ik zet mij op het trotoir, moet ik dan evengoed wel of niet parking betalen?
-> ik zou denken van niet omdat dit geen afgebakende parkeerplaats is.

In brussel zeggen ze dit:
http://www.mobielbrussel.irisnet.be/art ... torfietsen
Binnen een afgebakend parkeervak voor één auto mogen meerdere motorfietsen worden geparkeerd. Indien het een betalend parkeervak is, moet dan slechts één maal betaald worden;
Dus ik denk dan toch dat moto's niet zijn vrijgesteld van het betalen van parking.

In Brugge:
https://www.brugge.be/parkeren-motorfietsen
In straten waar betalend parkeren van toepassing is, moeten motorrijders wel een ticket aanschaffen en aanbrengen op het voertuig.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Als je op een parkeerplaats staat ga je moeten betalen, da's redelijk logisch. Op het voetpad zou ik het niet durven zeggen, maar ik denk ook niet dat parkeerwachters moeite doen voor moto's die op het voetpad staan. Daarbij, je kan nog altijd zeggen dat uw ticketje is gaan vliegen. :D Hoe gaan ze dat in godsnaam controleren.
Laatst gewijzigd door gm123 op 11 okt 2014, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@gm123: Sinds wanneer moet je betalen op auto staanplaats met motor... Ticketje is gaan vliegen :D Nee, serieus, dat moet niet... Zet je bij wagen, die heeft al betaald.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Tim.Bracquez schreef:@gm123: Sinds wanneer moet je betalen op auto staanplaats met motor... Ticketje is gaan vliegen :D Nee, serieus, dat moet niet... Zet je bij wagen, die heeft al betaald.
Uh, als je dat vak inneemt met de moto kan er geen auto meer staan, dan is het meer dan logisch dat je moet betalen ook. Ik denk niet dat die vakken specifiek voor auto's zijn, maar voor voertuigen in het algemeen.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Zeg mannen, waar hebben jullie je rijbewijs gehaald? :-)

http://www.gratisrijbewijsonline.be/rij ... deel18.htm
http://www.lokalepolitie.be/5415/verkee ... keren.html
Betalend parkeren: wat met het parkeerticket?

Motorrijders zijn niet vrijgesteld van parkeergeld. In theorie moet een bestuurder van een motorfiets ook betalen in een zone ‘betalend parkeren’ (parkeerautomaat).

Het is natuurlijk onmogelijk om je ticket achter de voorruit te leggen, zoals bij een auto. Indien je een retributie zou krijgen, kan je achteraf bewijzen dat je wel betaalde door het betaald parkeerticket voor te leggen, en hoef je dus geen boete te betalen.
Parkeren in de blauwe zone

Aangezien het bij een motorfiets niet mogelijk is om een parkeerkaart voor te leggen, worden motorrijders hiervan vrijgesteld. Motorrijders mogen dus onbeperkt parkeren in een blauwe zone.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@Mathy: Best eens goed lezen de link die je doorstuurde en wat ik zei .... voor je zo reageerd :cop:
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Euh... Ik snap het niet? Beide links zeggen toch duidelijk dat je als motorrijder moet betalen? Wat ook als vraag bij de theorie-rijbewijzen zit?
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”