Wow! Precies veel reactie! Dit had ik niet zien aankomen
darkzero schreef:dan heb je ook geluk gehad dat je zelf niks had? ook geen stukken aan de motor zelf ofzo?
Ik ben met mijn dij en schouder op de kant van een borduur beland (aangereden van opzij). Resultaat: een avondje hoofdpijn, 3 dagen spierpijn en 3 blauwe plekken die met moeite de naam waard zijn. Ik heb dus ongelofelijk veel geluk gehad. Plots weet je waarom ik nooit zonder lederen pak buiten kom (inclusief back protector)
De moto zelf is aangereden langs rechts en op de linkerkant gevallen. Alle kanten zijn dus beschadigd, de uitlaat was de helft ingedeukt (rijden met astma

), achterrem kapot, maar 't was dus vooral cosmetische schade. Ik ben nadien zelf naar huis gereden. Grappig detail: madammeke haar auto werd getakeld omdat de radiator geraakt was. Die oude Fiat Panda's zijn precies toch ook geen stevige makelij
tb0ne schreef:Out of interest, krijgt de verzekering "het wrak" niet bij een perte totale of heb je dat onderhandeld?
Is het genoeg om te laten herkeuren om terug op de weg te mogen?
Volgende rekensom wordt gemaakt:
* Expert maakt een schatting van het voertuig voor het ongeval (wat 1500 euro te laag was voor mij, want ik had hem 1,5 maand daarvoor 4500 betaald): 3000
* Herstelling bij dealer zou 2200 euro duurder zijn dan de waarde die zij er aan gegeven hadden (5200) -> totaal verlies *hint hint* Yamaha onderdelen zijn schijteduur!
* Wrak wordt aan opkopers aangeboden en zij doen een bod (hoogste bod was 2200)
Hier krijg je de keuze:
* Je verkoopt je wrak aan de opkoper en krijg je 3000 euro (bedrag van opkoper en verzekering legt het verschil bij)
* Je krijgt alleen het geld van de verzekering en houdt het wrak
Ik heb dus het laatste gekozen: beetje centjes van de verzekering en zelf het 'wrak' herstellen. Voor 29 euro was hij technisch weer in orde, want dat was de prijs voor een bout om de achterrem te maken
Er is trouwens geen keuring zoals deze bestaat voor auto's. Je moet maar verstandig genoeg zijn om met een deftig onderhouden voertuig op de baan te komen. Je speelt uiteindelijk met je leven. Ik ken trouwens niemand die met een moto in bedenkelijke staat rond rijdt.
lacer schreef:Je bent toch nog de eigenaar van het wrak na perte-total verklaring door de verzekering of niet ?
Dit hangt af van wat er in de kleine lettertjes van je contract staat.
Tomby schreef:Pér totale
http://nl.wikipedia.org/wiki/Total_loss_(term) schreef:Total loss, ook aangeduid als totaal verlies of perte totale (Frans) is een term die voornamelijk bij autoverzekeringen wordt gebruikt. Met total loss wordt de situatie bedoeld wanneer een auto na een schade economisch gezien niet meer gerepareerd kan worden.
Dus inderdaad van het Frans

'k Ben zelf ook een beetje een grammar nazi hoor
Vandaag een testrit (van 3u) gaan maken trouwens. Alles werkt en geen stukken verloren. Ikke blij
