alternatief voor Macbook Pro
- fryelectro
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
Ben sinds een 8-tal jaar een macbook gebruiker. Eventjes schetsen; voorheen werkte ik altijd op een linux gebaseerd OS, eerst redhat, dan debian en daarna ubuntu, dit voornamelijk op Dell laptops. Daarna ben ik overgeschakeld op Mac OSX en zit daar vandaag nog altijd op. Dit is mijn 4e Macbook Pro(retina, mid 2012).
Helaas heb ik op die acht jaar de kwaliteit van Apple zien achteruit gaan, de prijs niet zo zeer spijtig genoeg. De macbook waar ik nu mee werk heeft de gewoonte om vanaf dat ik ietwat CPU gebruik (site met flash is reeds voldoende, of gewoon mac mail client openen en mailbox laten syncen), zeer vervelend ventilatorgeluid te maken. Dit was sinds het begin. Na een tijd mee naar de winkel geweest, moederbord vervangen. Echter probleem niet opgelost. Een trackpad dat kapot ging, ghosting op het scherm ....
Omdat ik dit toestel op de zaak gebruik, geen vervangtoestel heb en mijn toestel ook niet kan missen heb ik dus ook geen zin meer om de gebrekkige support van Apple nog te gebruiken (toestel binnendoen, wachten, wachten, wachten, om dan voor niks heel de tijd zonder laptop te zitten).
Dus back to the beginning. Hebben jullie enige tips voor kwalitatieve laptops die een beetje kunnen toetsen kwa bouwkwaliteit/design/stabiliteit?
Het mag wel een krachtige machine zijn, gezien ik af en toe vmware gebruik om testen op te zetten. Langs de andere kant wens ik kwa grootte/gewicht geen desktop replacement. Liefst zo lichtgewicht mogelijk.
Enige tips?
Helaas heb ik op die acht jaar de kwaliteit van Apple zien achteruit gaan, de prijs niet zo zeer spijtig genoeg. De macbook waar ik nu mee werk heeft de gewoonte om vanaf dat ik ietwat CPU gebruik (site met flash is reeds voldoende, of gewoon mac mail client openen en mailbox laten syncen), zeer vervelend ventilatorgeluid te maken. Dit was sinds het begin. Na een tijd mee naar de winkel geweest, moederbord vervangen. Echter probleem niet opgelost. Een trackpad dat kapot ging, ghosting op het scherm ....
Omdat ik dit toestel op de zaak gebruik, geen vervangtoestel heb en mijn toestel ook niet kan missen heb ik dus ook geen zin meer om de gebrekkige support van Apple nog te gebruiken (toestel binnendoen, wachten, wachten, wachten, om dan voor niks heel de tijd zonder laptop te zitten).
Dus back to the beginning. Hebben jullie enige tips voor kwalitatieve laptops die een beetje kunnen toetsen kwa bouwkwaliteit/design/stabiliteit?
Het mag wel een krachtige machine zijn, gezien ik af en toe vmware gebruik om testen op te zetten. Langs de andere kant wens ik kwa grootte/gewicht geen desktop replacement. Liefst zo lichtgewicht mogelijk.
Enige tips?
Edpnet VDSL XL - 100/30 Fritz!Box 7530
Orange go plus
Orange go plus
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Wat je dus zegt: terug naar Linux/Windows?
Ikzelf heb een HP Elitebook 850 G1, wat mits wat goeie wil wel op een Macbook Pro lijkt (ook qua specs)
Ikzelf heb een HP Elitebook 850 G1, wat mits wat goeie wil wel op een Macbook Pro lijkt (ook qua specs)
- fryelectro
- Elite Poster
Idd meon, stom van me. In feite moet ubuntu er goed op draaien (lees: driver support). En idd leuk toestel precies. Eens nakijken of hier een beetje deftige support voor is bij ubuntu.
Orange go plus
Orange go plus
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 30 keer
Ik kan je niet helpen aan een specifiek model. Wat ik echter wel kan zeggen, is dat je snel een soort gevoel van "het is toch niet dat" zal hebben. Althans vermoedelijk. Alles samen is de MacBook Pro (Retina zeker) een echt goeie machine, zowel op vlak van degelijkheid, design en snelheid. Mede door mijn job heb ik al veel echte (niet-mac) topmachines kunnen testen en op werken; en voor mij persoonlijk is het toch al altijd net niet geweest. Nu, dit terzijde eigenlijk; 'k zeg alleen maar dat het niet onbestaande is dat je straks hetzelfde gevoel zal hebben. Veel plezier met je nieuwe machine!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Is nu mijn tweede I7 asus laptop, vorige enkel moeten swappen door een diefstal.
Ik neem altijd een versie met metalen palmrest, wat bij asus icecool noemt ofzo.
Heb nu een K75V met 1 TB HD en 8 GB ram en vrij content van.
Ik neem altijd een versie met metalen palmrest, wat bij asus icecool noemt ofzo.
Heb nu een K75V met 1 TB HD en 8 GB ram en vrij content van.
- fryelectro
- Elite Poster
ub4b: ik veronderstel dat jij er linux op draait?
Orange go plus
Orange go plus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
Is het niet dat bij HP de laptops heet worden?
Voor een lichte laptop zoek je best een 14 inch, ASUS/Lenovo/MSI (er zijn nog mss):
Deze bv (is 15,6" maar weegt 2.24kg)?
ASUS R553LN-XO106H-BE Vivobook
http://www.alternate.be/ASUS/R553LN-XO1 ... 33&lk=8331
Voor een lichte laptop zoek je best een 14 inch, ASUS/Lenovo/MSI (er zijn nog mss):
Deze bv (is 15,6" maar weegt 2.24kg)?
ASUS R553LN-XO106H-BE Vivobook
http://www.alternate.be/ASUS/R553LN-XO1 ... 33&lk=8331
Laatst gewijzigd door jos123 01 okt 2014, 15:21, in totaal 1 gewijzigd.
Internet: edpnet internet vdsl
Telefonie: Weepee + FreeVoipDeal - Fritzbox 7360 V1 06.31
Modem/Router:Fritzbox 7360 V1 06.31
Mobiel: Base PRO Connect, onbeperkt bellen + sms + 5GB data 4G
-
- Elite Poster
nope ... wel nog gedaan op laptops vroeger, maar linux desktop environments veranderen zo snel, dat ik er geen zin meer in had .....
al mijn servers draaien wel linux
al mijn servers draaien wel linux
-
- Elite Poster
komt door stof, mijn tante heeft zo'n HP, ik heb destijds eens een stofzuigerslang moeten gebruiken om het ergste er uit te krijgen zonder de machine open te gooien, machine liep zeer heetjos123 schreef:Is het niet dat bij HP de laptops heet worden?
mijn asus heeft daar geen last van, airflow is duidelijk beter geregeld
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 1 keer
waarom zou je niet gewoon opnieuw een macbook pro retina kopen?
de mankementen die je vermeldt lijken toch eerder exemplaargebonden te zijn en geen algemene gebreken.
persoonlijk heb ik wel geen enkele ervaring met appleproducten.
kijk verder eens op http://buyersguide.macrumors.com/#Mac
de mankementen die je vermeldt lijken toch eerder exemplaargebonden te zijn en geen algemene gebreken.
persoonlijk heb ik wel geen enkele ervaring met appleproducten.
kijk verder eens op http://buyersguide.macrumors.com/#Mac
so, a chicken is not a sparrow
-
- Elite Poster
- Twitter: nathan_gs
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 55 keer
Ik heb een Lenovo Yoga 2 Pro, zeer tevreden van.
- 3200x1800 in 13", met touchscreen dat je ook in tablet mode kan gebruiken (klap gewoon het toetsenbord naar achter).
- i7
- 8gb ram
- Batterijtijd van rond de 5 a 7h
- +/- 1,3kg
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik denk niet dat er een alternatief te vinden is.
Het is een keuze tussen OS-systemen die je moet maken
En kwestie van hardware zijn er (bijna) geen merken die met Apple kunnen concurreren
Sent from my iPad using Tapatalk
Het is een keuze tussen OS-systemen die je moet maken
En kwestie van hardware zijn er (bijna) geen merken die met Apple kunnen concurreren
Sent from my iPad using Tapatalk
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
- Bedankt: 62 keer
Komt door HP , hun koeling systeem is niet in orde!ub4b schreef:komt door stof, mijn tante heeft zo'n HP
Internet: edpnet internet vdsl
-
- Elite Poster
Ik denk dat de top series van zowel Sony (de vroegere Z reeks) en Lenovo aardig in de buurt komen, zowel qua bouwkwaliteit als afwerking. Design is persoonlijk maar ik vond mijn vorige laptop de Sony Z23 in Carbon toch zeer knap... Niet dat ik wil zeggen dat Apple geen mooie dingen maakt.hobbit schreef: En kwestie van hardware zijn er (bijna) geen merken die met Apple kunnen concurreren
-
- Elite Poster
Probleem blijft dat het overpriced is ... de meeste laptops houden het hier minder dan drie jaar uit, maar die dingen gaan dan ook overal mee.
Vaak voor rond de 1000 euro koop ik bij veel merken een vrij zwaar i7 model, zeker als je da nog wacht op bvb een media markt promo of andere dealerpromo.
Wil je in de laptop ook een deftige 3D kaart, dan loopt het snel op naar +- 2.000 euro zeker als je ook nog een SSD + gewone HDD wil ....
Lang geleden had ik een topmodel clevo met 17 inch 1920x1200 scherm, de radeon kaart was al 400 euro los Een Dell XPS was voor dezelfde specs 1.000 euro meer.
Maar in Apple zit ook geen high-end graphics van gaming kwaliteit, maar ze rekenen wel de prijzen door zoals bij een gaming laptop.
Vaak voor rond de 1000 euro koop ik bij veel merken een vrij zwaar i7 model, zeker als je da nog wacht op bvb een media markt promo of andere dealerpromo.
Wil je in de laptop ook een deftige 3D kaart, dan loopt het snel op naar +- 2.000 euro zeker als je ook nog een SSD + gewone HDD wil ....
Lang geleden had ik een topmodel clevo met 17 inch 1920x1200 scherm, de radeon kaart was al 400 euro los Een Dell XPS was voor dezelfde specs 1.000 euro meer.
Maar in Apple zit ook geen high-end graphics van gaming kwaliteit, maar ze rekenen wel de prijzen door zoals bij een gaming laptop.
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Ik heb een Dell XPS 13 nu al iets meer dan een jaar en ik heb er toen Windows 8 van verwijderd en Ubuntu op gezet.
Toen had je ook een XPS 13 waar Ubuntu al opstond maar deze was duurder, daarom heb ik de Windows er van af gegooid.
Van mijn toestel ben ik heel tevreden, zeer snel en goede bouwkwaliteit.
http://www.dell.com/be/bedrijven/p/xps-13-linux/pd
Toen had je ook een XPS 13 waar Ubuntu al opstond maar deze was duurder, daarom heb ik de Windows er van af gegooid.
Van mijn toestel ben ik heel tevreden, zeer snel en goede bouwkwaliteit.
http://www.dell.com/be/bedrijven/p/xps-13-linux/pd
- fryelectro
- Elite Poster
All,
Alvast heel erg bedankt voor jullie tips. Ik ga dit zeker eens bekijken. Er is inderdaad zoiets als "once you go mac, ..."
Dus ja, we'll see:)
Alvast heel erg bedankt voor jullie tips. Ik ga dit zeker eens bekijken. Er is inderdaad zoiets als "once you go mac, ..."
Orange go plus
Orange go plus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
"... you can't wait to go back" ?
Couldn't resist
[ Post made via mobile device ]
Couldn't resist
[ Post made via mobile device ]
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 22 keer
Qua specs (en dus ook prijs) komt de HP Spectre 13 dichter in de buurt dan de meeste andere toestellen:
Scherm = 2560 x 1440 wat je best "Retina" kan noemen en verder de gebruikelijke Ultrabook specs (8Gb RAM, I-7 proc., SSD, ...)
De prijs is er natuurlijk ook naar...
Scherm = 2560 x 1440 wat je best "Retina" kan noemen en verder de gebruikelijke Ultrabook specs (8Gb RAM, I-7 proc., SSD, ...)
De prijs is er natuurlijk ook naar...
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
slightly offtopic, maar retina heeft niet zozeer met de resolutie te maken, maar wél alles met een héle hoge DPI. Die schermen die onder Apple's "Retina" noemer vallen, hebben zo'n hoge DPI dat je de afzonderlijke pixels van op een normale afstand niet meer met het blote oog kan onderscheiden. Uiteraard zijn alle andere fabrikanten er daarna op gesprongen,en is Apple al lang voorbijgestoken, maar volgens mij was Apple de eerste met een hoog-DPI scherm in consumer electronica...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 97 keer
als je wireless de hoogste snelheid wil halen, ben je nog steeds beter af met de MB Pro, die een 3x3 config op 11ac heeft, waar de PC's - zoals de HP Spectre 13 - zich tot 2x2 beperken. Met de 4x4 in de bbox3 haal je op die manier een betere snelheid met de MB Pro, en kan de bbox3 zelfs nog wat beamforming doen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 17 keer
probeer eens een macbook air
SamSung Galaxy S7 Edge
Base
Software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs , and the Universe trying
to produce bigger and better idiots . So far, the Universe is winning.
Base
Software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs , and the Universe trying
to produce bigger and better idiots . So far, the Universe is winning.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Je haalt meer op 2x2 MiMo ac (op een ac router, dus niet de bbox) dan dat je met 3x3 MiMo n gaat halen op de bbox.flupke19 schreef:als je wireless de hoogste snelheid wil halen, ben je nog steeds beter af met de MB Pro, die een 3x3 config op 11ac heeft, waar de PC's - zoals de HP Spectre 13 - zich tot 2x2 beperken. Met de 4x4 in de bbox3 haal je op die manier een betere snelheid met de MB Pro, en kan de bbox3 zelfs nog wat beamforming doen.
En 2x2 MiMo n haalt 225Mbps IRL in de praktijk, 3x3 doet waarschijnlijk 330 Mbps (of net iets minder). Dus daar ga je het verschil alleen zien met file transfers. Niemand biedt 200Mbps+ voor consumenten aan. En als je toch file transfers gaat doen en waarde hecht aan snelheid, dan haalt je met een 2x2 MiMo ac setup al 500Mbps+.
ac > n, de toegevoegde waarde van een extra stream op n is niks vs wat je krijgt met ac.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
- Bedankt: 85 keer
De nieuwe Lenovo Yoga Pro 3 al gezien ? Niet enorm krachtig, maar wel licht.
http://www.trustedreviews.com/lenovo-yoga-pro-3-review
Veel mensen denken niet aan Lenovo, is nochtans een goed merk, komt meer en meer opzetten.
Was altijd een HP aanhanger voor laptops, maar Lenovo lijkt mijn tegenwoordig zeer goed bezig.
http://www.trustedreviews.com/lenovo-yoga-pro-3-review
Veel mensen denken niet aan Lenovo, is nochtans een goed merk, komt meer en meer opzetten.
Was altijd een HP aanhanger voor laptops, maar Lenovo lijkt mijn tegenwoordig zeer goed bezig.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Wow, dat ziet er goed uit. Was nog aan het twijfelen voor een Surface Pro 3, maar de form factor van die Yoga 3 Pro spreekt me toch veel meer aan eigenlijk. Ik vraag me wel nog af welke performance je uit die Core M kunt halen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
- Bedankt: 85 keer
http://be.hardware.info/nieuws/41277/id ... -processor
http://nl.hardware.info/reviews/5559/in ... or-tablets
http://www.legitreviews.com/intel-core- ... 014_150217
http://www.pcper.com/reviews/Processors ... ce-Numbers
http://nl.hardware.info/reviews/5559/in ... or-tablets
http://www.legitreviews.com/intel-core- ... 014_150217
http://www.pcper.com/reviews/Processors ... ce-Numbers
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
- fryelectro
- Elite Poster
Vergelijkbaar met core i5 maar dan stroomgebruik gedeeld door drie? /me like
Orange go plus
Orange go plus
-
- Elite Poster
Zeer tevreden van mijn Yoga 2 Pro, ik kan Lenovo alleen maar aanraden!
Ps. Als je van plan bent om naar de VS te gaan, koop het daar. De Yoga 2 Pro (i7 8gb) kost in de VS 1250$ (rond de 1000€) en hier 1450€... Kan je al een vliegtuigticket voor kopen... :-S
Ps. Als je van plan bent om naar de VS te gaan, koop het daar. De Yoga 2 Pro (i7 8gb) kost in de VS 1250$ (rond de 1000€) en hier 1450€... Kan je al een vliegtuigticket voor kopen... :-S
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
+1 !!! i5 performance in een fanless toestel. Zalig.fryelectro schreef:Vergelijkbaar met core i5 maar dan stroomgebruik gedeeld door drie? /me like
Naar de US en terug voor €450 ?!Liber! schreef:Ps. Als je van plan bent om naar de VS te gaan, koop het daar. De Yoga 2 Pro (i7 8gb) kost in de VS 1250$ (rond de 1000€) en hier 1450€... Kan je al een vliegtuigticket voor kopen... :-S
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Hier nochtans geprobeerd maar is me niet bevallenfryelectro schreef:All,
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Elite Poster
http://www.skyscanner.net/transport/vlu ... html?rtn=1Tomby schreef: Naar de US en terug voor €450 ?!
€400 is goedkoopste vlucht die ik kan vinden (incl tax), dus is mogelijk.
- fryelectro
- Elite Poster
Sinds deze week is de nieuwe laptop er... en ja inderdaad, once you go mac... de mid 2012 macbook pro retina 15¨werd dus vervangen door de mid 2014. En geen oververhitting meer bij het minste. Deze blijft tenminste proper op 45 - 60 °C. Ik zal de oude nog één keer binnen doen voor een 2e moederbord wissel maar nu ben ik echt wel overtuigd dat dit gewoon een tekortkoming is van dit model.
Thanks voor jullie suggesties!
Thanks voor jullie suggesties!
Orange go plus
Orange go plus
- selder
- Moderator
Op m'n werk komen véél laptops over de vloer, allemaal het nieuwste van het nieuwste, Windows 8 en touchschreen en van die rommel allemaal ... maar géén enkele kan aan het gebruiksgemak komen van m'n eigen mid-2012 macbook - al helemaal niet omdat ik helemaal in het "Apple-eco-system" zit. Once you go Mac inderdaad
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- fryelectro
- Elite Poster
Inderdaad, en dit is dus Mac nr 5 voor mij. Vandaar dat het zo'n moeilijke beslissing was omdat ik in de verste verte mijn ding niet vond in de PC wereld en vandaar dit topic dus. Bottom line, dankzij de input hier heb ik wel heel snel goeie kanshebbers gevonden, moest toch een PC geworden zijn
Orange go plus
Orange go plus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
- Bedankt: 98 keer
- Contacteer:
Hier ook een mid-2012 Retina MacBook Pro en nog nooit last gehad van (extreme) oververhitting eigenlijk. Het toestel wordt wel redelijk warm, maar dat is eerder te wijten aan Steve Jobs zijn lichte haat voor ventilatoren en hun geluid. Er zijn laptop die een pak warmer worden en ook meer storen met koeling etc.
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Ik dacht al... wat gaat die nu doen ! De kwaliteit is erop 'vooruit' gegaan, niet achteruit.
Menig merk probeert het uiterlijk van de Macbook pro te evenaren. Niet zomaar hé.
Misschien niet zo belangrijk voor de meesten, maar voor mij wel : van binnen zijn ze nog prachtiger dan van buiten. Het zijn echte juweeltjes van binnen, net zoals een zwitsers uurwerk...
Als je diverse laptops van binnen hebt gezien, en je hebt je eigen MBP van binnen gezien, dan geeft je dat toch een rustgevend gevoel.
En je zal het wel gemerkt hebben : de accu houdt het veel langer vol. Admin, mail, surfen, je haalt een ganse werkdag op één lading. Grafische toepassingen slikken natuurlijk wat meer energie.
Menig merk probeert het uiterlijk van de Macbook pro te evenaren. Niet zomaar hé.
Misschien niet zo belangrijk voor de meesten, maar voor mij wel : van binnen zijn ze nog prachtiger dan van buiten. Het zijn echte juweeltjes van binnen, net zoals een zwitsers uurwerk...
Als je diverse laptops van binnen hebt gezien, en je hebt je eigen MBP van binnen gezien, dan geeft je dat toch een rustgevend gevoel.
En je zal het wel gemerkt hebben : de accu houdt het veel langer vol. Admin, mail, surfen, je haalt een ganse werkdag op één lading. Grafische toepassingen slikken natuurlijk wat meer energie.
- selder
- Moderator
Ik heb net de binnenkant van m'n MBP gezien (JetDrive geïnstalleerd), en inderdaad, in zowat niks te vergelijken met al die andere wintel laptops die ik al opengevezen heb!