Goedemorgen. Ik zit met een vraagje. Spijtig genoeg beschik ik niet over de nodige technische vaardigheden en kan de BGC support evenmin helpen. Een kleine omschrijving van het probleem hieronder.
Net voor ik de FB heb aangekocht is de BGC technicus langsgeweest omdat ik kloeg dat de lijn zo traag was en zij na een afstandstest gemerkt hebben dat er wel IETS zou kunnen zijn maar waarschijnlijk niet en dat dus IK zou moeten betalen voor de interventie (bij speedtest mat ik 8.5 down en 4 up). Het enige dat de technicus gedaan heeft is even gefrommeld in de oude verdeeldoos van Belgacom in mijn garage (waar de lijnen binnenkomen van op straat), z'n laptop eraan gehangen en mij getoond op zijn futuristisch programma: Voilà meneer, 30 down en 8 up, da's goed he. Ik wens u een goeie middag". (ik heb wel niets moeten betalen)
Eigenlijk is er niets veranderd, mijn speedtest waarden zijn nog steeds dezelfde.
Ik heb me begin deze week een Fritz!Box 7490 aangeschaft (voor DECT) en deze vervangt de Bbox3. Ik heb ook 2 TV decoders, vrouw en kind en ik hebben elk een tablet en een laptop op wifi en ik heb een desktop bekabeld aangesloten (deze staan niet allemaal tegelijkertijd aan). Bij aansluiting van de ene decoder op LAN 3 van de FB heb ik Belgacom TV, zonder probleem, maar op LAN 4 van de FB heb ik niets van signaal voor de andere decoder. In de instellingen "Access genodigde" staat LAN 4 niet aangevinkt. Ik heb ook een DEVOLO en die staat op LAN 2 en dan verbonden met een DEVOLO naar achter in het huis en dat werkt goed. Op LAN 1 staat mijn PC gekoppeld.
Ik meen begrepen te hebben dat de FB aansluiten tussen de Bbox3 en de gebruikers de kwaliteit/snelheid van de lijnen ten goede kan komen? Bvb. Zou de Bbox 3 kunnen dienen voor mijn pc bekabeld en de 2 TV decoders en de Fritz!Box 7490 voor de DECT en de Devolo en de wifi aansluitingen? Verlicht dit alles een beetje zodat ik betere waarden krijg maar vooral dat die 2de TV decoder zou werken? Of is er nog een andere /betere oplossing rekeninghoudend met mijn toestellen?
Bestaat er hier op het forum een duidelijke omschrijving van hoe de FB aan te sluiten als router na de Bbox3? Ik ben een paar interessante dingen tegengekomen hierover maar op een bepaald ogenblik werden de stappen me technisch te moeilijk. Ik heb eerder een "for dummies" versie nodig...
Of zit ik totaal naast de kwestie?
Alvast bedankt om de tijd te nemen mijn post even door te lezen.
Een goede zondag gewenst, RMA
Bbox3+BelgacomTV+Fritz!Box 7490
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Je bent niet de eerste die rapporteert dat Belgacom TV niet werkt op LAN4.
Dat is natuurlijk wel heel jammer, ik zal dit aan AVM rapporteren.
Misschien is er een work-around (maar een nieuwe Firmware update is niet mogelijk gezien alleen deze FW "vectoring approved" is.
In jouw geval zou ik een switch steken tussen LAN3 en jouw 2 decoders, dat zou jouw probleem oplossen.
Dit kan een heel eenvoudige 5-poort 10/100 switch zijn, hoeft geen 15 eur te kosten!
Een FritzBox achter de B-box is ook een mogelijkheid. Dan kan je de 2 decoders op de B-box3 hangen (lan 2, 3 of 4)
De FritzBox LAN 1 verbinden met LAN1 op de B-box3, en je PC's/devolos op LAN 2,3 of 4 van de FritzBox
FritzBox instellen op "Andere aanbieder" > aansluiten op externe modem of router > eigen verbinding opbouwen > account data required > hier je Belgacom DSL login + paswoord ingeven, en eindigen met je internetsnelheid in te geven (vb 3500/30000).
Dat is natuurlijk wel heel jammer, ik zal dit aan AVM rapporteren.
Misschien is er een work-around (maar een nieuwe Firmware update is niet mogelijk gezien alleen deze FW "vectoring approved" is.
In jouw geval zou ik een switch steken tussen LAN3 en jouw 2 decoders, dat zou jouw probleem oplossen.
Dit kan een heel eenvoudige 5-poort 10/100 switch zijn, hoeft geen 15 eur te kosten!
Een FritzBox achter de B-box is ook een mogelijkheid. Dan kan je de 2 decoders op de B-box3 hangen (lan 2, 3 of 4)
De FritzBox LAN 1 verbinden met LAN1 op de B-box3, en je PC's/devolos op LAN 2,3 of 4 van de FritzBox
FritzBox instellen op "Andere aanbieder" > aansluiten op externe modem of router > eigen verbinding opbouwen > account data required > hier je Belgacom DSL login + paswoord ingeven, en eindigen met je internetsnelheid in te geven (vb 3500/30000).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Zeer wel bedankt Philippe voor de duidelijke uitleg, doe ik morgen, als het hier wat rustiger is
Ik geef persoonlijk voorkeur aan de FB na de BBox 3 maar uitsluitend indien dit mijn netwerk wat zal verlichten en dus sneller zal laten gaan. Klopt dit?
Anders doe ik de switch wel, heb hier nog zo'n plat doosje met 8 ingangen in.
Groeten,
RMA
Ik geef persoonlijk voorkeur aan de FB na de BBox 3 maar uitsluitend indien dit mijn netwerk wat zal verlichten en dus sneller zal laten gaan. Klopt dit?
Anders doe ik de switch wel, heb hier nog zo'n plat doosje met 8 ingangen in.
Groeten,
RMA
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 18 keer
Volgens mij gaat een bbox3+fritzbox geen enkele snelheidswinst opleveren ten opzichte van enkel een fritzbox. 7490 is zelfs vectoring goedgekeurd dus kan perfect als modem dienen.
Afgaande de BGC technicus heb je een synch van 30/6 en dan is een snelheid van 8.5/4 inderdaad te laag.
Tenzij dat je op dat moment net 3HDstreams en 1 Sd stream binnenhaalt op de belgacomboxen ( 3*6.5 + 1 * 3 = 22.5mbit) of er andere factoren zijn die de test beïnvloeden (via Wireless of devolo gemeten, downloads bezig op dat moment enz ) .
Mijn 2 boxen (=max bij scarlet) hangen ook via een (VLAN)switch aan poort 3. Poort 4 werkt hier ook niet voor tv. Maakt voor mijn setup niets uit omdat naar elk verdiep toch maar 1 cat5e kabel loopt en die (via vlan trunk) hier zowel tv als internet door moeten sturen.
Afgaande de BGC technicus heb je een synch van 30/6 en dan is een snelheid van 8.5/4 inderdaad te laag.
Tenzij dat je op dat moment net 3HDstreams en 1 Sd stream binnenhaalt op de belgacomboxen ( 3*6.5 + 1 * 3 = 22.5mbit) of er andere factoren zijn die de test beïnvloeden (via Wireless of devolo gemeten, downloads bezig op dat moment enz ) .
Mijn 2 boxen (=max bij scarlet) hangen ook via een (VLAN)switch aan poort 3. Poort 4 werkt hier ook niet voor tv. Maakt voor mijn setup niets uit omdat naar elk verdiep toch maar 1 cat5e kabel loopt en die (via vlan trunk) hier zowel tv als internet door moeten sturen.
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder