Provider en hun dataverbruik

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Graag had ik een vaststelling hier geschreven en eventueel andere die dit herkennen:

Ik ben een 15 tal jaar klant geweest bij Proximus en bijna nooit klachten gehad. Tot we zijn verhuist naar onze nieuwbouw, waar de ontvangst barslecht is. Na bijna een jaar te sukkelen, met tegenzin moeten overschakelen naar een andere provider.

Nu, mijn nieuwe provider is Telenet. Geen enkele klacht over de ontvangst ed, maar..

Ik heb bij Proximus de laatste 3 jaar een abbo gehad met 2GB trafiek in. Nooit ben ik aan deze limiet geraakt op de manier dat ik mijn Iphone gebruik. Meestal het einde van de maand afsluiten aan een gemiddelde van 1.2GB tot 1.5GB.
Nu, sinds een 4 maand Telenet klant te zijn, zit ik op dag 20 al bijna aan mijn limiet van 2GB. Met hetzelfde toestel, zelfde apps ed.. In mijn dagelijks leven is er ook niets verandert, dat ik meer zou moeten surfen of data verbruiken of niet op wifi kan of wat dan ook.
Kenissen heb ik ook al veel zien klagen over hoge datakosten bij Mobistar, terwijl ze zelfs de gsm hadden afgesloten.
Telenet gaat over het Mobistar netwerk dus...?

Het is een vaststelling die eigenlijk vrij frapant is omdat ik echt niet gewijzigd heb ik mijn werken met.. ik heb zelfs het automatisch afspelen van FB filmpjes uitgezet, die met Proximus nog wel aan stonden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Je kan toch perfect je verbruik tracken op je eigen smartphone ? Genoeg apps die je gaan vertellen of je provider teveel aanrekent of niet.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Kan je op een iPhone niet zien welke app wanneer hoeveel data verbruikt?
De totale gegevens-hoeveelheden die Android bijhoudt zijn bij mij behoorlijk gelijklopend met bvb de Hello!-app bij Proximus, dus in die situatie best handig om grootverbruikers te vinden.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 97 keer
Te Koop forum

Op android & wp8.1 (en ik vermoed ook op iOS) kan je kijken wat het verbruik volgens je gsm is.

Bij Android is dat onder Settings -> Data; op WP8.1 met Data Sense.

Ik zelf heb nog niet gemerkt dat mijn verbruik bij Telenet er sneller doorging dan bij Mobile Vikings, maar vergelijken is moeilijk. Apps worden groter, filmpjes in HD, ...
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Ja, dat kan via settings > cellular
ImageUploadedByTapatalk1410438710.016671.jpg
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Is huidige periode gesprekstijd = gebruik mobiel dataverkeer?
Hoe kan ik nu concreet mijn verbruik zien per periode van aanrekening? (de 28ste telkens)
Bijlagen
unnamed.png
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

iets gelijkaardigs hier met mobi*! Of, maw, upload percentage is bij mobi* ca 3 tot 4 keer hoger dan bij base en proxi!?
Bijlagen
Schermafdruk-1.png
Laatst gewijzigd door wied 12 sep 2014, 13:42, in totaal 1 gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Dafke schreef:Is huidige periode gesprekstijd = gebruik mobiel dataverkeer?
Hoe kan ik nu concreet mijn verbruik zien per periode van aanrekening? (de 28ste telkens)
Neen op iOS moet je dat telkens resetten. "huidige periode" is gewoon sinds laatste software installatie. Is een beetje achterlijk.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Ook al meegemaakt. Klanten die vroeger geen mobiel Internet hadden nemen een pakket van 5GB om speciaal nu en dan naar hun camera's thuis te kunnen kijken of van hun zaak. Na amper 15 dagen plots een enorm dataverbruik en zitten ze al over de 5GB, terwijl de camera app, eens gesloten, niet actief is, ook geen andere apps die noemenswaardig veel data verbruiken te zien in de instellingen...
En dit enkel bij Mobistar. Base, Proximus doen het correct, hoewel ik onlangs een beetje m'n twijfels had over Proximus.

Conclusie, bij Mobistar is 1 mb eigenlijk 1,5 of 2mb?!

Sent from my iPhone using Tapatalk
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Mobistar hier op een s4 en al wat de provider aanrekende komt overeen met het dataverbruik dat mijn gsm toont. No probs hier

[Afbeelding Post made via mobile device ]
wied
Elite Poster
Elite Poster

...Conclusie, bij Mobistar is 1 mb eigenlijk 1,5 of 2mb?!...

het lijkt een zware beschuldiging, en in feite is het dat ook! Niettemin ben ik ook achterdochtig geworden door mijn abnormaal hoge upload...
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Dat is dan ook de reden dat ik nooit naar Mobistar wil gaan, klanten die meer dataverbruik hebben dan ik, en leek zijn op gebied van hun smartphone.
Base & Proximus zijn zeer transparant, krijg iedere maand per mail een PDF met het verbruik per nummer.
Op Proximus e-services kan je zelf iedere data sessie in detail gaan opvragen en exporteren naar Excel. Kan dit bij Mobistar ook?
Loeri
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 25 keer

Jup zelf met de app MyMobistar kan je zien hoeveel data je al hebt verbruikt.

Bijlagen
Screenshot_2014-09-14-15-00-36.png
wied
Elite Poster
Elite Poster

dat bewijst geenszins dat het verbruik correct gemeten wordt! Daarover gaat dit draadje...
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Ik moet zeggen dat ik na jaren Mobistar gebruik, alweer een probleem heb.
Ook hier is er een (gelijkaardig?) probleem met data verbruik, dat vermoed ik toch.
Van zodra ik de details kan bekijken, en het is wat ik denk, zal ik dit hier posten.

Twee heel grote issues bij Mobistar :
1. de app van Mobistar loopt soms heel lang achter, zelfs meer dan een dag.
2. Van zodra er iets mis gaat in het verbruik (vb. onterechte buitensporige data, verbruik buiten bundel) kan je NIET checken wat er gaande is.
Je moet wachten tot de factuurdatum van volgende maand.

Tweede punt heel belangrijk. Wat ik nu ervaar : er is half augustus een probleem met het dataverbruik opgetreden. Verschillende keren gebeld om de reden te weten. Men meldde mij dat ik moest wachten tot de factuur er is. Volgende week zal de factuur van vorige maand volgen, maar ondertussen loopt het ook weer deze maand de spuigaten uit, en ik kan nog steeds niet controleren waarom. De teller blijft oplopen.
wied
Elite Poster
Elite Poster

ik ben nu systematisch aan het testen: vorige maand proximus, deze maand mobi*, en volgende maand base/MV. Met dezelfde 4G dongle steeds op dezelfde PC thuis. Wordt zeker vervolgd :-)
sirWard
Erelid
Erelid
Twitter: sirWard
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Hier merken we toch ook foute aanrekening van data op het nummer van de vriendin (zelfde abo via werkgever) bij Mobistar. Ik heb er (behalve dat de app mijn vorige data bundel blijft tonen) echter geen last van... Wel lastig dat je inderdaad moet wachten tot de die factuur eraan komt...
powaq
Elite Poster
Elite Poster

Sylvester schreef: Twee heel grote issues bij Mobistar :
1. de app van Mobistar loopt soms heel lang achter, zelfs meer dan een dag.
Dit is waanzinnig frustrerend. Bij Proximus is dat ook, met de Hello app. Vooral in het buitenland als je werkt met die belachelijk kleine datapakketjes en je probeert je verbruik iets of wat onder controle te houden. Ook de SMS'en die je moeten vertellen dat je 50% of 80% hebt verbruikt komen altijd waanzinnig laat aan.
Het is gewoon het achterliggende systeem dat zo traag is. Ligt niet zozeer aan de apps zelf.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ken schreef:Op Proximus e-services kan je zelf iedere data sessie in detail gaan opvragen en exporteren naar Excel. Kan dit bij Mobistar ook?
Vraag me echt wel af waar jij dat te zien krijgt. Misschien hangt het van je plan af.
Mijn vrouw heeft een Generation MTV 15 en dat is een regelrechte ramp qua facturering. Er is totaal GEEN informatie over de gesprekken, SMS of verbruik. Meestal heeft ze met haar bundel genoeg, maar als er eens iets buiten de bundel is (denk bvb aan premium SMS o.i.d.) dan merk je enkel dat je factuur hoger is, en voor de rest nougabollen. Totaal geen idee waar de meerprijs dus typisch van komt. Heb ook af en toe eens op My e-Services gekeken en daar staat ook enkel wat op de factuur staat: het bedrag.
Vroeger zat ze bij Mobistar (welliswaar zonder data-abonnement) en daar kreeg ze in de maandelijkse factuur echt een overzicht van ELK gesprek en ELK sms'je.
powaq
Elite Poster
Elite Poster

In de e-services en dan onder "Mijn factuur & verbruik" en dan links onder "mijn lopend verbruik" kan je alles compleet in detail bekijken.
Je ziet daar ook een knop "Facturen". Tussen "Nog niet gefactureerd" en "Belkredieten". Als je daar op klikt krijg je een lijst met de laatste facturen incl aan de rechterkant de optie om een .csv bestand te downloaden met de complete lijst van verbruik of een PDF van de factuur.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Dan verschilt dat dus toch echt wel van gebruiker tot gebruiker.

Onder 'Mijn lopend verbruik' zie ik dus helemaal niets over de verstuurde SMS'en in deze periode. Momenteel zie ik enkel €0.40 voor 1 SMS, maar totaal niet wanneer en naar waar dat SMS (dat dus blijkbaar buiten de bundel valt - factuur is ook 40c hoger dan normaal) verstuurd is.

Ik heb nu wel gevonden dat ik onder 'Mijn Factuur' veel verder kan doorklikken dan wat ik vroeger dacht en uiteindelijk inderdaad aan alle details geraak: klikken op 'Overzicht van mijn facturen', dan klikken op de facturatie-periode in het overzicht, dan beneden klikken op het telefoonnummer in de tabel, en dan krijg je 'Overzicht van alle kosten' met een tabel met diverse posten waar je weer kan op klikken om dan uiteindelijk van die specifieke post (bvb SMS, bellen, data, roaming etc...) de detail te zien. Maar inderdaad, dat is dus het soort detail dat ik op zoek naar was, alleen is het dus blijkbaar enkel voor voorbije facturen, maar niet voor de huidige periode. Wellicht vind ik dus na het einde van de huidige periode ook terug waar die SMS van 40c was.

Ergens een CSV downloaden van al die details, vind ik echter wel nergens terug. In het overzicht waarnaar je verwijst zie ik enkel PDF download-links.
wied
Elite Poster
Elite Poster

wied schreef:...Conclusie, bij Mobistar is 1 mb eigenlijk 1,5 of 2mb?!...

het lijkt een zware beschuldiging, en in feite is het dat ook! Niettemin ben ik ook achterdochtig geworden door mijn abnormaal hoge upload...
beschuldiging lijkt niet terecht of, maw, na ca 2 dagen (=48 uur) internetgebruik geven zowel mobi* als proximus dezelfde resultaten!

De waarheid heeft ook zijn rechten...
Bijlagen
proxi.png
mobi.png
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Ik ben de mijne ook aan het monitorren :-)

2 dagen is te weinig, ik ga het over een maand doen!
wied
Elite Poster
Elite Poster

ik spreek wel over 48 uur, maar deze lopen telkens vanaf het begin van de maand. Totaal verbruik is dus over min. 3 weken verdeeld! Bij mobi* is sprake van belachelijk hoge upload, terwijl het totale verbuik gelijk is aan proximus (maand aug.)...
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”