Elektriciteit laten verzwaren...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Vorige week een inductievuur besteld (7200W aansluiting)....Deze week de aankoop mogen annuleren omdat bleek dat onze huisinstallatie maar 40A is enkel fase..(huidig vuur is afgezekerd op 32A)

Iemand enig idee wat de kostprijs is om van 40A naar 50A of meer te gaan enkel fase ? (heb gezien op Eandis.be dat ze tot 63A kunnen gaan)

Ik heb gezien dat we 3 fase binnenkrijgen in de kast, alleen wordt er maar 1 fase doorgezet. Zou het mogelijk zijn om 1 fase 40A te gebruiken voor huidige installatie en dan een tweede fase 40A voor kookvuur..dit geeft het voordeel dat we dan de huidige installatie niet moeten aanpassen.

alvast bedankt
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ik kom uit op een maximum stroom van 32,5 Ampere. Je hoeft dus niets te verzwaren. Je loopt wel risico dat je zekering er uit gaat als je nog een friteuse of oven gebruikt.
Maar ook is belangrijk wel curve je zekering hebt. Want een zekering schakelt niet direct af bij een overstroom, maar na enkele minuten tot soms een uur.
Hoeveel was het vermogen van je vorige plaat ?
Laatst gewijzigd door mailracer op 04 sep 2014, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Voorstel induktieplaat driefasig aansluiten
Omschakelen naar driefasen zal goedkoper uitvallen dan verzwaren op monofase
Maar je hebt wel een keuringsverslag nodig
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Vraag een verzwaring aan bij Eandis maar besef dat dat geld kost. Best zoek je eens op op hun site.

Je kan niet 2 fases nemen. Het is 1 fase zoals je nu hebt of 3 fases.

Bovendien is het niet zeker of een verzwaring tour court wel kan nav de gebruikte bekabeling in uw straat bvb en in hoeverre die kabel al belast wordt. Maw - en ik val in herhaling - hier neem je beter contact op met Eandis.

Mogelijk zijn ook werken aan uw binnen installatie nodig. Is de bakebeling van uw meterkast naar uw verdeelbord (en van daar naar het nieuwe inductievuur) wel dik genoeg om die zwaardere stromen aan te kunnen? Zijn er genoeg aders om het kookvuur te voeden met 3 fasig net? Mogelijks moet u eveneens een nieuwe meetmodule installeren (niet 25S60 "kast" maar wel meetmodule voor 1 fase, 3 fase,.. die apart verkocht wordt om in de 25S60 te plaatsen).

Naar 3 fasig net moet u ook een nieuwe hoofd differentieel aankopen en zal het verdeelbord hergecableerd moeten worden om een gelijke belasting te bekomen.


Een afspraak met een erkend elektricien + eventuele werken beginnen hier dus ook al aangewezen te worden.

Maw: is een lichter vuur geen optie?
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Oh, en mogelijks moet u ook uw aanpassingen herkeuren om in orde te zijn met de brandverzekering.

U ziet, moeilijk om het juiste antwoord van op afstand te geven.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik raad je aan eerst zo te proberen.
Het gaat redelijk wat centjes kosten om in het slechtste geval een luxeprobleem op te lossen.
Ook niet vergeten dat je zelden dat maximum vermogen echt gelijktijdig nodig hebt (en je vuur dit ook effectief kan leveren)

Bij 40A moet er minstens 64A vloeien om gegarandeerd binnen het uur uit te slagen, of kan er minstens 52A 1 uur vloeien.

Edit:
Voor 40A automaten is dit respectievelijk 42A en 52A

Heb je vragen, ben in mijn beroep heel goed op de hoogte, 40A is nog maar klein geschut voor mij.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Ok alvast bedankt voor de reacties...

Het beste (en gemakkelijkste) zou zijn om zekering naar vuur aan te passen naar een hogere waarde (40A) alleen komt ge dan natuurlijk al op uw max verbruik uit.

Vandaar dus dat ik huisinstallatie naar 50A zou willen zetten.

Kabels naar vuur zijn trouwens 4mm² (enkel fase) en dat zou voldoende moeten zijn...Maar dan weer niet voor 40A...

Het is precies altijd een juist niet..

er bestaan geen zekeringen van 35A zeker..
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

We hebben bij de laatste keuring een attest gekregen dat we een verzwaring mogen krijgen. Maar dit is intussen 2 jaar geleden en het is er nooit van gekomen :lol: Vooral omdat de kostprijs eigenlijk toch ook niet niks is (is meer dan je denkt)...
Dat terwijl we eigenlijk genoeg hebben en we zonder stroom zitten enkel als sauna, oven, droogkast en wasmachine tegelijkertijd aanstaan.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik zie het probleem niet direct...

7200W is net iets meer dan 32A.
Je kabel van 4 mm2 mag sowieso max 36 ampere hebben (praktijk dus 32A).

En om je algemene aansluiting te verhogen zal je een redelijk goede case moeten maken.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Geen idee of je installatie al ouder is dan 25 jaar (of er dicht bij) ...
In dat geval dien je toch verplicht te laten herkeuren en kan je misschien dat meteen laten meedoen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik zou ook gewoon doen want honda4life zegt.
Ik ken niets van inductievuren, maar het lijkt me de logica zelve dat die 7200W het absolute maximale vermogen is, maw als je alle vuren op max gebruikt. Vraag is of dat ooit het geval gaat zijn.
Worst case springt je zekering af en weet je dat je toch nog moet kijken naar de alternatieven die hier voorgesteld worden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

In een ander topic schreef ik dat ik (sinds het huis gebouwd werd) 3 fasen aansluiting heb op 40A, een aansluiting die er ligt sinds eind de jaren '60. 1 reactie toen was dat ik voor die "luxe" maar moest betalen. En kijk, een paar weken later komt er iemand in de problemen omdat hij de "luxe" van 3 fasen niet heeft. Ik beweer zeker niet dat ik in een luxe positie zit met mijn elektriciteits aansluiting maar het is wel enorm makkelijk. Ik heb ook inductie (7,4 kW aansluit vermogen). Ik kan/mag, samen met de inductieplaat, een oven laten draaien (3000W), de frietketel opzetten (3200W), de vaatwasser doen draaien (2000W), de wasmachine doen draaien (2000W), de boiler opzetten (2500W)... zonder dat ik schrik moet hebben dat een zekering gaat springen (of misschien wel de hoofdzekering). In mijn geval komt het erop neer dat ik per fase ruim 9000W door de leidingen mag jagen, maal 3 maakt ruim 27000W wat op hetzelfde moment verbruikt kan worden. Mijn tip: als je de mogelijkheid hebt om de installatie naar 3 fasen te brengen, doe het gewoon. Het gaat je geld kosten, zoveel is zeker maar dan zit je in elk geval gebeiteld voor de toekomst en hoef je niet langer schrik te hebben dat een zekering het gaat begeven omdat je toevallig op 1 en hetzelfde ogenblik net wat te veel stroom verbruikt. En 7,4 kW aansluitvermogen voor inductie is écht niet veel hoor. Mijn broer heeft inductie kookplaat, annex oven (eigenlijk 3 ovens met alle 3 verschillende temperaturen. Daar bedraagt het aansluitvermogen zo maar eventjes 15 kW. Als je netbeheerder moeilijk doet om je 3 fasen te geven, zeg gewoon dat je een sauna of jacuzzi gaat installeren. Eigenlijk hebben ze daar geen zaken mee waarom jij meer vermogen wilt. Ze mogen al content zijn dat je naar de toekomst toe veel meer geld uit gaat geven aan je stroomverbruik.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Aansluitvermogen boven de 10KW wordt extra aangerekend.
Mijn inductievuur is ook 11KW (3 fasen).
Ik heb gekozen voor 3x25A ==> +/- 17KW
Makkelijkste voor u is niets veranderen (32*230 = 7360W, dus voldoende). Uw zekering gaat niet onmiddellijk afspringen als je er een beetje overgaat (b of c curve).
Anders een 3 fase, 1 fase voor vuur, en andere voor rest.

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Dit zou een verplichting moeten zijn eenmaal men een zeker vermogen nodig heeft
Zo heeft men een betere verdeling voor de verschillende fasen
Wie zonnepanelen aansluit zou automatisch driefasig moeten worden aangesloten
Dit is geen luxe eerder een betere spreiding op het net
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Doktor Avalanche schreef:Aansluitvermogen boven de 10KW wordt extra aangerekend.
Zou mij sterk verwonderen. Je hebt een eenmalige kost om te laten verzwaren (andere teller bv.) maar verder wordt er niks extra aangerekend. Concreet voorbeeld: ik betaal met mijn 3 fasen evenveel voor mijn elektriciteit als iemand met 1 fase en dat is 22 cent (all-in) bij Ecopower. Ik was bij Electrabel, dan even bij Essent geweest (een jaar of zo), dan de overstap naar Ecopower. Geen enkele leverancier heeft mij gevraagd (ook niet de netbeheerder) of ik 1 dan wel 3 fasige aansluiting heb.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Curves hebben hier weinig / niks met te maken.
Verdeling van de last ook niet. Fasen worden gesteld in de straat en dat is voldoende.
Sterker nog, de netbeheerder geeft u zelfs liever niet de vrijheid om u fase te kiezen omdat zij dan helemaal geen controle hebben over uw monofasd gelijktijdig verdeling.

Trouwens een kooktoestel wordt slechts voor 70 procent gewogen in een ontwerp.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 692
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 121 keer
Bedankt: 72 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:
Doktor Avalanche schreef:Aansluitvermogen boven de 10KW wordt extra aangerekend.
Zou mij sterk verwonderen. Je hebt een eenmalige kost om te laten verzwaren (andere teller bv.) maar verder wordt er niks extra aangerekend. Concreet voorbeeld: ik betaal met mijn 3 fasen evenveel voor mijn elektriciteit als iemand met 1 fase en dat is 22 cent (all-in) bij Ecopower. Ik was bij Electrabel, dan even bij Essent geweest (een jaar of zo), dan de overstap naar Ecopower. Geen enkele leverancier heeft mij gevraagd (ook niet de netbeheerder) of ik 1 dan wel 3 fasige aansluiting heb.

http://www.iveka.be/iveka/elektriciteit.htm

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... WU&cad=rja

Even opgezocht 19€ excl BTW per kVA > 10kVA. Is eenmalig te betalen
Laatst gewijzigd door Doktor Avalanche op 04 sep 2014, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Even rondgebeld met Eandis (netbeheerder) en Ecopower (mijn stroomleverancier). Wat blijkt: voor de verzwaring van een installatie wordt er een offerte opgemaakt en gaan technici ter plekke controleren of de aansluiting in de straat het toelaat om van 1 naar 3 fasen over te stappen. De huurprijs van de teller en de stroomprijs wordt aan de leverancier betaald. Met die info dan maar even mijn leverancier gebeld. Ecopower hanteert 1 en dezelfde prijs voor huur teller en prijs van de stroom, ongeacht of je monofase of 3 fasen hebt. Ecopower weet NIET of ik monofase of 3 fasen heb, zij hebben geen toegang tot de databank van Eandis werd mij verteld. Als een stroomleverancier niet weet of je 1 dan wel 3 fasen hebt zou het mij ten zeerste verwonderen dat er verschillende prijzen gehanteerd worden voor huur van de teller en/of afname van de stroom.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

axs schreef:Geen idee of je installatie al ouder is dan 25 jaar (of er dicht bij) ...
In dat geval dien je toch verplicht te laten herkeuren en kan je misschien dat meteen laten meedoen.
Bij verzwaring moet er altijd een (her)keuring gebeuren, onafhankelijk van de ouderdom van de installatie! :cop:
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Ook ff contact opgenomen met EANDIS....

blijkbaar is een gewoon verbruik max 32A per fase...hierboven moet men sowieso een onderzoek laten doen (kostprijs 500euro).

Op zich is dit nog steeds geen ramp..kan dan alles zwaardere toestellen op de 2 extra fases verdelen.

installatie moet wel altijd gekeurd worden.

Gingen een offerte opsturen wat de kostprijs is voor van 1 naar 3 fases te gaan (en eventueel aanpassen teller van dag/nacht naar enkel tarief)



Alvast bedankt voor de reacties !!
Laatst gewijzigd door Tim H. op 04 sep 2014, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

jaker schreef:
axs schreef:Geen idee of je installatie al ouder is dan 25 jaar (of er dicht bij) ...
In dat geval dien je toch verplicht te laten herkeuren en kan je misschien dat meteen laten meedoen.
Bij verzwaring moet er altijd een (her)keuring gebeuren, onafhankelijk van de ouderdom van de installatie! :cop:
Oeps idd, correct!
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

@Tim
voor je kosten maakt, zou ik het gewoon proberen. Meestal geeft een standaard kookplaat geen probleem. Tegenwoordig wordt een gewone nieuwbouw altijd met 1 x 40 A aangesloten.
Even een correctie : op een sectie van 4mm mag maximum 25A, m.a.w. die moet gezekerd worden met 25A.
Voor 32A bestaan er zekeringen van 32A, maar dan moet de draadsectie 6mm zijn, wat tegenwoordig verplicht minimum is voor een kookfornuis enkelfasig.
Uw kookplaten gaan echter nooit dat maximum vermogen benutten. En als het dan toevallig eventjes is, zal de zekering wel stand houden.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

huidige kookplaat is afgezekerd op 32A...

hier staat toch iets anders ivm max stroom.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Dat is fout, of het moet een vreemde site zijn.
Hetgeen ik vermeld is juist. Kijk maar in het AREI.

http://www.vincotte.be/data/PDF/Huishou ... 013_NL.pdf

http://www.ocb.be/files/MDD303N%20AREI% ... ie%20H.PDF
(de uitgebreide versie ga ik je besparen)
Laatst gewijzigd door Sylvester op 04 sep 2014, 17:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Echt he, probeert eer ge gaat verzwaren.
Dat zijn 2 totaal afzonderlijke werkzaamheden.
Valt het te veel uit naar je zin dan kan je het nog laten aanpassen. U vrouw moet toch niet gelijktijdig koken, frieten bakken, koffie zetten, stofzuigen en strijken
:-D

Raadpleeg de handleiding maar eens, dit is hoogstwaarschijnlijk een tijdelijk piekvermogen (tot je elektronica te warm is geworden)
Ik spreek uit ervaring met een deftige inductieplaat, bak pannenkoeken (hoog vuur, lange duur) en naargelang de inbouwruimte heb je al warmteproblemen voor de deeg op is.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

opgelet hé, een vrouw kan meer dingen tegelijk. :eek:
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

6 mm2 is 40 of 32 A automaat
32 A of 25 A zekering (zie eerdere uitleg (niet-)conventionele stromen, en nog wat andere redenen).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
BillyMobiel
Plus Member
Plus Member
Berichten: 165
Lid geworden op: 04 apr 2013, 14:07
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 11 keer

Tim H. schreef:huidige kookplaat is afgezekerd op 32A...

hier staat toch iets anders ivm max stroom.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektriciteitsleiding
Oppassen met Wikipedia hé... Kan ook van Nederland zijn!
Dat zouden ze d'er standaard moeten insteken vind ik, of een Wiki-page al dan niet toepasselijk is voor BE of NL
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

Woont de TS misschien in Nederland? Maar ik dacht toch dat men daar dezelfde regels hanteert voor het zekeren van leidingen, maar ben niet zeker.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1739
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 182 keer

honda4life schreef:6 mm2 is 40 of 32 A automaat
32 A of 25 A zekering (zie eerdere uitleg (niet-)conventionele stromen, en nog wat andere redenen).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Juist. 6mm mag tot 40A met automaat, maar ik zou toch afzekeren met 32A voor die kookplaat.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Inductieplaat bij mij (7,4 kVA) heeft een leiding van 6mm2 en een automatische zekering van 40A. Wat betreft dat pannenkoeken bakken. Beetje realistisch blijven ook. Als je kookt (tenminste zo gaat het er bij mij aan toe) dan gebruik je 3 platen: 1 voor aardappelen, 1 voor groenten en 1 voor vlees. Bak je pannenkoeken dan ben je klaar met 1, max. 2 platen. En die stofzuiger, strijk, koffiezet zijn allemaal kleine verbruikers. Verder kan ik mij moeilijk voorstellen dat 1 persoon tegelijkertijd kan koken en stofzuigen, strijken... Wat wél kan, samen met het koken is: de vaatwasser doen draaien, of de wasmachine of de droogkast of de oven. Dat zijn pas grootverbruikers van 2 of meer kW. NIet de stofzuiger of het strijkijzer of de koffiezet. Die grootverbruikers draaien minstens 1 uur of langer, in tegenstelling tot een koffiezet of een stofzuiger die veel minder lang stroom trekken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2736
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
Bedankt: 210 keer

Een "goede" electriciën had je al van in het begin goed gezet.
Wij hebben zelfs jaren met een werfinstallatie gedaan omdat die toen al "zwaar" genoeg gevraagd was om achteraf op voort te bouwen.
Natuurlijk is dit wel problematisch wanneer het kot zou afbranden. Geen verzekering die dit gesjoemel gaat dekken.
Maar het geeft wel ruimte en tijd om alles in orde te brengen.
Ondertussen is alles netjes door de keuring ;)
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

ik zal het zeggen tegen de vorige eigenaars :-)

Ik ga eerst de prijs afwachten van EANDIS voor aanpassing huidige installatie..en dan waarschijnlijk vuur bestellen en wait and see...
hubert
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 sep 2016, 16:58

Heb sinds enige tijd een inductiekookplaat. In de zomer geen problemen maar in de winter heb ik in de badkamer bijverwarming van 2000W en als er tijdens het koken de 2 gelijktijdig aanstaan omdat iemand de badkamer gebruikt slaat de hoofdzekering af. Wat raden jullie me aan te doen, en kan er iemand een richtprijs aangeven (heb gehoord dat de kosten kunnen oplopen tot + 2500€...) Bedankt!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Moeilijk in te schatten, die kosten. Ik vermoed dat je op dit moment een monofase aansluiting hebt. Als je naar 3 fasen wilt gaan, denk ik dat de installatie bij jou thuis herbekabeld zal moeten worden waarbij dan alles evenredig over de 3 fasen verdeeld wordt. Maar voor dit onderdeel verwijs ik je naar een elektricien om een prijs te berekenen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Mss kan een mod dit afsplitsen naar een nieuw topic?

Kan je omschrijven wat uw huidige situatie is?
Wat heb je nu van aansluiting?
Hoe "zwaar" is uw kookplaat?

Ongeacht de verzwaring, reken op €500 voor Eandis.
Materiaal is afhankelijk van wat je nu hebt en van wat je wil.
  • diff verzwaren
  • volledig herbekabelen en waar nodig 3F automaten
  • heel uw installatie herbekijken
Reken op €45/u voor een elektricien
  • een zwaardere diff steken is 1u werk
  • een (standaard) bord herbekabelen is 8u werk
Als je natuurlijk 60 kringen hebt en de rest van uw installatie is zo rot als iets, dan ga je ook dat moeten aanpakken,
want Eandis verzwaart alleen met een keuringsattest dat niet ouder is dan 3maanden.
Reken op €150 voor de keuring (normaal is uw elektricien daar ook bij aanwezig, zijn uren (+ verplaatsing) moet je ook nog rekenen dan)
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Onlangs ook inductie laten plaatsen. Werd ook tegen mij gezegd van best niet teveel apparaten tegelijk aan te zetten als ik aan het koken ben.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Misschien onozel: kookplaat wat zachter zetten, koken is koken.
Er gaat me toch niemand vertellen dat hij kookt op de allerhoogste stand :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Inductie op vol vermogen is enkel haalbaar om water op te warmen.
Als ik bak op "boost" is mijn vlees zwart van buiten en rauw vanbinnen. Ik bak op 7/9 en het maximale vermogen van de plaat is berekend op alle platen (5) in "boost" stand.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Als je de hoofdzekering overbelast (40A), dan kan je nog minstens 1 uur 12 kW trekken!

Wat ook wel eens kan helpen is de hoofdautomaat gewoon vervangen door eenzelfde kaliber.
Door de ouderdom verzwakt de veer, en gaat deze er steeds sneller uit.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”