2de router als vpn server

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

heb volgend probleem:

krijg mijn mikrotik crs125 niet werkend als pptp vpn-server , men beloofde bij de 6.17 firmware dat vanaf de volgende versie er standaard een vereenvoudigde settup zou inzitten maar ook nu bij de nieuwe firmware is dit niet het geval, vandaar dat ik volgende test deed....
....2de router als vpn server....hiervoor gebruik ik een draytek 2920 met vpn die ik na de mikrotik crs125 zet...
de mikrotik deelt via dhcp ip adressen uit tussen 192.168.1.150-192.168.1.200 , de 2de router draytek 2920 is op zijn WAN-port verbonden met de LAN van de mikrotik en staat in static/dhcp WAN mode, waarbij ik hem het vaste ip adres 192.168.1.216 geef, de router zelg deelt ip's uit via dhcp van 192.168.1.220-192.168.1.230

In de mikrotik staat in de NAT dat vpn-pptp port 1723 geforward wordt naar 192.168.1.216(ip 2de router) en op de 2de router staat ook de NAT zo ingesteld dat port 1723
geforward wordt naar zichzelf dus ip 192.168.1.216
In de draytek werden user en pasword en protocol PPTP ingevuld en vanop locatie kan ik direct via vpn inloggen op mijn 2de router.....

....maar hier komt het natuurlijk...ik krijg mijn lokaal netwerk van de mikrotik niet te zien...heb ooit eens met de sagen WAN en LAN gebypassed, en dat wil ik nu ook gaan doen....--> dus dhcp op de LAN kant van de draytek (2de router) uitschakelen en nog een 2de utp kabel verbinden van de mikrotik, maar ditmaal naar de LAN kant van de draytek.....de Sagem kon hiermee om....zou dit ook werken voor de mikrotik...

Enige bedoeling is eigenlijk een vpnserver op een simpele manier te draaien op of na mijn mikrotik, maar gezien ik het daar niet werkend krijg en er geen reactie komt op dat toppic en ook google geen soellaas biedt, want de vele zaken die ik uitprobeerde werkten niet, intern wel maar niet via een public ip..

Er was ergens ook nog eenmogelijkheid via een Raspberri pi vpn servertje, maar was ook niet op 123 in elkaar te steken, mijn NAS heeft de functionaliteit niet, is te doen mits speciale stick etc maar wil het eenvoudiger....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

OpenVPN op een Raspberry PI installeren gaat snel en vlot: Turn your Raspberry into an OpenVPN VPN-server.
Tevens kan je er één, twee of meerdere ddns clients/services op installeren. Zo heb je ook daar "redundantie".
En: zo'n Raspberry PI verbruikt omzeggens niets.

Verder denk ik dat OpenVPN tevens een goede VPN oplossing is: PPTP vs L2TP vs OpenVPN vs SSTP.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”