Cafépraat

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase.be crew kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase.be wordt hier gepost.
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Het valt mij meer en meer op dat tegenwoordig het blijkbaar leuk is om in een topic steeds met dezeflde mensen een aantal praatjes te slaan.
Als je er de topics bijneemt waar veel reply's zijn, dan moet je maar eens vanaf pag 3 of 4 beginnen en heeft alles wat daar geschreven wordt, niets meer te maken met de initele vraagstelling.
Gewoon een aantal mensen die onder elkaar precies alsof ze op café zitten aan het praten zijn en van het één komt het ander verhaaltje.
(bv topic "Flitspaal op Bushalte mag dat?".. Gewoon pallaver voor 3/4 waar geen enkele post een antwoord is op de vraag.)

Op zich heb ik er niets tegen, maar er wordt zelden ook echt een antwoord gegeven op de vraag, en dat is voor nieuwkomers of mensen die specifiek een antwoord zoeken niet makkelijk. Want als iemand eens een vraag duft te stellen, wat ooit al eens beantwoord is, krijgt hij direct de serenade om de zoekfuntie te gebruiken.

Daarom dus mijn voorstel: reageer op de vraag, en alle andere chitchat voor op het café?
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Of afsplitsen, want het is daar inderdaad naar een topic over verkeersveiligheid en flitsers gegaan. Dat bij dat topic de vraag niet beantwoord is, is eerder omdat niemand het 100% zeker weet dan van niet willen antwoorden.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dafke schreef:Want als iemand eens een vraag duft te stellen, wat ooit al eens beantwoord is, krijgt hij direct de serenade om de zoekfuntie te gebruiken.
Kom kom kom, niet overdrijven hé.
Als je de zoekfunctie gebruikt (héhéhé) met het woord "zoekfunctie" vind ik bvb 6 meldingen van de afgelopen 2 maand. Dus een serenade blijft uit?

Al begrijp ik de inhoud van je bericht wel. Echter is er geen antwoord op het topic dat je aanhaalt : we zien een foto, maar zien bvb niet de rest van de situatie. Misschien is de bushalte (tijdelijk?) buiten gebruik? En dan mag het perfect. Je moet het hele plaatje kennen voor je er een antwoord op kan geven!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Het één heeft vaak wel degelijk met het andere te maken... Anders zijn hier veel topics monddood. Het is ook niet dat het volledig offtopic gaat want het gaat in het aangehaalde topic over geflitst worden. Het gaat daar niet over vinkenzetten ineens. Je kan ook moeilijk voor elk bericht dat een minimum offtopic gaat een nieuw onderwerp openen, dan zou het voor nieuwelingen pas onoverzichtelijk worden.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Sommige onderwerpen lenen zich daar meer toe dan andere. Bij technische onderwerpen vind ik dat er doorgaans minder 'gezeverd' wordt dan bij pakweg een foto van een flitspaal of algemene 'ervaringen met apparaat x of provider y'. Het is volgens mij niet iets dat een probleem is.

Het onderwerp van deze post vraagt trouwens om een :beerchug:
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

Brubbel, daar ga ik mee akkoord.
De echte IT topics worden netjes beantwoord, of niet te ver afgedreven.

Maar het zijn inderdaad de meer non it topics die nogal eens durven afzwerven. Ik zit daar niet zo zeer mee in, maar het valt te laatste tijd wel op.
En ook ik zal mij daar al aan tegoed gedaan hebben, want soms kom je online, zijn er 3 pagina's bijgekomen en is het zoveel praat, dan je ergens wel ook een mening over hebt, dus het is snel gebeurd.
Echter, het helpt niet als je eens met een dergelijke vraag/probleem zit om snel de oplossing te vinden, wat resulteert in meer en dubbele topics voor hetzelfde.
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Is er iets mis met af en toe een beetje een "cafe" sfeertje?
Misschien moeten we deze meer gaan gebruiken!
:offtopic:
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

Hé ... geef er hier nog eens éne ..... schol :beerchug:
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Zie o° mer dage nie)° moe spoagen à° :puke:
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Afbeelding

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 151 keer

Userbase = m'n stamkroeg! :banana:
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Wanneer sluit da spel hier? :think:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

7u morgenvroeg als ik mijn bed in kruip... :beerchug:
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Userbase sluit ergens rond 4u normaal gezien :)

Nu, wat betreft de "cafépraat"... Zo erg is het nu toch ook weer niet dat we de zijdiscussies als cafépraat gaan bestempelen. Ik denk dat het probleem vooral is dat die afdwalingen niet altijd een eigen topic verdienen en de ingeslagen weg afblokken ook niet de juiste manier is om hier mee om te gaan.

Ik sta open voor suggesties hoe we hier het best mee om kunnen gaan?
Misschien moeten we effectief eens een soort visuele blok maken à la [quote] om offtopicness een beetje visueel af te splitsen binnen een bestaande discussie?
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Ik denk ook niet dat er een probleem is... Alleen zijn mensen mijn gezaag over regeltjes volgen en niet te snel rijden kotsbeu. :cop:
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

@meon Het kan toch ook niet de bedoeling zijn dat elk bericht moet worden gemodereerd op relevantie?
Dan krijg je uiteindelijk tweakers toestanden...
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

meon schreef: Misschien moeten we effectief eens een soort visuele blok maken à la quote om offtopicness een beetje visueel af te splitsen binnen een bestaande discussie?
Dat lijkt me eigenlijk nog niet zo'n slecht plan. Dan kan je snel scrollen en indien nodig de offtopic blokken gewoon skippen. Nog mooier zou zijn als er dan nog een button was om deze blokken te verbergen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

En wie bepaalt dan of iets in zo'n kleur/blok/whatever komt of niet ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Kijk he, als je met mensen uit bent dan dwaalt de conversatie ook van het ene naar het andere topic.
De voornaamste checks voor de mods zouden moeten zijn:
1) als het een vraagtopic is, is de vraag beantwoord?
2) is de offtopic niet zover van het origineel dat zich een name change, of een split opdringt?
3) vervalt de topic niet in een discussie die al 50x gevoerd is in andere topics (*kuch* hgw *kuch* ;-) ) ?
4) wordt er op de man ipv op de bal gespeeld?

Ik denk dat dat een beetje natte vingerwerk is, en de mods (en admins) zijn naar mijn gevoel goe bezig.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
meon
Administrator
Administrator
Provider

Joe de Mannen schreef:En wie bepaalt dan of iets in zo'n kleur/blok/whatever komt of niet ?

J.
Ik zou dit zowel aan de gebruiker (jullie dus) overlaten als voor ons als moderatiegereedschap gebruiken. Dat geeft dan de mogelijkheid voor jullie zelf om naast het relevant antwoord ook een minder relevant stuk te vermelden, en dan wordt het ook duidelijker hoe ver iets op een zijspoor zit :)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Mensen kunnen dat toch al? Blokkeer functie gebruiken en de post wordt verborgen... Bij veel bedankjes wordt deze groen en opvallend.

Trouwens, dat lijkt al bijna op facebook liken aan het worden. :) Elke post een waardering beginnen geven? Als ik dus problemen met een post of gebruiker heb begin ik deze als off-topic te bestempelen? :)

Laat het aub hier niet komen zoals in andere fora waar 1 lijn een beetje offtopic gaat en dat andere gebruikers komen schreeuwen dat het bericht niet ter zake is.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ja, spaar ons dat gedrag. Ik ben van mening dat het enkel aan de mods is om dit te beoordelen, en dat wij users gewoon negeren, oftewel op het uitroeptekentje duwen om een mod erbij te halen. Als iedereen hier mod gaat beginnen spelen zal de leuke sfeer snel gedaan zijn. (waarmee ik dat geklaag in topics bedoel zoals op andere fora; de issue bespreekbaar maken in een aparte topic moet natuurlijk altijd kunnen)

NickG
Elite Poster
Elite Poster

Zo had ik het niet begrepen. Ik had begrepen dat je zelf een [offtopic] tag zou kunnen gebruiken bij het opstellen van een reactie/bericht, net zoals er eentje bestaat voor quote. Op die manier zou het offtopic gedeelte ook in een aparte kleur (grijs ofzo?) komen te staan, zoals quotes. Dus niet berichten liken/bedankjes uitdelen. Gewoon de auteur van het bericht die kan aangeven dat er wat offtopics bij staat, en de lezer kan het direct zien adhv de aparte kleur en al dan niet het offtopic gedeelte overslaan.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Zijn we niet aan het overdrijven ? Het is hier nog altijd een forum he... Ik ken werkelijk geen enkel forum waar zoiets gedaan wordt (en ik heb er serieus al wat bezocht).
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Ja, inderdaad, dien trein hier is een paar haltes te ver aan't rijden...
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
NickG
Elite Poster
Elite Poster

En toch wordt er iets soortgelijks gedaan op andere fora. Daarom niet direct met een aparte "tag" maar offtopic blahblah (die trouwens best interessant kan zijn) wordt op heel wat fora gewoon in een kleiner lettertype gezet. Niet omdat het moet, maar omdat het een ongeschreven regel is die de meeste users volgens. En ik vind zoiets best handig: als je weinig tijd hebt en enkel de essentie van een post wil meenemen kan je gewoon de kleine lettertjes negeren.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

Dit is makkelijk te maken, ik vind het een goed idee.
meon
Administrator
Administrator
Provider

Zoiets?

Dit is relevante tekst. Well, the way they make shows is, they make one show. That show's called a pilot. Then they show that show to the people who make shows, and on the strength of that one show they decide if they're going to make more shows. Some pilots get picked and become television programs. Some don't, become nothing. She starred in one of the ones that became nothing.
Dit is niet zo relevant.
Look, just because I don't be givin' no man a foot massage don't make it right for Marsellus to throw Antwone into a glass motherfuckin' house, f***' up the way the nigger talks. Motherfucker do that shit to me, he better paralyze my ass, 'cause I'll kill the motherfucker, know what I'm sayin'?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Maar wat is offtopic. Het elia topic bv is zeer interessant, maar is het nog ontopic?
Tenzij een offtopic plots wordt aangehaald, is dat meestal zo'n zachte verschuiving dat je niet eens merkt dat je aan het afdwalen bent.

NickG
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef:Zoiets?

Dit is relevante tekst. Well, the way they make shows is, they make one show. That show's called a pilot. Then they show that show to the people who make shows, and on the strength of that one show they decide if they're going to make more shows. Some pilots get picked and become television programs. Some don't, become nothing. She starred in one of the ones that became nothing.
Dit is niet zo relevant.
Look, just because I don't be givin' no man a foot massage don't make it right for Marsellus to throw Antwone into a glass motherfuckin' house, f***' up the way the nigger talks. Motherfucker do that shit to me, he better paralyze my ass, 'cause I'll kill the motherfucker, know what I'm sayin'?
Ja zoiets. Wil dit zeggen dat wij dit ook kunnen nu?
Ik heb vanmorgen een boterham gegeten met Nutella!
Misschien is inspringen en die balk zelfs niet nodig, maar is gewoon een kleiner lettertype al genoeg? Anders wordt 't wat "druk" om te lezen misschien.
Loeri
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 25 keer

Lijkt we wel een goed idee met die chatter!
NickG schreef:
Ik heb vanmorgen een boterham gegeten met Nutella!
Nutella gaat duurder worden! :cry:
Dafke
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:Maar wat is offtopic. Het elia topic bv is zeer interessant, maar is het nog ontopic?
Tenzij een offtopic plots wordt aangehaald, is dat meestal zo'n zachte verschuiving dat je niet eens merkt dat je aan het afdwalen bent.

Inderdaad, ook één van de topics die afdwalen, niet zozeer over de kwestie, want dat is gerelateerd, maar wel de topictitel.
Hoe een accumulatiekachel werkt, dat kan eventueel een ander topic worden of in het kleintjes gedrukt worden. Echter is de lijn hier ook weer heel dun, want.. de topictitel laat effectief ook veel interpretatie mogelijk.
Dus zo een topic kan beter in de chatcorner geplaatst worden?
Het feit is dat je hier op een specifiek forum zit, gericht op IT. De meeste willen de zaken vrij technisch aanpakken, en dat lukt meestal enkel op een vraag waar een technisch antwoord mogelijk is. Indien niet, kan men snel afdwalen, omdat er gewoon geen technisch antwoord is.
Dan is het gewoon een beetje (zo komt het over) kennis pochen over bepaalde zaken, geruchten, ... die eigenlijk niets terzake doen. Niets mis mee, maar wel buiten het doel van het subforum energie, waar je een antwoord op een vraag zou moeten krijgen.
Dus als je het echt wil, kan je een chat subcategorie maken voor elk subforum :-)

Ps. Voor mij hoeft dit allemaal niet, maar ik kan begrijpen dat sommige verwachten een antwoord te krijgen op een forum als dit. Hier staat heel erg veel goede informatie, maar is soms verloren in de hele resem off topic gebrabbel, wat ook interessant is, en soms een apart topic verdient.
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Loeri schreef:
I know, k probeer langzaam maar zeker over te schakelen op Effi confituur!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Loeri schreef:
Ik heb trouwens liever de hazelnoot choco van Delhaize... maar da's offtopic zeker :lol:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster

Humm... Dit laat ook weer toe om totaal offtopic te gaan want... Alles wat ik in de sidechat zet mag en kan vanaf nu...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Nu we toch café praat aan het verkopen zijn: organiseer eens een UB meeting met eten en drank.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Veel beloven en weinig geven doet de zotten in vreugde leven. Jij zorgt voor de Cacique? :beerchug:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Flessen genoeg staan. Kan voor eten ook zorgen. Tot ne man of 40 kan ik paella verzorgen, een grotere pan heb ik niet. Voor 15 euro de man kunde nie sukkelen. Heb wel nog kleinere pannen, voor man of 16, kan dus voor meer volk da klaarmaken, maar kzie da nie zitten om op 2 vuren te bakken.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Provider
Te Koop forum

En hoe groot is je tuin? ;)