Huidige setup: (waar ik ergens de wifi aan het aanpakken ben)
Arris TM502B + 5ports 10/100Mbps switch + D link 802.11g AP.
Deze setup is hier zo neergezet geweest door telenet en heeft altijd vlot gedraaid, alleen was de wifi snelhedi bedroevend (hier zijn dan ook makkelijk 30+ 2.4GHz netwerken in de buurt en icm met wireless g geeft dat zeer slechte snelheden.
Nieuwe setup:
Arris TM502B + 5 ports switch + TP-Link Archer C7
Nu zijn er af en toe problemen met de snelheid over de TP-Link (zowel wifi als bedraad). TP-Link is via de WAN aangesloten.
Na wat zoeken op het internet kwam ik ergens uit dat die arris slechts een modem was en dus een router vergt voor meerdere mensen. Echter zijn hier zonder problemen altijd meerdere mensen online geraakt, er moet dus wel een deel sprake geweest zijn van DHCP icm NAT.
Nu heb ik de indruk dat dat met die TP-Link niet echt goed lukt (2x NAT).
Ik dacht even naar de settings pagina van die modem te gaan om te zien of daar iets uit te schakelen valt of de modem gewoon als modem ingesteld kon worden. Dat kon dus niet. Na wat zoeken op een telenet pagina gekomen waar dat model modem stond en daar dan het mac adres ingevuld om iets te proberen wijzigen, dat lukt niet (laadt 10+ seconden en geeft een error dan).
Ook in mijn telenet is er niets te zien van settings.
Heeft er iemand een idee hoe ik die arris deftig kan laten werken als modem?
EDIT: Zou ik met dit (relatief oud?) model bij telenet kunnen binnenstappen en vragen achter een nieuwere modem only en die omruilen zonder extra kost?
Arris TM502B
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Waarom die 5 poorts switch... of is dat voor je Digicorders aan te sluiten ?AndRo555 schreef:Arris TM502B + 5 ports switch + TP-Link Archer C7
Je TP-Link is een router... dus ik zie geen probleem nu ?AndRo555 schreef:Na wat zoeken op het internet kwam ik ergens uit dat die arris slechts een modem was en dus een router vergt voor meerdere mensen.
Nee, met je modem-only heb je geen NAT... wel is het zo dat je van TN meerdere publieke IP-adressen kreeg (vandaag ook nog maar slechts beperkt).AndRo555 schreef:Echter zijn hier zonder problemen altijd meerdere mensen online geraakt, er moet dus wel een deel sprake geweest zijn van DHCP icm NAT.
Nee, want je hebt een modem-only... je hebt dus ook geen dubbele NAT (wel éénmaal door je TP-Link).AndRo555 schreef:Nu heb ik de indruk dat dat met die TP-Link niet echt goed lukt (2x NAT).
Omdat je namelijk een modem-only hebt... dan zijn er ook geen settings.AndRo555 schreef:Ook in mijn telenet is er niets te zien van settings.
Het is een modem-only... dus ik begrijp je vraag niet ?AndRo555 schreef:Heeft er iemand een idee hoe ik die arris deftig kan laten werken als modem?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Ik weet niet hoeveel IP's telenet dan uitdeelt, maar online gaan met 15 devices is/was hier geen probleem met die arris. Dus ik dacht dat er dan wel een soort routerfunctie in zat.
Ok, dan weet ik dat ik het ergens anders moet zoeken. Bedankt!
EDIT: Waarom zou telenet setups zonder routers installeren?
Ok, dan weet ik dat ik het ergens anders moet zoeken. Bedankt!
EDIT: Waarom zou telenet setups zonder routers installeren?
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Vroeger was dat inderdaad geen probleem... ondertussen heeft men dat sterk beperkt (geen idee wat het precieze aantal nu is).AndRo555 schreef:Ik weet niet hoeveel IP's telenet dan uitdeelt, maar online gaan met 15 devices is/was hier geen probleem met die arris.
Vroeger waren het allemaal moem-only's... pas enkele jaren geleden is men begonnen met de HGW (modem/router/wireless).AndRo555 schreef:EDIT: Waarom zou telenet setups zonder routers installeren?
Vandaag kan je enkel nog maar op expliciete vraag een modem-only krijgen (mensen met specifieke netwerk eisen hebben dat soms nodig).
-
- Elite Poster
Ik ben/was duidelijk niet mee in het telenet verhaal. (de laatste jaren wel wat via het forum hier)
Des te beter dat het een modem-only is. Dan kan ik tenminste de TP-Link deftig gebruiken. (waarvan na een firmwareupgrade de snelheden mooi constant zijn)
Des te beter dat het een modem-only is. Dan kan ik tenminste de TP-Link deftig gebruiken. (waarvan na een firmwareupgrade de snelheden mooi constant zijn)
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
- Bedankt: 44 keer
Weet je welke hardwareversie je gekregen hebt van de Archer C7(vind je op de productstikker) ? Versie 1 en 1.1 blijken nogal problemen te hebben (disconnects lagere snelheden,..). Terwijl versie 2, met een andere chip, deze problemen niet zou mogen hebben.
-
- Elite Poster
v1.1
Ik had al gelezen over de issues, met de nieuwe firmware geen last. De v2 heeft DFS, wat nuttig kan zijn als er veel 5GHz netwerken in de buurt zijn, maar dat is hier niet het geval.
Ik had al gelezen over de issues, met de nieuwe firmware geen last. De v2 heeft DFS, wat nuttig kan zijn als er veel 5GHz netwerken in de buurt zijn, maar dat is hier niet het geval.