UPS en/of noodgeneratoren

Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Nu vadertje staat ons goed bang aan het maken is qua geplande stroomonderbrekingen, vroeg ik mij af wat julllie voorzien hebben van UPS en/of noodgenerator. Een zoektocht hier op UB levert me niet meteen bruikbare informatie op: noodgenerator keert amper hits terug, UPS veel te veel.
Als je een UPS/noodgenerator gebruikt, welk type en wat heb je ermee afgezekerd?

@Mods: mocht dit bericht in een verkeerd forum staan, graag verhuizen naar het meest aangewezen.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Heb hier een UPS voor internet, domotica, etc... toestanden gezet. Batterij zal een 15 à 30 minuten meegaan. Vooral handig voor korte stroomuitval. Zit in een gemeente die mogelijk in de afschakelzone zit, dus nog geen idee wat ik ga doen. Deftige noodgenerator lijkt me een te zware kost om hele huis van stroom te voorzien. Ga waarschijnlijk een extra UPS voorzien zonder belasting die continue opgeladen is om zo toch gsm/tablet/etc op te laden. Verder staan de ethanol kachels al in reclame heb ik gezien, dus misschien ook wel het aanschaffen waard ;)
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Laat je toch zo bang niet maken... Als er een stroomuitval komt dan gaat die geen dagen duren he... Je zal ook geen extra verwarming moeten kopen enzo, een trui zal in veel gevallen voldoen. :)

De kost van een generator is veel te hoog, was gisteren even aan het kijken en minimum kost is toch al snel 250 euro voor amper 2000W. Dan kan je alsnog maar enkele normale dingen doen. Koken is er op dat moment ook niet meer bij en al je apparatuur ligt natuurlijk al uit.

In de gevallen van korte stroomonderbrekingen is een ups wel goed, alleen, dat ding verbruikt natuurlijk ook, dus als iedereen zo'n ding gaat installeren dan maak je de problemen enkel erger. :bang:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Je vervangt beter een aantal oude stroomvreters door nieuwe A++-toestellen in plaats van nu al op voorhand geld te verspillen aan noodgeneratoren.
Onze elektriciteitscomsumptie kan met gemak 20% omlaag zodat Doel 4 helemaal niet meer nodig is deze winter.
http://topten.eu/
http://ec.europa.eu/energy/efficiency/index_en.htm
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Waarom "stroomvreters" vervangen als die nog prima werken en deze niet continue aanstaan? De vraag is of een "energiezuinig" apparaat zoveel beter gaat zijn dat het de extra kost van een nieuw toestel verantwoord (op vlak van besparing).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Slafes schreef:Laat je toch zo bang niet maken... Als er een stroomuitval komt dan gaat die geen dagen duren he... Je zal ook geen extra verwarming moeten kopen enzo, een trui zal in veel gevallen voldoen. :)
Als ze gericht de stroom er afhalen voor vier uur (net lang genoeg om geen compensatie te moeten uitkeren, zie http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1663376), dan vraag ik mij af hoe al die KMO's hun IT-infra in de lucht gaan houden.

Mijn initiële vraag was eigenlijk in die richting gesteld, daarom een herformulering: Welke maatregelen hebben jullie genomen om de IT-infra zo lang mogelijk beschikbaar te houden bij een (geplande) stroomonderbreking?
Computer(k)nul
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Sinna schreef:
Slafes schreef:Laat je toch zo bang niet maken... Als er een stroomuitval komt dan gaat die geen dagen duren he... Je zal ook geen extra verwarming moeten kopen enzo, een trui zal in veel gevallen voldoen. :)
Als ze gericht de stroom er afhalen voor vier uur (net lang genoeg om geen compensatie te moeten uitkeren, zie http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.1663376), dan vraag ik mij af hoe al die KMO's hun IT-infra in de lucht gaan houden.
Iets zegt mij dat dit gaat vallen onder overmacht, net zoals dit gebeurt bij een staking van de NMBS. En dan zal je helemaal geen compensatie te zien krijgen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Sinna schreef: Mijn initiële vraag was eigenlijk in die richting gesteld, daarom een herformulering: Welke maatregelen hebben jullie genomen om de IT-infra zo lang mogelijk beschikbaar te houden bij een (geplande) stroomonderbreking?
Sinna heeft deze nieuwe topic gestart om specifiek over maatregelen te discuteren die je zelf gaat nemen.
Gelieve dus ON TOPIC te blijven.
Discussies over compensaties, energiebesparingen en de geplande black-outs graag in de bestaande topic
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sinna schreef:Welke maatregelen hebben jullie genomen om de IT-infra zo lang mogelijk beschikbaar te houden bij een (geplande) stroomonderbreking?
Waarom moet dit "zo lang" mogelijk zijn ?

Je kan je servers dan misschien wel online houden... maar wat ben je met een server als gans je bedrijf verder zonder stroom zit ?

Het enige wat je dus moet kunnen is je IT-infra net lang genoeg online houden om het op een normale manier af te sluiten.

Wat dat laatste betreft zou ik eventueel thuis ook wel een UPS plaatsen... al denk ik dat er veel bangmakerij in het spel is momenteel.
speciall
Pro Member
Pro Member
Berichten: 262
Lid geworden op: 05 dec 2006, 21:49
Locatie: Aarschot
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

Een IT infra voor 4 uur in de lucht houden zonder stroom is niet simpel, UPS systemen zijn daar niet voor gemaakt.
Het mijne is voorzien om een dik uur stand te houden, genoeg tijd om in te grijpen en alles proper down te brengen mocht de UPS daar niet in slagen. (2 servers + 2 NAS + 2 Modems + 3 switchen + 2 routers), daarvoor heb ik 2* oversized 2200VA + 1* 750VA) , maar die staan er niet 'extra', die staan er al lang :-)

Het enige wat je kan doen is zwaar oversizen, maar zij maar zeker dat je internet zowizo down gaat, de providers hebben niet zoveel batterijcapaciteit in hun kasten (als er al batterijen inzitten)

Voor de rest heb ik van't weekend een UPS 2000va - 20ah bijgezet op onze electrische poort en gas ketel & pompen, maar nu hoor ik dat de druk op de gasleiding kan wegvallen als die compressiestations zonder stroom staan...
Misschien later nog eentje op de frigo + eentje voor een basis verliching
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

speciall schreef:Een IT infra voor 4 uur in de lucht houden zonder stroom is niet simpel, UPS systemen zijn daar niet voor gemaakt.
Een UPS is gewoon om je servers netjes te kunnen uitschakelen... of indien je een diesel hebt voor de tijd dat je nodig hebt deze op te starten.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

speciall schreef: Voor de rest heb ik van't weekend een UPS 2000va - 20ah bijgezet op onze electrische poort en gas ketel & pompen, maar nu hoor ik dat de druk op de gasleiding kan wegvallen als die compressiestations zonder stroom staan...
Misschien later nog eentje op de frigo + eentje voor een basis verliching
Lijkt me inderdaad wel handig voor als je juist de pech hebt dat de stroom uitvalt terwijl je poort open is :lol:

Ik heb hier ook een UPS voorzien voor het aquarium trouwens. Als dat 4 uur plat ligt dan is alles dood.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Thuis behoud ik gewoon de bestaande UPS: voldoende lang om na 10 minuten een gecontroleerde shutdown te doen, en een paar basis domotica-dingen (hopelijk) enkele uren in de lucht te houden.
Edit: van zodra ik tijd vind ga ik de kleine benzinegenerator (800W oid) testen en vooral eens aansluiten op de ventilatoren van de houtkachel. 8)

Ik weet van 1 klant die extra drums diesel in huis gehaald heeft, maar zijn bestaande nobreak niet verder uitbereid.

Wel is het zo dat heel wat mensen extra testen plannen/uitvoeren, en een grondige revisie van de impact uitvoeren. Bijvoorbeeld de gevangenissen, een probleem zit daar in een klein hoekje ;-)
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

In geval van een koude winter denk ik dat ik mijn bed ga maken in de warme gang van datacenter DCO... :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

Waar ik nu woon (Gent, appartement) is het beperkt tot een ups voor mijn pc en mijn NAS, genoeg voor een gracefull shutdown, wegens plaatgebrek serieus gesnoeid in mijn vroegere hobby en werk infrastructuur..

Bij mijn ouders (platteland), waar ik vroeger woonde, is een deel van mijn toenmalige infrastructuur achtergebleven...
-Een 4kva APC smart ups met een externe battery bank van 4 64Ah Deep cycle batterijen (diende indertijd voor een gracefull shutdown (na een uurtje runtime) voor mijn nas en vmware serverparkje... Gaat nu ongeveer een halve dag mee nu dat er alleen nog een klein nasje en 1 pc en de kabel/dsl modems aanhangen
-2200VA benzine generator, afdoende voor verlichting, frigo's, en verwarmingsketel te laten draaien, en 2 20 Liter jerricans die cyclen met die van de grasmaaier om niet te lang stilstaande benzine te hebben.
-Inbraak en brandalarm kunnen normaal 24h verder op hun eigen accu's, noodverlichting in gang en woonkamer normaal 2h op eigen accu.

Voor zover ik weet volgt mijn vader nog altijd braafjes mijn richtlijnen van elk voorjaar olietje te vervangen en het ding af en toe eens te laten draaien, dus normaal gezien moesten alle doemscenario's uitkomen en ze daar eens zonder vallen, kunnen ze iig een dagje of 2 zonder stroom en toch warm blijven en licht hebben (zelfs langer als ze zuinig zijn met grote verbruikers zoals verlichting, en de koelkast dichtlaten enz....)

Eigenlijk moet ik zelf gewoon zorgen dat er altijd genoeg diesel in mijn auto zit om tot bij mijn ouders te raken, en dan zit ik goed :P
Laatst gewijzigd door FlashBlue op 18 aug 2014, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Een goedkope generator om elektronica op te laten draaien zou ik eerder afraden. Vaak leveren die geen gestabiliseerde spanning (die dan ook nog eens flink daalt als je er wat verbruik aanhangt). Idem dito voor de frequentie. Voor verlichting e.d. is dat geen issue.

Voor elektronica kan je best een inverter generator kopen. Maar dan kom je al snel op 1000 euro of meer. Als je zoiets van een 3kVA koopt, kan je daar je huis laten op draaien indien je jezelf de verantwoordelijkheid oplegt om geen grootgebruikers te gebruiken (en dat is dus alles wat verwarmt of warmte geeft)

(maar je hebt uiteraard ook nog een switch in je schakelkast nodig om over te schakelen op generator, en voor huizen met een 3 fasig net zal je enkel maar 1 fase kunnen voeden)
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@
TomG schreef:Een goedkope generator om elektronica op te laten draaien zou ik eerder afraden. Vaak leveren die geen gestabiliseerde spanning (die dan ook nog eens flink daalt als je er wat verbruik aanhangt). Idem dito voor de frequentie. Voor verlichting e.d. is dat geen issue.
Ik denk dat je meeste voedingen in huis zoizo "switched-mode" zijn, en deze filteren er alles uit, dus nergens om zorgen voor te maken. Zelfs laptop voedingen draaien op héél lage voltages (Engeland) tot 240V makkelijk zonder problemen. Dus dat is geen probleem.

Hebben dit trouwens op een goedkope generator getest met een hoop dj materiaal, frigo etc... Die dingen blijven echt wel stabieler dan vroeger.

Hier ook een 2500Watt generator staan (denk een 250 euro gekost), klaar om in te pluggen op het stroomnet in huis. Het kookvuur etc zit op andere fase, dus dat is goed, die kan je niet aanzetten. De grill wel, en deze op laagste stand zal wel zijn werk doen. De miners sluit ik dan best af :-) (4kw)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Denk dat vele KMO's niet voorbereid zijn.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Voor huis-tuin-keuken gebruik hier een kleine UPS (APC) met USB aansturing, zodat de aangesloten zaken (vnl. NAS en indien van toepassing de PC's) zich netjes kunnen afsluiten.

Verder steek ik wel een kaars aan en lees ik een boek. :mrgreen:
ooh. shiny.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Ik zal nog eens moeten kijken voor eentje voor in de kelder van ons appartementsgebouw voor de pomp die het regenwater wegpompt.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Het einde van de wereld nadert precies als ik hier sommige reacties lees .... geen internet... oeioeioei!

Ik kom in landen waar er slechts enkele uren per dag stroom / water is en ook die weten perfect hun plan te trekken!
En dat gaat om echte levensnoodzakelijke behoeften (ziekenhuizen)

Trouwens: ik geloof er helemaal niks van dat men zomaar bepaalde gebieden/gemeenten 'zomaar' kan afsluiten.
Correct me if I'm wrong - maar dat dient - volgens de info die ik heb van een network engineer - dan per stroomcabine te gebeuren (ter plaatse en zou zelfs niet remote kunnen!) en alles wat daarachter hangt ligt dan uiteraard uit.
Er zit uiteraard wel wat logica achter en kritieke gebruikers hebben een andere feed maar zo simpel is het dus niet om dat gefaseerd te doen en zomaar gebruikers X Y Z van het net te halen.


Was een interessante maar erg korte discussie die ik had met die persoon, maar ga me er wel eens beetje meer in verdiepen. Best wel interessante materie ;)
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

De vraag is wat men dan wel gaat doen als de productie de vraag niet meer kan volgen (rekening houdend met de beperkte import). Dan krijg je toch ongecontrolleerde black outs, en allicht nog het eerst bij de centrales want die zullen niet kunnen volgen...

Want alles wat na de centrales staat, zijn berekend op de stroomcapaciteit waar we normaliter wel over beschikken indien alles operationeel is. Of misschien is dit een iets te eenvoudige logica...

Evengoed komt het zover niet als er een zachte winter aan komt.
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

Ik vraag mij eerder af...wat dan als de groenen hun zin krijgen en alle kerncentrales weg zijn...

iedereen een generator thuis ?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Zelf heb ik redelijk wat zekerheid ingebouwd omdat ik vroeger actief VPS'en verhuurde.

In mijn "server rack" 3 APC ups'en met elk 84 Wh, die apc's sluiten de 3 servers af als er nog maar 5 min stroom is.
Waar mijn modems en netwerk staan is er een ups met 84 Wh die alle kritische delen van het netwerk stroom geeft (telefonie, edpnet modem, router).
Mijn dekstop heeft nog een ups met 168 Wh die mijn pc stroom biedt :)

Alles heeft minstens 25 min runtime + shutdown.
UPS'jes hebben al vaak hun nut bewezen, die enkele keren dat het net eruit lag en soms als de aardlek er hier uitvliegt.

Verleden jaar hebben we het gehele elektrische bord zelf vervangen, nogal een grote klus (300 modules). Dus dat betekende een dag zonder stroom. We hebben een 3 KVA generator gehuurd bij Boels en met een aantal verlengdraden door het kuis konden we het gewone leven voortzetten, gekookt via de frituurpot :beerchug:
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1492
Lid geworden op: 13 okt 2005, 20:50
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 55 keer

Tim H. schreef:Ik vraag mij eerder af...wat dan als de groenen hun zin krijgen en alle kerncentrales weg zijn...

iedereen een generator thuis ?
En nogal een geluk dat die generators geen co2 uitstoten :lol:
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

axs schreef:Het einde van de wereld nadert precies als ik hier sommige reacties lees .... geen internet... oeioeioei!
Voor mij persoonlijk maakt het eigenlijk niet zoveel verschil, als ICT-verantwoordelijke voor een kleine onderwijsinstelling wél.

@ALL: Graag on-topic blijven. Ik wil hier in dezelfde discussie verzanden die al elders op dit forum gevoerd wordt.
Computer(k)nul
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

axs schreef:Het einde van de wereld nadert precies als ik hier sommige reacties lees .... geen internet... oeioeioei!
Daar ik betaal om 24/7 internet te hebben en 24/7 elektriciteit te hebben...is dat inderdaad een ramp! Ik ken jouw situatie niet maar voor sommige mensen is Internet wel degelijk van belang.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik vertrouw UPSen zeker niet tot aan het einde. De laatste die ik configureerde waren grote netwerk APC toestellen.
Deze zijn zo ingesteld dat ze de virtuele DC na 5 minuutjes geen stroom verwittigen. Daarop stuurt die shutdowns naar alle andere virtuele toestellen, zowel windows (met een netwerk shutdown command) als linux (via een ssh connectie door putty op cli).
Dan zet ie een getimede shutdown voor zichzelf (de putty sessies hadden nogal lang nodig, ongeveer een minuut, om af te ronden) en een net iets langer getimede shutdown voor de xenserver host.

Automatisch online komen gebeurt vooralsnog niet. De environment heeft dat niet nodig, en het laatste dat ik wil is dat die dingen online komen om dan terug een shutdown te krijgen terwijl hun boot nog niet compleet is, dan missen ze die en dan gaan de poppen aant dansen.

UPSen zijn zeker niet geschikt om lange pannes te overleven. Die dienen om korte stroomstoringen te overleven. Als het wat langer duurt zijn ze geschikt om de tijdspanne tot de generatoren overnemen te overbruggen, of om een graceful shutdown mogelijk te maken. And that's it.

Ik heb wel het gevoel dat serverfarms hun generators en procedures nog ns serieus aant testen zullen zijn nu ;-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

Als ik dat zo lees zijn jullie allemaal kleine bedrijven???

Ik wil eens een gemiddelde nemen van wie er particulier zo een systeem heeft en waarom.
ALS ik er ooit aan zou denken van zoiets, dan zou ik dat al zeker NIET voor al mijn IT gebrabbel willen hebben (of toch niet investeren).
Als mijn pc eens uitvalt, jah.. dan is het zo. Of de NAS, of ... spijtig, dan kan ik geen filmpje meer kijken of muziek horen. Maar dat zal mij een worst wezen op zo'n blackout.
Mijne frigo en diepvries, waar voor 100'en €s vlees en groenten inzitten, dat is voor mij veel belangrijker en zou ik in willen investeren.
Verwarming, ... huis is vrij goed geisoleerd, en ik wij zitten op gas, dus daar ook helaas als de druk wegvalt.
Licht? hmmm, kan handig zijn, maar een paar kaarsen en LED-pitslampjes doen dan alles wat nodig is.
Voor te koken eventueel zo'n kampeervuurtje. Daarmee heb ik alles, en dus enkel en alleen voor de diepvries een backup nodig.

EDIT: of moest dit in het andere topic? Niet echt duidelijk
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik had het idd over het netwerk op het werk.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Dafke schreef:Mijne frigo en diepvries, waar voor 100'en €s vlees en groenten inzitten, dat is voor mij veel belangrijker en zou ik in willen investeren.
Verwarming, ... huis is vrij goed geisoleerd, en ik wij zitten op gas, dus daar ook helaas als de druk wegvalt.
Dat zit in je brandverzekering de inhoud van je frigo :)
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Dafke schreef:Als mijn pc eens uitvalt, jah.. dan is het zo. Of de NAS, of ... spijtig, dan kan ik geen filmpje meer kijken of muziek horen. Maar dat zal mij een worst wezen op zo'n blackout.
Bwa, je piept mogelijk anders mocht er door zo'n echte powercut een schijf beschadigd raken, neen?
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dafke schreef:Mijne frigo en diepvries, waar voor 100'en €s vlees en groenten inzitten, dat is voor mij veel belangrijker en zou ik in willen investeren.
Een diepvries (als je hem dicht laat) kan gerust 24u zonder stroom.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Hier heb ik enkel een ups op mijn synology nas staan. Enkel om een veilige uitschakeling te doen. Verder maakt het me weinig uit. Zo eens enkele avonden zonder stroom zal ik wel overleven. Ik zorg er wel voor dat mijn draadloze apparatuur voldoende opgeladen is om bijv nog muziek te hebben. En als het weer het toelaat zal ik veel wandelen gaan.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Dafke schreef:Als ik dat zo lees zijn jullie allemaal kleine bedrijven???
Verschillende UB'ers zijn zowel thuisgebruikers als IT'ers bij een klein en/of (middel)groot bedrijf.
Mijn vraag was gesteld met mijn ICT-pet op, gericht op bedrijfsomgevingen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dafke schreef:Als ik dat zo lees zijn jullie allemaal kleine bedrijven???

Ik wil eens een gemiddelde nemen van wie er particulier zo een systeem heeft en waarom.
ALS ik er ooit aan zou denken van zoiets, dan zou ik dat al zeker NIET voor al mijn IT gebrabbel willen hebben (of toch niet investeren).
Als mijn pc eens uitvalt, jah.. dan is het zo. Of de NAS, of ... spijtig, dan kan ik geen filmpje meer kijken of muziek horen. Maar dat zal mij een worst wezen op zo'n blackout.
Iedereen heeft andere prioriteiten. Tijdens de winter - en zeker als het vriest - kan je perfect alles uit de ijskast buiten koelen. En een diepvries blijft - indien gesloten - ook goed koel gedurende lange tijd. Als ik de prijs bekijkt van alle harddisks + de data die daarop sta, dan is het qua waarde (ook emotioneel) groter dan een pak vlees (zeker in mijn geval, mijn diepvries/frigo combinatie is niet zo overdreven groot).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

UPS, offline/offsite backup, etc...
Uiteindelijk hanteer je die best practices beter sowieso, met of zonder stroom tekorten.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

TomG : dat bedoel ik dus : andere prioriteiten. Ik zit dus idd ook te denken aan een UPS. Alle gegevens staan op de computers zelf (welke niet 24/7 aan staan) maar in mijn NAS (waar alle backups op staan) zitten 4 schijven van 3TB. Loopt ook aardig op in de kosten als deze om zeep zijn :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 53 keer
Contacteer:

Een powercut zal er echt niet voor zorgen dat hhd's zomaar naar de zak gaan...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat weet je nooit. Plotse power failures als je schijf bv aan het schrijven is, of erger, defragmenteren... Ik wil het niet meemaken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”