repairprofiel ?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  25048 kbps        6048 kbps
Modem max:             33748 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        27708 kbps         5805 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           269 m Estimated!
Training margin:       8.6 dB
Attenuation:           7.8 dB
Details over de snelheid van uw internetabonnement
Uw telefoonnummer
02********
Uw internetabonnement
Belgacom Internet Overal Start
Piekuren tussen 19 u en 23 u :

Max.: 61,4 Mbps download - 2,3 Mbps upload
Min.: 27,4 Mbps download - 2,3 Mbps upload.
Buiten piekuren tussen 23 u en 19 u :
Max.: 61,4 Mbps download - 2,3 Mbps upload
Min.: 27,4 Mbps download - 2,3 Mbps upload.

Man man man, dat is hier al miserie geweest bij mijn ouders hier, sta volgens vdsl tool wederom op een repair tool, hoe vaak ze hier al ni geweest zijn dit jaar belgacom voor die nest, ja, dan zetten ze onze 2e decoder den HD af ... makkelijk natuurlijk, maar sta dus wederom op repair, kan het te maken hebben doordat ik manueel de HD op decoder 2 terug aan en uit zet ? Klopt toch niet ofwel ? Zou op 17a profiel zitten met 25/6 ???

edit: heb dus naar 0800 22 424 gebeld, ben curieus what it will do
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 581
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Ik zou daar heel content mee zijn.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

hebt ge het over de uitlijsting van die lijn door de vdsl tool (bovenaan) of de theoretisch info van belgacom over onze lijn (onderaan) ?

want daar is wel een serieus verschil in qua mogelijkheden hé

qua BTV zou ik Maximaal 3 tv's in hd kunnen aansluiten

en men heeft ons toen op onze 2e decoder de HD laten afzetten, toch niet logisch, ofwel ?
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1256
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

Noise margin & max attainable is veel te laag, daarmee dat je op 25/6 komt.
Verbinding is brak & moet hersteld worden. Als techniekers het niet kan oplossen dan moet ie CAB team laten komen.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

Probleem is dus nooit opgelost geraakt want wederom repair profiel. Pffff.

Zal denk ik al interventie 4 of 5 zijn ondertussen

[Afbeelding Post made via mobile device ]
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 16 keer
Provider

broke23 schreef:heb dus naar 0800 22 424 gebeld, ben curieus what it will do
Naar dit 0800 nummer bellen is natuurlijk zinloos, zolang het onderliggend probleem niet opgelost geraakt.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3275
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Best een nazicht (laten) doen van je binneninstallatie.
Kan je eens beschrijven hoe die eruit ziet, beginnende met de introkabel van BGC (kabel die van de straat komt), tot aan je Bbox2.
Lees ook even deze reactie van Phillippe_d
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 53#p560807
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

Zal het eens bekijken. Thx!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

Bij deze de straatkant en de huiskamer:

Afbeelding

deze hebben ze al eens opengevezen één van de vorige keren (is nooit niets aan gewijzigd)

Afbeelding

hier heeft men nog nooit naar gekeken, maar lijkt me normaal, of niet ?

heb hier wel wat prul weggehaald (verduurde rekker) maar zal wel geen kwaad gekunnen hebben

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  25000 kbps        6048 kbps
Modem max:             33260 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        27308 kbps         5721 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           263 m Estimated!
Training margin:       9.7 dB
Attenuation:           7.6 dB
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3275
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Indien geen slechte of geoxideerde verbindingen (want dat kan ik niet nagaan) ziet dit er goed uit.
Ik zie dat er wel geen telefoon is aangesloten, klopt dit ?
Modem direct op de filter aangesloten met een RJ45 stekker ?
Laatst gewijzigd door lacer 17 aug 2014, 17:26, in totaal 1 gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

die telefoon had ik losgekoppeld met dat ik de foto's nam (stak op de rechtste rj11)

geoxideerd waar ze vastgevezen zitten bedoel je?

modem zit op zo'n 6 pin splitter op, die zo naar de bbox 2 gaat
Laatst gewijzigd door broke23 17 aug 2014, 17:29, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3275
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Ja, waar ze vastgevezen zitten, maar de kans is klein want je hebt een redelijke recente installatie.
...stukje geschrapt... :-)
Laatst gewijzigd door lacer 17 aug 2014, 17:35, in totaal 1 gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

ja, is 6 pin ipv 5 idd

belgacom nog maar eens laten langskomen zeker ? :bang:
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3275
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Het kan ook aan een slechte kabel liggen in je straat ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 16 keer
Provider

Een repair profiel duidt meestal op een (verboden) aftakking. Op de foto's zie je:
  • - een 4-draads (2 paar) kabel vertrekken vanaf de Belgacom intro.
    - dezelfde (?) 4-draads (2 paar) kabel aankomen op de NTP.
Wat je niet ziet zijn eventuele vertakkingen op deze kabel (tussen vertekpunt en NTP).
Vraag is dus aan broke23: ben je er 100% zeker van dat er geen enkele andere aftakking / aansluiting / telefoondoos aanwezig is in de woning?

[EDIT]
Een goede test zou zijn:
Probeer eens je modem (voorlopig) aan te sluiten direct op de Belgacom intro (verwijder de blauwe en witte draad, rechtsboven op de belgacom intro, en sluit daar de NTP op aan (middels 2 korte draadjes).
Voer dan de lijntest (0800 22424) opnieuw uit, en wacht op het resultaat.
Indien je terugvalt op het repair profiel zit de fout zeker NIET in je binnenbekabeling, en moet je Belgacom contacteren.
Indien de test opstelling stabiel blijft (30/6), dan heb je een probleem binnen (verboden aftakking?)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

Normaalgezien niet nee. Alles komt daar binnen...

Edit : effe nagevraagd en nagekeken : kabel komt binnen. Loopt van de straatkant dus in 1 stuk door tot in één van de buizen die zoals de electriciteit de grond ingaan en dan dus achter de tv binnenkomt

Test zal ik morgenvroeg eens proberen mits ik ergens een dergelijke kabeltjes kan vinden (wat voor kabels moet ik hiervoor gebruiken?)
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

Mag ik de niet gebruikte stukjes kabel losmaken en afknippen als vervanging van die witte en die blauwe om dan zo te testen

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Digital_007
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 aug 2010, 17:11
Bedankt: 11 keer

Je kan ook eens het 2de paar aansluiten (groen/paars) om na te kijken of noise margin beter is. Blauw/wit dus aan beide kanten wijzigen naar groen/paars.
Controleer ook dat de draden goed vast zitten onder de vijzen. Soms komen deze los als je er aan trekt.

Indien probleem zelfde blijft zou ik ook de modem aansluiten rechtstreeks op 1ste aansluitdoos. Zou de draden wel niet afknippen.
Maak dan liever de blauwe en oranje draad (paar 1) los op de 6p aansluitdoos en sluit deze draden aan op het zwarte blokje van uw NTP2007 inbouw.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

rechtstreeks op de intro van belgacom aangekoppeld:

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  25048 kbps        6048 kbps
Modem max:             34760 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        28539 kbps         5979 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           243 m Estimated!
Training margin:       10.3 dB
Attenuation:           6.8 dB
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 16 keer
Provider

Na de lijntest (0800 22424)?
Probleem ligt dus duidelijk aan de kant van Belgacom.
Helpdesk contacteren voor een interventie!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

net na aansluiting op intro, en ook na de 20 minuten waar ze naar verwijzen (0800 22 424)

dus ja, lijkt me duidelijk dat het bij belgacom ligt

ps: een bbox 3, gaat die daar iets aan veranderen ? want dit hebben ze al eens geprobeerd:

1: interventie thuis, niets aangepast, lag in de kast volgens hen
2: interventie thuis, decoder gewisseld ... (v5 ipv v4 geplaatst)
3: interventie met 3 techniekers in de kast van belgacom
4: interventie thuis, bbox 3 afgeleverd (deze staat nu bij mij thuis, heb mijn bbox 2 hier gezet, omdat ik wou zien hoe of wat, en ziehier, nog steeds problemen...

op naar interventie 5 dus (vandaag tussen 10-14u30, jaja, had al geanticipeerd op dit resultaat) :bang:
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

en ze gaan de stoep openbreken :lol:

reden: er zijn werken geweest in ons straat en vermoedelijk is er een kabel geraakt :roll:

allé bon, wachten maar ...
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

vandaag technieker geweest voor de lijn buiten: "er is helemaal geen probleem" uw lijn is normaal

ik vraag dan waarom een 25/6 profiel => "ah omdat er meerdere mensen op die kabel zitten..." :roll: logisch, maar dan is hun dienst niet gegarandeerd

wtf ... met andere woorden de kous is af, nog een hele uitleg gedaan van 3 hd streams... 3x9mb voor een hd stream kom je op 27mb terwijl we er maar 25 voorhanden hebben= problemen dus, dienst niet gegarandeerd, waarvoor we dan toch betalen

ging ie toch eens horen, na halfuur: "ja uw profiel is nu terug op 30/6 gezet, maar als er problemen zijn heb je men gsm nummer dan zal ik proberen het nodige te doen..."

:bang:

lijn nog niet kunnen uitlezen, was niet aanwezig bij men ouders deze ochtend
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30040 kbps        4176 kbps
Modem max:             32444 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        26638 kbps         5581 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           307 m Estimated!
Training margin:       6.8 dB
Attenuation:           10.1 dB
ze hebben dus dat profiel idd terug op 30/6 gezet, maar waarom zakt die nest dan toch altijd weer ?

Kan het ergens aan soort abonnement ofzo liggen of puur en alleen aan belgacom zelf ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 16 keer
Provider

Op 30/6 ???
Je synct aan 30/4, en de modemwaarden zijn nog verslechterd :-(
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Retroglide
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jun 2013, 21:54
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 14 keer

Ik heb het gevoel dat jouw paar veel last ondervind door crosstalk van een ander paar in de hoofdkabel.
Was die technieker van Belgacom zelf? Zou normaal een lasser moeten zijn als het voor buiten is.

Pm'je mij even je AN door, dan kijk ik alvast even na of ik kan zien in de historiek welke lijn jou mss kan storen.
Als ik jou was zou ik ook terug bellen naar de technieker sinds je toch geen 30/6 profiel haalt.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 617
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

@Retroglide, a.u.b. kijk ook eens als je kan of er nog veel paren heen en terug zijn gelast, want dat kan ook zorgen voor problemen !

Afstanden tussen 243 tot 307 meter .... kan dit alleen aan de VDSL2 tool liggen ?

Zoals door sommige reeds aangegeven: je Training Margin is niet veel soeps en is slecht te noemen: 6,8 db
Curieus wat @Retroglide gaat waarnemen !

Wat ik ook zou gedaan hebben is in de aansluitdoos van 6 paar de draden links oranje/blauw kijken dat het vernis er mooie af is ....
En de draden moeten boven op de vijzen liggen zoals die rechts van de binnenkabel !
Feitelijk is dat werk voor die van Belgacom dat nakijken van de draden !
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 16 keer
Provider

Bssoft schreef:Wat ik ook zou gedaan hebben is in de aansluitdoos van 6 paar de draden links oranje/blauw kijken dat het vernis er mooie af is ....
Of eens checken of dit wel het goede paar is?
Normaal is Oranje-Blauw wel paar 1
Maar er zit in zo'n PET kabel nog een oranje draad (paar 3: Oranje-Groen), of nog een blauwe draad (paar 5: Geel-Blauw)
Of is dit te ver gezocht?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

Alvast bedankt iedereen voor de nodige assistentie! :wink: l

Ik ga dadelijk nog eens uitlezen bij mijn ouders en bij mijn zus die 2 huizen hogerop woont

over die technieker, heb die wederom niet zelf gezien, maar het was er alleszins eentje die buiten moest zijn (ze gingen normaal de stoep opengooien :lol: )

bssoft: over die afstanden: die 243 was aan de intro zelf, er zit nog zo'n 20 meter kabel van daar tot aan men splitter, dus afstand varieert tussen 263 en +300
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

Code: Selecteer alles

**************************************
* VDSL2Tool 2.3 - http://hierzo.net/ *
**************************************
                        download          upload
Line:                  30040 kbps        6048 kbps
Modem max:             30792 kbps        n/a Estimated!
Calculated max:        25281 kbps         5296 kbps Estimated!
Profile:               17a
Line length:           298 m Estimated!
Training margin:       7.2 dB
Attenuation:           9.8 dB
ps: tot 3x toe kregen mijn ouders gisteravond de melding "geen signaal" tijdens het tv kijken (tussen 20.30 en 21.15 ergens) (drukke periode qua televisie neem ik aan)
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 617
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

philippe_d schreef:Of is dit te ver gezocht?
Nee, het is een goede redenering, maar indien correct gelast:
1 - indien je een telefoonlijn hebt zou je dan op je toestel geen kiestoon hebben
2 - indien meting zou hij een fout geven = 1 draad geïsoleerd ten opzichte van de andere draad
3 - normaal gezien moet het systeem weerstand meten tussen de 2 draden

Indien niet correct gelast, maar recht gezet op de aansluitdoos van 6 paar:
1 - indien alle draden dezelfde lengte hebben zal er geen fout te meten zijn
2 - indien verschil in lengte zou er onbalans tussen de 2 draden moeten gemeten worden !

Wat betreft de kablering deze is correct voor een 4 paar pet kabel:
Paar 1 - oranje/blauw
Paar 2 - wit/grijs
Paar 3 - oranje/groen
Paar 4 - wit/grijs
Zwarte draad = aardingsdraad

PS: in pet kabel werken we niet met een paar van 2 draden maar met een kwart = 2 paar/4 draden
Paar 1 en 2 = herkennings kwart
Paar 3 en 4 = richtings kwart

Nu wat betreft meting .... voor die dat mee lezen van Belgacom !
als je PC zegt dat het goed is, terwijl de klant veel problemen heeft
doe dan nog eens een test via je GSM het zou kunnen dat je daar iets anders hoort :wink:
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

2 huizen hogerop dus 50/6 te zien op bbox2 pagina (kon em niet uitlezen met vdsl tool om een of andere reden)

daar stak de technieker het niet op de lus, ze zaten op de korte lus volgens hem, maar neen, ze staken op een lange lus naar de kast van belgacom, zo bleek als ze de boel deftig checkten
Retroglide
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jun 2013, 21:54
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 14 keer

Daarnet even gemeten, de lijn heeft sinds vandaag een grondfout en contact met andere paren. Die was er gisteren nog niet.

Ik ga ervan uit dat er een fout in het kabelnet zat maar die gisteren jouw paar nog niet bereikt had. (wss een brandplekje van vocht in de kabel die zich nu gestaag verder verspreid over alle paren.) Omdat dat ander paar zwakker werd kreeg jij wss al crosstalk op jouw paar.
Op het eerste zicht krijg jij crosstalk van het paar die binnen zit in huisnummer 60. Maar dat durf ik niet met zekerheid zeggen sinds ik geen meting ter plaatse heb gedaan of kan doen.

Dus je belt best terug naar de technieker en die zal nu ook zien dat jouw lijn niet meer goed is.
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

thx retro! will do
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

de procedure weer helemaal doorlopen uiteraard, vrijdag komen ze langs (hopelijk direct straatkant hé!)

heb nummer 60 eens opgezocht, ja, daar heeft de straat dus opengelegen een week of 2 geleden... :roll:
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 617
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 165 keer

Retroglide schreef:....de lijn heeft sinds vandaag een grondfout en contact met andere paren.
....een brandplekje van vocht in de kabel die zich nu gestaag verder verspreid over alle paren.
.... Op het eerste zicht krijg jij crosstalk van het paar die binnen zit in huisnummer 60.
Meestal als het veel regent .... komen de problemen beter boven !
1 - ofwel is het beschadigde papierkabel in straat en dan werkt dit gelijk een spons, met verlies en kortsluitingen op de lijnen als gevolg,
kabel verzopen zoals ze zeggen maar dan hebben er daar veel poblemen normaal gezien ....
2 - ofwel is het een plastiek-kabel in straat en dan is het enkel de beschadigde paren die problemen hebben en de andere paren
zonder schade hebben er geen last van = ongeschonden plastiek laat geen water door ....
3 - ofwel is er ergens een slechte las ....
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

men is nu dus ter plaatse, lastige technieker, wil me niet spreken, hij zal het wel oplossen (kort en opgenaaid), lijkt me eerder dat ie ni veel goesting heeft (vrijdagnamiddag you know) :roll:
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

BOER van nen technieker, mijn moeder zegt ja HD werkt niet meer sinds gisteren, zegt die technieker van "IK bepaal hier hoe ik mijn werk doe en niemand anders" terwijl mijn moeder gewoon zegt dat iets niet werkt :roll:

als mijn vader opeens binnenkomt is meneer opeens een heel pak kalmer, denk dat ik klacht ga neerleggen tegen die technieker want vriendelijk was ie allesbehalve :nono:

vermoedelijk volgende week opensmijten ...
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 25 keer

smijt belgacom de stoep ook open als het regent/giet ? :lol:

en... zo'n probleem onder de grond, is dat meestal rap opgelost ? om 12u was er nog geen niemand van belgacom langsgeweest om die stoep daar open te gooien (er zijn blijkbaar wel degelijk meerdere buren die last hebben in onze straat...)
Retroglide
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jun 2013, 21:54
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 14 keer

Ja de lassers werken ook als het regent.

En is te zien hoeveel water er in de kabel is gegaan. Volgende mogelijkheden zijn er.
1) Kabel plaatselijk herstellen.
2) Niew stuk kabel steken tot de hoofdkabel weer droog is.
3) Meerdere fouten op 1 kabel.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”