mifi richtantenne?

Plaats reactie
bitbite
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

Voor een locatie waar geen internet is, en slechts zéér matige 4G ontvangst, zou ik een deftige antenne willen gebruiken.
Ideaal gezien zou dit aan een "mifi" (wifi-hotspot naar 4G ding) komen, maar iets anders is ook goed.

De antenne moet uiteraard de verschillende frequenties aankunnen. Ook heb ik nog nooit een mifi met externe antenne-aansluiting gezien.
Mijn beste idee is om zo'n vodafone toestel in het brandpunt een eenvoudige reflector-antenne (wifi-grid ding, of sattelietschotel) te hangen.

Iemand een beter idee? Of een kant en klaar product?
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

4G stick nemen en aansluiten op een mikrotik routerboard waar je eventueel een UBNT antenne aan hangt (bvb ubiquiti nanostation)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Werkte zeer instabiel in mijn tests, zou het niemand kunnen aanbevelen.
bitbite
Premium Member
Premium Member

krisken schreef:4G stick nemen en aansluiten op een mikrotik routerboard waar je eventueel een UBNT antenne aan hangt (bvb ubiquiti nanostation)
Ik ben niet mee denk ik - het is de bedoeling om de 4G component te verbeteren, de locale wifi is niet echt van belang.
bitbite
Premium Member
Premium Member

jorgo schreef:Werkte zeer instabiel in mijn tests, zou het niemand kunnen aanbevelen.
Wat heb je precies getest? En wat zijn zo de problemen?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

bitbite schreef:
krisken schreef:4G stick nemen en aansluiten op een mikrotik routerboard waar je eventueel een UBNT antenne aan hangt (bvb ubiquiti nanostation)
Ik ben niet mee denk ik - het is de bedoeling om de 4G component te verbeteren, de locale wifi is niet echt van belang.
Dan is er meer info nodig over de 4G waarover hier gesproken wordt. Welke provider? Welke Frequentie? (nogal essentieel als je een goede antenne zoekt? Als het Als de provider 800MHz en 1800MHz aanbied en jouw device op 1800MHz zit kan het misschien al opgelost worden door iets te nemen dat alleen 800mHz doet.

Ik vermoed dat je naar zoiets op zoek bent? : http://www.4gltemall.com/4g-antenna-two ... ector.html
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

bitbite schreef:
jorgo schreef:Werkte zeer instabiel in mijn tests, zou het niemand kunnen aanbevelen.
Een stabiele 3G verbinding opbouwen via een 3G usb dongle. Het probleem is dat na een aantal uren (of dagen) de dongle niet meer herkend wordt, en er geen verbinding meer tot stand gebracht kan worden.
Getest met 2 mikrotik devices, beide hetzelfde probleem. Op hun forum zijn er allerhande workarounds (scripts) te vinden, maar geen die in mijn situatie werkte..
Met hun support kwam ik er ook niet uit.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Er zijn scriptjes voor een usb power reset als het internet niet meer bereikbaar is ....

wel een device gebruiken met deze functie .... en ik raad ook wel een deftige voeding aan ....
Afbeelding
jorgo
Elite Poster
Elite Poster

Die heb ik gebruikt, samen met een device die daarvoor ondersteuning had op de usb poort (blijkbaar niet allemaal).
Ik gebruikte de bijgeleverde voeding, kan me niet indenken dat het daar aan lag..
bitbite
Premium Member
Premium Member

jorgo schreef:
bitbite schreef:
Een stabiele 3G verbinding opbouwen via een 3G usb dongle.
Het is gelukkig met mensen dichtbij, dus eens resetten zal wel acceptabel zijn. Toch interessant van je ervaringen/problemen te horen, bedankt!
bitbite
Premium Member
Premium Member

AndRo555 schreef:Dan is er meer info nodig over de 4G waarover hier gesproken wordt. Welke provider? Welke Frequentie? (nogal essentieel als je een goede antenne zoekt? Als het Als de provider 800MHz en 1800MHz aanbied en jouw device op 1800MHz zit kan het misschien al opgelost worden door iets te nemen dat alleen 800mHz doet.
Proximus, de banden van de masten in de buurt moet ik nog opzoeken. Maar ik had nog niet gedacht aan een niet-alle-frequencies oplossing, ik beeld me in dat dit toch een netto slechtere gemiddelde verbinding moet geven?
AndRo555 schreef:Ik vermoed dat je naar zoiets op zoek bent? : http://www.4gltemall.com/4g-antenna-two ... ector.html
Inderdaad, dat ziet er leuk uit; de supported device list is dan ook meteen een goed aanknopingspunt. Bedankt!
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

bitbite schreef:
AndRo555 schreef:Dan is er meer info nodig over de 4G waarover hier gesproken wordt. Welke provider? Welke Frequentie? (nogal essentieel als je een goede antenne zoekt? Als het Als de provider 800MHz en 1800MHz aanbied en jouw device op 1800MHz zit kan het misschien al opgelost worden door iets te nemen dat alleen 800mHz doet.
Proximus, de banden van de masten in de buurt moet ik nog opzoeken. Maar ik had nog niet gedacht aan een niet-alle-frequencies oplossing, ik beeld me in dat dit toch een netto slechtere gemiddelde verbinding moet geven?
AndRo555 schreef:Ik vermoed dat je naar zoiets op zoek bent? : http://www.4gltemall.com/4g-antenna-two ... ector.html
Inderdaad, dat ziet er leuk uit; de supported device list is dan ook meteen een goed aanknopingspunt. Bedankt!
De mast zal bepalen of jij (mits ondersteuning van beide banden) zal zitten op 1800MHz of 800MHz. En daarbij zal die zoveel mogelijk mensen op 1800MHz zetten (meer bandbreedte daarop) tenzij het echt anders niet kan (veel te slecht signaal).
Dus als je juist op het randje zit van goede 1800MHz, maar niet slecht genoeg om naar 800MHz gezet te worden dan zal je op 1800MHz blijven zitten met niet zo goede ontvangst, waar goede ontvangst op 800MHz op dezelfde plek misschien sneller is. (beter signaal/SNR ratio => hogere orde modulatie => meer bits over de lucht)

Maar Proximus heeft naar mijn weten nog niet veel 800/1800 combo masten.

Over welke mast exact gaat het juist? En wat voor singaalsterkte geeft die mast op die plek?

EDIT: Ah en pak iets met twee antennes, dan ga je hogere resultaten halen. LTE gebruikt 2x2 MiMo en met een antenne haal je daar niet de max uit. (staat er meestal wel bij of die 2x2 MiMo doet)
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”