Signaal van luidspreker (center speaker) over 1 UTP

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Goofie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Beste allen,
Ik zoek een oplossing voor de volgende setting - zonder kap of breekwerk :-D

Bedoeling is om tot de volgende opstelling te komen:
  • AVReceiver in kast op de muur aan de overzijde van de kamer t.o.v. televisiescherm. HDMI-signaal wordt over UTP tot bij het televisiescherm gebracht (OK)
  • Luidsprekers (FRONT L en R) via luidprekerkabel in gewerkt in muur links en rechts van TV. (OK)
  • De luidsprekerkabels (BACK L en R en SUB) aan de kant van de receiver vormen geen probleem, omdat deze proper in te werken zijn in de kast. (OK)
Ik zoek enkel nog een verbinding voor de CENTER speaker onder de TV, waar er nog een extra UTP-aansluiting zit. Aan de kant van de receiver heb ik ook nog een UTP-gaatje over.
Bestaan er audio-extenders voor luidsprekersignaal? Kan de UTP kabel hiervoor misbruikt worden (want veel dunner),...

Iemand ideeën en/of ervaringen
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Dat gaat werken maar niet geweldig.
Een extender heeft technisch geen zin want je bent al je opgewekte vermogen kwijt en moet aan de tv kant terug gaan versterken.
J.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Werkt voor jou doeleinden perfect.
Enkele kabeltjes van je utp samen gebruiken om zo je draadsectie wat te vergroten.
Ik vermoed ook dat we slechts over enkele meters spreken.

Desnoods trek je ipv je utp, speakerkabel door die buis, zou ook moeten lukken.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

utp.jpg
dat werkt, of het goed klinkt is een andere vraag, zeker als er veel overgangen zijn, maar een utp kabel kan als LS kabel gebruikt worden voor centers en surrounds

fullrange fronts die zware bas moeten trekken zou ik er niet over sturen, enkel een high-passed bass managed signaal

dus alle groene en blauwe bij mekaar binden (bvb de min), en alle bruine en orange (de plus)
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Er zijn er op het av forum zelfs die zweren bij UTP kabels als speaker cable.
Is het niet mogelijk van de utp kabel erdoor te trekken met een speaker cable aan ?
Over welke afstand spreken we ? Veel bochten in ?
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Zeker gaat zelfs een geoefend oor van een audiefiel niet het verschil horen tussen een UTP kabel en een luidsprekerkabel voor de center speaker, als het over korte afstanden gaat (5 meter, 10 meter...)
Aan te raden zoals hierboven :
Groen, groen/wit, blauw, blauw/wit = min (2paar)
Oranje, oranje/wit, bruin, bruin/wit = plus (Andere 2 paar)
De meesten horen niet eens het verschil tussen een 128 Kbps, 320 Kbps MP3 en originele CD, wat wil je dan dat verschil horen...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat klopt natuurlijk ook, het verschil tussen goed en slecht, dat kan iedereen horen als men erop gewezen wordt, maar het verschil tussen goed en heel goed, dat is niet voor iedereen weggelegd.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 270 keer
Bedankt: 178 keer
Provider
Te Koop forum

Er mag natuurlijk geen switch tussen zitten, de utp van de receiver moet direct naar de center speaker gaan.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Sylvester schreef:Zeker gaat zelfs een geoefend oor van een audiefiel niet het verschil horen tussen een UTP kabel en een luidsprekerkabel voor de center speaker, als het over korte afstanden gaat (5 meter, 10 meter...)
Aan te raden zoals hierboven :
Groen, groen/wit, blauw, blauw/wit = min (2paar)
Oranje, oranje/wit, bruin, bruin/wit = plus (Andere 2 paar)
De meesten horen niet eens het verschil tussen een 128 Kbps, 320 Kbps MP3 en originele CD, wat wil je dan dat verschil horen...
oh boy, je moest de dj zijn smoel zien toen ik hem op een feestje aansprak: waarom draai je met mp3's, herken zo de artefacts van je encoder .....
128kps mp3 is verre van audiofiel te noemen, voor snelle transients gaan altijd om zeep met een waterachtig hoog tot gevolg

helaas kan ik kabelverschillen zelfs blind horen, tot grote frustatie soms

voorbeeld 1, zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=83878.0
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

10428273_625312704231977_802150234910506952_o.jpg
nu is de set dan ook van een totaal ander niveau dan de 500 euro setjes/componenten uit de media markt

deze laat elke subtiel verschil horen ...

een vlagje aanpassen in een resample library en 't is al prijs ....
de fase van een stroomkabel veranderen en 't is al een verschil
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

StarWing schreef:Er zijn er op het av forum zelfs die zweren bij UTP kabels als speaker cable.
Is het niet mogelijk van de utp kabel erdoor te trekken met een speaker cable aan ?
Over welke afstand spreken we ? Veel bochten in ?
een gevlochten topologie is zo slecht nog niet om interferentie tegen te gaan

zo is er kimber 8 TC

ook mijn netkabels zijn gevlochten
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ub4b schreef: oh boy, je moest de dj zijn smoel zien toen ik hem op een feestje aansprak: waarom draai je met mp3's, herken zo de artefacts van je encoder .....
En wat was zijn antwoord ? of heb je sindsdien ook last van blauwe schijn in je gezichtsveld ? :bang: :twisted:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

ub4b schreef:helaas kan ik kabelverschillen zelfs blind horen, tot grote frustatie soms
Dan is je living ook 100% akoestisch geïsoleerd, veronderstel ik. Want als je zulke details wil kunnen horen, verpest het lawaaierige Vlaanderen gegarandeerd jouw audiofiele ervaring.
Fatsie
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 46 keer

It depends, ... een eindversterker is in principe niks anders dan een grote voeding die in functie van de impedantie v/d speaker een bepaalde load (amperage) gaat genereren.

Ik zie in deze thread nergens over wat voor versterker het gaat of de impedantie van jouw speaker, dus er worden hier wel wat aannames gedaan. Ik heb een aantal monoblock amps & speakers die in bass extension tot 3 ohm duiken, dat wil je echt niet door een UTP sturen. Hoe meer stroom er door die kabel moet hoe warmer die gaat worden en vermits dit een electrisch circuit is zonder zekering is er geen bovengrens en zou er brandgevaar kunnen optreden.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Joe de Mannen schreef:
ub4b schreef: oh boy, je moest de dj zijn smoel zien toen ik hem op een feestje aansprak: waarom draai je met mp3's, herken zo de artefacts van je encoder .....
En wat was zijn antwoord ? of heb je sindsdien ook last van blauwe schijn in je gezichtsveld ? :bang: :twisted:

J.
Verbaasd dat ik dat kon horen .... nu heb ik zelf al blinde testen georganiseerd waarbij ik flac vs wav vs cd vs mp3 128kbps vs mp3 256kbps vs 320 kbps liet horen ...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef:
ub4b schreef:helaas kan ik kabelverschillen zelfs blind horen, tot grote frustatie soms
Dan is je living ook 100% akoestisch geïsoleerd, veronderstel ik. Want als je zulke details wil kunnen horen, verpest het lawaaierige Vlaanderen gegarandeerd jouw audiofiele ervaring.
Is onzin, zelfs in een normale living hoor je al zulke verschillen. Zelfs midden in 't stad, ook al woon ik niet meer in 't stad. Maar een volledig dichtgetimmerde ruimte hebben we ook.

Voorbeeld 1 was midden in 't stad:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=83878.0
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

ub4b schreef:
Joe de Mannen schreef:

J.
Verbaasd dat ik dat kon horen .... nu heb ik zelf al blinde testen georganiseerd waarbij ik flac vs wav vs cd vs mp3 128kbps vs mp3 256kbps vs 320 kbps liet horen ...
Er is imho geen verschil tussen een gedecomprimeerde FLAC en WAV, die zijn bitwise gewoon identiek (als ze van éénzelfde bron komen of course). Want FLAC (en nog vele anderen zoals ALAC) zijn gewoon lossless codecs. Dus bvb een WAV die je encodeert naar FLAC.

Vergelijk het met het zippen of rarren van een file: als je een file comprimeert (akz zip of rar) wordt die kleiner (afhankelijk van soort file uiteraard, gecomprimeerde files kan je uiteraard moeilijk comprimeren, tekst is dan weer heel makkelijk te comprimeren). Decomprimeer de zip/rar en je krijgt terug dezelfde, oorspronkelijke file.

Blinde tests tussen lossy compressies zoals mp3, wma,... en lossless hebben uiteraard wel veel zin.
Goofie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Oei, wist niet dat een vraagje zoveel kon losweken :-)
Mijn vraag gaat enkel over het signaal van een center speaker over een bestaande cat5 utp-kabel.
Of het mag, of het veilig is en of het redelijk klinkt.
De kabel is niet te wijzigen of vervangen, hij zit er gewoon…
De andere kabels zijn wel ok, enkel voor de center zit ik dus met een "probleem"
De receiver zal vermoedelijk een CambridgeAudo AZUR worden, moet nog aangeschaft worden, evenals de boxen.

Om kritiek van mijn wederhelft te vermijden over rondslingerende kabels of kap/breekwerk wilde ik gewoon eens polsen op het forum :angel:
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Dan is het antwoord heel simpel : het mag, het is veilig, en het klinkt (meer dan) redelijk.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

TomG schreef: Er is imho geen verschil tussen een gedecomprimeerde FLAC en WAV, die zijn bitwise gewoon identiek (als ze van éénzelfde bron komen of course). Want FLAC (en nog vele anderen zoals ALAC) zijn gewoon lossless codecs. Dus bvb een WAV die je encodeert naar FLAC.
Je hoeft het mij niet uit te leggen.

Maar audiofiele toestellen zijn vaak dom ontworpen. Bij flac trekken ze harder aan de cpu, en als die voedingslijntjes gedeeld worden met audio, geeft een hogere cpu load meer noise op de voeding. Geen enkele audiofiel wil dit aanvaarden en denkt daarom dat aiff beter is dan flac, maar je mag een miljoen keer transcoden tussen lossless, de wave data is altijd identiek. Ik moet vaak lachen met de logica van audiofielen. Ik ben informaticus en heb een bovengemiddeld gehoor (bewezen) en kan dus wel veel zaken doorprikken.

Zo zijn er audiofielen die beweren dat rippen in windows safe mode beter klinkt dan full boot, gezien dan zonder netwerk geript wordt. Yeah right.
Ik heb ooit 600 cd's geript en heb het onderzoek van voor naar achter gedaan: meerdere drives, meerdere software, linux vs windows .... altijd zelfde bit per bit perfecte files indien je de offset juist zet voor je drive. Alles geprobeerd van cheapo drives tot de beste plextor drives.

Terug komend op flac vs wav: een mooi voorbeeld zijn slecht ontworpen onboard audio codecs en oude soundblasters. Daar kon je perfect in de achtergrondruis horen of de cpu, grafische kaart of hdd aan het werken was. Elk type actie had een eigen noise pattern duidelijk hoorbaar in de achtergrondruis.

Gelukkig kan je dit soort verschillen in ruis vlot meten. Bij streamers en pc based audio heb je dan nog zoiets als software jitter. De keuze bvb van clocksource in linux maakt een stevig verschil in sound quality. En ook dat meten we na.

Ik bouw 's wereld best klinkende streamer. Hebben ondertussen meerdere dealers, en speelt concurrentie gewoon weg. Heb het dan bij de concurrentie over streamers van 4.000 tot 20.000 euro. Wie ons een beter klinkende streamer kan laten horen krijgt 2.500 euro. Tot nu toe niet gevonden. Test uiteraard wel in gecontroleerde omstandigheden, anders kan iedereen met de prijs zomaar gaan lopen.
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster

Het gaat hier waarschijnlijk over een center speakertje van een gemiddelde goedkope set (5.1?) speakers van 200 euro, vermoed ik.
Volgens mij ga je in dat luidsprekertje écht niet horen welk type kabel eraan hangt, zelfs niet bij de iets duurdere center speakers.
Als je het geluid wat te hard zet, ga je zelfs met de duurste kabel een verschrikkelijk geluid krijgen.
Jullie praten hier over het neusje van de zalm, en over bedragen van 20.000 euro, en over het verschil van enkele bits :eek: .
Uiteraard zijn er verschillen in geluid met soorten bekabeling, meestal niet hoorbaar, maar het gaat over aanvaardbaar geluid, zoals de TS zelf al zegt.

Volgens mij is de vraag van de TS al beantwoord.
Laatst gewijzigd door Sylvester 28 jul 2014, 12:59, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

In een instapsetje zal inderdaad de kabel zo goed als niks uitmaken. Lees budget media markt setjes.

100% agree
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”