TomG schreef:
Er is imho geen verschil tussen een gedecomprimeerde FLAC en WAV, die zijn bitwise gewoon identiek (als ze van éénzelfde bron komen of course). Want FLAC (en nog vele anderen zoals ALAC) zijn gewoon lossless codecs. Dus bvb een WAV die je encodeert naar FLAC.
Je hoeft het mij niet uit te leggen.
Maar audiofiele toestellen zijn vaak dom ontworpen. Bij flac trekken ze harder aan de cpu, en als die voedingslijntjes gedeeld worden met audio, geeft een hogere cpu load meer noise op de voeding. Geen enkele audiofiel wil dit aanvaarden en denkt daarom dat aiff beter is dan flac, maar je mag een miljoen keer transcoden tussen lossless, de wave data is altijd identiek. Ik moet vaak lachen met de logica van audiofielen. Ik ben informaticus en heb een bovengemiddeld gehoor (bewezen) en kan dus wel veel zaken doorprikken.
Zo zijn er audiofielen die beweren dat rippen in windows safe mode beter klinkt dan full boot, gezien dan zonder netwerk geript wordt. Yeah right.
Ik heb ooit 600 cd's geript en heb het onderzoek van voor naar achter gedaan: meerdere drives, meerdere software, linux vs windows .... altijd zelfde bit per bit perfecte files indien je de offset juist zet voor je drive. Alles geprobeerd van cheapo drives tot de beste plextor drives.
Terug komend op flac vs wav: een mooi voorbeeld zijn slecht ontworpen onboard audio codecs en oude soundblasters. Daar kon je perfect in de achtergrondruis horen of de cpu, grafische kaart of hdd aan het werken was. Elk type actie had een eigen noise pattern duidelijk hoorbaar in de achtergrondruis.
Gelukkig kan je dit soort verschillen in ruis vlot meten. Bij streamers en pc based audio heb je dan nog zoiets als software jitter. De keuze bvb van clocksource in linux maakt een stevig verschil in sound quality. En ook dat meten we na.
Ik bouw 's wereld best klinkende streamer. Hebben ondertussen meerdere dealers, en speelt concurrentie gewoon weg. Heb het dan bij de concurrentie over streamers van 4.000 tot 20.000 euro. Wie ons een beter klinkende streamer kan laten horen krijgt 2.500 euro. Tot nu toe niet gevonden. Test uiteraard wel in gecontroleerde omstandigheden, anders kan iedereen met de prijs zomaar gaan lopen.