Decoders bezorgen consument veel ergernis.
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
De Nederlandse consumentenbond heeft een onderzoek gedaan naar de ervaringen met decoders. De resultaten verwonderen mij niet.
De bevindingen kan je hier lezen:
http://www.consumentenbond.nl/test/elek ... rgenissen/
Het zou wel eens interresant kunnen zijn om zoiets ook hier te doen bij ons.
De bevindingen kan je hier lezen:
http://www.consumentenbond.nl/test/elek ... rgenissen/
Het zou wel eens interresant kunnen zijn om zoiets ook hier te doen bij ons.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Ah dat leuke verplichte, extra, bakje onder de TV dat 32 euro per jaar aan stroom kost?
Wat meer richting CI(+) of een IPTV standaard die direct in de TV kan zou echt wel welkom zijn.
Wat meer richting CI(+) of een IPTV standaard die direct in de TV kan zou echt wel welkom zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
- Bedankt: 277 keer
Daar was Belgacom toch al een tijd geleden mee gestart, in samenwerking met Samsung
om deze in hun smart tv's eventueel te kunnen inbouwen ,
daar hoor je ondertussen bitter weinig over.
om deze in hun smart tv's eventueel te kunnen inbouwen ,
daar hoor je ondertussen bitter weinig over.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 34 keer
Integratie met Smart TV's kan nog wel een tijd duren. Er is een gigantisch veiligheidsprobleem mee. Iemand die er even een zendertje wil voor bouwen, kan alle smart TV's binnen bereik voorzien van malware. De groepering achter de norm wil het niet fixen.
Een entry point in je netwerk dat via andere hardware binnenkomt waar je geen controle over hebt én dan ook nog toegang heeft tot je ip-TV netwerk, is een nachtmerrie als provider. Daarbij komen ook nog wat compatibiliteitsproblemen en dan ben je al op de lange baan aangeland.
Zie hier:
https://cansecwest.com/slides/2013/Smar ... curity.pdf
Een entry point in je netwerk dat via andere hardware binnenkomt waar je geen controle over hebt én dan ook nog toegang heeft tot je ip-TV netwerk, is een nachtmerrie als provider. Daarbij komen ook nog wat compatibiliteitsproblemen en dan ben je al op de lange baan aangeland.
Zie hier:
https://cansecwest.com/slides/2013/Smar ... curity.pdf
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
Tja, en toch zou ik niet zonder decoder kunnen.
Als ik kijk naar mijn TV met CI+ slot, dan zitten daar toch ook heel wat beperkingen in.
Ik heb maar 1 tuner daar, en ik kan met 1 tuner daar maar één zender tegelijk opnemen, zelfs al zou een tweede zender op dezelfde mux zitten, en zelfs al zou die ongeëncrypteerd zijn.
Bovendien worden de opnames geëncrypteerd en gekoppeld aan het TV toestel bewaard, dus het is even dicht als bij een custom decoder van de leverancier.
Enige manier om het systeem te verbeteren lijkt mij dus een ongeëncrypteerd basisaanbod.
Maar of dat er nu nog van zal komen, nu dat anderen op de kabel kunnen, betwijfel ik.
Spijtig.
Als ik kijk naar mijn TV met CI+ slot, dan zitten daar toch ook heel wat beperkingen in.
Ik heb maar 1 tuner daar, en ik kan met 1 tuner daar maar één zender tegelijk opnemen, zelfs al zou een tweede zender op dezelfde mux zitten, en zelfs al zou die ongeëncrypteerd zijn.
Bovendien worden de opnames geëncrypteerd en gekoppeld aan het TV toestel bewaard, dus het is even dicht als bij een custom decoder van de leverancier.
Enige manier om het systeem te verbeteren lijkt mij dus een ongeëncrypteerd basisaanbod.
Maar of dat er nu nog van zal komen, nu dat anderen op de kabel kunnen, betwijfel ik.
Spijtig.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Boulder, nu niet voor het één of ander, maar in het topic van de ter ziele gegane SD digicorders heb je iedereen meermaals aangeraden om naar CI+ over te stappen, elke keer heb ik gezegd dat het niet dezelfde functionaliteit was, maar dat was een non argument en nu... Zeg je zelf dat je niet zonder de decoder zou kunnen.
Wil hier weer niet een hele discussie over opstarten, maar het is toch frapant.
Ik ben eveneens voorstander van een open basisaanbod, maar dat gaat er niet van komen in het Telenet tijdperk vrees ik.
Er zouden al veel problemen en ergernissen vermeden kunnen worden als Telenet een deftig omruilbeleid hanteert voor huurtoestellen. Ipv 5 jaar, of 4 jaar zou dat ook wat sneller kunnen. Zeker als bepaalde toestellen ergernissen opwekken zoals zeer traag worden na een recentere update. Of in het recente geval, mensen niet verplichten om over te stappen van het oude naar het nieuwe menu bvb.
In ieder geval, blijkbaar hebben ze overal dezelfde problemen als Belgische klanten.

Ik ben eveneens voorstander van een open basisaanbod, maar dat gaat er niet van komen in het Telenet tijdperk vrees ik.
Er zouden al veel problemen en ergernissen vermeden kunnen worden als Telenet een deftig omruilbeleid hanteert voor huurtoestellen. Ipv 5 jaar, of 4 jaar zou dat ook wat sneller kunnen. Zeker als bepaalde toestellen ergernissen opwekken zoals zeer traag worden na een recentere update. Of in het recente geval, mensen niet verplichten om over te stappen van het oude naar het nieuwe menu bvb.
In ieder geval, blijkbaar hebben ze overal dezelfde problemen als Belgische klanten.

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
Vreet dat ding 145 kW per jaar? Gerekend aan 22 cent/kW (Ecopower prijs)AndRo555 schreef:Ah dat leuke verplichte, extra, bakje onder de TV dat 32 euro per jaar aan stroom kost?
Digicorder in operatieve modus is max. 25W. Betekent 40 uur voor 1 kW. 145 kW komt dus neer op 5800 uur operatieve modus ofte bijna 16 uur per dag tv kijken???? Doe jij nog iets anders behalve tv kijken? En als je weet dat een digicorder 20W in standby verbruikt, vind je het dan zelf niet stom om die constant in standby-modus te laten staan?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
- MaT
- Elite Poster
@Jack Daniels: Heb jij het standby verbruik van die dingen al eens bekeken?
HD Digibox DB-AD200: stand-by modus: max. 14 W = 122,7kWh
HD Digibox DB-AD210 & HD Digicorder DC-AD2100: stand-by modus: max. 12 W = 105,2kWh
HD Digicorder DC-AD2000: standb-y modus: max. 20 W = 175,3kWh
Slimme energiestand op de recentste modellen: 1W = 8.8kWh
De slimme energiestand scheelt veel, maar oudere toestellen hebben dat niet en de box start er trager mee op, sommigen zullen dat niet gebruiken. Je toestel uittrekken en weer insteken is toch niet meer van deze tijd en het duurt een hele tijd eer je beeld hebt.
Vrij aanbod of soepelere CI voorwaarden = 0W extra verbruik.
HD Digibox DB-AD200: stand-by modus: max. 14 W = 122,7kWh
HD Digibox DB-AD210 & HD Digicorder DC-AD2100: stand-by modus: max. 12 W = 105,2kWh
HD Digicorder DC-AD2000: standb-y modus: max. 20 W = 175,3kWh
Slimme energiestand op de recentste modellen: 1W = 8.8kWh
De slimme energiestand scheelt veel, maar oudere toestellen hebben dat niet en de box start er trager mee op, sommigen zullen dat niet gebruiken. Je toestel uittrekken en weer insteken is toch niet meer van deze tijd en het duurt een hele tijd eer je beeld hebt.
Vrij aanbod of soepelere CI voorwaarden = 0W extra verbruik.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
- Bedankt: 267 keer
Je vergeet de standby, daar gaat al de energie naar toe. De v4 decoder van belgacom gebruikt een 17.5watt aan en 14.5 watt standby (zelf gemeten). Alleen al in stanby geeft dat dus 127kwh, of 28 euro (Zonder gebruik)Jack Daniels schreef:Vreet dat ding 145 kW per jaar? Gerekend aan 22 cent/kW (Ecopower prijs)AndRo555 schreef:Ah dat leuke verplichte, extra, bakje onder de TV dat 32 euro per jaar aan stroom kost?
Digicorder in operatieve modus is max. 25W. Betekent 40 uur voor 1 kW. 145 kW komt dus neer op 5800 uur operatieve modus ofte bijna 16 uur per dag tv kijken???? Doe jij nog iets anders behalve tv kijken? En als je weet dat een digicorder 20W in standby verbruikt, vind je het dan zelf niet stom om die constant in standby-modus te laten staan?
Die dingen zijn ook altijd gewoon warm aan de bovenkant.
En dan zijn er twee van die dingen hier...

Je kan die volledig afzetten, maar dan moet je makkelijk 10min wachten voor je iets van TV kan kijken en kan je niets opnemen.
Een bbox 2 doet ook 13 a 14 watt continu. Ik zou er eigenlijk is iets over moeten schrijven en hopen dat dat wat media aandacht krijgt, want 14.5watt voor een decoder in standby is echt wel gortig.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Dit is een beperking van je TV (waar je wel keuzevrijheid hebt om er eentje te kopen met meerdere tuners,...) en een beperking van Telenet met zijn encrytie waar Telenet beslist dat bv. VTM niet mag gekopieerd worden van je TV naar een ander toestel.boulder schreef: Als ik kijk naar mijn TV met CI+ slot, dan zitten daar toch ook heel wat beperkingen in.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Een Nederlands onderzoek dus... net waar men ENORME problemen heeft gehad met oa. de Horizon box.MaT schreef:De Nederlandse consumentenbond
Dergelijke problemen hebben we hier noch bij BGC, noch bij TN al gezien (ook al vinden sommigen de decoders een ramp).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
- Bedankt: 717 keer
De cijfers op de website van Telenet spreken voor zich. Tot 20W in standby modus en tot 25W in operatieve modus. Ben ik blij met mijn Dreambox sat ontvanger. 6W in standby modus en 13 à 14W in operatieve modus, afhankelijk of de zender SD of HD is.r2504 schreef:Dergelijke problemen hebben we hier noch bij BGC, noch bij TN al gezien (ook al vinden sommigen de decoders een ramp).
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
- Sylvester
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
- Bedankt: 182 keer
Ik zet al jaren de Telenet box helemaal af, dus stroomloos.
Als je er zo 3 hebt, kan dat wel tellen.
Ik weet niet hoe het bij Belgacom of anderen is, maar bij Telenet kan je binnen de 10 seconden kijken en zappen vanaf het moment dat je de stroom terug inschakelt.
Ze kunnen die toestellen heel zuinig in gebruik, stand-by en sleep maken, maar dat maakt de toestellen weer iets duurder...
Als je er zo 3 hebt, kan dat wel tellen.
Ik weet niet hoe het bij Belgacom of anderen is, maar bij Telenet kan je binnen de 10 seconden kijken en zappen vanaf het moment dat je de stroom terug inschakelt.
Ze kunnen die toestellen heel zuinig in gebruik, stand-by en sleep maken, maar dat maakt de toestellen weer iets duurder...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 55 keer
In die (nieuwe) Telenet boxen zit ergens in de instellingen een diepe slaapmodus. Aanzetten van de decoder de eerste keer die avond duurt dan wel iets langer.
-
- Deel van't meubilair
De grootste ergernissen in Nederland zijn...Jack Daniels schreef:De cijfers op de website van Telenet spreken voor zich. Tot 20W in standby modus en tot 25W in operatieve modus.
1.Problemen met opnemen
2.Geen beeld
3.Decoder start niet op
Van verbruik ergernissen is dus geen sprake terwijl de decoders daar evenveel verbruiken.
- MaT
- Elite Poster
@r2504: Het punt is dat er ergernissen zijn over de decoders in Nederland en dat het geen slecht idee zou zijn om hier ook eens te polsen naar mogelijke ergernissen. Die decoders zijn toch niet altijd de heilige graal van digitale TV zoals providers beweren.
Dat de ergernissen niet perse hetzelfde zijn maakt niet uit, hier kunnen het andere ergernissen zijn zoals het verbruik, omruil policy, opnames kwijt na vervanging digicorder,....
Dat de ergernissen niet perse hetzelfde zijn maakt niet uit, hier kunnen het andere ergernissen zijn zoals het verbruik, omruil policy, opnames kwijt na vervanging digicorder,....
-
- Elite Poster
Maar...
Meest voorkomende problemen
Decoder zapt langzaam en start traag op
Decoder loopt vast
Haperend beeld
Dat is in België toch ook niet onbestaande he? Zo'n onderzoeken kan je op meerdere manieren interpreteren en zelfs sturen.
Geef mensen meerkeuzevragen en het loopt fout. Zoals er ook staat, de meest voorkomende ergernissen zijn er maar bij een klein percentage van de klanten. Dan denk ik dus dat er wel meerdere klanten zijn die geconfronteerd worden met de meest voorkomende problemen wat eveneens ergernis zal opwekken.
Meest voorkomende problemen
Decoder zapt langzaam en start traag op
Decoder loopt vast
Haperend beeld
Dat is in België toch ook niet onbestaande he? Zo'n onderzoeken kan je op meerdere manieren interpreteren en zelfs sturen.
Geef mensen meerkeuzevragen en het loopt fout. Zoals er ook staat, de meest voorkomende ergernissen zijn er maar bij een klein percentage van de klanten. Dan denk ik dus dat er wel meerdere klanten zijn die geconfronteerd worden met de meest voorkomende problemen wat eveneens ergernis zal opwekken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
- Bedankt: 210 keer
Omdat daar heel de tijd herhaald werd "ik wil alleen maar TV kijken (op een tweede TV), ik hoef helemaal niet op te nemen, enz.".Slafes schreef:Boulder, nu niet voor het één of ander, maar in het topic van de ter ziele gegane SD digicorders heb je iedereen meermaals aangeraden om naar CI+ over te stappen, elke keer heb ik gezegd dat het niet dezelfde functionaliteit was, maar dat was een non argument en nu...
Voor enkel live TV kijken zie ik weinig nadelen in een CI+ module, de nadelen beginnen als je wilt iets opnemen en tegelijk naar iets anders wilt kijken.
Een TV met 2 CI slots en 2 tuners (bestaat geloof ik wel) zou het al wat beter maken, al zal dat toestel waarschijnlijk niet intelligent genoeg zijn om meerdere zenders van dezelfde mux met 1 tuner op te nemen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
-
- Deel van't meubilair
Om eerlijk te zijn heb ik hier totaal geen probleem sinds ik de nieuwe AD-2100 HD Digicorder heb (niet de zwarte). Ik kijk dus ondertussen toch al wel meer dan een jaar zonder enige herstart en het zappen gaan nog altijd vlot en haperende beelden heb ik al evenmin gezien (in dat geval heeft het trouwens niets met de decoder te maken maar alles met je signaal). Zelfs over het verbruik kan je nog moeilijk klagen tenzij je de slimme spaarstand niet gebruikt.Slafes schreef:Decoder zapt langzaam en start traag op
Decoder loopt vast
Haperend beeld
Dat is in België toch ook niet onbestaande he?
Resterende ergernissen... het bizarre in-home netwerk gedoe als je een eigen modem-only hebt, en het verlies van opnames bij omruil misschien (maar deze reeks lijkt op het eerste gezicht weinig hardware problemen te vertonen waar het met de SD Digicorders constant ellende was). Moest ik dus punten geven op de huidige decoder zou ik als kritische gebruiker dus zelfs 8.5 a 9 durven geven.
Hiervoor had ik een SD Digicorder... en ja dat ding zapte traag (en na iedere update die men deed nog trager) en liep toch wel een keertje vast.
- MaT
- Elite Poster
Ik kan anders nog een paar ergernissen opnoemen: CEC die bijna nooit volledig werkt, meerdere afstandsbedieningen (vooral oudere mensen hebben hier last mee), onnodig complex maken van de TV/audio opstelling,...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 34 keer
Dat is een probleem van de hele industrie, niet van de provider of z'n settop boxen...MaT schreef:Ik kan anders nog een paar ergernissen opnoemen: CEC die bijna nooit volledig werkt, meerdere afstandsbedieningen (vooral oudere mensen hebben hier last mee), onnodig complex maken van de TV/audio opstelling,...
Bij geen enkel merk is de afstandsbediening of CEC "standaard". Zelfs als afstandsbedieningen voor 95% Philips RC5 code gebruiken, kan je ze nog niet uitwisselen omdat de heren fabrikanten er voor kiezen andere functies te gebruiken voor essentiële toetsen als "start" en "stop"...
Idem voor CEC. Als er iets een miskleun is, is het CEC wel. Fraaiste simpel voorbeeld: je koppelt een player aan een scherm. Als je in de player "pauze" gebruikt, gaat het scherm in slaap. Bij "start" wordt het niet wakker en dien je de hele boel te resetten.
- MaT
- Elite Poster
Ik weet dat het vooral een industrieprobleem is cyrano, maar doordat we die boxen opgedrongen krijgen, krijgen we dat industrieprobleem automatisch ook mee opgedrongen terwijl dat niet nodig is.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Mag ik dan vragen welk toestel jij hebt? Mijn AD2000 doet er toch een minuutje over om online te komen na een power out.Sylvester schreef:Ik weet niet hoe het bij Belgacom of anderen is, maar bij Telenet kan je binnen de 10 seconden kijken en zappen vanaf het moment dat je de stroom terug inschakelt.
[

-
- Elite Poster
Het zappen (tv kijken en van kanaal kunnen veranderen) gaat inderdaad redelijk snel zoals Sylvester zegt, maar je hebt dan nog geen interactiviteit, dat duurt inderdaad een stuk langer en vaak reageren menu's vlak na het inschakelen ook tergend traag.
- Sylvester
- Elite Poster
Ik was vergeten te vermelden dat het de zwarte digicorder was. De oudere toestellen doen er wat langer over.ITnetadmin schreef:Mag ik dan vragen welk toestel jij hebt? Mijn AD2000 doet er toch een minuutje over om online te komen na een power out.Sylvester schreef:Ik weet niet hoe het bij Belgacom of anderen is, maar bij Telenet kan je binnen de 10 seconden kijken en zappen vanaf het moment dat je de stroom terug inschakelt.
[Post made via mobile device ]
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
- Bedankt: 81 keer
80Kwhwarpozio schreef:... met ca 80kWh per maand gedaald.

Dat is dus 30 dagen aan 2 666,66Wh/dag. Dit komt overeen met een vermindering van een constant verbruik van 111,11W.
Ik geloof nooit dat dit alleen zou kunnen door het vervangen van je Telenet decoder door een Proximus model.
Is je vermindering misschien niet eerder in de buurt van de 8kwh?
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
- Sylvester
- Elite Poster
Dat heeft volgens mij niets met de omschakeling te maken. Als je dit omrekent , zou er een verbruik van 110 wat weg zijn. Het kan niet zijn dat de modem en decoder van Belgacom 110 wat minder verbruiken.
Voor zover ik me kan herinneren verbruiken de decoders ongeveer evenveel.
Voor zover ik me kan herinneren verbruiken de decoders ongeveer evenveel.
-
- Elite Poster
Wat de normale waakstand betreft van de V5 decoder: verbruikt 8 watt dus de helft van de vorige V4 decoder,
en diepe slaap < 0.5 Watt
Belgacom volgt de door Europa opgelegde norm, CoC V8,
die stelt dat een nieuw toestel max. 67KWh/jaar mag verbruiken
De V5 zit daar met zijn 54KWh onder.
Bij diepe 17KWh.
Ter vergelijking, een V3/V3b verbruikt circa 95KWh/jaar.
en diepe slaap < 0.5 Watt
Belgacom volgt de door Europa opgelegde norm, CoC V8,
die stelt dat een nieuw toestel max. 67KWh/jaar mag verbruiken
De V5 zit daar met zijn 54KWh onder.
Bij diepe 17KWh.
Ter vergelijking, een V3/V3b verbruikt circa 95KWh/jaar.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 18 keer
Sinds 2 maanden overgestapt naar belgacom, dus nieuwe modem en decoder.warpozio schreef:Sinds een paar maanden overgeschakeld van Telenet naar Proximus.
Volgens mijn metingen met EnergieID.be is ons verbruik sindsdien met ca 80kWh per maand gedaald.
Gemiddeld verbruik per maand laatste 2 maanden: 202.8
Gemiddeld verbruik van de 6 maanden ervoor (telenet systeem) 269.98
Voor de rest is er niets veranderd qua electriciteitverbruikers.
Meer zelf ik werk de laatste 3 weken van thuis uit, dus mijn laptop staat heel de dag aan...
67 verschil dus ipv 80

- Sylvester
- Elite Poster
Nogmaals, dit kan niet !
Als je goed kan tellen : 270-203 = 67 kWh (neem ik aan)
dit is een verschil van ongeveer 100 watt (indien continu verbruikt).
Een decoder en modem van Telenet verbruikt absoluut géén 100 watt meer dan die van Proximus.
Een decoder van Telenet :
operatieve modus = 20 watt, standby = 12 watt, energiestand = 0,5 watt.
Oude model = 35 watt (schatting)
Modem van Telenet :
12 watt (schatting, afhankelijk van model)
NIU Telenet :
5 watt (schatting, afhankelijk van model)
Vertel mij dan maar eens hoe je aan een VERSCHIL van 100 watt komt als alle toestellen van Telenet samen en continu in operatieve modus, niet eens de helft verbruiken?
Je gemiddeld verbruik is 270 kWh per maand, waarvan 67 kWh alleen voor Telenet spullen? Dat is 1/4 van uw huishoudelijk verbruik, en dat zou alleen voor een modempje , decoder en NIU zijn ?
Het is toeval, er is iets anders dat minder verbruikt.
Als je goed kan tellen : 270-203 = 67 kWh (neem ik aan)
dit is een verschil van ongeveer 100 watt (indien continu verbruikt).
Een decoder en modem van Telenet verbruikt absoluut géén 100 watt meer dan die van Proximus.
Een decoder van Telenet :
operatieve modus = 20 watt, standby = 12 watt, energiestand = 0,5 watt.
Oude model = 35 watt (schatting)
Modem van Telenet :
12 watt (schatting, afhankelijk van model)
NIU Telenet :
5 watt (schatting, afhankelijk van model)
Vertel mij dan maar eens hoe je aan een VERSCHIL van 100 watt komt als alle toestellen van Telenet samen en continu in operatieve modus, niet eens de helft verbruiken?
Je gemiddeld verbruik is 270 kWh per maand, waarvan 67 kWh alleen voor Telenet spullen? Dat is 1/4 van uw huishoudelijk verbruik, en dat zou alleen voor een modempje , decoder en NIU zijn ?

Het is toeval, er is iets anders dat minder verbruikt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 60 keer
Ik stoor mij ook aan het feit,dat men bij Scarlet(mijn provider) de decorder niet kan aankopen,i.p.v. te huren(8,5€ p/m).Bij aankoop 225€.
Eigenlijk is een klant,die een decorder aankoopt,wel van plan om langer dan 6 maanden te blijven.
Eigenlijk is een klant,die een decorder aankoopt,wel van plan om langer dan 6 maanden te blijven.
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Dus volgens die site heb jij op jaarbasis een "besparing" van 960KWh... alleen door van Tn naar Px te verhuizen..? Onmogelijke cijfers als je het mij vraagt...warpozio schreef:Sinds een paar maanden overgeschakeld van Telenet naar Proximus.
Volgens mijn metingen met EnergieID.be is ons verbruik sindsdien met ca 80kWh per maand gedaald.
Bij Px modem + Decoder: Kan iemand dit invullen?
Bij Tn moden + NIU is hier: 15 Watt + decoder 20Watt= 35Watt in totaal in gebruik. Ik heb een knop tussen mijn decoder zitten en dan is het maximaal die 15Watt bij diepe slaap of uitstand via knop...
Ik geloof nooit dat het verschil zo groot kan zijn

PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Elite Poster
Px modem + Decoder: Kan iemand dit invullen?
wel verschillende voor V3, V4,V5 en V5mini dus best type decoder opgeven want de v5 is al zuiniger en de mini zal nog zuiniger zijn, heb nog nooit zijn verbruik gecontroleerd, kan er toch niks aan veranderen

- Sylvester
- Elite Poster
Je zal op zoek moeten gaan naar de andere 'dader'. Want de kans is groot dat je NIETS (of bijna niets) hebt gewonnen aan verbruik, sinds de omschakeling.warpozio schreef:ja ik weet het ook niet....
ik zie alleen een serieuze dip in mijn verbruik sinds de omschakeling
Een héél kleine kans : het zou kunnen dat één van de toestellen een defect heeft, waardoor het 90 watt meer zou gaan verbruiken.
Maar die kans is wél heel klein. Want als je 90 watt kwijt wil in een defect toestel, dan brandt er door de lokale hitte vanalles door.
90 watt, dat zijn een stuk of 5 soldeerbouten op één kleine plek (het defect).
Laat het maar eens weten, hoe het verder afloopt, want je hebt inderdaad ergens een 'gat in de markt' gevonden. Op één of andere manier heb je 25% op je huishoudelijk elektriciteitsverbruik kunnen besparen.
Je gaat er nog geld mee verdienen, als je er een patent op neemt...