Ervaring met 5 Watt walkie talkies / PMR radio

ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Momenteel heb ik deze walkie talkie:

http://dev1.ecommerceconsultants.be/img/p/12-63.jpg

Niet mis, 500mWatt, en gaat nog redelijk ver, en op skiverlof altijd handig om mekaar te vinden.

Deze werkt op de publieke PMR frequentie, en dankzij CTCSS (analog squelch) and DCS (digital squelch) heb je geen noise van andere gebruikers, t.o.v. goedkopere walkies die we eerder hadden.

In Andorra zag ik high power 5 Watt walkies zoals deze:

http://www.dx.com/p/baofeng-1-5-lcd-5w- ... 5HIhyjm6Fs

Deze hebben 5 Watt ipv 500 mWatt en de antenne is ook een stuk professioneler.
Een radio amateur liet me weten dat wanneer je bvb op 144 Mhz zou zenden, je heel snel opgemerkt wordt:
de 144MHz porto's zijn illegaal in België. Dit is een stukje spectrum waarvan de radio-amateurs de unieke gebruikers zijn. De 446MHz-band wordt, naast de radio-amateurs, ook secundair gebruikt voor PMR dus de laagvermogen-walkies. Die zijn wel legaal. Met 5W op 144MHz ben je met wat goede condities of als je toevallig op de frequentie van een repeater zit hoorbaar in heel Vlaanderen, en da's gewoon NBFM dus hoorbaar voor iedereen, daar ga je problemen mee krijgen. Het BIPT heeft peilwagens waarmee ze je zo weten zitten.


Anderzijds is de BAOFENG een dual band toestel, je zou ook gewoon 5 Watt op de PMR446 band dus op 446 MHz kunnen duwen, dan val je geen enkele radio amateur lastig ... zolang je maar een van de 8 kanalen gebruikt van PMR 446
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 06 jun 2014, 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

ik zie ook op dit forum mijn vraag passeren:

http://ukradioscanning.com/viewtopic.php?f=5&t=1883

gezien op userbase nog veel telecom kenners zitten, iemand ervaring met 5 Watt op de PMR band ?
Gebruikersavatar
foxhound
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 06 mei 2009, 16:35
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 19 keer

Val je wel iedereen die de PMR band gebruikt in je omgeving mee lastig.
Deze wordt zeer vaak in bedrijven gebruikt. Het is dus natuurlijk ook illegaal om met 5W zenders te beginnen.

Indien je lange afstanden over vaste locaties moet overbruggen kan je waarschijnlijk beter werken met een PMR gateway.
Dus Walkie<->PC<->VOIP<->PC<->Walkie

Ook niet 100% legaal, maar je gaat er veel minder rap gepakt mee worden. Als de bedrijven 30KM rondom je beginnen klagen zullen ze je ook wel vinden als je met 5Watt op de PMR band zit uit te zenden.
Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

illegaal is het absoluut. Maar bipt zal lang mogen zoeken voor ze je vinden vrees ik. maar zou er niet aan beginnen...

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

is eerder voor enkele malen in het jaar, dan om op een vaste locatie te gebruiken

heb nu al 2x gehad dat de 500mWatt niet genoeg was, bvb ik rij met een bestelwagen en iemand volgt me (bvb op weg naar een hifi show), persoon neemt verkeerde afslag en in no time heb ik geen verbinding meer met slechts 500mWatt

heb het ook al eens in het buitenland gehad, mijn wederhelft met andere auto was al voorbij peage en ik vond die niet meer, en dan maar blijven doorrijden

dan is 5 Watt handiger dan 500mWatt
en ja je kan nog altijd GSM'en, maar is net leutig om geen dure roaming kosten te moeten betalen dankzij een walkie .....


Good luck om dat al rijdend te onderscheppen .... en de overlast die we veroorzaken: als men DCS of CTCS gebruikt, dan maakt het niet uit met hoeveel watt we uitzenden, andere kant hoort het toch alleen bij gebruik zelfde code ....
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

@ub4b: Volgend jaar geen roaming kosten meer, haal je dan de 2x50 euro en het risico er uit ?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

volgens mij is het risico zeer klein
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Dat je tussen 2 wagens diect buiten bereik bent ligt niet aan het vermogen, maar wel aan het feit dat je in de wagen zit, een antenne op de wagen heeft een factor 20 verschil ... echter met PMR mag je geen andere antenne gebruiken, ik heb zelf al weet van iemand die hierdoor zijn speelgoed kwijt is ...
Laatst gewijzigd door petzl op 06 jun 2014, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

ub4b schreef:is eerder voor enkele malen in het jaar, dan om op een vaste locatie te gebruiken

heb nu al 2x gehad dat de 500mWatt niet genoeg was, bvb ik rij met een bestelwagen en iemand volgt me (bvb op weg naar een hifi show), persoon neemt verkeerde afslag en in no time heb ik geen verbinding meer met slechts 500mWatt

heb het ook al eens in het buitenland gehad, mijn wederhelft met andere auto was al voorbij peage en ik vond die niet meer, en dan maar blijven doorrijden

dan is 5 Watt handiger dan 500mWatt
en ja je kan nog altijd GSM'en, maar is net leutig om geen dure roaming kosten te moeten betalen dankzij een walkie .....


Good luck om dat al rijdend te onderscheppen .... en de overlast die we veroorzaken: als men DCS of CTCS gebruikt, dan maakt het niet uit met hoeveel watt we uitzenden, andere kant hoort het toch alleen bij gebruik zelfde code ....
Misschien wat geld steken in degelijke c2c communication? ~ gewoon een antenne buiten op het dak?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

petzl schreef:Dat je tussen 2 wagens diect buiten bereik bent ligt niet aan het vermogen, maar wel aan het feit dat je in de wagen zit, een antenne op de wagen heeft een factor 20 verschil ... echter met PMR mag je geen andere antenne gebruiken, ik heb zelf al weet van iemand die hierdoor zijn speelgoed kwijt is ...
rest dan nog een CB ipv PMR, maar dan zit je met iets wat enkel in de auto werkt ?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ctcss en dcs helpen mss tegen het niet lastig gevallen worden, maar de frequentie is wel in gebruik natuurlijk, dus interferentie ga je zoiezo krijgen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

ub4b schreef:volgens mij is het risico zeer klein
Zoals het risico voor zoveel zo klein is. Je moet niet dingen misbruiken zonder vergunning... en zeker niet op een forum zetten :-)
Best een andere oplossing zoeken.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

ub4b schreef: als men DCS of CTCS gebruikt, dan maakt het niet uit met hoeveel watt we uitzenden, andere kant hoort het toch alleen bij gebruik zelfde code ....
Dit daarnet niet gezien. Dit is natuurlijk fout.
Die systemen gebruiken een herkenningstoon om tegen andere walkies te zeggen op welk "subkanaal" ze uitzenden; de toestellen zetten dan enkel die gesprekken met hun code om tot geluid.
Zolang het eenzelfde hoofdkanaal is, is het echter altijd dezelfde frequentie. Iemand die geen CTCSS of DCS code gebruikt kan alle gesprekken op die frequentie opvangen, wat de code die meegezonden wordt ook is. Het gaat hem om een identificatie prefix code, niet om een encryptie of ander kanaal ofzo.

Echter blijft gelden: wat de code ook is, aangezien het om dezelfde frequentie gaat, is deze frequentie "in gebruik" van zodra je er op uitzendt. En als je de andere partijen (die met een andere prefix code uitzenden) niet hoort, dan ga je kans maken om tegelijk uit te zenden en dan interfereer je.

Misschien is het een alternatief om proberen een zendvergunning te halen (met examen en al); de "light" versie is misschien al genoeg om krachtiger te mogen uitzenden op andere frequenties. Als het de moeite is, is het misschien het overwegen waard.
Nu is Belgie wel een van de strengere landen als het op tranceivers aankomt; zelfs scanners zijn hier verboden terwijl je die in buurlanden zomaar kan gebruiken vaak.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

petzl schreef:Dat je tussen 2 wagens diect buiten bereik bent ligt niet aan het vermogen, maar wel aan het feit dat je in de wagen zit, een antenne op de wagen heeft een factor 20 verschil ... echter met PMR mag je geen andere antenne gebruiken
Op 446 MHz gaat die antenne ook geen wonderen verichten... dergelijke hogere frequenties vereisen meer en meer line-of-sight en zijn dus maar beperkt bruikbaar voor grond-grond verbindingen (ongeacht of het nu 500 mW, 5 W of 500 W is).
ITnetadmin schreef:zelfs scanners zijn hier verboden terwijl je die in buurlanden zomaar kan gebruiken vaak.
Tja, scanners waren leuk 20 jaar geleden... vandaag is het overgrote deel van de communicatie digitaal en je scanner waardeloos.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Klopt. Hulpdiensten zitten zo goed als allemaal op astrid. Dat belooft als er nog ns een ramp is. In de US zijn radioamateurs nog altijd (officieel zelfs, hun nationale vereniging zorgt daarvoor) ingezet bij noodgevallen en rampen. Nu, je KAN wel een astridzender bemachtigen als radio amateur, maar je mag hem niet gebruiken, en astrid is als een gsm netwerk dus eenmaal je een illegale ontvanger aanmeldt op een centrale weten ze je direct zitten, dus tis nutteloos...

Enkel luchtvaartfanaten kunnen zich daar denk ik nog mee uitleven, want enkel de luchtvaart zit nog op gewone radio's.

Hoewel koersliefhebbers er toch ook over klagen dat ze te pas en te onpas terecht gewezen worden voor hun scanners, zeker als het een koers betreft die ook door nederland gaat, waar die dingen wel toegelaten zijn; dan durven officials al wel ns vergeten dat nederland niet belgie is naar het schijnt (en "nen hollander" zal het natuurlijk ni nalaten om daar direct luidop zijn mening over te zeggen ;-) )

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ben geen fan van astrid, de gebruikte Tetra TDMA is gewoon een gevaarlijke frequentie gezien dit interfereert met calcium mechanismes in het brein, en daar zijn wel degelijk studies van.
As for low frequencies' damage, it may be due to inherent or modulated frequencies that match natural brain's and cause damage. For example: TETRA 4 slots emisions pulse lasts for ~57 milliseconds, now, divide 1000 ms by 57 ms you get ~ 17 Hz, that matches natural neural signal enhancing calcium efflux (16 Hz), then calcium goes out, melatonin goes down, etc etc. Some modulated or inherent frequencies, such as 4.5 Hz may cause brain non function or paranoid reactions, at 6.6 Hz depression or suicidal, at 11 Hz mania or rage, and 25 Hz may cause severe vision problems up to blindness, and/or heart attack... Such data was obtained during development of psychotronic weapons in the EAST and in the WEST.

Enough depressing information for one sunny morning.

Dr. Zamir Shalita
Wie is Dr. Zamir Shalita ?

http://www.icems.eu/docs/bio_shalita.pdf

Dat Tetra calcium efflux veroorzaakt wordt tevens bevestigd door voormalig MI6 agent Barrie Trower en wordt onderbouwd door talrijke studies die je hier kan vinden:

http://scholar.google.be/scholar?q=calc ... +microwave

Dus Tetra als noodcommunicatie .... no thanks ;) Liever oldskool niet gepulste transmissie die geen interferentie veroorzaakt met je brein, je brein pikt al interferentie op met een stroomsterkte van 2mA. Er zijn zelfs pattenten om mensen op afstand te hypnotiseren dankzij microwaves ...

Uitdaging voor non-believers:

Ik durf te wedden dat met een gepulste microgolf zender die onder de wettelijke drempel valt, ik zelfs mensen op afstand ziek zou kunnen maken. Wie durft de weddenschap aan te gaan ? Ik zet een wifi naast je bed met 9dbi antenne (nog steeds wettelijk) en ik puls bvb die 16 Hz calciuml frequentie als SSID beacons dus 62.5 ms als beacon interval .... wie durft ;)
Sjeeke
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2014, 09:39

Wat kost zo'n vergunning eigenlijk? Ik denk erover om 2 van die Boafengs aan te schaffen voor gebruik met airsoftevenementen krijg je dan een frequentie toegewezen of moet je die zelf kiezen? en moet je dan een examen afleggen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dergelijke vragen/antwoorden kan je bij het BIPT vinden...

http://bipt.be/en/consumers/faq/100-i-w ... hould-i-do
http://bipt.be/en/consumers/faq/101-i-h ... em-at-home

PS. Wel opletten over welke frequenties het hier gaat !!!
pieterjanve
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jun 2013, 16:11
Bedankt: 2 keer

helaas zijn de dingen van meer als 500 mw makkelijk te koop .
elke internetwinkel heeft wel iets te koop dat in belgië niet kan.
als je wil spelen met grotere vermogens kan je altijd opleiding volgen bij een erkende radioclub en dan mag je na het behalen van je vergunning uitkomen met een zender tot 50 W .

73 pieter
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Zolang je in de PMR band uitzendt gaan ze nooit weten dat je 5 Watt ipv 0.5 Watt uitzendt zoals met een consumer walkie talkie ....

http://www.dx.com/p/baofeng-bf-uv5ra-re ... feng151653

Frequency Range: VHF: 136~174MHz; UHF: 400~480MHz; Radio: 65~108MHz
Power: 5W/1W (Adjustment)

Deze baofeng kan dus zowel in de PMR 446 band zenden, en een paar Baofengs kosten amper meer als mijn Twintalker setje wat 57,02 gekost heeft.

https://en.wikipedia.org/wiki/PMR446

als op radioamateurfrequenties. Als je dat laatste probeert, dan wordt je blijkbaar heel ver gehoord als je walkie dus in deze band gaat zenden.

Ik heb de vraag ooit gesteld aan een voormalig klasgenoot die radio-amateur is, en dit was zijn antwoord:
Om op je vraag te antwoorden: de 144MHz porto's zijn illegaal in België. Dit is een stukje spectrum waarvan de radio-amateurs de unieke gebruikers zijn. De 446MHz-band wordt, naast de radio-amateurs, ook secundair gebruikt voor PMR dus de laagvermogen-walkies. Die zijn wel legaal. Met 5W op 144MHz ben je met wat goede condities of als je toevallig op de frequentie van een repeater zit hoorbaar in heel Vlaanderen, en da's gewoon NBFM dus hoorbaar voor iedereen, daar ga je problemen mee krijgen. Het BIPT heeft peilwagens waarmee ze je zo weten zitten. Ook aan de grens kan je problemen krijgen bij controles.
Dus ver weg van de 136~174MHz range blijven, en de Baofeng netjes op één van de standaard PMR frequenties zetten, en het ding op 1 Watt .... meer bepaald een van deze 8 kanalen:

1 446.00625
2 446.01875
3 446.03125
4 446.04375
5 446.05625
6 446.06875
7 446.08125
8 446.09375
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

De 446MHz-band wordt, naast de radio-amateurs,
446 MHz is geen radioamateur band... de "70 cm" gaat van 430 - 440 MHz.

446 MHz is gekend als PMR en radioamateur zijn geeft je daar geen enkel privilege... je moet daar maw. dezelfde regels volgen als iedereen anders (PMR gekeurd toestel met maximaal een halve watt !)

Een Baofengs dus gebruiken in de PMR band is illegaal.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

een goedgekeurde baofeng geraakt ook niet in de pmr band
Laatst gewijzigd door petzl op 07 nov 2015, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

petzl schreef:een goedgekeurde baofeng keraakt ook niet in de pmr band
In tegenstelling tot vroeger mag een radioamateurtoestel "buiten de banden" kunnen werken (en dus goedgekeurd zijn)... je mag het alléén niet gebruiken.

Het BIPT heeft trouwens geen beperkte lijst meer ... een CE keuring volstaat dus.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

maar een ammateur toestel met een CE label zou dus niet mogen zenden op pmr 446, behalve als het een commercieel of pmr toestel is....
Afbeelding
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 21 keer
Contacteer:

Een amateurtoestel MAG KUNNEN zenden buiten de toegelaten banden.
Een amateur MAG NIET zenden buiten de toegelaten banden.
De verantwoordelijkheid ligt niet meer bij de aankoop van je toestel maar wel bij het gebruik er van.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

DidierS schreef:Een amateur MAG NIET zenden buiten de toegelaten banden.
Kleine correctie... en ook niet luisteren buiten de toegelaten banden (muv 0 - 30 MHz).

Voor het overige is het correct... de verantwoordelijkheid ligt bij het gebruik.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

r2504 schreef:
De 446MHz-band wordt, naast de radio-amateurs,
446 MHz is geen radioamateur band... de "70 cm" gaat van 430 - 440 MHz.

446 MHz is gekend als PMR en radioamateur zijn geeft je daar geen enkel privilege... je moet daar maw. dezelfde regels volgen als iedereen anders (PMR gekeurd toestel met maximaal een halve watt !)

Een Baofengs dus gebruiken in de PMR band is illegaal.
Ik wil dit soort zaken op skiverlof kunnen gebruiken. Een baofeng kost bijna niks. Hoe gaan ze hem lokaliseren als je sporadisch eens op de TX knopt duwt met als frequentie één van de 8 PMR kanalen, terwijl je zelf continu van positie verandert. Ze rijden daar niet met BIPT wagens rond. En hoe gaan ze in godsnaam vaststellen dat je op 5 Watt ERP zendt ipv 500 mW. Ik zie er eerlijk gezegd geen probleem mee ...

Enige wat kan zijn is dat ze bij een politiecontrole de baofengs zien en ze in beslag nemen, maar meestal zitten die in mijn zak met skigerief, en een doorsnee wintersporter gaan ze niet aan zulke controle onderwerpen. Het enige land waar dit misschien nog zou kunnen is als je Andorra buitenrijdt ......

Je kan blijkbaar CE gekeurde versies hier kopen:

http://www.baofengradio.nl/en/
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ub4b schreef:Hoe gaan ze hem lokaliseren als je sporadisch eens op de TX knopt duwt met als frequentie één van de 8 PMR kanalen, terwijl je zelf continu van positie verandert.
De kans dat je tegen de lamp loopt is inderdaad klein... maar dat neemt niet weg dat het illegaal is (en er kan meer op staan dan louter inbeslagname !).
ub4b schreef:Je kan blijkbaar CE gekeurde versies hier kopen:
Zolang jij geen radioamateur vergunning hebt doet dit niets af... het blijft illegaal voor jou.

Radioamateurs mogen dit toestel dan weer enkel kopen wanneer het inderdaad een CE keuring heeft.

Waarom koop je niet gewoon een officieel PMR toestel... dan ben je gewoon in orde.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Waarom koop je niet gewoon een officieel PMR toestel... dan ben je gewoon in orde.
Omdat die saai zijn en ik er al twee setjes van heb.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Saai in welke zin? Cheap looking, klein, fragiel, slechte of onhandige menus, ...?

Als je een portable zou vinden die in de PMR frequenties kan uitzenden en waarvan je de uitzendsterkte kan beperken tot het wettelijke, dan ben je volgens mij volledig legaal bezig.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

DidierS schreef:Een amateurtoestel MAG KUNNEN zenden buiten de toegelaten banden.
Een amateur MAG NIET zenden buiten de toegelaten banden.
De verantwoordelijkheid ligt niet meer bij de aankoop van je toestel maar wel bij het gebruik er van.

in belgie moet de verkoper wel controleren of hij het verkoopt aan iemand met vergunning hoor ... hij moet dit trouwens maandelijks doorgeven aan het BIPT ... ik twijfel echter of het gebeurd
Afbeelding
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 21 keer
Contacteer:

Klopt, Petzl, maar ik heb toch ook nooit anders beweerd? Mijn uitleg was dat je als amateur wel degelijk een toestel mag in je bezit hebben dat in staat is om buiten de banden te zenden maar dat je het gewoon niet mag doen. En R2504 heeft trouwens ook nog 100% gelijk: buiten de banden luisteren mag inderdaad ook niet met die toestellen, PMR en CB beluisteren mag uiteraard wel met die toestellen zolang je er niet mee uitzendt.

Nog voor ub4b. Er bestaan ook "niet saaie" PMR-toestellen op de markt hoor. Ik weet los uit het hoofd bijvoorbeeld dat Kenwood zeer professionele PMR-toestellen heeft waar je best wel gezien mee mag worden. Een andere oplossing is je vergunning behalen en dan kan je legaal met hogere vermogens (buiten de PMR-band) gaan praten tegen elkaar.
EDIT:
En als je echt-echt met die 5W wilt gaan uitzenden zonder dat je je vergunning hebt, blijf dan inderdaad netjes binnen de PMR-frequenties om je zware ruzies met radioamateurs te besparen :wink: . Je zal de enige niet zijn die het doet maar weet dat je compleet illegaal bezig bent en dat het voldoende is om zo'n toestel te zien liggen in je wagen om strafbaar te zijn, je hebt immers geen bezitsvergunning (los dus van het al dan niet gebruiken er van).
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Nog voor ub4b. Er bestaan ook "niet saaie" PMR-toestellen op de markt hoor. Ik weet los uit het hoofd bijvoorbeeld dat Kenwood zeer professionele PMR-toestellen heeft waar je best wel gezien mee mag worden. Een andere oplossing is je vergunning behalen en dan kan je legaal met hogere vermogens (buiten de PMR-band) gaan praten tegen elkaar.
Kan je eens speciefieke voorbeelden geven? Ik heb hiervoor wel interesse.
Hoe ver gaan die dingen (die je zonder vergunning kan kopen) eigenlijk (in open gebied)?
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 21 keer
Contacteer:

http://kenwoodcommunications.co.uk/anal ... 446-radio/
Voila :-).

Afstanden:
* officieel 3km
* praktisch 1km-2km op het platteland
* in de bergen hangt het vooral af van of er een berg tussen zit of niet
* in de stad hangt het af van de huizen er tussen, 200m lukt wel.
* op de snelweg afhankelijk van de isolatie in je wagen zo'n 300m
* in 't stad met de auto tussen de huizen: 100m als je geluk hebt ;-).

Het vermogen heeft sowieso een minder grote invloed dan de omgeving waar in je zit. De antennes moeten elkaar kunnen zien en dan kan je best wel grote afstanden overbruggen legaal hoor. Ik ben zelf radioamateur maar als mijn vriendin en ikzelf met twee wagens rijden gebruiken we ook gewone PMR's en ik verbaas me er vaak over hoe ver ze gaan, zeker als je de antenne's aan beide zijden netjes rechtop houdt.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Afgezien van het hele radioamateurverhaal (waar ik overigens volledig de redenering volg van DidierS, Petzl en r2504) : mag je die PMR's zomaar in elk Europees land gebruiken? Ik meen mij te herinneren dat dit ook niet zo maar kon/mocht?

Overigens : wil je de radioamateurbanden gebruiken in het buitenland, dan moet je een Harec licentie hebben (en je gesprekspartner natuurlijk ook). Met een ON3 mag je niet uitkomen in het buitenland.

Tweede opmerking : zowat elk skigebied zit vol met PMR's. Je bent niet de enige met dat idee :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 21 keer
Contacteer:

Buitenland en PMR:
http://www.ecodocdb.dk/doks/implement_d ... docid=2143

In een skigebied denk ik ook niet dat ik zou kiezen voor PMR maar eerder dPMR zou overwegen aangezien die momenteel nog minder gebruikers heeft. Anderzijds: dan werkt diene Boafeng ook niet meer hé... :banana:

Als je geen HAREC hebt kan je ook altijd eens aan de lokale "BIPT" vragen om een tijdelijke vergunning te krijgen voor dat land. Een nee heb je, een ja kan je krijgen en ik heb toch al verhalen gehoord van ON3's die er in geslaagd zijn om zo een vergunning te krijgen hoor. Uiteraard dan wel met een call van dat land (genre ON9 bij ons dan) en mogelijk wel met beperkingen. Het valt alleszins te proberen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

ITnetadmin schreef:Als je een portable zou vinden die in de PMR frequenties kan uitzenden en waarvan je de uitzendsterkte kan beperken tot het wettelijke, dan ben je volgens mij volledig legaal bezig.
Nope... volledig illegaal... als niet radioamateur mag jij gewoon die portable zelfs niet bezitten (ongeacht wat hij wel of niet kan).
DidierS schreef:Als je geen HAREC hebt kan je ook altijd eens aan de lokale "BIPT" vragen om een tijdelijke vergunning te krijgen voor dat land.
Tijdelijke vergunning zijn normaal enkel van toepassing op landen die de HAREC niet erkennen (anders heb je zo ie zo al geen tijdelijke vergunning nodig)... en die landen kennen per definitie ook geen ON3 vergunning en zullen dus nooit iets tijdelijks toekennen omdat er geen equivalent is.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik heb inderdaad onlangs zo een verhaal gehoord van iemand die met zijn ON3 naar Duitsland wou. Hij moest daar (dacht ik) D0/ON3xyz gebruiken meende ik.
Laatst gewijzigd door krisken op 10 nov 2015, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Als amateur moet je je call steeds prefixen met de landcode... maar dan moet je vergunning wel erkend zijn.

Welke landen dat echter doen voor een ON3 is me niet gekend... al is het eerder beperkt denk ik (in tegenstelling tot een HAREC).
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Inderdaad. Wil gewoon zeggen dat je in bvb DE niet de ON9 variant krijgt, maar dat je ON mag behouden met DO prefix.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”