Enkele dagen geleden stelde ik een ticket op met de vraag of het mogelijk was om mijn lijn naar een ander adres in de buurt (en waar ik toegang tot heb uiteraard) te verhuizen, een lijn waar al een connectie tot voor kort op actief was en er dus geen ingrepen meer moesten gebeuren. Ik vond niet direct een verhuisregeling online zoals bij andere providers soms bestaat en ik vroeg ook naar de eventuele kosten.
Vandaag kreeg ik antwoord dat dat kan, maar blijkbaar zien ze dat dan als nieuwe aansluiting (en dus contractverlening) en zijn daar dan opnieuw activatiekosten op (en dus meer dan een eventuele "administratiekost" elders).
Kan iemand dat bevestigen?
Indien zo, is dit toch echt wel niet interessant en helemaal niet klantvriendelijk.
EDPnet en verhuizen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
- Bedankt: 248 keer
wel vreemd dat ze dan wel een verhuispagina hebben, maar niet kunnen verhuizen
http://www.edpnet.be/nl_be/forms/collect/move
uitleg : http://nl.wiki.edpnet.be/index.php/Ik_ga_verhuizen
nochtans vind ik niets terug dat je dan een nieuw contract 'moet' hebben

http://www.edpnet.be/nl_be/forms/collect/move
uitleg : http://nl.wiki.edpnet.be/index.php/Ik_ga_verhuizen
nochtans vind ik niets terug dat je dan een nieuw contract 'moet' hebben
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
Ah bon dan heb ik er op de site overgekeken. Toch een opvallende manier van verhuis regelen als het antwoord op m'n ticket klopt (naar alle waarschijnlijkheid wel).
Misschien wordt een connectie met VoIP gezien als raw copper connectie en zoals ze aangeven gaat dat hiermee niet?
Misschien wordt een connectie met VoIP gezien als raw copper connectie en zoals ze aangeven gaat dat hiermee niet?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Ik begrijp je frustratie.
Maar voor een OLO is dat een nieuwe aansluiting, waarvoor ze aan Belgacom een set-up kost moeten betalen.
Dit is geen klein bedrag (geregulierd door BIPT), en voor EDPnet is een contractverlenging de enige mogelijkheid om deze eenmalige kosten af te schrijven.
De wettelijke beperking van 6 maanden voor nieuwe contracten is voor de OLO zelfs een (financieel) risico, want ik denk niet ze enige winst maken gedurende het eerste jaar van een nieuwe aansluiting!
Maar voor een OLO is dat een nieuwe aansluiting, waarvoor ze aan Belgacom een set-up kost moeten betalen.
Dit is geen klein bedrag (geregulierd door BIPT), en voor EDPnet is een contractverlenging de enige mogelijkheid om deze eenmalige kosten af te schrijven.
De wettelijke beperking van 6 maanden voor nieuwe contracten is voor de OLO zelfs een (financieel) risico, want ik denk niet ze enige winst maken gedurende het eerste jaar van een nieuwe aansluiting!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
Dan toch graag de cijfers die dergelijke claims steunen. En 't gaat hier niet over frustratie, want ik ben er niet om gefrustreerd. Voor mij maakt het gewoon veel duidelijk, en dus vraag ik hier een bevestiging van iemand die het eventueel uit ervaring weet.
- krisken
- userbase crew
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
- Bedankt: 1035 keer
Ik zit in een soortgelijk geval : mijn EDPnet lijn (nu nog thuis) ga ik binnenkort ook verhuizen naar een andere locatie. Ik moet inderdaad 50 euro betalen maar daar staat wel tegenover dat ze het toelaten om gedurende een paar dagen mijn beide lijnen tegelijk online te hebben, zodat ik mijn iprange zelf kan verhuizen van de ene naar de andere locatie, en dus ook mijn servers.
Niet zo een slechte deal dus. Maar tis zoals philippe zegt : zij moeten ook setup betalen aan bgc.
Niet zo een slechte deal dus. Maar tis zoals philippe zegt : zij moeten ook setup betalen aan bgc.
Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
In u geval is dat handig, toegegeven, maar setup kost of niet da's in principe de klant zijn probleem niet en als dat wel zo moet zijn dan schort er iets aan het businessmodel zegt mijn economische overtuiging.
De setupkost zou dan ook effectief per verhuis 50 EUR kosten en het vuil spel met verlengde contracten nodig hebben om te overleven? Want 't is maar een kleine speler op de Belgische markt? Niet vergeten dat ze in andere landen ook zitten, zo klein zijn ze dus niet en er zal wel een zekere financiële capaciteit zijn. Klanten die tevreden zijn en niet met dergelijk vuil spel geconfronteerd worden (o.a. in mijn geval) blijven dan ook tevreden en blijven naar alle waarschijnlijkheid bij hen en bijkomstig is er nog de potentiële mond aan mond reclame die voor nog meer inkomenszekerheid en stabiliteit kan zorgen.
Als ze om die reden die hier aangehaald wordt dan echt dit zouden doen dan rekenen ze wel op een heel korte termijn en lijkt het er mij op dat er een gebrek is aan zelfvertrouwen, vertrouwen dat de klant ook lang zal blijven en dus dat er een gegarandeerde return aan vasthangt die ze dus niet hoeven halen uit allerhande trucjes.
Niet te vergeten dat je een factuur krijgt die toch serieus voorloopt op de tijd (factuur in mei krijgen voor juli) en dat er de facto betaald is voor iets dat nog niet geleverd en dus nog niet gekost heeft, maar wel al winst en intrest opbrengt.
De setupkost zou dan ook effectief per verhuis 50 EUR kosten en het vuil spel met verlengde contracten nodig hebben om te overleven? Want 't is maar een kleine speler op de Belgische markt? Niet vergeten dat ze in andere landen ook zitten, zo klein zijn ze dus niet en er zal wel een zekere financiële capaciteit zijn. Klanten die tevreden zijn en niet met dergelijk vuil spel geconfronteerd worden (o.a. in mijn geval) blijven dan ook tevreden en blijven naar alle waarschijnlijkheid bij hen en bijkomstig is er nog de potentiële mond aan mond reclame die voor nog meer inkomenszekerheid en stabiliteit kan zorgen.
Als ze om die reden die hier aangehaald wordt dan echt dit zouden doen dan rekenen ze wel op een heel korte termijn en lijkt het er mij op dat er een gebrek is aan zelfvertrouwen, vertrouwen dat de klant ook lang zal blijven en dus dat er een gegarandeerde return aan vasthangt die ze dus niet hoeven halen uit allerhande trucjes.
Niet te vergeten dat je een factuur krijgt die toch serieus voorloopt op de tijd (factuur in mei krijgen voor juli) en dat er de facto betaald is voor iets dat nog niet geleverd en dus nog niet gekost heeft, maar wel al winst en intrest opbrengt.
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 05 jun 2014, 23:29, in totaal 1 gewijzigd.
- krisken
- userbase crew
Of het contracten verlengt : geen idee. De pagina waar men naar verwijst is namelijk vrij oud (staat nog contractduur van één jaar op). Misschien gewoon eens ticket openen bij edpnet of eens bellen?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Mijn vraag hier is al gebaseerd op een antwoord op een ticket... En verouderde pagina klopt, maar ze gebruiken die 1j termijn sowieso nog steeds in communicatie voor wie er nog intrapt natuurlijk.
Op m'n laatste factuur staat er letterlijk:
Minimum contractduur loopt tot 1/03/2015. Hierna zal het contract automatisch worden verlengd voor
onbepaalde duur.
Uw opzegtermijn: één (1) maand.
Da's niet alleen misleidend maar ook gewoon gelogen. Of ze nu verplicht zijn of niet de 6 maanden termijn te vermelden (zie ander topic hieromtrent), dit zeggen is niet wat de wet toelaat.
En aangezien ze een verhuis volgens ticket zien als een nieuwe aansluiting is dit ook te begrijpen als een nieuw contract en in hun ogen dan ook nog eens voor een jaar. Hoe ze dat dan oplossen als uw 'eerste' contract nog binnen de 6 maanden termijn (of jaartermijn als ze proberen) was, geen idee. Lijkt me dus iets dat wat opheldering kan gebruiken.
Op m'n laatste factuur staat er letterlijk:
Minimum contractduur loopt tot 1/03/2015. Hierna zal het contract automatisch worden verlengd voor
onbepaalde duur.
Da's niet alleen misleidend maar ook gewoon gelogen. Of ze nu verplicht zijn of niet de 6 maanden termijn te vermelden (zie ander topic hieromtrent), dit zeggen is niet wat de wet toelaat.
En aangezien ze een verhuis volgens ticket zien als een nieuwe aansluiting is dit ook te begrijpen als een nieuw contract en in hun ogen dan ook nog eens voor een jaar. Hoe ze dat dan oplossen als uw 'eerste' contract nog binnen de 6 maanden termijn (of jaartermijn als ze proberen) was, geen idee. Lijkt me dus iets dat wat opheldering kan gebruiken.
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 05 jun 2014, 23:36, in totaal 1 gewijzigd.
- krisken
- userbase crew
Eigenlijk nooit naar gekeken, maar goed dat je het vermeld...
Eens even op twitter vragen. Wie weet komt door jouw opmerkzaamheid er plots een verandering in (wie weet...gewoon vergeten)?
Eens even op twitter vragen. Wie weet komt door jouw opmerkzaamheid er plots een verandering in (wie weet...gewoon vergeten)?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
't is hier in een ander topic alleszins al even geleden ook uitgebreid aan bod gekomen... Opzeggen is een issue zo blijkt, en al zeker met de maand vooropzeg en jaarcontracten die toegepast worden.
Topic:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... &start=120
Topic:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... &start=120
-
- Moderator
Hierover hebben we al uitgebreid gediscuteerd, en de meningen zijn verdeeld. Laat ons concluderen dat dit een grijze zone is. De telecom wet is duidelijk: bij een contract van één jaar, kan je al na 6 maanden weg, zonder kosten ...iRockabizzydilly schreef: Minimum contractduur loopt tot 1/03/2015. Hierna zal het contract automatisch worden verlengd voor
onbepaalde duur.
De enige die opheldering kan brengen is EDPnet zelf.iRockabizzydilly schreef:En aangezien ze een verhuis volgens ticket zien als een nieuwe aansluiting is dit ook te begrijpen als een nieuw contract en in hun ogen dan ook nog eens voor een jaar. Hoe ze dat dan oplossen als uw 'eerste' contract nog binnen de 6 maanden termijn (of jaartermijn als ze proberen) was, geen idee. Lijkt me dus iets dat wat opheldering kan gebruiken.
Maar uit de info die je al kreeg is het voor mij toch duidelijk:
- - bij een verhuis betaal je €50 éénmalige kosten.
- je krijgt een nieuw contract (van één jaar), dat je volgens de wet zonder kosten kan opzeggen na 6 maand.
- je oud contract stopt gewoon (en gezien je niet opzegt, is dit ook zonder kosten).
-
- Elite Poster
Juist wel, no way dat ik langer blijf dan de oorspronkelijke maanden als het op deze manier werkt daar. Eerder dan mijn lijn nu gewoon ongebruikt laten zou ik het er om er nut uit te halen op een ander adres waar momenteel geen connectie meer is willen laten komen en kon ik overwegen het niet op te zeggen na de oorspronkelijke 6 maanden.
En ergens vind ik het blijven tegen de borst storen en haast onverantwoord dat je hier blijft aanhalen dat er discussie zou mogelijk zijn omtrent die wetgeving. Er is geen discussie mogelijk wanneer men spreekt over minimum contractduur, want de wet voorziet duidelijk in een minimum contractduur van 6 maanden en niet van een jaar. Struikelblok in hun eigen vermelding is dus het woord minimum en dat woord neemt juist heel die grijze zone weg. Bij de ombudsdienst voor telecommunicatie zullen ze alleszins hieromtrent geen grijze zone zien. En dan lijkt het me beter dat op een forum als deze dat dient als informatiebron voor vele ook niet geregistreerde bezoekers en in zekere zin ook een voorbeeldfunctie heeft er geen mist wordt gespoten omtrent iets dat over consumentrechten gaat.
[
Post made via mobile device ]
En ergens vind ik het blijven tegen de borst storen en haast onverantwoord dat je hier blijft aanhalen dat er discussie zou mogelijk zijn omtrent die wetgeving. Er is geen discussie mogelijk wanneer men spreekt over minimum contractduur, want de wet voorziet duidelijk in een minimum contractduur van 6 maanden en niet van een jaar. Struikelblok in hun eigen vermelding is dus het woord minimum en dat woord neemt juist heel die grijze zone weg. Bij de ombudsdienst voor telecommunicatie zullen ze alleszins hieromtrent geen grijze zone zien. En dan lijkt het me beter dat op een forum als deze dat dient als informatiebron voor vele ook niet geregistreerde bezoekers en in zekere zin ook een voorbeeldfunctie heeft er geen mist wordt gespoten omtrent iets dat over consumentrechten gaat.
[

-
- Elite Poster
en dan zou het nog kunnen dat je oud contract niet gewoon stopt, maar dat ze, zoals bij zovelen, nog extra maandje bijrekenen.
We weten ondertussen allemaal al wel, dat edpnet het niet zo nauw neemt, met de nieuwe telecomwet
Das ook de reden waarom ik weg ben, en nooit meer zal terugkomen.
We weten ondertussen allemaal al wel, dat edpnet het niet zo nauw neemt, met de nieuwe telecomwet
Das ook de reden waarom ik weg ben, en nooit meer zal terugkomen.
de koe zegt boe
-
- Moderator
Ik kan er niets aan doen dat de wetgever zelf deze grijze zone gecreëerd heeft.iRockabizzydilly schreef:Er is geen discussie mogelijk wanneer men spreekt over minimum contractduur, want de wet voorziet duidelijk in een minimum contractduur van 6 maanden en niet van een jaar. Struikelblok in hun eigen vermelding is dus het woord minimum en dat woord neemt juist heel die grijze zone weg.
Nergens spreekt der wet over een mininum (of maximum) contractduur.
De wet zegt alleen dat je zonder kosten een contract na 6 maand kan opzeggen.
Dat is iets anders. EDPNet moet inderdaad de wet volgen, en na 6 maand kan het contract opgezegd worden - op de datum die de consument opgeeft.bambipower schreef:We weten ondertussen allemaal al wel, dat edpnet het niet zo nauw neemt, met de nieuwe telecomwet
-
- Elite Poster
philippe, het wordt op de duur storend dat je altijd edpnet in bescherming neemt. Er is geen grijze zone... edpnet zou ze graag grijs maken, maar als je via de ombudsdienst alles laat uitklaren, dan blijken ze nooit in hun recht te zijn.
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=44&t=35460
En dat er dan nog 50€ nieuwe aansluitkost komt, tot daar toe... dat staat ook vermeld in hun wiki (en weet je dus op voorhand). Maar dat het een nieuw contract wordt, wordt nergens vermeld. Waarom men de laatste cent uit de klant wil persen, ontgaat mij totaal. Ze zijn nu ook niet meer de goedkoopste hé... waardoor ze genoeg financiele buffer hebben, om een nieuw contract te laten vallen
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=44&t=35460
En dat er dan nog 50€ nieuwe aansluitkost komt, tot daar toe... dat staat ook vermeld in hun wiki (en weet je dus op voorhand). Maar dat het een nieuw contract wordt, wordt nergens vermeld. Waarom men de laatste cent uit de klant wil persen, ontgaat mij totaal. Ze zijn nu ook niet meer de goedkoopste hé... waardoor ze genoeg financiele buffer hebben, om een nieuw contract te laten vallen
Laatst gewijzigd door bambipower 06 jun 2014, 10:19, in totaal 1 gewijzigd.
de koe zegt boe
-
- Moderator
Sorry, ik verdedig EDPNet niet
Zoals ik hierboven schreef, moet EDPNet de wet navolgen. Daar ben ik het volledig met je eens
Waar ze dit niet doen, zitten ze in de fout.
Maar dat heeft niets te maken met de discussie over de contractduur.
Een contract kan ook prijzen / kortingen inhouden
Stel:
Ik ben nieuwe klant, en krijg hiervoor gedurende 12 maand een korting van €5
Ik heb dus een contract van 12 maand. Daar is niets onwettigs aan.
Volgens de wet kan ik dat contract opzeggen, zonder kosten, na 6 maand. Ik verlies dan wel de korting voor de volgende 6 maand.
Indien EDPnet onwettelijke contracten zou maken, of misleidende algemene voorwaarden, hadden ze toch al lang (zoals Dommel) een boete gekregen van het BIPT ?
Zoals ik hierboven schreef, moet EDPNet de wet navolgen. Daar ben ik het volledig met je eens
Waar ze dit niet doen, zitten ze in de fout.
Maar dat heeft niets te maken met de discussie over de contractduur.
Een contract kan ook prijzen / kortingen inhouden
Stel:
Ik ben nieuwe klant, en krijg hiervoor gedurende 12 maand een korting van €5
Ik heb dus een contract van 12 maand. Daar is niets onwettigs aan.
Volgens de wet kan ik dat contract opzeggen, zonder kosten, na 6 maand. Ik verlies dan wel de korting voor de volgende 6 maand.
Indien EDPnet onwettelijke contracten zou maken, of misleidende algemene voorwaarden, hadden ze toch al lang (zoals Dommel) een boete gekregen van het BIPT ?
-
- Elite Poster
Als er weinig mensen klacht indienen via de ombudsdienst, zul de druk naar het bipt om actie te nemen laag blijven. De ombudsdienst heeft mij gezegd, dat ze tegen deze manier van werken bij het bipt opvolging gaan vragen. Maar dat ze hopen, dat er meer mensen klacht indienen via de ombudsdienst, zodat ze meer gewicht krijgen om het bipt in actie te laten schieten.Indien EDPnet onwettelijke contracten zou maken, of misleidende algemene voorwaarden, hadden ze toch al lang (zoals Dommel) een boete gekregen van het BIPT ?
In ieder geval, lijkt me die laatste euro er uit persen, er gewoon over... wat TS zou kunnen doen, is zichzelf klant maken, waardoor hij een maand gratis krijgt (tenminste, als die actie nog geld).
http://www.edpnet.be/thuis/breng-vrienden-aan
Maar ik had ook een klant gemaakt nog net voor mijn opzeg, en heb die gratis maand nooit gezien... dus ik vrees ervoor.
Tzou bij mij dan ook simpel zijn : ander en beter
edit : voorwaarden
De actie loopt tot en met 30/09/2013. Je petekind(eren) heeft (hebben) tot dan de tijd om in te tekenen op één van de aangeboden edpnet DSL-abonnementen.
de koe zegt boe
- krisken
- userbase crew
Op twitter antwoord gehad dat ze dit topic gaan doorsturen naar de verantwoordelijke collega's.
We zien wel of we hier antwoord krijgen.
Ook Joachim, die hier reeds bekend is op UB en een behoorlijke functie heeft bij EDPnet, heb ik op de hoogte gesteld van dit topic.
We zien wel of we hier antwoord krijgen.
Ook Joachim, die hier reeds bekend is op UB en een behoorlijke functie heeft bij EDPnet, heb ik op de hoogte gesteld van dit topic.
Telefonie = EDPnet + OVH