To Nas or Not to NAs

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
mistero
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jan 2012, 17:29
Bedankt: 1 keer

Hoi,

Ik ben aan het denken om een nas aan te schaffen meerbepaald de ZyXel NSA325 V2

In mijn woonkamer staat nu een pc, deze pc wordt eigenlijk enkel gebruikt als NAS en is verbonden met draad, staat dag en nacht op en verbruikt dus veel stroom
Verder gebruiken mijn vrouw en ik een laptop steeds draadloos en nu vraag ik mij af of ik beter niet een NAS zou aankopen.

Ik heb tevens een popcorn hour A300 die ik ook als NAS gebruik, hierbij haal ik schrijfsnelheden van 7 a 10mb/s

Stel ik koop die ZyXel nas, ga ik dan draadloos hogere snelheden of is dit niet het geval omdat ik draadloos werk.

of verhoog ik beter de hardschijf van mijn popcorn en of hang er nog een externe harde schijf aan.

Ik vraag dit omdat ik geen Nas wil kopen indien mijn snelheid hiermee niet verhoogt.

Groeten
Mist
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Welke draadloos netwerk gebruik je?
7 a 10 megabyte is al 56 a 80 megabits/sec. Als je dan bedenkt dat de opgegeven snelheden van draadloos internet lang niet gehaald worden (ingewikkeld verhaal met overhead en dergelijke) gok ik 150 mbits N netwerk met 1 stream?
Op de 2.5 ghz band ga je volgens mij ook niet veel sneller geraken (tenzij met meerder streams en ander netwerkapperatuur )
Op de 5ghz band ga je wel sneller kunnen.

Als je bedraad hogere snelheden haalt zit de bottleneck wel degelijk in uw draadloos netwerk
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Die popcorn kan niet sneller dan dat. Of nu draadloos verbonden bent of niet, maakt niet uit. Wat is de snelheid beraad vanaf de pc naar je laptop ?
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 396
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 11 keer

De NAS prestaties in draadloze netwerken zijn zeer zwak vergeleken met vaste aansluitingen via gigabit.
effe ter info , resultaten daadloos , QNAP TS 219 P II
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

dejean schreef:De NAS prestaties in draadloze netwerken zijn zeer zwak vergeleken met vaste aansluitingen via gigabit.
effe ter info , resultaten daadloos , QNAP TS 219 P II
Bijna 100% afhankelijk van je wireless setup. Met een simpele bbox of telenet home gateway haal je misschien 20 a 40Mbps over wifi. Heb je echter wat betere apparatuur staan is een 500 a 600Mbps zeker mogelijk. (al zal je nas niet mee kunnen met die snelheden)
dan haal je dus ongeveer hetzelfde als ik over gigabit haal met een switch en een router ertussen. (TCP/IP throughput).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

AndRo555 schreef:Met een simpele bbox of telenet home gateway haal je misschien 20 a 40Mbps over wifi.
Er zijn hier al genoeg posts geweest van mensen met een TN Home gateway die 120 a 130 Mbps halen !
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

r2504 schreef:
AndRo555 schreef:Met een simpele bbox of telenet home gateway haal je misschien 20 a 40Mbps over wifi.
Er zijn hier al genoeg posts geweest van mensen met een TN Home gateway die 120 a 130 Mbps halen !
Ook nog al er ander netwerk tegelijk over gaat? (WAN <=> LAN en LAN <=> LAN tegelijk) de meeste van die houden het dan wel voor gezien met leuke snelheden. (al zullen er tegenwoordig wel betere dingen zijn)
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

AndRo555 schreef:Heb je echter wat betere apparatuur staan is een 500 a 600Mbps zeker mogelijk. (al zal je nas niet mee kunnen met die snelheden)
En waarom zou die NAS niet meekunnen daarmee? Op http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas- ... l=&start=2 zie je toch pieksnelheden van bijna 100 MB/s.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

AndRo555 schreef:Ook nog al er ander netwerk tegelijk over gaat? (WAN <=> LAN en LAN <=> LAN tegelijk) de meeste van die houden het dan wel voor gezien met leuke snelheden. (al zullen er tegenwoordig wel betere dingen zijn)
Ja, waarom niet... voor het wireless gedeelte maakt het niet uit welke traffiek daar over gaat... een byte blijft nu éénmaal een byte.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”