Bron: De StandaardOrange, voorheen France Télécom, overweegt om dochteronderneming Mobistar in de etalage te plaatsen. Dat schrijft de Franstalige krant Le Soir.
De Franse telefoniegroep zou er volgens Le Soir al enkele weken contacten met een Belgische investeringsbank op nahouden. Orange bezit 52,9 procent van de aandelen in Mobistar en zou samenzitten met de investeringsgroep om alle opties voor haar meerderheidsbelang te verkennen.
Het is niet de eerste maal dat Orange een gedeeltelijke of volledige verkoop overweegt van haar meerderheidsbelang in Mobistar. Vooral de laatste maanden ziet het er steeds minder rooskleurig uit voor de dochteronderneming van Orange.
Zo waren de kwartaalresultaten die Mobistar donderdag publiceerde allesbehalve reden tot juichen. Mobistar mocht maar liefst 73,8 procent minder winst in de boeken schrijven dan een jaar eerder. De nettowinst kwam uit op 9,2 miljoen euro, tegen 35,1 miljoen in het eerste kwartaal van 2013.
De telecomoperator wordt geconfronteerd met een uittocht van klanten. Maar liefst 79.000 klanten zochten tijdens het eerste kwartaal andere oorden op. Volgens Orange wordt de positie van Mobistar ondermijnd door een economische context waarin bedrijven zoals Belgacom, Telenet en Voo in staat zijn om paketten aan te bieden die telecommunicatie combineren met televisie- en internetdiensten.
Mobistar zelf blijft ervan overtuigd dat het vanaf eind 2014 eveneens bundels met mobiele telefonie, internet en televisie zal kunnen aanbieden, dankzij de vrijmaking van de kabel.
Geïnteresseerde kandidaten?
Veel waarnemers voorspellen dat Telenet de ontwikkelingen bij Mobistar nauwgezet zal volgen. Het lijkt onwaarschijnlijk dat Belgacom van Belgische mededingingsautoriteit groen licht zal krijgen om de jacht op Mobistar te openen.
Dat maakt van Telenet de enige Belgische speler die sterk genoeg staat om de controle over Mobistar over te nemen, een bedrijf dat in waarde zou variëren tussen de 750 en de 850 miljoen euro.
Verder zou ook Numéricable Belgique zich kunnen outen als geïnteresseerde partij, maar de maatschappij is niet groot genoeg om 'alleen' achter Mobistar aan te gaan.
In de rangen aandeelhouders van Numéricable bevindt zich natuurlijk ene Patrick Drahi, die recent nog zijn hand wist te leggen op een andere Orange-dochter. Ook valt nog af te wachten hoe internationale spelers zoals Vodafone of Deutsche Telekom kijken naar dit dossier.
Al deze spelers hebben echter een grote handicap tegenover Telenet: ze hebben een te beperkt of helemaal geen vast netwerk in België. Dat maakt dat ze met de andere spelers op de Belgische markt zouden moeten afspreken over hoe zich praktisch te presenteren aan de Belgische consument.
Fransen overwegen om Mobistar te verkopen
- Petervanakelyen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 98 keer
- Bedankt: 169 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
I call shenanigans.
Mobistar is hun Belgische voet in de deur bij het openbreken van de Europese telecommarkt, om een Europese provider te vormen.
Mobistar is hun Belgische voet in de deur bij het openbreken van de Europese telecommarkt, om een Europese provider te vormen.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Alé t ziet er goed uit...Mobistar in de etalage...Base in de etalage... Niemand hier genoeg geld om over te nemen?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
...Dat maakt van Telenet de enige Belgische speler die sterk genoeg staat om de controle over Mobistar over te...
"belgische speler" met ca 60% van de aandelen in amerikaanse handen!?
"belgische speler" met ca 60% van de aandelen in amerikaanse handen!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Moderator
- Contacteer:
Nuja Telenet, ik vermoed dat ze Tecteo bedoelen (Telenet + Voo)
Telefonie = EDPnet + OVH
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Voor mij heeft Mobistar geen echte identiteit.
Proximus = beste kwaliteit
Base = prijsbreker
Mobistar = ???
Ook het feit dat ze hun vaste Internetproducten gewoon gestopt zijn, is voor mij onbegrijpelijk. Iedereen gaat naar packs toewerken en Mobistar doet het tegenovergestelde???
Nu ja, we zien wel.
Proximus = beste kwaliteit
Base = prijsbreker
Mobistar = ???
Ook het feit dat ze hun vaste Internetproducten gewoon gestopt zijn, is voor mij onbegrijpelijk. Iedereen gaat naar packs toewerken en Mobistar doet het tegenovergestelde???
Nu ja, we zien wel.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Voor mij ligt de kaart toch enigszins anders.
Proximus = Veel last, veel uit ontvangst tegenwoordig, robotstem, kraken, wegvallen (zelfs forced 2G)
Base = Weinig last, waar ik zit altijd bereikbaar en zelfs met E doenbaar. Mijn broer heeft met dezelfde telefoon zelfs veel stabieler internet tijdens de autorit. Ik ga redelijk snel naar edge met prox.
Mobistar = Zotte 4G speeds gezien, hoor van mensen dat er verbetering merkbaar is, maar dat ze verder moeten groeien.
Proximus = Veel last, veel uit ontvangst tegenwoordig, robotstem, kraken, wegvallen (zelfs forced 2G)
Base = Weinig last, waar ik zit altijd bereikbaar en zelfs met E doenbaar. Mijn broer heeft met dezelfde telefoon zelfs veel stabieler internet tijdens de autorit. Ik ga redelijk snel naar edge met prox.
Mobistar = Zotte 4G speeds gezien, hoor van mensen dat er verbetering merkbaar is, maar dat ze verder moeten groeien.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Bij Telenet zullen ze lachen... twee vliegen in één klap... een mobiel netwerk... en meteen de alternatieve aanbieder op de kabel weg !
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Goh mijn realiteit spreekt dat echter tegen.Goztow schreef:Ik spreek van identiteit, marketing. Niet van realiteit .
Ik heb een paar weken geleden een InternetOnMobile SimKaart gekocht om eens het netwerk te kunnen testen.
Na herlaading geraakte ik niet op internet, alhoewel er 3G op mijn telefoon stond.
Na contact met de helpdesk is dit na 2 weken en een half opgelost(belofte was na 5 dagen ), echter heb ik nog altijd geen 4G(volgens de helpdesk zal dat automatisch gebeuren wanneer ik mij in een 4G zone begeef. Ik zit wel in Centrum Gent(Was toch een van de teststeden?) Nergens heb ik 4G, in tegenstelling 3G valt zelfs regelmatig weg en ik zelfs EDGE is regelmatig niet beschikbaar midden in de stad).
Hier op het forum heb ik al gelijkaardige berichten gelezen, mensen kunnen niet meer op 4G sinds het voor iedereen openstaat, terwijl ze er als tester wel op konden, zeer laattijdige activering van internet,...
Als ik dat vergelijk met Proximus: Op de trein Gent-Brussel heb ik nog op een paar plaatsen Edge/Geen verbinding, en het afgelopen jaar is dit sterk verbeterd.
Bij BASE ben ik altijd een tijdje weg wegens teveel EDGE, maar das was nog altijd werkbaar bij BASE.
Mobistar is op een paar jaar tijd veranderd van het 2netwerk kwa kwaliteit/prijs. Naar slechtste kwaliteit/dure prijs.
Elke provider heeft wel minder aangename zaken(prijs, kwaliteit, helpdesk,...) maar gewoonlijk compenseren ze het ene door beter te presteren op het andere.
Bij Mobistar doet men precies zijn best om overal even slecht te scoren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Telenet heeft al een licentie om een mobiel netwerk uit te bouwen, zou dus niet echt eerlijk zijn om zomaar een ander netwerk te mogen overnemen, terwijl men dat Belgaocm dat zou verbieden.r2504 schreef:Bij Telenet zullen ze lachen... twee vliegen in één klap... een mobiel netwerk... en meteen de alternatieve aanbieder op de kabel weg !
Maar misschien kan Mobistar nog een doorstart krijgen als de Scarlet van Telenet.
-
- Moderator
- Contacteer:
Wie weet? Zou me verwonderen dat ze zouden verder gaan met hun Mobistar Kabel plannen met dergelijke "winst".
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Ik vermoed van wel, deel van het winstverlies is dan ook door de stevige investeringen. En eenmaal ze de kabel ook zouden hebben als kanaal... er zit potentieel in.
-
- Elite Poster
Trouwens, minder winst is nog steeds niet gelijk aan verlies, er wordt dus ondanks alles nog steeds winst gemaakt.
-
- Moderator
- Contacteer:
Absoluut, een groot deel van die winst komt dan ook uit Telenet, Voo en Numéricable (en mss wat van Colruyt) als MVNO's. Maar 73% minder dan vorig jaar is niet niks. Dat deze winst lager lag konden we al bedenken : investingen in het 4G netwerk kosten natuurlijk wel wat. Maar blijkbaar hadden ze niet verwacht dat dit zo een pak geld ging zijn gezien ze het anders niet te koop zouden stellen?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
't is bij mijn weten momenteel een gerucht? De investeringen voor de kabeldeal zullen ook wel doorwegen.
-
- Elite Poster
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 53 keer
- Contacteer:
Weet dat er veel mensen zijn gevlugd van mobistar omwille van het slechte netwerk indertijd, en deze mensen ook overal slechte reclame hebben gemaakt voor mobi*.
In de laatste 2 jaar zijn ze enorm aan het investeren (3G op 900Mhz, 4G, nieuwe antennes & backhaulaanpassingen e.a.) waardoor hun netwerk stilaan wel beter wordt, maar bij jan modaal blijft mobistar gelijk aan een slecht netwerk en traag mobiel internet. Het zal volgens mij toch wel even duren vooraleer ze hun imago terug hebben opgekrikt, en ze terug klanten kunnen binnenhalen vrees ik.
In de laatste 2 jaar zijn ze enorm aan het investeren (3G op 900Mhz, 4G, nieuwe antennes & backhaulaanpassingen e.a.) waardoor hun netwerk stilaan wel beter wordt, maar bij jan modaal blijft mobistar gelijk aan een slecht netwerk en traag mobiel internet. Het zal volgens mij toch wel even duren vooraleer ze hun imago terug hebben opgekrikt, en ze terug klanten kunnen binnenhalen vrees ik.
- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
sorry maar ik heb nog niet veel ondervonden dat het netwerk van Mobistar/telenet al veel verbeterd is, ik heb alles buitengegooid vorig jaar, mijn vriendin heeft het nog steeds, maar nog steeds evenveel problemen...uitvallen netwerk, slechte verbinding...vind dat base het beste is....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
- sirWard
- Erelid
- Twitter: sirWard
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
Toegeven: nu ik een maand of 4 het netwerk van Mobistar gebruik en mee kon genieten van de 4G test - en later lancering - ben ik best tevreden. Geluidskwaliteit tegenover Proximus is beter en met 4G heb ik op zeer landelijke plaatsen zelfs ontvangst waar dat met 2G fout liep... Maar dat is persoonlijke ervaringen natuurlijk die voor iedereen uniek zijn en de keuze van hun provider beïnvloed.
Maar waar ik mij toch nog zeer hard aan stoor bij M* zijn zaken als vertragingen in hun systeem. Als nieuwe klant moet je 3 dagen wachten eer de website je aanvaard als klant om een account te openen. Als b2b klant is de My Mobistar app zo goed als onbruikbaar alsook hun e-services.
Facturen worden pas enkele dagen later online geplaatst. Creditnotas kunnen door de klant niet nagekeken of berekend worden,...
De namen van hun abonnementen doen mij nog steeds het gevoel geven dat ik een kind ben dat een knuffel mag kiezen uit de winkel van de dierentuin.
En als je dan een probleem van netwerkdekking doorgeeft waarbij 7b2b-nummers geen ontvangst hebben, krijg je het antwoord dat er volgens hun perfecte 3G ontvangst is en dat is dat en daarmee basta. Meh.
Eerlijk? Had ik het super voordelig b2b via werkgever niet gehad, ik zat nog steeds bij Px GC.
Maar waar ik mij toch nog zeer hard aan stoor bij M* zijn zaken als vertragingen in hun systeem. Als nieuwe klant moet je 3 dagen wachten eer de website je aanvaard als klant om een account te openen. Als b2b klant is de My Mobistar app zo goed als onbruikbaar alsook hun e-services.
Facturen worden pas enkele dagen later online geplaatst. Creditnotas kunnen door de klant niet nagekeken of berekend worden,...
De namen van hun abonnementen doen mij nog steeds het gevoel geven dat ik een kind ben dat een knuffel mag kiezen uit de winkel van de dierentuin.
En als je dan een probleem van netwerkdekking doorgeeft waarbij 7b2b-nummers geen ontvangst hebben, krijg je het antwoord dat er volgens hun perfecte 3G ontvangst is en dat is dat en daarmee basta. Meh.
Eerlijk? Had ik het super voordelig b2b via werkgever niet gehad, ik zat nog steeds bij Px GC.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 12 keer
Telenet heeft samen met VOO zijn licentie teruggegeven een paar dagen terug...Stroper schreef:r2504 schreef:Telenet heeft al een licentie om een mobiel netwerk uit te bouwen, zou dus niet echt eerlijk zijn om zomaar een ander netwerk te mogen overnemen, terwijl men dat Belgaocm dat zou verbieden.