Advies nodig ivm 2e hands motoscooter (BMW C1)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Om mijn woon-werkverkeer wat te ontlasten, denk ik na over een scooter. Mijn vrouw is echter allesbehalve enthousiast...

Ik ken er echt niks van, en eigenlijk zie ik het meer als iets "omdat het moet" dan iets anders. Nu zat ik wat te bladeren op het net en kwam ik op de BMW C1 200 uit.

Ik heb enkele reviews gelezen en de meesten vinden hem lelijk - maar dat kan mij niks schelen - en nogal luidruchtig. Ook de kosten voor herstellingen worden nogal zwaar ingeschat. Maar ik vind het concept theoretisch wel heel erg leuk: geen helm, goed beschermd en toch files vermijden.

Nu wil het toeval dat er dichtbij mij eentje te koop staat. Alleen heb ik totaal geen zicht op wat zo'n ding nog echt waard is.

De annonce staat hier: http://www.kapaza.be/fr/scooters/scoote ... 637857.htm

Ik zou er enkel bij goed weer zo'n 25 km per dag mee doen (dus 12,5 heen en terug), door de Brusselse tunnelkes. Nu vroeg ik me ook af of deze wel tussen de auto's gaat "passen" want dat is toch wel redelijk smal daar...

De beslissing is verre van genomen, de vrouw moet ook meewillen maar stillekes wil ik toch een beetje onderzoek doen :).

Als er anderen zijn die alternatieven kennen, dan zijn die ook welgekomen!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Loeri
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 sep 2011, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 73 keer
Bedankt: 26 keer

Goztow schreef:Als er anderen zijn die alternatieven kennen, dan zijn die ook welgekomen!
De fiets? :oops:

En je zegt dat je geen helm moet dragen, maar is het niet altijd verplicht op een brommer/motor?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Op dit model is dat niet verplicht, want je hebt 2 kruislingse gordels en een dak.

Of het handig is ? geen idee.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Je hebt hiervoor een moto rijbewijs nodig, want je mag maar tot 125cc met een rijbewijs B gaan.
Of heb je nog een rijbewijs waar dit mee inzit?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Neen, ik heb enkel een B-rijbewijs. Dus dat zou ook al niet voldoende zijn :(. Er bestaat wel een 125cc versie van deze.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Het lijkt me wel niet evident in vergelijking met een gewone scooter om je door het verkeer te "wurmen".
Want ik kan me wel voorstellen dat die kap/case over die moto wel onhandiger werkt en het geheel ook breder maakt.
En in Brussel tussen het verkeer wringen... ze staan soms toch wel heel dicht tegen mekaar.

Even vermelden: ik verkoop mijn LML 125cc :wink: : http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=73&t=41014
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Je zal inderdaad een motorrijbewijs nodig hebben. Overigens is dit het type dat erg veel gebruikt word door dokters om sneller bij de patienten te zijn op huisbezoeken. Handig ding!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Svenska, ik zag het maar dat leek me nu net meer zo'n dingetje om op het platteland mee te "cruisen"?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 75 keer

Ik heb er vaak mee door Antwerpen gereden, en dat is ook wel prettig (zeker om verkeer te omzeilen).
Het enige wat je gewoon moet worden zijn de manuele versnellingen, maar dat heb je echt snel in de vingers.
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Pluspunten:
Je zit droog
Geen helm
Laag verbruik
Verzekering zeer betaalbaar, zeker in combinatie met auto
Redelijk veel ruimte in de koffer (+/- 75l dacht ik)
Wendbaar, draait snel, ...


Minpunten
Geen passagiersplaats in "de kooi", die zitten buiten.
Persoonlijk vind ik ze niet echt mooi, en het dashboard saai
Dure wisselstukken
Kleine wielen maken het soms wel lastiger
Ik dacht de remmen hier gewisseld zaten tegenover een gewoon moto(scooter). (ben niet meer zeker)
Gevoeliger voor zijwinden door de kooi.

Nog even dit:
125CC = 100km/h 200CC 115km/h top (Autostrade best in eerste vak blijven, liefst bij rustig verkeer.)

Edit: voor 200CC heb je minimaal een A2 nodig.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Als je er toch nog mee vaststaat in de file ga je wel een hoop extra uitlaatgassen inademen.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

TiTanium schreef:Pluspunten:
Je zit droog
Geen helm
Laag verbruik
Verzekering zeer betaalbaar, zeker in combinatie met auto
Redelijk veel ruimte in de koffer (+/- 75l dacht ik)
Wendbaar, draait snel, ...


Minpunten
Geen passagiersplaats in "de kooi", die zitten buiten.
Persoonlijk vind ik ze niet echt mooi, en het dashboard saai
Dure wisselstukken
Kleine wielen maken het soms wel lastiger
Ik dacht de remmen hier gewisseld zaten tegenover een gewoon moto(scooter). (ben niet meer zeker)
Gevoeliger voor zijwinden door de kooi.

Nog even dit:
125CC = 100km/h 200CC 115km/h top (Autostrade best in eerste vak blijven, liefst bij rustig verkeer.)

Edit: voor 200CC heb je minimaal een A2 nodig.
Titanium, heb jij er zelf één gehad? Hoe was je ervaring?

Ik zou het enkel gebruiken voor in het stad, dus geen autosnelweg. Passagiers zal ik niet hebben. Voor de mooiheid doe ik het niet ;). Die dure wisselstukken, ja dat schrikt me wel wat af. Maar wat is duur? Waar kan je gaan voor onderhoud? Moet dat in een BMW-garage? En kan dat ook in autogarages of zijn dat speciale?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
BillyMobiel
Plus Member
Plus Member
Berichten: 165
Lid geworden op: 04 apr 2013, 14:07
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 11 keer

Over de BMW C1 kan ik je bitter weinig vertellen wegens geen ervaring daarmee.

Over in de tunnels rijden op 2 wielen daarentegen weet ik vrij veel.
Ik woon nu al 15 jaar in Brussel, en heb daarvan de eerste 7 jaar exclusief met de motor (Honda CBR 600 (x3) - Kawasaki ZX6R) rondgereden). Zelfs twee jaar als koerier in bijberoep...

En geloof me, dat "past" daar zeker wel tussen hoor!! :lol:
Tegenwoordig zie je zoveel mensen met scooters en moto's in de tunnels rijden dat er zelfs files van tweewielers ontstaan!

Maar persoonlijk zou ik me niet veilig voelen, zo zonder helm hoor!
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Nog een andere vraag. Hoe pak je dat best aan om zeker te weten dat je geen slechte koop doet. Afspreken met de koper dat je er eerst een toertje mee mag doen tot bij de garagist, daar een checkup doen en dan pas beslissen of je hem koopt?

Ik zie dat de prijzen op de tweedehandsmarkt nogal uiteenlopen en dan gaan er toch wel wat belletjes af ;). Vooral omdat het toch wel een serieuze investering is. Ik zou het jammer vinden moest ik er direct grote kosten aan hebben.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Goztow schreef:Titanium, heb jij er zelf één gehad? Hoe was je ervaring?
Vorige keer mee gereden, en ik wou deze toch wel is even testen, dus op een baan van 90 en stukje autostrade, ikzelf ben geen fan van dit type, trekt niet zo geweldig op en heeft redelijk wat tijd nodig om de 100 aan te tikken, indien je niet rapper moet dan 70-80 cava nog. Was wel een 125CC en geen 200CC. Indien je geen helm wil dragen is dit wel een ideaal oplossing. Je moet wel een 125CC kopen of minimaal een A2 behalen, hou daar rekening mee!
BillyMobiel schreef:Maar persoonlijk zou ik me niet veilig voelen, zo zonder helm hoor!
Doordat je in gordels hangt ben je zelfs beter beschermt. Zonder de gordels en kooi heb je meer kans om gekatapulteerd te worden. Al zal dit type andere nadelen kennen, doordat je echt vast hangt.
Goztow schreef:Nog een andere vraag. Hoe pak je dat best aan om zeker te weten dat je geen slechte koop doet. Afspreken met de koper dat je er eerst een toertje mee mag doen tot bij de garagist, daar een checkup doen en dan pas beslissen of je hem koopt?
Beste is iemand meenemen met kennis van zaken. Hij zal het geluid tussen een goede en slechte motor herkennen. Er zelf mee rijden is wel cruciaal, je moet zeker zijn dat hij niet naar een kant trekt (vork), al blijft dit een gok, je weet niet hoe hij ingereden is, wat de chauffeur zijn rijstijl is geweest, of dat hij niet te zot optrekt met een koude motor, etc...

EDIT: Heb je topictitel even verduidelijkt.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ze zijn gewoon echt lelijk, maar dat zijn die mp3's op 3 wielen ook, maar dat zou me toch niet tegenhouden als je iets wil....

Je moet een beetje geluk hebben met de aanschaf van zo'n ding. Ik heb al paar keer een 2e hands gekocht, zowel 125 als echte motor. Vooral eens een testritje doen, eens hard remmen, eens luisteren naar de motor, en dan eens kijken of er nergens lekken zijn bij de dempers en aan de motor en ook de staat van de banden nakijken want dat kost ook stukken van mensen. Remblokjes eens bekijken als je dat kan...

De meeste van de scooter motoren kunnen echt wel tegen een stootje, zoals mijn garagist het zegt, 50000 voor een motor is pas ingereden. :)

Als ik een andere tip mag geven, als je nog nooit met een 125 hebt gereden, stap eens een deftige rijschool binnen en volg een uurtje of zelfs twee een behendigheidsles en probeer zeker niet als een held de eerste moment al meteen door de tunnels de vlammen want dan loopt het mis. Als ik zie hoe sommige 125cc rijders door het verkeer vlammen terwijl ik met de motor het niet veilig acht om zulke stoten uit te halen... Zeker noodstops oefenen, je gaat ze meer dan nodig hebben. In mijn eerste jaar dat ik met de 125cc reed ben ik er immers ook mee gevallen bij het uitvoeren van een noodstop.

Voor de rest: genieten en helaas niet gebruiken bij sneeuw en ijzel. :)
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5757
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
Bedankt: 469 keer

Slafes schreef:Als ik zie hoe sommige 125cc rijders door het verkeer vlammen terwijl ik met de motor het niet veilig acht om zulke stoten uit te halen...
Je hebt redelijk wat ervaren motorrijders die problemen hebben met een 125CC, doordat deze veel wendbaarder zijn dan hun grote broers. Spijtig genoeg zie ik ook veel cowboys die met hun rijbewijs "B" denken dat ze direct "PRO" zijn. Dus inderdaad 2 uurtjes zou niet slecht zijn en weet je op wat je moet letten.
Slafes schreef: Zeker noodstops oefenen, je gaat ze meer dan nodig hebben. In mijn eerste jaar dat ik met de 125cc reed ben ik er immers ook mee gevallen bij het uitvoeren van een noodstop.
Ik doe met mijn 125CC doodgraag noodstops :D Als je ziet hoe ABS zorgt dat hij volledig bestuurbaar blijft, zelfs op een nat wegdek :D Indien zonder ABS zou ik toch ook wat oefenen, want ze remmen feller dan verwacht :)
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet
OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Zou er dan iemand vrijwilliger zijn om in ruil voor een goeie pint eens mee te komen met mij (indien ik madam zo ver krijg? :):) ) :beerchug: ?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

svenska schreef:Je hebt hiervoor een moto rijbewijs nodig, want je mag maar tot 125cc met een rijbewijs B gaan.
Of heb je nog een rijbewijs waar dit mee inzit?
Niet helemaal:

http://www.belgium.be/nl/mobiliteit/rij ... fiets_-_A/
Als u al minstens 2 jaar over een rijbewijs B voor de auto beschikt, mag u met een motorfiets rijden met een maximale cilinderinhoud van 125 cc en een maximaal vermogen van 11 kW. U hoeft hiervoor geen bijkomende examens af te leggen. Deze regel is alleen geldig op de Belgische wegen.
http://www.rijbewijs-a.be/nieuw-motorri ... ling-2013/
Als je je autorijbewijs hebt behaald vóór 1 mei 2011 word je hiervan vrijgesteld.
Als je je autorijbewijs voor 1989 hebt behaald heb je ook automatisch het motorrijbewijs.
http://www.goca.be/nl/p/nieuwe-reglementering-A
Ben je sinds 2 jaar in het bezit van een rijbewijs B afgegeven na 1 mei 2011, dan mag je een motor categorie A1 besturen op voorwaarde dat je 4 uur opleiding volgt in een erkende rijschool. Er zal een code 372 aangebracht worden op je rijbewijs. Dit is enkel toegelaten op Belgisch grondgebied. Om in het buitenland te rijden moet je in bezit zijn van een rijbewijs categorie A1.
Handig om te weten dat er toch enige beperkingen zijn verbonden aan B + 125cc. Ik weet niet hoe oud Goztow is en hoe lang hij zijn B rijbewijs al heeft, maar dit moet hij toch weten voor hij zich iets aanschaft.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Voor 1989 gehaald: automatisch cat A gekregen
Voor mei 2011: automatisch A1 vrijstelling in belgie na 2 jaar
Na mei 2011: eerst nog extra rijschool 4u (die code 372; of 373 voor trikes iirc)

Opgepast voor mensen in de grensstreek: de A vrijstelling geldt idd enkel voor Belgie, eenmaal buiten belgie geldt de A1 vereiste.

Er bestaan overgangsregels tussen A1 en A2, en tussen A2 en A (verminderde opleidingsvereisten); spijtig genoeg niet tussen B en A1, of zelfs tussen AM (de oude A3) en A1. Een beetje belachelijk want je bent wel A1 vrijgesteld maar kan de A1 zelf niet halen met een verminderde opleiding.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

rijbewijs gehaald in 2000

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dan ist eenvoudig: vrijstelling A1 in belgie

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ja, die regels zijn onlangs veranderd, sommigen zijn wat krommer geworden, maar eender hoe, de 4 uur opleiding om met een 125cc te mogen rijden vind ik persoonlijk geen slechte zaak. Veel van de mensen die stappen op zo'n dingen en denken dat ze er meteen weg mee zijn. Heeft bij mij enkele maanden geduurd voor ik me er een beetje veilig op voelde en voor ik de hogere snelheden aangenaam vond.

Kan het ook aanraden voor mensen die hun A rijbewijs nog gekregen hebben om enkele uren in de rijschool te gaan oefenen alvorens ze met de midlifecrisis aankoop de baan op gaan. :lol:

Ik heb trouwens een A rijbewijs en rij met een A2 motor rond die in plezier niet moet onderdoen voor een zwaarder model met meer pk's omdat mijn koppel bijna even hoog is als dat van een model met bijna 2 keer zoveel pk's en op veel lagere toeren. :)
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 167 keer

midlifecrisis aankoop
midlifecruiser
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Hoewel ik die 4u extra niet slecht vind, moet je ze ook doen voor een trike (dan is het code 373). Dat zijn toch veel stabielere toestellen waar ik het nut van extra opleiding niet echt bij zie.
MAAR, wat ik wel raar vind, is dat je geen "korting" krijgt als je als jongere ooit apart je AM brommer rijbewijs hebt gehaald, noch voor de code 372, noch voor het volwaardige rijbewijs A1.
En met een huidig rijbewijs B met vrijstelling (verworven of via code 372) krijg je ook geen korting als je voor het volwaardige A1 gaat. En dat vind ik er wat over. Er zijn wel kortingen voorzien om van A1 naar A2 te gaan, en van A2 naar A.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Nu, toen ik net op de moto zat en even over dit topic nadacht... Voor de afstand van 12,5 km is het ook gewoon mogelijk denk ik om een bromfiets te gebruiken.

Mijn instructeur vroeg me ook eens hoe ver ik van het werk woonde, ik woon ook op precies 12,5 km van het werk en zijn antwoord: tegen dat jij je beschermende kledij aan hebt en uw motor gestart hebt, dan ben ik er al met mijn bromfiets. Ergens heeft hij wel gelijk. Al is dat effect met zo'n C1 wel minder.

Ik weet dus niet in welk opzicht dat een optie is, maar ze is in alle geval nog goedkoper dan een 125cc.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

45 per uur dan?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Correct...

In 1996 kreeg ik dat er gewoon nog bij wanneer ik mijn B ging afhalen. Daarna werd dat terug afgeschaft, en nu krijg je het er blijkbaar ook weer bij? Bromfiets is klasse AM geworden.

Nieuw is wel dat ze nu ook een nummerplaatje moeten krijgen sinds 1april.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8446
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ja, de regel "na 2 jaar B ook een impliciete A1 in belgie" is afgevoerd en terug ingevoerd.
Qua beschermende kledij op een A1 is een lange broek (jeans geloof ik), trui met lange mouwen en schoenen met enkelbescherming geloof ik genoeg; dat hoeft geen full-on motorpak te zijn.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Dat hoeft inderdaad niet, maar het is toch aan te raden om wel iets "deftig" aan te doen, al is dat met zo'n C1 niet meteen nodig omdat je echt in een kooi zit als je zou vallen. Ze maakten daar jaren terug ook reclame voor dat mensen in maatpak er zo eentje zouden kunnen nemen om mee naar het werk te gaan.

Voor elke andere > 50cc tweewieler is deftig inpakken een must. Je hebt jeans met kevlar in en ce protectoren. Jeans alleen zijn niet geschikt.

Van de febiac website:

Sinds september 2011 is in de wegcode ingeschreven dat motorrijders en hun passagiers de volgende uitrusting moeten dragen: helm, handschoenen, lange broek, vest met lange mouwen en laarzen die de enkels beschermen. Met die omschrijving kan men echter ook met bijvoorbeeld een gewone jeans gaan rijden, die bij een eventueel ongeval jammer genoeg weinig soelaas brengt. In echte motorkleding zijn protectoren verwerkt die de kwetsbare zones beter beschermen: schouders, knieën, ellebogen, enzovoort. Ook de manier waarop deze kledij is gestikt, is anders dan bij de confectiekleding, en is zo ontworpen dat ze een betere weerstand biedt.

Hoe snel gaan materialen stuk bij het vallen: Jeans 0,2 tot 0,5 seconden, kevlar alleen al 1 seconde. 2 lagen geweven kevlar al 5,6 seconden.

Toegeven, de jeans met kevlar in is behoorlijk prijzig maar ik denkt dat we Goztow afschrikken. :)

In ieder geval, ik en mijn partner gaan nooit zonder volledig pak de deur uit. Leer je ook met vallen en opstaan. Bij de val met de 125cc was mijn gewone jeansbroek plus knie stuk, mijn motorvest was stuk, maar alles onder de motorvest was netjes heel. Zegt veel over het verschil van materiaal.

Nog een algemene tip dat ik je kan meegeven, mogelijk heeft de verkoper van een 2e hands motor nog materiaal liggen dat hij niet gebruikt. Alleen met een helm zou ik oppassen. Heb op die manier verwarmde handschoenen gekregen wanneer ik een 2e hands over nam twv 239 euro. Een uslot, een hoes, een remslot, kortom, alles wat eigenlijk bij de moto zat en toch niet in het zoekertje stond aangegeven.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

+1 voor de beschermende kledij! Ik ben vorige zondag aangereden op de moto door een auto (ik reed 60km/u). Een vrouw kwam plots uit een zijstraat gereden zonder voorrang. Op momenten zoals die ben ik blij dat ik toch de nodige investeringen gedaan heb in beschermende kledij. Zonder de 2500 euro aan/rond mijn lijf was ik er niet zo makkelijk vanaf gekomen. Ik heb eigenlijk belachelijk weinig: spierpijn en 4 blauwe plekken. De ergste is van met mijn dij tegen de borduur te schuiven. Moest ik dit alles niet gehad hebben, dan had ik minstens een sleutelbeen (van de val) en een enkel of voet ofzo gebroken (voet/enkel zat tussen de moto en de bumper van de auto). Om dan nog maar te zwijgen over het schuren/rollen over het asfalt en mijn nek en hoofd die er niet zo goed zouden vanaf gekomen zijn. Prostitueegeluk noemen ze dat! (voor de slechte verstaander: hoerenchance!)

Dus 1 tip: bespaar nooit, NOOIT op beschermende kledij en kijk niet op tegen de moeite om alles altijd aan te trekken. Het zal misschien op een dag je leven redden.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

We wijken hier een beetje af. Mijn doel is om tijd te besparen. Als ik allerlei beschermende kledij moet aan en uit doe en me misschien nog moet wassen bij het toekomen door het zweten, dan verlies ik meer tijd dan met de wagen. Ik dank wel iedereen voor de vele tips. Echt heel nuttig!

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Goztow, maar dat is realiteit hoor... Kijk nog even naar de uitspraak van mijn motor instructeur indertijd en in de praktijk heeft hij gelijk. Overbroek aantrekken, vest aantrekken en fatsoenlijk vastritsen en de laarzen en helm... Als je een wat mindere helm hebt ook nog de oordoppen... Als het dan snikheet weer is heb je zeker en vast nood aan materiaal dat wat meer lucht door laat... Op 12,5 km valt er echt zeer weinig winst te boeken vrees ik, tenzij je echt je reistijd ziet verdubbelen. Daarmee dat ik ook de optie gaf voor een bromfiets voor zo'n kleine afstand.

In alle geval, ik kocht een scooter 2de hands van 1200 euro, en kocht voor bijna evenveel aan kleding en materiaal erbij.

Het is alleen zo dat het ongelooflijk fijn is om ipv 3 rode lichten te gaan aanschuiven je er maar eentje hebt. Dat maakt al die miserie al weer goed. :lol:

Het zijn gewoon dingen die je moet overwegen. Laat maar weten wat het geworden is.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1778
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer
Bedankt: 250 keer

Goztow schreef:Om mijn woon-werkverkeer wat te ontlasten, denk ik na over een scooter. Mijn vrouw is echter allesbehalve enthousiast...

Ik ken er echt niks van, en eigenlijk zie ik het meer als iets "omdat het moet" dan iets anders.

<knip>

Als er anderen zijn die alternatieven kennen, dan zijn die ook welgekomen!
Gewoon uit nieuwsgierigheid, is dit nog steeds hetzelfde traject zoals hier beschreven?

Misschien een idee om het eens te evalueren, want we zijn 8 maand verder. Je zei toen dat het traject Watermaal-Bosvoorde naar Sint-Agatha-Berchem 1 uur was met het openbaar vervoer. Hoe lang doe je er nu gemiddeld over met de wagen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Is hetzelfde traject. Als ik kan dan ga ik met het OV. Ongeveer 50 tot 55 minuten. Maar dat lukt niet altijd. Soms moet ik van a naar b naar c. Soms start ik niet van thuis. Enzovoort.

Met de autp is het nu in de vakantie zo 25 minuutjes. 's Ochtends is het buiten de vakantie ongeveer 35 minuten daar ik om 7u30 dan vertrek. 's Avonds weet ik nooit precies... ligt meestal rond de 45 a 55 mins maar is ook al meer dan eens twee uur geweest.

Met het OV ben ik zeker van de reistijd. Meestal doe ik er dan wel even lang of langer over. Bovendien moet ik de metro wel zelf betalen en auto niet. Maar dat is nog het minste.

Ik denk dat ik met een brommers er ongeveer een half uurtje zou over doen. Uiteindelijk rijd ik in de auto ook nauwelijks meer dan 50 km/u.

Die c1 trok me aan omdat hij veiliger lijkt en ook wat meer bescherming biedt tegen onverwachte regen.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 480
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ik vermoed dat je met zo een ei op wielen (=C1) niet echt nood hebt aan beschermende kledij, dat de kooi waar je in zit ook al redelijk beschermend is.
Indien je toch voor een andere motor zou opteren lijkt beschermende kledij zeker geen overbodige luxe. Een jeansbroek is zo kapot als je over het asfalt schuift...
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Beschermende kledij en helm is op elke gemotoriseerde tweewieler aangeraden, ook in zo'n C1.

Het dak beschermd je wel tegen de druppels die frontaal op je afkomen tijdens het rijden, maar dat betekent niet dat je 100% droog zit. De zijkanten worden sowieso nat en als je de pech hebt da de wind nog eens van opzij komt, komt het water ook wel naar binnen.

Doorwinterde motorrijders zeggen ook wel eens: 'slecht weer bestaat niet, alleen slechte kledij'.

Tijdens een val ben je ook iets beter beschermd door de gordels en kooi, maar ook hier zijn de zijkanten de zwakke punten:

Je ziet dat zijn arm toch wel over het asfalt schuurt.
Dit is wel een professionele rijder in een gecontroleerde situatie. Hij weet wat hij doet en doet het opzettelijk op een vlak stuk weg zonder obstakels. In het echte leven kan je zoiets niet oefenen en spelen er ook andere elementen mee zoals andere weggebruikers, borduren, verkeersborden, paaltjes, omheiningen, enz... . Ookal ben je niet verplicht om in een C1 een helm te dragen, ik zou het je niet aanraden om het niet te doen. Je hoofd is het meest vitale en kwetsbare lichaamsdeel bij het motorrijden. Een flinke tik kan al voldoende zijn om het licht permanent uit te doen. Misschien geen integraal- of systeemhelm, maar op zijn minst wel een jethelm.

Nu, zelf een motorrijder zijnde zou je mij niet zo snel met zoiets zien rijden. Het dak neemt voor mij 2 leuke eigenschappen van motorrijden weg.
  1. Het meer direct in contact staan met de weerelementen. Al zal jij waarschijnlijk het dak net willen daarom, maar in de zomer is er niets leuker dan met de wind in je gezicht rijden.
  2. Het neemt het onbelemmerde zicht voor je weg wat je wel hebt met een gewone moto/scooter. Dit is ook 1 van de redenen waarom motor- en scooterrijders zo vlotjes door stilstaand verkeer laveren: ze hebben een smal voertuig met zicht op de voorkant en zonder dode hoeken. Iets wat je aan een verstokt autobestuurder niet uitgelegd krijgt omdat hij dat niet kent.
Die laatste 2 puntjes zijn mijn persoonlijke mening natuurlijk. Er zijn vast wel mensen te vinden die er net heel enthousiast over zijn:)
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Bespaar maar niet op kledij. Op de spoed in UZ Gent is er nog geen enkele motorrijder gepasseerd die ondanks degelijke kledij niet moest blijten van de pijn bij het kuisen van schaafwonden (beeld je in wat dat moet zijn zonder veiligheidskleding)*.

Ik wou het maar even meegeven.

* tenzij er het afgelopen jaar een uitzondering was.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13622
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Provider

Te Koop forum

Ik ken mijk vrouw dus goed... zij ziet het niet zitten met een tweewieler. Dan maar dit vergeten

Allen bedankt voor de vele hulp.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik ken het traject niet, en weet niet hoe veilig of onveilig het is voor een fietser, maar de 12km leg ik hier per elektrische fiets af tegen zo'n 30 minuten... Heb deze eigenlijk speciaal gekocht voor het woon-werk verkeer en voornamelijk om gewoon perfect te weten hoe laat ik hier sta onafhankelijk van de weersomstandigheden. Daarvoor deed ik dat met de gewone fiets en kon er toch een behoorlijk verschil op zitten met tegenwind en regen en dergelijke.

Sneller in de sneeuw dan auto's, sneller in de files in en rond Leuven... Geen okselvijvers,... Niet al te vermoeiend, kostprijs per kilometer is echt laag. Geen verzekering nodig, geen extra rijbewijs... Alleen de aankoopprijs kan behoorlijk tegenvallen. Kostprijs van kleding is ook laag. Regenbroek en vestje en deftige tassen of rugzak.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”