Goztow schreef:Nu ben ik er me terdege van bewust dat er geen goeie oplossing is voor dit type problemen. Uiteindelijk maakt het deel uit van het economisch welzijn van dit land. Maar er moeten toch beter oplossingen zijn dan dat je alles zomaar over de immens dichtbevolkte hoofdstad smijt.
Ik denk dat er inderdaad geen echt goede oplossing bestaat.
- - Spreiding (voor zover mogelijk) verdeelt de overlast wel een beetje
- Nog meer gebruik van de regionale luchthavens (Oostende, Deurne, Luik, Charleroi, ...)?
- Veel strenger nachtverbod op Zaventem?
Maar misschien nog een drastischer regel: binnen Europa vliegen verbieden naar bestemmingen die gemakkelijk per trein bereikbaar zijn (vb minder dan 3 uur trein). Ik denk aan Amsterdam, Parijs, London, Keulen, Frankfurt, enz ...
Het is toch te zot voor woorden dat je goedkoper kan vliegen naar London dan met de trein gaan, nog niet te spreken over de tijdswinst die je hebt met de trein (als je rekening houdt met de totale reistijd door-to-door).
Ik herinner mij, toen ik (einde jaren 90) in Hamburg woonde, ook de discussie over nachtvluchten. Daar werden (onder impuls van de Groenen, die in de lokale regering zaten), de nachtvluchten in principe verboden.
- Er mogen geen vluchten gepland worden tussen 23.00 en 6.00
- voor "luide" vliegtuigen geldt zelfs start verbod tussen 21.00 en 07.00 en landingsverbod tussen 22.00 en 07.00
- uitzonderingen (medische) nood vluchten, postvliegtuigen, en (een beperkt aantal) vluchten die vooraf een individuele toestemming kregen.
Als je vlucht, wegens vertraging, te laat aankomt om het slot te halen, is de kans groot dat je in Bremen, Hannover of Lübeck landt, en je nog een busrit van 2 uur aan je been hebt

.
Als je de bewoners een redelijke nachtrust kan garanderen (vb 23.00 - 07.00), is toch het grootste deel van de overlast verdwenen?
r2504 schreef: Toch wel... zo ben ik langer onderweg naar Charleroi dan dat ik daarna naar het zuiden van Frankrijk vlieg bijvoorbeeld.
Ja, maar we zijn toch wel wat verwend in België hé.
In de meeste omringende landen, is zelfs de afstand tot de regionale luchthaven, voor veel klanten 2 uur rijden of zo.