Sneller internet via VPN dan lokaal

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Ik heb zonet per toeval gemerkt dat mijn internet via VPN sneller is dan lokaal, namelijk een 30Mbit profiel hier, maar een 70Mbit profiel over VPN.
Bbox3 geeft in beide instanties uiteraard een 30Mbit profiel aan (via de geposte link hier kan je in de Bbox3 toch nog iets lezen), maar speedtests zijn duidelijk.

Uit ervaring echter weet ik dat speedtests over VPN niet echt betrouwbaar zijn, wat uiteraard logisch is, maar nu dus het volgende:

Afbeelding

en dan lokaal:

Afbeelding

En voor alle duidelijkheid, downloaden gaat effectief sneller; ik kan bin files over VPN aan hogere snelheden continu downloaden dan lokaal (maximum 3.2MB lokaal versus 6.x MB over VPN afhankelijk van browser).

Dit gaat even mijn petje te boven?
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 11 apr 2014, 22:30, in totaal 1 gewijzigd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Gaat het ook zo snel als je met een stopwatch timed, en de grootte van het bestand deelt door de tijd?

Want sneller als het VDSL profiel lijkt mij vrij onmogelijk.(Of er moet sprake zijn van een of andere end-to-end compressie?)
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

bin speedtest.png
Deze loopt momenteel nog steeds continu sneller dan 3.2MB, schommelt tussen 5.7MB en 6.8MB... wtf.
Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 11 apr 2014, 22:29, in totaal 1 gewijzigd.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

En intussen is er al bijna 3.5GB gedownload en nog steeds veel sneller dan 3.2MB/s
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Kan je in die bbox zien wat de max attainable line rate is? Indien zo, post eens een screenshot van die pagina.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Het probleem is dat ik via VPN (zoals momenteel het geval is uiteraard, als het sneller is) niet in de Bbox geraak (niet onlogisch).

Ik weet wel dat de max rate 102Mbit was, dat was al even zo en net voor ik terug naar VPN ging om te kijken of m'n profiel was veranderd nog steeds hetzelfde.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

bin speedtest 2.png
Ook opvallend is dat ik nu ondanks dat ik op wifi zit via de router achter de Bbox (ethernet staat aangeduid maar dat komt door VPN en de gewijzigde Tap-driver) en normaal geen IPv6 adres krijg tenzij ik rechtstreeks via de Bbox op wifi zit, nu dus wel een IPv6 adres krijg op de pc...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

iRockabizzydilly schreef:Ik heb zonet per toeval gemerkt dat mijn internet via VPN sneller is dan lokaal, namelijk een 30Mbit profiel hier, maar een 70Mbit profiel over VPN.
Bbox3 geeft in beide instanties uiteraard een 30Mbit profiel aan (via de geposte link hier kan je in de Bbox3 toch nog iets lezen), maar speedtests zijn duidelijk.
Dat is gewoon het gevolg van compressie.
Jouw VPN client comprimeert de data (die aan de andere kant terug "gedecomprimeerd" worden).
Als je bijvoorbeeld een file hebt van 70 MB, en die wordt gedurende de transmissie (on the fly) gecomprimeerd naar 30 MB, dan vliegt er over je 30 Mbps verbinding in feite 70 Mbps door.

Je "snelheid" zal dus variëren naargelang de data "comprimeerbaar" is. Met gecomprimeerde bestanden (zip files, mp3, jpg ...) zal je veel minder winst maken.
iRockabizzydilly schreef:Dit gaat even mijn petje te boven?
Haha, hier is geen magie in het spel, volkomen normaal verschijnsel :-D
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Toch wel raar dat dat pas na jaren dat ik VPN heb ineens voorvalt, voorheen nooit voorgehad, laat staan zo'n groot verschil en bij letterlijk alles tot nu toe. En 't past volledig in een 70Mbit profiel, iets dat hier al lang actief moest zijn maar soit.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Test is met veel MP3's of een h.264 MKV'tje, daar nog 50% compressie op halen is quasi onmogelijk.
ubremoved_15410
Dummy
Dummy
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 maa 2010, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 7 keer

zou een alom gebruikte tool als speedtest niet immuun moeten zijn voor compressie ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

iRockabizzydilly schreef:Toch wel raar dat dat pas na jaren dat ik VPN heb ineens voorvalt, voorheen nooit voorgehad, laat staan zo'n groot verschil en bij letterlijk alles tot nu toe. En 't past volledig in een 70Mbit profiel, iets dat hier al lang actief moest zijn maar soit.
- misschien is het jou niet eerder opgevallen
- misschien gebruik je nu een andere VPN client (vb nieuw OS), of is de software aan de kant van de VPN server gewijzigd. Langs beide kanten moet compression "enabaled" zijn natuurlijk.
- dat het nu "past in een 70Mbit profiel" is puur toeval hoor. Probeer maar eens met bestanden die nog zeer comprimeerbaar zijn (vb Excel spreadsheet), dan haal je gemakkelijk een 1:6 verhouding.
- de performance van je PC speelt natuurlijk ook een rol. Voor het "on the fly" comprimeren en te versleutelen is natuurljk wat processorkracht vereist.
mDup schreef:zou een alom gebruikte tool als speedtest niet immuun moeten zijn voor compressie ?
Natuurlijk niet. Een speedtest via VPN meet hoe snel de data vloeien vanaf de VPN server naar de test server. Want met een VPN heb jij fictief een IP op de VPN server, en surf je dus virtueel vanaf die VPN naar het internet.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Het enige dat nieuw is in heel die periode aan mijn kant is in plaats van windows 7 ultimate nu windows 8.1 pro op dezelfde pc, en dat ik nu op EDPnet zit en niet meer op Belgacom en of Telenet. Ik kan trouwens met mijn pc bij een vriend met Telenet hetzelfde niet reproduceren...

Wel handig om weten natuurlijk, voor grote gecomprimeerde bestanden gewoon VPN aanzetten et voila :-D
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Neen dus!
- voor grote comprimeerbare bestanden VPN aanzetten.
- voor reeds gecomprimeerde bestanden heeft het geen zin, want de winst zal miniem zijn.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Euhm, die test gisteren was wel duidelijk met een .zip file, dus een reeds gecomprimeerd bestand?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

De ene zip file is de andere niet, als je gewoon een deflate zip hebt zit er zeer weinig compressie achter. De zwaardere algoritmes comprimeren meer, maar nemen veel meer cpu kracht in. En dingen zoals jpegs, mp3's, h.264 video, ... zijn al vrij zwaar gecomprimeerd en daar is zelfs met de beste compressies niet veel meer aan te winnen.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

Soms met die test files gooien ze er .zip achter om de browser & server side compressie te misleiden.
Als je in apache je output compressie op zet dan is een file gemaakt met 1zelfde waarde (/dev/zero) slecht iets groter als die 1 waarde... Dus je file van 10GB komt dan in je browser toe op een seconde. Daarom zetten ze er vaak zip achter, maar de inhoud is nog steeds dezelfde :)

Dus het effect met die VPN kan kloppen

[Afbeelding Post made via mobile device ]
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

En intussen, na een reboot van de Bbox3, lukt het niet meer om het te reproduceren. Voor de rest is er hier niks gewijzigd.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3018
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 301 keer
Bedankt: 267 keer

Precies dan toch iets meer dan alleen compressie via een VPN :?
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

'k zeg het, 't is iets eigenaardig. 'k Begrijp dat het op eerste zicht grappig leek dat ik zei dat het m'n petje te boven ging (Ja Philippe :wink: ) maar 't is toch eigenaardig omdat ik het echt nooit eerder voorhad en uiteraard genoeg over VPN downloadde en speedtests deed om het eerder opgemerkt te hebben indien dat al eerder het geval was.

Nu kan het zijn dat er bij de VPN 'provider' iets gewijzigd was tegenover voorheen, inderdaad. Voor de rest aan deze zijde enkel windows 8.1 Pro in plaats van Windows 7 Ultimate. Nu is het wel zo dat Windows 8 wel heel veel verbeteringen brengt, en dat het hier aan ligt kan waarschijnlijk ook.

Maar toch, nu lukt het echt niet, en ben al elke VPN server die de provider heeft afgegaan met telkens een 10 GB zip van dezelfde site als voorheen, 'k hoef het zelfs niet volledig te laten lopen want op bepaalde servers zakt het onder 1MB/s en zo lang wacht ik niet.

'k Had wel al eerder mijn router ontkoppeld en hierna kon ik rechtstreeks via de Bbox3 nog steeds 'sneller' downloaden, maar speedtests gaven toch terug de 30Mbit max aan, in tegenstelling tot over de router telkens 70Mbit (toeval of niet).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Die VPN compressie was een mogelijke (plausibele) verklaring :wink:
Anders weet ik het ook niet ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
iRockabizzydilly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2654
Lid geworden op: 27 jun 2013, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
Bedankt: 172 keer

Uiteindelijk even terug een Bbox2 bovengehaald, deze in bridge gezet en de router de sessie laten doen en dezelfde setup op pc getest:
binspeedtest3.png
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”