Vooral wegens de te hoge kostprijs van de totale factuur (digitale TV, internet + telefonie). Toevallig een paar dagen geleden een factuur van Telenet uit 2011 vastgehad. Toen: 56,33 euro voor triple play, quasi identieke specs als nu. Natuurlijk heeft Telenet in de loop die jaren de limieten wat opgetrokken. Enige dat er intussen is bijgekomen: huur HD-Digicorder. Korting op pack was toen 25 euro. Factuur februari 2014: 71,77 euro. Korting pack: 7,34 euro.
Voor telefonie betaal ik nu alles samen 30,15 euro. 20,9 basisabbo + 4,25 voor nummerherkenning (!) + 5 euro voor Freephone 24 (altijd 'gratis' bellen naar vaste nummers). Da's gewoon te veel.
Verbruik vorige maand: 9 u 3 min naar vaste nummers, 26 min naar mobiel. Tijd voor iets anders. (Packkorting krijg je ook als je combi TV + internet neemt. Nu zit packkorting op TV + telefonie).
Ik heb hier al heel wat info gevonden, ben voor de rest een totale VOIP-beginner. Bedankt voor de grondige manuals en tutorials, knap werk.
Mijn bedoeling is: Weepee voor incoming, FreeVoipDeal voor uitgaand. In eerste instantie zou ik alleen uitgaand VOIPen, bij wijze van test, pas later nummeroverdacht van ons bestaand nummer.
Een aantal vraagjes waarover ik graag jullie advies had gehad.
1. Het belangrijkste: de kwaliteit
Hoe kan je die beschrijven? Ik zou gebruik maken van Freevoipdeal, dat zijn resellers van het vroegere Betamax als ik het goed gelezen heb. Wat met ruis maar nog belangrijker: echo en delay? Is dit nog aanwezig en kan dit vermeden worden (door gebruik te maken van andere, meer kwalitatieve providers). Ik las hier een paar goede reviews over de kwaliteit van Voiptiger, echter wel heel duur in vergelijking met de concurrentie.
2. De keuze tussen een ATA of een Gigaset IP.
Ik heb een nieuwe router, na melding van Telenet dat ik voor hetzelfde geld naar een Whop-abbo kon overschakelen (hogere snelheid). Het model is een CBN SVG6540E, EuroDOCSIS 3.0 en met ingebouwde wifi en Homespot. Ik las hier dat er problemen waren met ATA's achter die router. Is dit intussen nog zo? Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar ATA (goede reviews gezien van Cisco), wegens kostprijs - eerste experimenten met de technologie. IP-phone lijkt me onmiddellijk vrij definitief.
3. Is de drempel niet te hoog? Technisch dan, ik ben geen IT-analfabeet maar van PBX, SIP en DID beginnen mijn oren lichtjes te tuiten. Kan iemand met weinig tot geen VOIP-bagage snel en zonder frustratie een set-up realiseren?
4. Weepee. Ik snap het niet. Wat is hun strategie? Ze hebben veel klanten maar geen inkomsten. Of heb ik iets gemist? Weepee krijgt in het beste geval alleen een vergoeding (€18?) bij nummeroverdracht. Als je die gebruikt voor alleen incoming, wat is dan hun bron van inkomsten in dit verhaal?
Bedankt alvast voor jullie feedback!
Overstap van Telenet telefonie naar VOIP
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 19 keer
Dit is een goede strategie.1ce schreef:Mijn bedoeling is: Weepee voor incoming, FreeVoipDeal voor uitgaand. In eerste instantie zou ik alleen uitgaand VOIPen, bij wijze van test, pas later nummeroverdacht van ons bestaand nummer.
Lees eens de tutorials op dit Forum: http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=83&t=31606
De meesten die FreeVoipDeal e.d. gebruiken zijn daar heel tevreden over. Sporadisch eens een afgebroken gesprek, of slechte kwaliteit. Opnieuw bellen en probleem opgelost ...1ce schreef:Hoe kan je die beschrijven? Ik zou gebruik maken van Freevoipdeal, dat zijn resellers van het vroegere Betamax als ik het goed gelezen heb. Wat met ruis maar nog belangrijker: echo en delay?
Goed idee. Je kan het in alle rust eens uitproberen ...1ce schreef:Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar ATA (goede reviews gezien van Cisco), wegens kostprijs - eerste experimenten met de technologie. IP-phone lijkt me onmiddellijk vrij definitief.
Al doende leer je, en je kan hier op het Forum de nodige hulp krijgen. Gewoon experimenteren, je kan er niets bij verliezen (zolang je uw Telenetlijn nog niet opgezegd hebt, heb je altijd een goede back-up).1ce schreef:Is de drempel niet te hoog? Kan iemand met weinig tot geen VOIP-bagage snel en zonder frustratie een set-up realiseren?
1. WeePee leeft niet alleen van particuliere klanten, maar leveren ook services aan grotere bedrijven. De particuliere lijntjes nemen ze er gewoon bij, omdat ze de hardware/software/infrastructuur toch al hebben.1ce schreef:Weepee. Ik snap het niet. Wat is hun strategie? Als je die gebruikt voor alleen incoming, wat is dan hun bron van inkomsten in dit verhaal?
2. Bij inkomende gesprekken verdienen ze aan de terminatietarieven. Dit is heel weinig (enkele euro's per duizend minuten), maar blijkbaar genoeg om zich geen zorgen te maken over klanten die alleen inkomende gesprekken hebben.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 53 keer
Zelfde setup hier. Vroeger telenet, nu weepee/freevoipdeal voor ong. een jaar nu. Kwaliteit is zeker ok, en de besparing is enorm t.o.v telenet... 

- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
- Bedankt: 740 keer
Weliswaar nooit telefoon van TN gehad, wel van Belgacom. Ik had tot ruim een jaar geleden een Discovery lijn, eigenlijk uitsluitend om internet te hebben. Kostprijs was ook ruim 13 euro per maand. Dan maar internet zonder vaste lijn genomen en tel. nr. laten porteren naar OVH in Frankrijk. Kostprijs om die vaste lijn te hebben: 1,20 euro/maand. Inbegrepen zijn gratis gesprekken naar ruim 90 vaste tel. nrs, verspreid over de halve wereldbol. Om naar mobiele nrs. te bellen is de prijs ook zo goed als verwaarloosbaar. Op het werk hebben we een leverancier uit Frankrijk die regelmatig bij ons over de vloer komt. Die man is heel erg te spreken over OVH, blijkt in Frankrijk een grote speler te zijn. Verder hele goede kwaliteit van de gesprekken bij OVH.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
sinds 2011 stuurt weepee al mijn vastelijn oproepen door naar GSM. Dat kost weliswaar 14 cent/minuut, voordeel is echter de kwaliteit van de verbinding! Uitbellen gebeurt middels freevoipdeal "callback", eveneens om de kwaliteit te garanderen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
- Bedankt: 532 keer
Diezelfde optie biedt OVH ook aan aan haar Belgische klanten, maar dan naar Belgische mobiele netwerken.
Wel dien je hiervoor gebruik te maken van een toestel van OVH zelf, "Plug & Phone" (enkel eenmalig een waarborg te betalen): bijvoorbeeld een Siemens Gigaset C610IP. Je kan dan, als je wil, overstappen van een gewone "Ligne SIP Individuelle" naar een "Ligne SIP Individuelle + inclus mobiles BE".
In plaats van €1,19/maand wordt het dan €13,19/maand.
Deze optie is niet aanwezig indien je gebruik maakt van eigen hardware!
Edit:
Deze "Plug & Phone" toestellen zijn daadwerkelijk inpluggen en bellen. Makkelijker kan niet.
Tevens kan je in het geval van bijvoorbeeld een Siemens Gigaset C610IP ook nog je Telenet analoge telefoonlijn inpluggen op het toestel. Dan komen alle gesprekken (analoog + VoIP) op dit toestel toe, je kan kiezen via welke lijn je buitenbelt etc ...
Het enige wat roet in het eten zou kunnen gooien is de HGW van Telenet.
Doch werkt het onverwachts toch niet of je bent OVH beu: de opzegtermijn is 1 maand.
Dus ook geen potten gebroken op dat vlak.
Wel dien je hiervoor gebruik te maken van een toestel van OVH zelf, "Plug & Phone" (enkel eenmalig een waarborg te betalen): bijvoorbeeld een Siemens Gigaset C610IP. Je kan dan, als je wil, overstappen van een gewone "Ligne SIP Individuelle" naar een "Ligne SIP Individuelle + inclus mobiles BE".
In plaats van €1,19/maand wordt het dan €13,19/maand.
Deze optie is niet aanwezig indien je gebruik maakt van eigen hardware!
Edit:
Deze "Plug & Phone" toestellen zijn daadwerkelijk inpluggen en bellen. Makkelijker kan niet.
Tevens kan je in het geval van bijvoorbeeld een Siemens Gigaset C610IP ook nog je Telenet analoge telefoonlijn inpluggen op het toestel. Dan komen alle gesprekken (analoog + VoIP) op dit toestel toe, je kan kiezen via welke lijn je buitenbelt etc ...
Het enige wat roet in het eten zou kunnen gooien is de HGW van Telenet.
Doch werkt het onverwachts toch niet of je bent OVH beu: de opzegtermijn is 1 maand.
Dus ook geen potten gebroken op dat vlak.
-
- Elite Poster
Ik betaal nu nog geen €10 op een jaar voor 1 vaste lijn. Inkomende oproepen met weepee en uitgaande met freevoipdeal. Je moet wel eenmalig €18 betalen om je nummer te porteren naar weepee en indien nodig voip hardware aanschaffen (voip telefoontoestel of ata).
"Ken je beller" is eigenijk iets waarvoor ze geen geld zouden mogen vragen imho, da's gewoon clip of caller id, dus bij voip werkt dit standaard. Ook opties zoals voicemail, voicemail to e-mail, twitter notificatie van een gemiste oproep e.d. kan je bij weepee zonder extra's benutten.
"Ken je beller" is eigenijk iets waarvoor ze geen geld zouden mogen vragen imho, da's gewoon clip of caller id, dus bij voip werkt dit standaard. Ook opties zoals voicemail, voicemail to e-mail, twitter notificatie van een gemiste oproep e.d. kan je bij weepee zonder extra's benutten.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 19 keer
Gezien je bij het opzeggen van telefonie je Whoppa "pack korting" verliest, zal je volgens mij veel meer betalen:bartman schreef:ik heb nu whoppa (met extra ken-je beller) en vraag me af indien ik voor telefonie mijn opzeg geef en bel via voip of ik dan veel goedkoper af ga zijn?
- Whoppa (incl. kabel + huur digicorder) = €72.95 pm (+€4.50 voor het Top-lijn extra dienstenpakket met ken-je-beller).
- Internet 120 = €67.80 + Digitale TV = €23.70 (incl. kabel + huur digicorder). Totaal = €91.50
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 1 keer
Bedankt voor jullie reacties! Ben nog niet helemaal gerustgesteld wat betreft kwaliteit en stabiliteit. Oproepen laten doorschakelen naar GSM-lijn om kwaliteit te garanderen zoals hierboven beschreven lijkt mij een dure zaak.
Wat ik wel heb bijgeleerd, is dat Weepee kosten aanrekent voor inkomende oproepen? Op hun site vind ik daar niet onmiddellijk iets over terug. Ook in hun tarieflijst zie ik niets over incomingkosten.
Nog een vraagje over FreeVoipDeal: hun site stuurt u wel opdringerig door naar hun softphone. Is dit een verplichte download om een account aan te maken? Volgens hun homepage https://www.freevoipdeal.com/en/dashboard ontstaat die indruk wel...
Wat ik wel heb bijgeleerd, is dat Weepee kosten aanrekent voor inkomende oproepen? Op hun site vind ik daar niet onmiddellijk iets over terug. Ook in hun tarieflijst zie ik niets over incomingkosten.
Nog een vraagje over FreeVoipDeal: hun site stuurt u wel opdringerig door naar hun softphone. Is dit een verplichte download om een account aan te maken? Volgens hun homepage https://www.freevoipdeal.com/en/dashboard ontstaat die indruk wel...
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik las daarnet jouw tutorial 'Overstap naar OVH'. Dankbare info, je brengt me aan het twijfelen, van deze piste had ik nog niet gehoordeternum schreef:Diezelfde optie biedt OVH ook aan aan haar Belgische klanten, maar dan naar Belgische mobiele netwerken.

Wat is de HGW van Telenet?eternum schreef:Het enige wat roet in het eten zou kunnen gooien is de HGW van Telenet.
-
- Elite Poster
De softphone moet je niet gebruiken bij freevoipdeal, evenals callback naar GSM is enkel nodig als je mobiel stabiele gesprekken wilt (voip over 3g is soms onstabiel). Over een gewone telenetlijn werkt mijn voip even stabiel als de vaste lijn van Telenet die ik vroeger had. WeePee rekent geen inkomende kosten door aan eindgebruikers, enkel aan providers onderling.
Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
-
- Elite Poster
De standaard all in one modem/router die Telenet standaard plaatst ( homegateway)1ce schreef:Wat is de HGW van Telenet?
Vroeger waren er problemen in combinatie met voip hiermee, maar tegenwoordig werkt alles wel ok denk ik
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
1ce schreef: Oproepen laten doorschakelen naar GSM-lijn om kwaliteit te garanderen zoals hierboven beschreven lijkt mij een dure zaak...
Gelukkig ervaar ik dat steeds minder oproepen binnenkomen via mijn vaste lijn!
Gelukkig ervaar ik dat steeds minder oproepen binnenkomen via mijn vaste lijn!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
- Bedankt: 385 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Wat als je vb. een whop abbo hebt. Je wilt nog altijd gebruik maken van het telefoniegedeelte (vooral in daluren
), maar je wilt je eigen nummer porteren naar vb. OVH, en een nieuw nummer krijgen bij Telenet, zodat je de bundle korting niet verliest + het nieuwe nr. gebruikt voor de daluren.
In welke volgorde moet je dit doen? Eerst nieuw nummer aanvragen (maar dan ga je extra betalen). telenetnummer asap porteren naar externe voip-provider zal uw bundle kortingen teniet doen (misschien zullen ze ervan uitgaan dat je volledig vertrekt)
werkt voip (siemens 530 IP) in samenwerking met de HGW router van Telenet?

In welke volgorde moet je dit doen? Eerst nieuw nummer aanvragen (maar dan ga je extra betalen). telenetnummer asap porteren naar externe voip-provider zal uw bundle kortingen teniet doen (misschien zullen ze ervan uitgaan dat je volledig vertrekt)
werkt voip (siemens 530 IP) in samenwerking met de HGW router van Telenet?
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Bij een nummeroverdracht vervalt alleen het telefonie-abonnement. Je bundel zal dus automatisch overgezet worden naar een "onbekende" bundel met Internet Fiber 100 + Digitale tv die 60,90 euro/maand kost, zoals aangegeven in de prijslijst van Telenet: https://www2.telenet.be/content/dam/www ... l-2015.pdf
Bij nummerbehoud regel je eerst alles met de nieuwe provider. Contacteer nooit je oude provider vooraleer alles perfect werkt met de nieuwe provider.
In jouw geval plaats je eerst een bestelling bij OVH, je krijgt sowieso een nieuw telefoonnummer.
Als je nieuwe OVH-telefoonlijn werkt met het nieuwe nummer vraag je via de webinterface een nummeroverdracht aan van je oude vertrouwde nummer.
Op de dag van de nummeroverdracht configureer je het geporteerde nummer als "Redirection (Ddi)" en controleer je of de nummerweergave aangepast is.
Wanneer alles perfect werkt bij OVH, dan schakel je bij Telenet opnieuw over naar Whop met een nieuw telefoonnummer. Wellicht kan dat zelfs via http://mijn.telenet.be/ anders zal je het telefonisch moeten doen.
Bij nummerbehoud regel je eerst alles met de nieuwe provider. Contacteer nooit je oude provider vooraleer alles perfect werkt met de nieuwe provider.
In jouw geval plaats je eerst een bestelling bij OVH, je krijgt sowieso een nieuw telefoonnummer.
Als je nieuwe OVH-telefoonlijn werkt met het nieuwe nummer vraag je via de webinterface een nummeroverdracht aan van je oude vertrouwde nummer.
Op de dag van de nummeroverdracht configureer je het geporteerde nummer als "Redirection (Ddi)" en controleer je of de nummerweergave aangepast is.
Wanneer alles perfect werkt bij OVH, dan schakel je bij Telenet opnieuw over naar Whop met een nieuw telefoonnummer. Wellicht kan dat zelfs via http://mijn.telenet.be/ anders zal je het telefonisch moeten doen.
-
- Pro Member
- Bedankt: 14 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Een gouden tip. Wij hebben een hele tijd geleden onze telefoon verhuisd van Scarlet naar OVH (overigens heel tevreden van de kaliteit van OVH). We hadden Scarlet laten weten dat ons nummer overgedragen mocht worden vanaf een bepaalde datum 4 weken later. Een dag na het vesrturen van die mail, bleek dat Scarlet ons nummer al het "opgezegd" en het niet meer terug kon activeren op hun lijn. We moesten dus nog weken wachten voor OVH het activeerde op de dag die door OVH was opgegeven voor activatie.Contacteer nooit je oude provider vooraleer alles perfect werkt met de nieuwe provider.