Gerecht vindt illegale software bij 10 Belgische bedrijven
Softwarefabrikanten (leden van de Business Software Alliance) treffen voor meer dan 700.000 euro minnelijke schikkingen na vondst van illegale software bij Belgische bedrijven. De Business Software Alliance (BSA), de internationale beroepsorganisatie van softwarebedrijven, heeft een aantal gerechtelijke acties in België ondernomen tegen bedrijven die software gebruiken zonder geldige licentie. Bij de laatste 10 gerechtelijke acties werden meer dan 850 illegale kopies van software van BSA-leden in beslag genomen.
In alle gecontroleerde bedrijven werd illegale software van verschillende BSA-leden gevonden. De betrapte bedrijven betaalden samen ruim 700.000 euro aan vergoedingen (schadevergoeding + aanschaf licenties). De schadevergoeding die betaald werd door de bedrijven stemt gemiddeld overeen met 2 keer de kostprijs van de gepirateerde software.
Alle gerechtelijke acties, de zogenaamde 'raids', die in België door de BSA worden uitgevoerd, gebeuren na een beslissing van een Belgische rechter. Die beslist of er een inval mag worden gedaan. Hierbij zijn een gerechtelijk expert, een gerechtsdeurwaarder, politie en eventueel vertegenwoordigers van de betrokken softwareuitgevers aanwezig. Alle rechtszaken zijn het gevolg van piraterijtips die de BSA bereiken via haar leden, werknemers en verdelers in alle sectoren en regios of via de BSA website.
Volgens de laatste gegevens inzake softwarepiraterij is bijna een op de drie programma's (31%) die in België worden gebruikt illegaal, wat voor de industrie (fabrikanten, ontwikkelaars en verdelers) wereldwijd neerkomt op een verlies van meer dan 13 miljard dollar per jaar.
Bron: VUNet.be van 28-05-2004
In alle gecontroleerde bedrijven werd illegale software van verschillende BSA-leden gevonden. De betrapte bedrijven betaalden samen ruim 700.000 euro aan vergoedingen (schadevergoeding + aanschaf licenties). De schadevergoeding die betaald werd door de bedrijven stemt gemiddeld overeen met 2 keer de kostprijs van de gepirateerde software.
Alle gerechtelijke acties, de zogenaamde 'raids', die in België door de BSA worden uitgevoerd, gebeuren na een beslissing van een Belgische rechter. Die beslist of er een inval mag worden gedaan. Hierbij zijn een gerechtelijk expert, een gerechtsdeurwaarder, politie en eventueel vertegenwoordigers van de betrokken softwareuitgevers aanwezig. Alle rechtszaken zijn het gevolg van piraterijtips die de BSA bereiken via haar leden, werknemers en verdelers in alle sectoren en regios of via de BSA website.
Volgens de laatste gegevens inzake softwarepiraterij is bijna een op de drie programma's (31%) die in België worden gebruikt illegaal, wat voor de industrie (fabrikanten, ontwikkelaars en verdelers) wereldwijd neerkomt op een verlies van meer dan 13 miljard dollar per jaar.
Bron: VUNet.be van 28-05-2004
Laatst gewijzigd door Blue-Sky 28 mei 2004, 18:52, in totaal 1 gewijzigd.
Die winsten zijn meestal ziekelijk hoog.
Maar kom, laten we dat nu nog buiten beschouwing laten.
Moest ik bedrijfsleider zijn, dan zouden al mijn medewerkers met open-source software werken (de gratis versie).
En als mijn mensen een programma nodig zouden hebben, en het bestaat nog niet (open source dan) dan liet ik het ontwikkelen, waarna ik het open-source vrijgaf, zodat iedereen hiervan mee kon genieten (en om iets terug te doen)
Bedrijfsgeheime dingen buiten beschouwing gelaten natuurlijk.
greetz,
Nob
Maar kom, laten we dat nu nog buiten beschouwing laten.
Moest ik bedrijfsleider zijn, dan zouden al mijn medewerkers met open-source software werken (de gratis versie).
En als mijn mensen een programma nodig zouden hebben, en het bestaat nog niet (open source dan) dan liet ik het ontwikkelen, waarna ik het open-source vrijgaf, zodat iedereen hiervan mee kon genieten (en om iets terug te doen)
Bedrijfsgeheime dingen buiten beschouwing gelaten natuurlijk.
greetz,
Nob
hmm, ik betwijfel da als gij enorm veel geld zou uitgeve aan een specifiek programma (om het te laten ontwikkelen), dat ge het dan zomaar zou weggeven aan u concurrentie "om hen mee te laten genieten"
op die manier zet ge uzelf enkel in 't zak (tenzij ge in zo'n sterke positie sta da ge u iets kunt veroorlove ...)
op die manier zet ge uzelf enkel in 't zak (tenzij ge in zo'n sterke positie sta da ge u iets kunt veroorlove ...)
Spijtig genoeg is dat laatste niet mogelijk Nob, het kost handenvol geld om software te ontwikkelen, zeker als dat niet uw core activity is. Maar ja, ik ben het met je eens dat wanneer het met opensource op een gelijkwaardige manier kan, het allesinds de overweging waard is.
"We are the Borg. Lower your shields and surrender your ships. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your culture will adapt to service us. Resistance is futile."
Ik bedoel het eerder op een manier als:
Bij Oracle werken X aantal mensen aan de Linux kernel omdat zij bvb linux gebruiken.
Da's toch altijd leuk als je iets kan teruggeven op zo'n manier.
En wem, daarom zei ik ook: uitgezonderd bedrijfsgeheime dingen. Software waarmee je bedrijf staat of valt zou'k nu niet direct uit handen geven.
Ik geef nu maar een voorbeeld: je hebt een bank en stel dat er nog geen vrije Word zou bestaan, dat zijn pakweg 5000 medewerkers waarvoor je dan een licentie moet kopen (jaarlijks ofzo). Dan kan je het evengoed laten maken door je software-team die het dan bvb op sf.net zet en waar dan nog mensen opspringen... zodat iedereen er gebruik kan van maken.
Dat de concurrentie dit dan ook kan gebruiken zal wel geen ramp zijn, hopelijk dragen zij dan ook hun steentje bij.
greetz,
Nob
Bij Oracle werken X aantal mensen aan de Linux kernel omdat zij bvb linux gebruiken.
En wem, daarom zei ik ook: uitgezonderd bedrijfsgeheime dingen. Software waarmee je bedrijf staat of valt zou'k nu niet direct uit handen geven.
Ik geef nu maar een voorbeeld: je hebt een bank en stel dat er nog geen vrije Word zou bestaan, dat zijn pakweg 5000 medewerkers waarvoor je dan een licentie moet kopen (jaarlijks ofzo). Dan kan je het evengoed laten maken door je software-team die het dan bvb op sf.net zet en waar dan nog mensen opspringen... zodat iedereen er gebruik kan van maken.
Dat de concurrentie dit dan ook kan gebruiken zal wel geen ramp zijn, hopelijk dragen zij dan ook hun steentje bij.
greetz,
Nob
- PowerSoft
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
ik kan best wel begrijpen hoor dat voor een kmo software veel te duur
zo heb ik een kennis die een deel van zijn boekhoudprogramma (het deel dat dient voor bestelbonnen te maken) wou laten omzetten van dos naar windows
dat was enkele maanden geleden en enkel de OFFERTE koste al meer dan 90.000 oude Belgische franken
zo heb ik een kennis die een deel van zijn boekhoudprogramma (het deel dat dient voor bestelbonnen te maken) wou laten omzetten van dos naar windows
dat was enkele maanden geleden en enkel de OFFERTE koste al meer dan 90.000 oude Belgische franken
- Styno
- Elite Poster
Ik denk niet dat Oracle hier als voorbeeld aangehaald kan worden.[Nob] schreef:Ik bedoel het eerder op een manier als:
http://otn.oracle.com/software/products ... index.html
Styno
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq'|dc
echo '16i[q]sa[ln0=aln100%Pln100/snlbx]sbA0D4D465452snlbxq'|dc

En waarom niet?
Hun product zelf valt wel onder de noemer bedrijfsgeheime info dacht ik.
greetz,
Nob
Hun product zelf valt wel onder de noemer bedrijfsgeheime info dacht ik.
greetz,
Nob
- Styno
- Elite Poster
Ik bedoel maar dat zij ook iets 'teruggeven' al is het niet in open source.
Je kan een enterprise product gewoon thuis installeren en er wat mee prullen en proberen en dat allemaal op een legale manier.
Zo zijn er niet veel....
Styno
Je kan een enterprise product gewoon thuis installeren en er wat mee prullen en proberen en dat allemaal op een legale manier.
Zo zijn er niet veel....
Styno

-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Tja, voor 90.000 Bfr wil ik net drie dagen werken... dat zijn nu eenmaal de prijzen in de IT-wereld.PowerSoft schreef:ik kan best wel begrijpen hoor dat voor een kmo software veel te duur
- PowerSoft
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 1 keer
toch niet verwonderlijk dan dat er af en toe eens iets illegaals wordt gebruiktr2504 schreef: Tja, voor 90.000 Bfr wil ik net drie dagen werken... dat zijn nu eenmaal de prijzen in de IT-wereld.
-
- Deel van't meubilair
Dat zijn prijzen voor maatwerk van specifieke oplossingen. Een Microsoft Office betaal je vast en zeker niet aan dat tarief, noch de verschillende paketten die je kan vinden voor KMO's.PowerSoft schreef:toch niet verwonderlijk dan dat er af en toe eens iets illegaals wordt gebruikt
Veel KMO's werken vandaag de dag ook niet meer aan prijzen onder de 40 a 50 euro per uur, het is dus heus niet alleen de IT sector waar men de prijzen kent. Heb net een prijs laten maken voor een smeedijzer hekken van 3m... de goedkoopste was 1550 euro (ex. BTW)... da's tegen meer dan 20.000 fr/m !
- NuKeM
- Content Editor
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Ik denk dat die hoge prijs vooral te maken heeft met 'zekerheden'. Een boekhoud programma wordt nu eenmaal niet verondersteld fouten te maken en het bedrijf dat het programma schrijft moet zich daar dan ook tegen verzekeren. Een boekhoudprogramma is ook niet direct niets, dat de prijs daarvan hoog is is volledig te begrijpen. Custom software van enkele miljoenen (BEF) is op vele bedrijven dan ook geen uitzondering.PowerSoft schreef:ik kan best wel begrijpen hoor dat voor een kmo software veel te duur
NuKeM
En wat doe jij precies voor werk???Tja, voor 90.000 Bfr wil ik net drie dagen werken... dat zijn nu eenmaal de prijzen in de IT-wereld.
djjeezes 90.000 bef voor 3 dagen.
En je smeedijzeren hebben, daar kruipen uren werk in + materiaalkosten. En voor iemand die 90.000 bef (het mag nog incl BTW zijn en belastingen er nog is)verdient is 1550 euro voor een hekken een koopje!
greetz,
Nob
- Styno
- Elite Poster
Nob,
de werknemer ziet niet zoveel van die hoge tarieven hoor. De lonen liggen niet slecht, maar moest ik mijn uurtarief naar klanten terugvinden in mijn loon dan zou ik idd maar een paar dagen per maand moeten werken. (zal dan wel regelen dat die op zondag vallen
Styno
de werknemer ziet niet zoveel van die hoge tarieven hoor. De lonen liggen niet slecht, maar moest ik mijn uurtarief naar klanten terugvinden in mijn loon dan zou ik idd maar een paar dagen per maand moeten werken. (zal dan wel regelen dat die op zondag vallen

Styno

- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
[Nob]
Als je rekent aan een tarief van ~83€ / uur excl. BTW dan kom je toch ook al aan 80.000 bef, en dat is dan standaard IT consultancy. Maatwerk voor software kost "nog" meer. Meeste IT bedrijven in het antwerpse rekenen tussen de 70 en de 100€ per uur aan voor hun diensten.
En zoals styno al zei, de werknemer ziet daar spijtig genoeg weinig van ... allez, als je de vergelijking maakt hé ...
Grtz,
Sasuke
Als je rekent aan een tarief van ~83€ / uur excl. BTW dan kom je toch ook al aan 80.000 bef, en dat is dan standaard IT consultancy. Maatwerk voor software kost "nog" meer. Meeste IT bedrijven in het antwerpse rekenen tussen de 70 en de 100€ per uur aan voor hun diensten.
En zoals styno al zei, de werknemer ziet daar spijtig genoeg weinig van ... allez, als je de vergelijking maakt hé ...

Grtz,
Sasuke
- Erik
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 18 keer
hallo,
dat is allemaal dikke zever in pakskes .Bedenkt wat uw programma moet doen (wa ge nodig hebt enzo) kies een programmeertaal ikzelf zou kiezen voor de taal waar ik mij het beste mee voel al is dat niet altijd mogelijk.Zet je achter je pc en begin te programmeren .Wat je zelf doet is nog altijd gratis al zal de programmatiesoftware wel geld kosten natuurlijk asde hem legaal wilt gebruiken
trouwens die commerciele software is schandelig duur macromedia is daar een mooi voorbeeld van belachelijk duur en meer bugs dan briefkes van 100 euro
Nob we weten allemaal ale ik toch
dat jij een opensource fan bent maar ik denk niet dat gij het leuk zou vinden as een ander mee uw idee lopen gaat he ?
gr
Erik
dat is allemaal dikke zever in pakskes .Bedenkt wat uw programma moet doen (wa ge nodig hebt enzo) kies een programmeertaal ikzelf zou kiezen voor de taal waar ik mij het beste mee voel al is dat niet altijd mogelijk.Zet je achter je pc en begin te programmeren .Wat je zelf doet is nog altijd gratis al zal de programmatiesoftware wel geld kosten natuurlijk asde hem legaal wilt gebruiken

trouwens die commerciele software is schandelig duur macromedia is daar een mooi voorbeeld van belachelijk duur en meer bugs dan briefkes van 100 euro

Nob we weten allemaal ale ik toch

gr
Erik
Registered Linux user #286313
Als mijn idee GPL is, dan mag een ander er gerust mee gaan lopen (want dan moet zijn prog ook GPL zijn
)
greetz,
Nob

greetz,
Nob
-
- Deel van't meubilair
Die 90.000 Bfr (trouwens als werknemer zie ik daar niet zoveel van) bevat ook materiaalkosten, of dacht je dat de PC's (als het al PCceetjes zijn, en geen systemen van enkele miljoenen), en licenties op compilers en andere benodigde software geen geld kosten ?[Nob] schreef:djjeezes 90.000 bef voor 3 dagen.
En je smeedijzeren hebben, daar kruipen uren werk in + materiaalkosten. En voor iemand die 90.000 bef (het mag nog incl BTW zijn en belastingen er nog is)verdient is 1550 euro voor een hekken een koopje!
Trouwens IT is een snel evoluerende business welke dus constant bijscholing vraagt (niet zoals dat hekken dat nog altijd gemaakt wordt als 5 of 10 jaar geleden) wat enorm duur is (ja, ook bedrijven welke cursus geven kennen de prijzen) !
Ik ga hier niet beweren dat IT goedkoop is, maar voor zelfstandigen gaan protesteren wat software kost zou men eerst eens naar zijn eigen zaak moeten kijken.
Trouwens het ganse open source concept werkt niet (gelukkig maar als je weet hoeveel mensen er werkzaam zijn in IT) ! Voor zij die aan Linux ed. denken, bekijk eerst eens het prijskaartje van een Enterprise edition.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Als men al 90000 frank moet vragen om gewoon een offerte te maken dan is men verkeerd bezig. Een bedrijf dat bijvoorbeeld tuinaanleg doet moet ook investeren in matrialen en die vragen toch ook geen 90.000 frankskes om een offerte te maken? Die mensen zijn vaak een week zoet met plannen tekenen met hun high performant computers anex plotters of ander printersgetuig. Daar en boven moeten ze ook geregeld nieuwe software aanschaffen en nieuwe computers.
Computers worden afgeschreven en als je het juist aanpakt dan haal je fiscaal voordeel uit het aanschaffen van computers en toebehoren maar dat is voer voor fiscalisten of fiscaal onderlegde Userbasers. Ik heb in de zaak een kassa-pc, een laptop en drie desktops. Allen uitgerust met officiële software die handen vol geld kosten. Er is tevens breedbandinternet aanwezig én we hebben van de zaak een hotspot gemaakt. Kost ook geld. Ik ben niet de enige HoReCa-zaak die dat doet. Maar denk je dat de HoReCa je morgen als je voor een feestje een offerte laat maken je daar geld voor aanrekenen zal?
So what's the problem? Worden IT'ers dan betaald omdat ze een diploma hebben?
Dan ga ik U straks de HoReCa-federatie vragen 80.000 frank te vragen om U bvb een koffietje in de door mij gemanagede HoReCa-zaak te laten brengen door één van mijn bevallige dienstertjes.
En uw uitleg van 'jama in onze branche dienen we constant bij te scholen" mag dan waar zijn maar dat is ook zo voor de HoReCa-manager. Fiscale bijscholing, sociale regelgeving, nieuwe managementtechnieken, local marketing store-cursussen, blablabla...
De tijd is voorbij dat Pierlewiet zonder HoReCa-opleiding een HoReCa-zaak kan openen én gelukkig maar. Deze Pierlewiets bezorgden de HoReCa een slechte naam door in het zwart te gaan werken voor 85%, personeel uit te buiten, foutieven management te voeren met failliet als gevolg en serieuze HoReCa-managers/uitbaters krijgen nu bijgevolg géén financiële ondersteuning van de overheid noch van de bank.
Dus stop met zeveren. geen enkel argument die jullie aanbrachten klopt.
Computers worden afgeschreven en als je het juist aanpakt dan haal je fiscaal voordeel uit het aanschaffen van computers en toebehoren maar dat is voer voor fiscalisten of fiscaal onderlegde Userbasers. Ik heb in de zaak een kassa-pc, een laptop en drie desktops. Allen uitgerust met officiële software die handen vol geld kosten. Er is tevens breedbandinternet aanwezig én we hebben van de zaak een hotspot gemaakt. Kost ook geld. Ik ben niet de enige HoReCa-zaak die dat doet. Maar denk je dat de HoReCa je morgen als je voor een feestje een offerte laat maken je daar geld voor aanrekenen zal?
So what's the problem? Worden IT'ers dan betaald omdat ze een diploma hebben?
Dan ga ik U straks de HoReCa-federatie vragen 80.000 frank te vragen om U bvb een koffietje in de door mij gemanagede HoReCa-zaak te laten brengen door één van mijn bevallige dienstertjes.
En uw uitleg van 'jama in onze branche dienen we constant bij te scholen" mag dan waar zijn maar dat is ook zo voor de HoReCa-manager. Fiscale bijscholing, sociale regelgeving, nieuwe managementtechnieken, local marketing store-cursussen, blablabla...
De tijd is voorbij dat Pierlewiet zonder HoReCa-opleiding een HoReCa-zaak kan openen én gelukkig maar. Deze Pierlewiets bezorgden de HoReCa een slechte naam door in het zwart te gaan werken voor 85%, personeel uit te buiten, foutieven management te voeren met failliet als gevolg en serieuze HoReCa-managers/uitbaters krijgen nu bijgevolg géén financiële ondersteuning van de overheid noch van de bank.
Dus stop met zeveren. geen enkel argument die jullie aanbrachten klopt.
-
- Deel van't meubilair
Die 90.000 Bfr zal wel niet voor "gewoon" een offerte zijn. Het betreft hier een migratie van een pakket naar een andere omgeving wat een uitgebreid onderzoekt vereist naar de huidige functionaliteit van het bestaande pakket (aantal schermen, complexiteit database, aansturing externe apparaten, ...).Spock schreef:Als men al 90000 frank moet vragen om gewoon een offerte te maken dan is men verkeerd bezig.
Voor een gedeelte wel, net zoals bij diverse andere diploma's. Een burgerlijk ingenieur betaal je nu ook eenmaal meer dan een A2'er. Of dit terecht is hangt af van de context en het werk dat zij doen. Ik vergeet hier dus alvast alle would-be programmeurs welke snel wat in VB in elkaar kloppen.Spock schreef:So what's the problem? Worden IT'ers dan betaald omdat ze een diploma hebben?
Tja, als je weet wat de horeca je aanrekent om wat warm water over enkele bonen of een thee zakje te gieten. 3 a 4 euro zijn hier geen uitzondering meer, en dat voor 5 minuutjes werk. Je kan ook wel uitrekenen wat je verdient op een uurtje he... maar kom, dit is niet eerlijk, net zo min als jij de rekening maakt van een IT'er.Spock schreef:Dan ga ik U straks de HoReCa-federatie vragen 80.000 frank te vragen om U bvb een koffietje in de door mij gemanagede HoReCa-zaak te laten brengen door één van mijn bevallige dienstertjes.
Ik trek de kost van die offerte helemaal niet in twijfel maar het bovenstaande heeft daar toch weinig mee te zien denk ik, kan je dat even verduidelijken?r2504 schreef: Trouwens het ganse open source concept werkt niet (gelukkig maar als je weet hoeveel mensen er werkzaam zijn in IT) ! Voor zij die aan Linux ed. denken, bekijk eerst eens het prijskaartje van een Enterprise edition.
En om een on topic reply te geven, het is heel goed dat het illegaal gebruik van software opgespoord en bestraft wordt. Beetje respect hebben voor een ander zijn werk (ook al is het slecht) is toch redelijk belangrijk.
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik heb geen A2-diploma maar een Graduaat Hotelmanagement én een Master in Hospitallity Business. Als je weet dat we dezelfde boekhoudkundige en fiscale materie in onze hersenen kregen geramd in 1 jaar als wat de fiscalisten krijgen in 4 jaar. Als je weet dat daarbij komt dat we tevens psychologie en dieetleer hebben gekregen. Als je weet dat we niet enkel de gebruikelijke rechtsleer maar ook moesten bestuderen bvb hoe sterk je beton moet zijn om een hotel te bouwen van 22 verdiepen en per verdiep 30 kamers. Niet vergetende de produktkennis (welke wijn past bij welk gerecht, is witloof ook te eten met chocolade, kan je van cola saus maken, ...), de culturele verschillen die de wereld bestaan en de geschiedenis van de halve wereld en ook aardrijkskunde (t heeft geen zin te studeren over de cultuur van abou dabi als je denkt dat dat een stadje is in Mexico...), de praktijkervaring die we opdeden door stages en projecten (organiseren van de catering bij de Ronde van Vlaanderen bvb).... En al de rest zoals marketing, staffcoaching, en zooooooo veel meer.
én dat om dat jij een deftig kopje koffie zou kunnen drinken aan € 2?
En dan nog durven klagen als het suikertje onderste boven ligt op je plateauke.
Die koffie,
warm water (de machine waarmee je koffie maakt kost al snel 800.000 frank),
je suikertjes,
je chocolade/koekje,
dentelle,
plateaugebruik,
personeelskost voor de inventaris voor de bestelling-de bestelling te doen-
telefoonkost om de leverancier te bellen-de levering weg te bergen-
de koffie uit de berging te halen en in de koffiemachine te doen-je bestelling op te nemen-je koffie te maken-je koffie te brengen-af te rekenen
en dat aan een tafel die al snel 50.000 frank kost en de stoel waar je opzit meerekende aan 10.000 frank
in een kopje met onderbordje plus lepeltje en eventueel melkkannetje (pak weg samen 350 frank wetende dat je elke week 60 nieuwe sets moet bestellen wegen breken, diefstal, ed)
en de melk zelf....
De opleiding van het personeel om er voor te zorgen dat je een fatsoenlijke koffie en dienst krijgt
De eventuele tafellaken
Kom dan niet zeggen dat 2-3 eurokes te veel is voor een koffie. En mijn investeringen dan?
Het getuigt van een gebrek aan respect voor de HoReCa als je dan omdat een IT'er die op mijn Kassa-PC een updat komt installeren in amper 4 minuten (omdat wij t niet zélf mogen of kunnen doen (niet accessable)) daar zo maar even 10.000 frank moet betalen zonder BTW én verplaatsingskosten (1.500 frank). Het bedrijf ligt amper op 1.2 km (!!!) van de zaak af! Rip off noem ik dat. Misbruik van de marktpositie. Vandaar dat ik dan ook zelf ben begonnen aan een eigen kassa- en HoReCa-managementsysteem te bouwen: DinersReference.com
Zo sluit ik de IT buiten, sorry guys, bespaart de HoReCa tonnen. Mensen die Diners willen gebruiken betalen amper 3€ per dag. Jawel, U leest het goed. Interventies inbegrepen! Alstublieft !
én dat om dat jij een deftig kopje koffie zou kunnen drinken aan € 2?
En dan nog durven klagen als het suikertje onderste boven ligt op je plateauke.
Die koffie,
warm water (de machine waarmee je koffie maakt kost al snel 800.000 frank),
je suikertjes,
je chocolade/koekje,
dentelle,
plateaugebruik,
personeelskost voor de inventaris voor de bestelling-de bestelling te doen-
telefoonkost om de leverancier te bellen-de levering weg te bergen-
de koffie uit de berging te halen en in de koffiemachine te doen-je bestelling op te nemen-je koffie te maken-je koffie te brengen-af te rekenen
en dat aan een tafel die al snel 50.000 frank kost en de stoel waar je opzit meerekende aan 10.000 frank
in een kopje met onderbordje plus lepeltje en eventueel melkkannetje (pak weg samen 350 frank wetende dat je elke week 60 nieuwe sets moet bestellen wegen breken, diefstal, ed)
en de melk zelf....
De opleiding van het personeel om er voor te zorgen dat je een fatsoenlijke koffie en dienst krijgt
De eventuele tafellaken
Kom dan niet zeggen dat 2-3 eurokes te veel is voor een koffie. En mijn investeringen dan?
Het getuigt van een gebrek aan respect voor de HoReCa als je dan omdat een IT'er die op mijn Kassa-PC een updat komt installeren in amper 4 minuten (omdat wij t niet zélf mogen of kunnen doen (niet accessable)) daar zo maar even 10.000 frank moet betalen zonder BTW én verplaatsingskosten (1.500 frank). Het bedrijf ligt amper op 1.2 km (!!!) van de zaak af! Rip off noem ik dat. Misbruik van de marktpositie. Vandaar dat ik dan ook zelf ben begonnen aan een eigen kassa- en HoReCa-managementsysteem te bouwen: DinersReference.com
Zo sluit ik de IT buiten, sorry guys, bespaart de HoReCa tonnen. Mensen die Diners willen gebruiken betalen amper 3€ per dag. Jawel, U leest het goed. Interventies inbegrepen! Alstublieft !
-
- Deel van't meubilair
Blijkbaar lees je mijn conclusie niet...r2504 schreef:... maar kom, dit is niet eerlijk, net zo min als jij de rekening maakt van een IT'er.

R2, bij je hekken betaal je voor de tijd die erin kruipt om dat te maken en voor de materialen. (gietijzer is nu eenmaal niet goedkoop en het zal wel wat duren eerdat dat af is en dat zal niet aan 100€ per uur zijn -> iets op maat maken daar komt altijd veel handwerk aan te pas).
Bij IT betaal je in vele gevallen lucht volgens mij.
En waarom zou open source niet werken? Omdat jij toevallig in de closed-source wereld zit en daar bakken geld mee verdient en dat ook zo wil houden? Mensen gaan dit niet blijven pikken.
greetz,
Nob
Bij IT betaal je in vele gevallen lucht volgens mij.
En waarom zou open source niet werken? Omdat jij toevallig in de closed-source wereld zit en daar bakken geld mee verdient en dat ook zo wil houden? Mensen gaan dit niet blijven pikken.
greetz,
Nob
- Sasuke
- Elite Poster
- Contacteer:
[Nob],
Kom nog eens terug wanneer je moet werken voor je boterham. Als jij morgen op de arbeidswereld terechtkomt en men tegen u zegt:
"Schrijf mij eens een programmeke, maar ge moogt da ni aanrekenen én ge moet uw code vrijgeven want ik wil alles opensource"
Ga jij dat dan doen ? Ik dacht het niet ... (of wel ?)
Opensource is voor mij meer iets van een "value-added" service. Grote bedrijven die oudere code beschikbaar stellen omdat die voor hen obsolete is. Of producten die zij niet meer wensen te ondersteunen, maar toch nog een grote aanhang hebben.
En ja, microsoft (zij het dan misschien onwillig) en computer associates zijn goede voorbeelden van die value-added opensource service. Een bedrijf dat enkel opensource software ontwikkelt, dat kan toch niet blijven draaien ? Of het moest al een rijke tist zijn met geld en/of tijd te veel. Of denk jij dat onze linus torvald nog altijd met een ladake rondrijd en 's avonds naar zijn 2 kamer appartementje trekt ?
Opensource werkt NIET in deze commerciële wereld. En zolang er geld blijft bestaan zal dat zo blijven. Geld doet de wereld draaien, en al wat je gratis krijgt is goed meegenomen, maar meer niet.
Grtz,
Sasuke
PS: En bakken geld verdienen ?? Ik verdien mijn boterham, en misschien net iets beter dan een arbeider in een fabriek (alhoewel ...) maar ik moet daar ook hard genoeg voor werken vind ik.
PS2: Mensen klagen nogal snel dat het veel kost, maar als je dan zegt van: Ja meneer, ge steekt da cdke erin en je blijft op "next" klikken tot er "finish" komt, dan krijgt ge als antwoord: "Da kan ik ni zene, kunt ge daar ni voor langskomen?"
Kom nog eens terug wanneer je moet werken voor je boterham. Als jij morgen op de arbeidswereld terechtkomt en men tegen u zegt:
"Schrijf mij eens een programmeke, maar ge moogt da ni aanrekenen én ge moet uw code vrijgeven want ik wil alles opensource"
Ga jij dat dan doen ? Ik dacht het niet ... (of wel ?)
Opensource is voor mij meer iets van een "value-added" service. Grote bedrijven die oudere code beschikbaar stellen omdat die voor hen obsolete is. Of producten die zij niet meer wensen te ondersteunen, maar toch nog een grote aanhang hebben.
En ja, microsoft (zij het dan misschien onwillig) en computer associates zijn goede voorbeelden van die value-added opensource service. Een bedrijf dat enkel opensource software ontwikkelt, dat kan toch niet blijven draaien ? Of het moest al een rijke tist zijn met geld en/of tijd te veel. Of denk jij dat onze linus torvald nog altijd met een ladake rondrijd en 's avonds naar zijn 2 kamer appartementje trekt ?
Opensource werkt NIET in deze commerciële wereld. En zolang er geld blijft bestaan zal dat zo blijven. Geld doet de wereld draaien, en al wat je gratis krijgt is goed meegenomen, maar meer niet.
Grtz,
Sasuke
PS: En bakken geld verdienen ?? Ik verdien mijn boterham, en misschien net iets beter dan een arbeider in een fabriek (alhoewel ...) maar ik moet daar ook hard genoeg voor werken vind ik.
PS2: Mensen klagen nogal snel dat het veel kost, maar als je dan zegt van: Ja meneer, ge steekt da cdke erin en je blijft op "next" klikken tot er "finish" komt, dan krijgt ge als antwoord: "Da kan ik ni zene, kunt ge daar ni voor langskomen?"
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik zal het U zeggen. Praktijkvoorbeeld: Op de Grote Markt te Brussel betaal je 3€ voor een koffie. Elke dag bomvol! Drie verdiepen plus terras. Er werken 8 garçons die betaald worden op percenrtage (8% van de omzet). Deze werken 16 u/dag, 4 dagen per week. Op die 16 uur halen die gemiddeld een omzet van 1300€r2504 schreef:Spock schreef: Tja, als je weet wat de horeca je aanrekent om wat warm water over enkele bonen of een thee zakje te gieten. 3 a 4 euro zijn hier geen uitzondering meer, en dat voor 5 minuutjes werk. Je kan ook wel uitrekenen wat je verdient op een uurtje he... maar kom, dit is niet eerlijk, net zo min als jij de rekening maakt van een IT'er.
Dus 13 maal 2.000= 26000 per dag omzet.
23400 maal 30 dagen =782000 € omzet
32% Belastingen= 240250
- 8% op de omzet voor de garçons (56160)=223.840
SUBTOTAAL 317.910
Maar er werken nog 3 managers aan 2500 € per stuk en 3 koks aan 2000 € per stuk en 3 afwassers aan 1600 € per stuk en 3 barmannen aan 1800 € per stuk. Bruto. Plus patronale bijdrage dan heb je een kost van: 48.000.
SUBTOTAAL 269910
Min de huur: 10.000 € (ah ja Grote markt, drie verdiepen, terras)
Min water, gas, electriciteit: 8.000 €
Min 32% van de omzet aan aankopen van grondstoffen 224640
Min investeringskosten (meubilair, koffiemachines, uniform,...) 10000
Blijft over 17.270 € waarvan 15% verplicht gaat naar een reservefonds (2591) en de patron ontvangt ook een loon van 3500 met sociale lasten er bij komt dat een kleine 7000 €.
TOTAAL: 7.679 € dat overblijft om uit te betalen aan de 3 aandeelhouders van de BVBA. Maar hou rekening. Er zijn kalmere maanden en dus moeten die met dat geld betaald worden. Ook vakantiegeld en eindejaarspremie moeten daar van af.
Ik zeg u. De aandeelhouders mogen blij zijn dat ze 4.000 € elk hebben aan het einde van de rit. Er komen immers ook nog de talloze interventies bij voor techniekers die wat moeten komen herstellen of updaten.
Maak nu eens de vergelijking met de IT en dan zie je dat je heel zot moet zijn om nu nog HoReCa te willen doen. Zeker als je zoals ik dan nog in staat bent zoiets als DinersReference uit de grond te stampen, zonder IT-opleiding notabene. Zoals NOB zegt, IT verkoopt vooral gebakken lucht. Ze maken codes soms zodanig ingewikkeld dat ze er wel komen, via omweg. En dààr moeten wij dus voor betalen. Zeg niet dat ik uit mijn nek klets want ik heb vrienden zat in de IT-sector. Ik hoor verhalen genoeg. Zeg je dan dat ze voor prutsbedrijven werken? Ik weet niet of Q-sort, Proxis, Realsoftware, Ubizen en Oracle prutsbedrijven zijn hoor... that's up to you!
-
- Elite Poster
- Contacteer:
Dat komt er van als je alles danig ingewikkeld maakt zodat normale users niet meer durven op een knopje te drukken, bang zijnde dat hun computer daardoor vastloopt of dat ze daarmee t hele netwerk plat leggen. Dit is een evolutie van jaren. En dus krijg je dit.Sasuke schreef:PS2: Mensen klagen nogal snel dat het veel kost, maar als je dan zegt van: Ja meneer, ge steekt da cdke erin en je blijft op "next" klikken tot er "finish" komt, dan krijgt ge als antwoord: "Da kan ik ni zene, kunt ge daar ni voor langskomen?"
Bovendien zorgt de It'er zelf voor een angspsychose als er wat fout loopt. Bij installatie krijgt de user termen om de oren gedraaid die hun oren doet tuiten en komt daar bij dat ze daar niet mogen aan prutsen en dit mogen ze niet doen en dat liefts ook niet want t systeem geraakt daardoor danig in de war. Jullie vergeten maar al te vaak dat de normale users geen boodschap hebben aan jullie vakjargon. Probber eens wat dichter bij de gebruiker te staan en prat hun taal. Dat is net zo in politiek. En dat is tevens de rede waarom Steve Stevaer t

Laatst gewijzigd door Spock 01 jun 2004, 15:23, in totaal 1 gewijzigd.
- Sasuke
- Elite Poster
- Contacteer:
Spock,
Gelieve dit niet in een tirade te veranderen van uw ongenoegen over de fiscale toestand van de horeca wereld hé. Indien je terecht vind dat jij je moet verduidelijken over de aantijging van die koffie aan 3-4€ begrijp ik dat best, maar een 2 pagina's lange uiteenzetting over de horeca in een breedband thread hoeft nu niet echt hé
En ook alles is relatief hé ... als je het product op zich bekijkt, dan is 3-4 € voor warm water over bonen toch wel veel geld ? Of niet soms ?
Enne, 2500€ voor ne manager en 2000€ voor ne kok ? Had precies beter kok gebleven dan (deed dat als bijverdienste tijdens m'n schoolperiode).
Grtz,
Sasuke
Gelieve dit niet in een tirade te veranderen van uw ongenoegen over de fiscale toestand van de horeca wereld hé. Indien je terecht vind dat jij je moet verduidelijken over de aantijging van die koffie aan 3-4€ begrijp ik dat best, maar een 2 pagina's lange uiteenzetting over de horeca in een breedband thread hoeft nu niet echt hé

En ook alles is relatief hé ... als je het product op zich bekijkt, dan is 3-4 € voor warm water over bonen toch wel veel geld ? Of niet soms ?
Enne, 2500€ voor ne manager en 2000€ voor ne kok ? Had precies beter kok gebleven dan (deed dat als bijverdienste tijdens m'n schoolperiode).
Grtz,
Sasuke
-
- Elite Poster
- Contacteer:
dit is geen tirade hoor, sasuke 
gewoon een uiteenzetting van hoe de realiteit is in de horeca in vergelijking met de IT.
Je argument over koffie lijkt naakt wel duur maar dat is net zo voor een It-interventie voor een update die amper 4 minuten duurt waarvoor ik 10.000 frank moet betalen. Verplaatsing niet inbegrepen. Dat is 2500 frank per minuut eh!

gewoon een uiteenzetting van hoe de realiteit is in de horeca in vergelijking met de IT.
Je argument over koffie lijkt naakt wel duur maar dat is net zo voor een It-interventie voor een update die amper 4 minuten duurt waarvoor ik 10.000 frank moet betalen. Verplaatsing niet inbegrepen. Dat is 2500 frank per minuut eh!

Laatst gewijzigd door Spock 01 jun 2004, 15:27, in totaal 1 gewijzigd.
Sasuke,
dat van die bakken geld was tegen r2
BTW ik verdien al geld
En ja, software kost geld, dat weet ik, maar niet zoveel als ze je willen laten geloven.
En jij bekijkt open-source enkel als: gemaakt door bedrijven...
Wat dan met de 1000-en mensen die ontwikkelen in hun vrije tijd?
(ik heb het vooral over dit, en dan gemengd met het commerciële)
Op fosdem was daar een mooi voorbeeld van: er waren mensen die een open source product hadden. (iets standaard) maar er waren bedrijven die iets dergelijk + iets extra nodig hadden (plugin) Dus betaalden die daarvoor aan dat bedrijf. En dat bedrijf vroeg achteraf of ze dat dan ook open source mochten vrijgeven. En dat werkte!
Voor de rest geen goesting om weer in discussie te gaan hierover, dat ieder zijn eigen (bekrompen) mening er maar over heeft.
greetz,
Nob
dat van die bakken geld was tegen r2

BTW ik verdien al geld

En ja, software kost geld, dat weet ik, maar niet zoveel als ze je willen laten geloven.
En jij bekijkt open-source enkel als: gemaakt door bedrijven...
Wat dan met de 1000-en mensen die ontwikkelen in hun vrije tijd?
(ik heb het vooral over dit, en dan gemengd met het commerciële)
Op fosdem was daar een mooi voorbeeld van: er waren mensen die een open source product hadden. (iets standaard) maar er waren bedrijven die iets dergelijk + iets extra nodig hadden (plugin) Dus betaalden die daarvoor aan dat bedrijf. En dat bedrijf vroeg achteraf of ze dat dan ook open source mochten vrijgeven. En dat werkte!
Voor de rest geen goesting om weer in discussie te gaan hierover, dat ieder zijn eigen (bekrompen) mening er maar over heeft.
greetz,
Nob
- Sasuke
- Elite Poster
- Contacteer:
Tja, dit antwoord is een "steenezel" antwoord hé. Ik heb toch geen schrik om op dat knopke te drukken ? En ben ik degene die het ingewikkeld maak ? Nee, ik denk het niet .. trouwens elke PC/Software word altijd gemaakt "user-friendly" .. men beschuldigt Windows er zelfs van om TE user-friendly te zijn. Wij als IT mensen moeten meer tijd spenderen om de pc's te beperken in hun mogelijkheden om de mensen minder kans te geven het zelf om zeep te laten brengen. Als wij het dan om zeep brengen is dat ONZE verantwoordelijkheid. En daar betaal je veel geld voor in de IT, het verleggen van de verantwoordelijkheid over uw bedrijfswerking naar de IT.Spock schreef: Dat komt er van als je alles danig ingewikkeld maakt zodat normale users niet meer durven op een knopje te drukken, bang zijnde dat hun computer daardoor vastloopt of dat ze daarmee t hele netwerk plat leggen. Dit is een evolutie van jaren. En dus krijg je dit.
Bedrijven die een boekhoudprogramma gebruiken én een fout constateren gaan eerst naar de maker bellen om de fout te melden (en van tak maken) waarop de programmeur soms dan nog de boekhouder zijn job moet doen en de mens op zijn fout wijzen dat hij een verkeerd bedrag heeft ingevuld ofdat de discrepantie in zijn eigen cijfers zit.
Echt .. men onderschat de IT even zwaar als men andere jobs onderschat. Maar men vergeet soms wel dat een IT-er een pak meer verantwoordelijkheid heeft dan een ander. Als jij morgen per ongeluk een tas koffie op je pc gooit dan krijg je een uitbrander en roep je de IT specialist. Als die IT specialist een tas koffie op die pc gooit, dan kan die blijven werken tot de PC terug in orde is, want jij kunt morgen anders niet werken en verlies je geld. En dan heb ik nog één enkele pc gebruikt als voorbeeld, stel u maar eens voor dat dit met servers gebeurt.
Een ITer word evenzeer betaald naar de verantwoordelijkheid als naar zijn expertise. Net zoals een tas koffie word betaald naar de smaak en de bereidingswijze .. oh nee, ik betaal meer voor dat kopje, de garçon, het tafellaken het bestek, de manager, de kok, het gebouw, de stoel en de tafel zelf, dan voor het product dat ik wens te nuttigen.
Grtz,
Sasuke
-
- Elite Poster
- Contacteer:
LOLSasuke schreef:Spock,
Grtz,
Sasuke
Toen ik manager was bij Pizza Hut verdiende ik zelfs méér dan die 2500 €. er waren premies voor een goed personeelsbeleid, goed stockbeheer. Premie voor een goed rapport van de mistery guest. Premie voor goed rapport op 15 daagse hygiëne-controle. Premie voor goed costmanagement. Plus mijn maaltijdcheques en mijn managertickets om in andere hut-units gratis te gaan eten met vrienden en familie.
Daar en tegen.. een pizza hut-kok verdient peanuts: zijnde 1100 netto.
Ik ook Spock, spijtig genoeg denkt niet iedereen daar zo over en willen de meesten enkel zo vlug mogelijk hun zakken vullen.
(ik zou ook graag mijn boterham verdienen, maar als het op een moment moest komen (hehem) da'k echt veel meer verdien dan dat ik nodig heb, dan ben ik 100 % zeker da'k iets terug doe voor de maatschappij en dat zal niet zijn 0.1% van mijn inkomen da'k aan artsen zonder grenzen zal geven)
greetz,
Nob
(ik zou ook graag mijn boterham verdienen, maar als het op een moment moest komen (hehem) da'k echt veel meer verdien dan dat ik nodig heb, dan ben ik 100 % zeker da'k iets terug doe voor de maatschappij en dat zal niet zijn 0.1% van mijn inkomen da'k aan artsen zonder grenzen zal geven)
greetz,
Nob
ik ben er 100% zeker van da ge eerst een centje veilig op de bank zet of veilige aandele ofzo, voor als ge 't is nodig zou hebbe de komende jare ...
maar de dingskes die ge in uwe vrijen tijd maakt, da ge die gratis op 't net zet voor iedereen, volledig mee akkoord, doe 'k zelf ook (alhoewel 'k nog ni veel nuttig heb gemaakt
)
maar de dingskes die ge in uwe vrijen tijd maakt, da ge die gratis op 't net zet voor iedereen, volledig mee akkoord, doe 'k zelf ook (alhoewel 'k nog ni veel nuttig heb gemaakt

-
- Elite Poster
- Contacteer:
Ik vraag die verlegging van verantwoordelijkheid niet. Die update van de kassa kan ik makkelijk zelf doen. Toch mag ik niet en kan ik niet (wegens beperkte toegang) en dus ben ik verplicht 2.500 frank per minuut te betalen? Dat is toch onzinnig?