Hoi Allemaal,
(nieuw op deze forum)
Ik heb sinds enkele maanden een BBOX3,
Nu sinds afgelopen weekend heb ik ontdekt dat UPNP altijd aanstaat op de bbox3.
Er is jammer genoeg geen functie om de UPNP (onder user) uit te schakelen.
indien er een andere user modus bestaat en dit wel kan uitgeschakeld worden let me know.
Het probleem dat ik ervaar met UPNP is dat windows pc's via het UPNP protocol automatisch portmappingen aanmaakt voor IPv6 tunneling op mijn bbox modem.
(deze heb ik nu manueel uitgeschakelt)
Met andere woorden elke pc (by default) heeft Toredo IPv6 tunneling aanstaan, sindskort heeft BGC een nieuwe settings gepushed die Windows Pc's toestaat om via UPNP, UDP poorten open te zetten op je bbox3 (vol auotmatisch) om IPv6 tunneling te kunnen doen over toredo. (zie screenshot in bijlage)
Dit hebben ze gedaan om mensen met een bbox3 maar nog geen DUAL stack IPv6 krijgen toch te kunnen laten proeven van IPv6.
nu het probleem is dat dit natuurlijk mijn interne DHCPv4 addressering volledig naar de soep haalt aangezien ik intern hele boel leuke servers heb draaien en dus niet meer kan resolven.
De oplossing dusver was door in advanced settings van mijn netwerk kaarten (binnnen de windows client) het ipv6 toredo te gaan uitschakelen.
ik heb dit probleem niet onder linux of mac aangezien hier toredo niet by default aan staat.
Iemand een idee ?
binnenkort ga ik er mijn eigen router tussen stekken met een nieuwe PPPoE sessie en dat zal het probleem al grotendeels oplossen.
maar toch goed om weten.
Groeten.
BBOX3 - UPNP - IPv6 Toredo Acces Control
-
- Starter
- Twitter: MrLightBulp
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer