Raar resultaat bij different guess

Hebt u vragen of opmerkingen over de speedtest? Deze kan u hier plaatsen
Plaats reactie
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb iets raar vastgesteld maar ik kan ook dromen. Daarom deze vraag tot verificatie:

Als in step 1 de test een fast line raadt en dus met 3MB file test haal ik een DL speed van 320 KB/s, doe ik de test nog eens een kleine tijd later en hij raadt een very fast line (5MB download), dan topt ie af op 230 KB/s... Heb dat fenomeen nu al een paar keer vastgesteld. Of droom ik nu echt?
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Wel, die eerste gok gebeurt met een klein bestandje. En dan is de grens tussen fast line en very fast line is niet altijd duidelijk te bepalen tegen zo een snelheid. Waar de grens juist ligt dat zal Nukem je moeten zeggen.

Cheers
Afbeelding
stephan
Elite Poster
Elite Poster

Ligt die grens niet op 2000Kbits?
Alles eronder geeft ie "fast line" (of nog lager : "medium fast line","slow line","very slow line")
Vanaf dat je boven de 2Mbits komt geeft ie "very fast line"

Maar dit kan erg variëren doordat deze test (guess) met een heel klein bestand wordt gedaan en dus een momentopname is...
Hierna wordt de test iets betrouwbaarder doordat je met relatief grotere bestanden werkt (3MB voor de fast line of 5Mb voor de very fast line)

Ciao :wink:
Stephan
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
deej
Elite Poster
Elite Poster

ja ok maar vanwaar komen dan de verschillen in de grotere test? bij 3MB haal ik altijd volle snelheid en bij 5MB niet :???:

bon effe wachten op uitleg van Nukem, misschien kan die het verklaren.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Enkel die dest die gebeurt met de grote bestanden is betrouwbaar. Die "you have a fast line" moet je dus eigenlijk met een grove korrel zout nemen. Het antwoord op je vraag is: willekeur.
deej
Elite Poster
Elite Poster

Mja ik heb nu wat zitten prullen op dit late uur en heb het volgende vastgesteld: je kan de test een beetje manipuleren :):

Alles hangt inderdaad af van dat kleine bestandje dat die guess doet. Wat blijkt nu? Als je op "go test your speed" duwt dan refresht ie de main page en lanceert ie de speedtest. Als jij echter de speedtest start wanneer die mainpage in de achtergrond nog aan het refreshen is, dan heb je altijd een fast line (allé ikke toch). In het geval je even wacht, heb ik een very fast line. Werkt 9 van de 10 keer :-).

Enfin, wat mij echter nog altijd dwars zit is dit:

Code: Selecteer alles

EDPnet 1975 103 23:56 27/05/2004 
EDPnet 1993 103 23:55 27/05/2004
EDPnet 2587 102 23:54 27/05/2004
EDPnet 2574 102 23:53 27/05/2004

De bovenste twee lijnen zijn met een 5MB bestand, de onderste met een 3MB. In het eerste geval piekte mijn snelheid (via DU Meter gezien) nooit boven de 280 KB/s terwijl in het tweede geval de max 351 KB/s was... Van waar komt dat grote verschil toch?

Ik moet zeggen dat in het dagdagelijkse surfen het resultaat met de 3MB het best benaderd wordt (lucky me :d)).

Enfin, ik geef deze feedback enkel om de test te verbeteren hé, 't is zeker geen kritiek.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Spijtig genoeg wordt enkel de eerste test (dus de grote test) opgeslagen in de DB en gebruikt voor de statistieken.
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Bijna alles wordt opgeslagen in de database meon (enkel de pre test niet), filesize maakt niet uit.
Het is inderdaad erg vreemd wat Deej_1977 hier beschrijft. Ik heb een kleine gok naar de oorzaak van het probleem (die ga ik even niet uitleggen want dan wordt deze post net iets te lang en technisch).
Ik vraag mij af of anderen dit ook voorhebben (spijtig genoeg wordt in de database niet opgeslagen met welke filesize de test werd uitgevoerd. Misschien een ideetje voor in de toekomst ;) ).

Na mijn exames (waar ik nu in zit) zal ik het probleem eens onder de loep nemen. Ik hoop dat dit een individueel geval is, anders zitten we met een probleem.

Deej_1977 kan je mij misschien zeggen welke java versie je gebruikt?
(zie je een grafiekje, elke versie van java en welke browser)
NuKeM
deej
Elite Poster
Elite Poster

Hi Nukem, eerst en vooral suc6 met die verdomde examens, ben er gelukkig al een tijdje vanaf :).

Anyway, browser is de laatste IE6 (met windowsupdate binnengehaald) en de java versie is 1.4.1 runtime van Sun.

Hope this helps.
Plaats reactie

Terug naar “Speedtest”