VDSL2 Speedconnect Plus met de optie "Fixed IP"

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
janno
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 nov 2009, 17:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb al een tijdje het goedkoopste bizniz abo bij Belgacom (VDSL2 30/6 met fixed IP) voor een dikke € 100 per maand.
Vroeger was ik klant bij Dommel toen nog met ADSL, maar omdat VDSL2 maar bleef aanmodderen bij hun, ben ik toen overgestapt naar BGC.
Nu zag ik dat hun "vdsl2 speedconnect plus" abo met fixed IP neer kwam op ongeveer € 50 per maand en hetzelfde (op papier) biedt als wat ik nu bij BGC heb.
Dus ik bestel dit telefonisch, ging allemaal heel makkelijk omdat ik ooit klant geweest ben, en nooit ben verwijderd uit hun systeem.

Zo gezegd zo gedaan, ik krijg de Sagem thuis gestuurd, ik sluit de boel aan, krijg 30/6 profiel dat snel in recovery springt.
Probleem bleek uiteindelijk interne bekabeling, splitters en aftakkingen die niet correct waren.
Is uiteindelijk gefixed door een BGC technieker die toch zo vriendelijk was om dit in orde te brengen.
(Dommel stuurt zelf geen techniekers zeggen ze, en de BGC technieker mag niet zomaar alles doen wanneer het niet om een BGC abo gaat, etc, een hele soap)

Ik krijg uiteindelijk een fixed IP van dommel en ik ga lustig aan de gang met de configuratie van m'n mailserver en dergelijke.
Even later krijg ik echter klachten van een huisgenote dat haar mails plots terug gestuurd worden in de vorm van NDR's.
Ik check meteen het IP op MXTOOLBOX en ja hoor bingo, mijn 'static' IP blijkt meteen gelist op 2 RBL's -> SpamHaus & SORBS.
(reden blijkt niet dat er spam verstuurd wordt vanaf het IP, maar omdat het IP blijkt toe te behoren aan een Dynamic IP blok)
Dus er lijkt een reukje aan het IP adres te zitten wat ik van Dommel gekregen heb, wat blijkbaar dan toch niet zo echt proper 'statisch' is.

Op SpamHaus heb ik een succesvolle delisting kunnen aanvragen, maar bij SORBS lukt dit niet, daar is een reverse DNS record voor nodig.
(of het IP blok moet door de provider aangepast worden van dynamic naar static neem ik aan)
Ik open dan een Dommel support ticket, leg alles netjes uit, en vraag of ze een rDNS record willen aanmaken voor mijn statisch IP adres.
Enkele dagen later nog geen antwoord, ik bel hun, leg opnieuw alles uit, ze beamen het probleem en vragen om alles op mail te zetten. (argh)
Ik doe dit opnieuw, terug compleet met alle tekst & uitleg, een week later krijg ik een reply bestaande uit drie lijnen -> hallo, wij doen niet aan rDNS, mvg.
Daarop antwoord ik dat dit telefonisch besproken was, en dat ik het op mail moest zetten en dat men een oplossing zou bedenken, 7d geleden weeral.

Ik heb het weer helemaal gehad met Dommel, allemaal leuk als het product goed werkt, maar o wee als je iets 'speciaals' aan de hand hebt en support zoekt, drama!

Zijn er nog mensen die hiermee ervaring hebben? Met fixed IP van dommel en blacklistings en hoe dit eventueel op te lossen?

Dank je!
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Een dynamisch IP heb je altijd bij VDSL2 (ook bij Belgacom en EDPnet bvb). Je krijgt gewoon telkens hetzelfde IP adres van de radiusserver.
Misschien kan je EDPnet eens bekijken? Kost ook alvast minder dan Belgacom en daar ben ikzelf wel heel tevreden over.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

@Krisken: ik zou je durven tegenspreken wat EDP betreft. Volgens de DNS-gegevens zitten fixed IP's in een andere range en hebben deze ook meer rechten (bv. draaien van een mailserver). Dat je telkens hetzelfde IP-adres toegewezen krijgt van de Radius-server staat daar m.i. los van.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Absoluut niet hoor. Ik heb zelf een fixed ip van EDPnet (85.234.x.y range) en heb uit diezelfde range ook al ip's gezien bij gewone abo's van EDPnet. Uiteraard zijn er wel meer rechten zoals de poorten waar je van spreekt. Maar het verschil tussen een dynamisch en een fixed ip met VDSL zit hem steeds in hetzelfde : bij dynamisch ip krijg je uit een range altijd een IP adres,meestal verschillend dus. Bij een fixed ip krijg je steeds hetzelfde ip toegewezen. Maakt dus niet uit.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”