Microsoft Office 2003 versus OpenOffice 1.1 & StarOffice

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
Plaats reactie
Spock
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

De oudere jongeren onder onze lezers herinneren zich misschien nog de tijd toen WordPerfect de belangrijkste tekstverwerker was in ons land. Met de groeiende populariteit van Windows nam Word echter die felbevochten plaats in. Sinds enige tijd is er de gratis concurrentie van OpenOffice 1.1 en het vrijwel identieke, maar betalende StarOffice 7. Kan de nieuwe Office 2003 zijn positie handhaven? Of wordt het tijd om over te schakelen op het gratis alternatief? Diskidee vergeleek beide producten uitvoerig met elkaar. De conclusie is dat het OpenOffice-verhaal steeds interessanter én, volgens mij, bedreigender wordt voor Microsoft Office.

Functioneel is er niet zo heel veel verschil meer tussen beide concurrenten, als we even abstractie maken van Outlook en Publisher en ons concentreren op de kernapplicaties. Wat de prijs betreft is het verschil daarentegen gigantisch. We kunnen niet anders concluderen dan dat Microsoft véél te veel geld vraagt voor Office Professional. We kunnen dan ook geen goede reden bedenken waarom je niet zou overschakelen op OpenOffice. Outlook alleen kan de reden niet zijn, want dat kun je desnoods apart kopen of vervangen door een alternatief zoals Eudora. Bovendien kunnen bezitters van oudere computers, waarop nog geen Windows XP en dus geen Office 2003 draait, via OpenOffice 1.1 ongeveer dezelfde functies op hun computer installeren die Microsoft toevoegde aan Office 2003. Werk je al met Office XP en blijf je liever de software van Microsoft gebruiken, dan is er geen reden om naar Office 2003 over te schakelen.

Afbeelding

Tests & results:

http://www.diskidee.be/downloads/pdf/Ka ... skIdee.pdf
http://www.diskidee.be/downloads/pdf/Ka ... skIdee.pdf

Bron: 6minutes.net
Spock
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Wie meer wil weten over OpenOffice kan dat doen op volgende link:

http://www.openoffice.org

Afbeelding
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

werken beide officen samen :???:
Spock
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

ja
bubbs
Pro Member
Pro Member
Provider

Snakehit schreef:werekn bijde officen samen :???:
In theorie wel... De interoperabiliteit (wow, 18 letters :-) ) laat soms toch wat te wensen over. Ben hier thuis gestopt met Open Office te gebruiken omdat collega's met Office 2K problemen hadden met complexe formules in sommige tabellen die ik van thuis uit doorstuurde...
[Nob]

In de nieuwe C't staat trouwens aan artikel waarin er een paar Office paketten vergeleken worden.

OpenOffice scoort zelfs beter dan MS office als het om grote documenten gaat.

greetz,

Nob
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

ik heb nog nooit open office gebruikt

kan ik dan word documenten openen in open office??
of is dat helemaal weer verandert?
Prince
Plus Member
Plus Member
Provider

Is OpenOffice 100% compatiebel met een Access-database?
Ik heb op de site gelezen dat er ondersteuning is voor databasen, maar voor Access???

Kan je in de programma's ook met VBA werken? Veel van mijn Excel documenten, en natuurlijk al mijn databases werken met VBA, en dit zou niet acceptabel zijn moest ik dit verliezen
[Nob]

OpenOffice heeft geen database zoals Access (alle ja, als je dat al een database kunt noemen), maar kan wel samenwerken met Postresql of Mysql of ...

OpenOffice werkt met "StarOffice Basic" als programmeertaal.
Enkel MS Office en Wordperfect werken met VBA.

En ja in Open Office kan je MS office .doc documenten openen.

greetz,

Nob
Prince
Plus Member
Plus Member
Provider

En juist waarom zou je Access geen database kunnen noemen?
Ik ben een informaticastudent, en ik leer werken met MySQL, MS SQL server en Access. Oracle komt volgend jaar :-)

Maar dus, ik vind dat Access bij veel applicaties erg handig kan zijn. Hetzij je voor elke database een applicatie gaat schrijven, is het erg handig van een front-end te hebben die in de applicatie is ingebouwd. Je zou ervan verbaast staan hoeveel mensen werken met Access.

Natuurlijk is het niet efficient om er een forum of webpagina op te draaien, maar ook dat is mogelijk. Laten we het zo zeggen: Access is meer dan enkel een database.
[Nob]

Er bestaat voor elke dbase wel een frontend.
Natuurlijk is het niet efficient om er een forum of webpagina op te draaien
Zeg je het al niet zelf? Een dbase die dat nog niet aankan...

En gebruikersbeheer enzo, (ik heb nooit access gehad zenne ;) ) maar gaat dat met access?

greetz,

Nob
Prince
Plus Member
Plus Member
Provider

Je kan het er zelf een gebruikersbeheer in maken. Access is gemaakt om desktopapplicatie te dienen, niet als internet server.

SQL server of MySQL werken door SQL statements door te geven aan de server. Access werkt totaal anders. (maar intern nog met SQL hoor.

Maar das gelijk zeggen dat OpenBSD slecht is omdat je er geen minesweeper kan op spelen... Programma's worden gemaakt voor een welbepaald doel, en als je het voor iets anders gaat gebruiken, gaat het vaak niet.
Bij Access gaat dit nu juist nog wel, omdat het zo veelzijdig is.
Ik ben al 3 jaar met Access bezig, waarvan ik 2 jaar 10 uur per week lessen Access krijg, en nog heb ik alles niet gezien. Maar wat ik wel weet is dat er veeeeel meer inzit dan je zou denken.
[Nob]

Waarom zou ik geen minesweeper knn spelen op OpenBSD? :p (but I get your point)

En toch zul je mij nooit access zien gebruiken.

(een dbase + odbc of jdbc, daarmee gaat ook alles wel en nog veel meer zoals ik het wil)

greetz,

Nob
Prince
Plus Member
Plus Member
Provider

Het grootste gemak van Access is wel dat je al je formulieren, rapporten, programmacode, tabellen,... in 1 enkel bestandje hebt staan, en als je het wilt meegeven aan iemand, dat hij niets anders nodig heeft dan enkel Access.
geert
Member
Member
Bedankt: 1 keer
Provider

Hoi,

Openoffice heeft meerdere voordelen tov MS-office
De belangrijkste daarvan vind ik persoonlijk dat openoffice draait op verschillende besturingssystemen : dus compatibiliteit is troef.
airzimmy
Erelid
Erelid
Contacteer:
Provider

MAAR het grote probleem zijn de verschillende document types, niet alle functionaliteiten die in een msword type file zitten werken 100% in openoffice en dat is zeer problematisch als je bijv dergelijke documenten gaat uitwisselen met klanten.
[Nob]

Daarom dat ook iedereen OpenOffice moet gebruiken :p

greetz,

Nob
Snakehit
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Waar kunnen we dat downloaden??
Is toch freeware toch?
Prince
Plus Member
Plus Member
Provider

van de site van openoffice, lijkt toch logisch...

1) google es op openoffice
2) ga naar de officiele site
3) kijk naar die link 'DOWNLOAD'
4) kies taal etc

5) vind deze link:
http://ftp.belnet.be/pub/mirror/ftp.ope ... nstall.zip
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer
Provider