frado schreef:AndRo555 schreef:Ik heb even de gebruiks statistieken van mijn gsm gecheckt;
Van 18 december tot 9 januari (21 dagen)
63.45GB gebruikt over wifi, waarvan
33.46GB Google Music
7.96GB Youtube
4.91GB Speedtest
4.23GB Google Play Movies & TV
2.70GB Google+
1.83GB 500 Firepaper
1.29GB Reddit Sync
1.21GB ES File explorer
1.17GB Google Play Store
Etc.
Hier moet ik maar een fractie van gebruiken op mobiel data en ik ben al voorbij de 2GB, om maar te laten zien dat 2GB eigenlijk niks is.
Meer (richting 10 a 20GB) zou mooi zijn, maar 2GB voor 15 euro bij MV is niet om te klagen. Met de enigste zijnoot dat die 2GB er ook al was in de tijd dat ik niet eens 2GB verbruikte per maand met mijn smartphone over wifi.
Unlimited LTE voor 30 a 40 euro zou ik direct tekenen. (zeker omdat de limiet op kotnet van 25GB belachelijk is

)
Zit gij contstant op uw gsm ofzo? 8 gb youutbe, 5 gb enkel voor speedtest. Wtf dude .
8GB youtube = 8000MB aan gemiddeld 8Mbit/s (1080p) dus 1MB/s is 8000 seconden is 133min is 6.3min per dag (over 21 dagen), dat is echt niet overdreven he.
Speedtest daarentegen is wel overdreven, maar dat komt omdat ik de wifi performance van mijn nieuwe gsm aan het testen was op verschillende plekken thuis. Dat is dus tijdelijk.
Ik gebruik google music zijn radio functie als achtergrond bij het werken en dan tikt dat aan aan 320kbit/s + ik heb een 8GB playlist offline gezet voor onderweg (om data te besparen...)
nickz schreef:
In dicht bevolkte gebieden is het sowieso technisch onmogelijk om iedereen 4G te laten gebruiken als primaire internetaansluiting zonder dat de snelheden volledig in elkaar zakken. Zowel de 4G-licenties van de overheid als de LTE-standaard zelf laten maar een bepaald aantal frequenties toe voor datacommunicatie. Van zodra deze frequenties allemaal bezet zijn, gaat het langzamer voor iedereen (vergelijk met met rijvakken op de autosnelweg en het ontstaan van files).
Het is technisch echt wel mogelijk mochten diegene die hun spectrum hebben ook echt deftig gebruiken (BUCD, Clearwire?,...) In de hogere banden. Even een denkmodel: op FDD-LTE kan er in belgie denk ik 2x70MHz gebruikt worden en is er dus voor die banden 7x75Mbit=525Mbit, 3 cellen per mast is 1575Mbit in de downlink. Op TDD LTE vlak kan er 250MHz gebruikt worden over 2.6 en 3.5GHz (niet alles is geveild). dus dat geeft 25x3x75Mbit = 5625Mbit.
In totaal heb je dus 7.2Gbit (theoretisch, reken 2/3e in de praktijk) beschikbaar maximaal voor een kleine cel (immers hoge frequenties). Als men pakweg 1km2 per mast neemt (perfect haalbaar) kan men in (voorbeeld leuven 1700man/km2) 4.23Mbit per inwoner leveren (ZONDER overhead) praktische snelheden van 40-50Mbit per gezin zijn dus perfect mogelijk en plaats de masten wat dichter bij een en de snelheden zijn groter. (In dit voorbeeld gebruikt er niemand vast internet, dus snelheden zijn hoger mochten er vaste verbindingen zijn)
En dan spreken we nog niet eens over LTE Advanced. Mensen onderschatten soms de kracht van wireless als last mile vs het huidige koper. Tegen glasvezel kan het niet op. En mochten we eens 60GHz gebruiken voor zo iets, Gbit per huishouden zou goed mogelijk zijn...
Jammer genoeg is er niemand in Belgie die zoiets waagt (Clearwire/Blite telt echt niet als een poging)
nickz schreef:
frado schreef:Zit gij contstant op uw gsm ofzo? 8 gb youutbe, 5 gb enkel voor speedtest. Wtf dude .
Ik vraag me net hetzelfde af. Als je ziet dat er zo'n mensen bestaan, dan begrijp je direct waarom er datalimieten zijn. Mensen moeten maar eens inzien dat mobiel internet niet dient om constant muziek te streamen, YouTube-video's te bekijken, (nutteloze) speedtests te doen, enz.
Dit kan ik dus niet vatten he, wat maakt het uit als ik dat opdoe aan 'nutteloze' speedtests, youtube, whatever? Ik betaal voor 2GB en ik doe dat op zoals ik wil, als ik dat helemaal op wil tetheren, dan doe ik dat. Als ik nu een ongelimiteerd abbonement heb zou het idd vrij asociaal zijn om de connectie decadent te gebruiken, maar zolang er limieten zijn?
Ik ben dan ook niet voor de afschaffing van datalimieten, maar ze moeten gewoon hoger. 10 a 20GB per user is echt makkelijk technisch haalbaar met 4G, alleen is het nu zo niet.