One (exclu digi tv) naar trio (inclu tv)

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
terrorfactor
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 maa 2009, 16:08
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Hallo,

Mogelijk een heel gelijkaardige topic, maar ik heb toch enkele specifieke vraagjes:
We zitten momenteel met Scarlet one (telefoon via voip van scarlet, vdsl2, geen digi tv), en willen overschakelen naar een abo met digitale tv (~15 euro besparing door de analoge kabel die wegvalt).

KORT:
Huidige situatie: BBOX2 telefoon output verbonden met bekabeling van het huis, zodat alle analoge telefoons via voip gaan.

Nieuwe situatie: BBOX3, zodat wireless bridge gebruikt kan worden voor digitale tv(+snellere wifi en zuiniger blijkbaar), en er geen extra apparatuur/kabels moeten komen om de tv decoder te verbinden met de router, aangezien ik al een (zuinige, travelsized) openwrt router heb, die als bridge zou moeten kunnen werken.

Probleem: niet alle (die van scarlet wel?) BBOX3's hebben voip poorten. Krijg ik een BBOX3 van scarlet (heb er voor gemailed, nog geen antwoord gehad. Chatdienst bestaat precies niet meer?)? Welke optie zou dan het interessantst zijn: powernet adapters (oud, groot huis, kan niet op voorhand getest worden, geen kennissen die er gebruik van maken), 2de openwrt router (wireless bridge), andere provider (snow is precies de enige met dezelfde prijs, volgens de klantendienst hebben ze daar nog geen bbox3)?

Doel: zo weinig mogelijk investeren (activatie/aankoop apparatuur), zoveel mogelijk besparen (abonnement/stroomkosten).
Gezinsprofiel: relatief zwaar internetgebruik(100-200 gig/maand, dichter naar de 200 vermoed ik, soms pieken van 500-600 gig(zelden), weinig telefoon, weinig tv (90% tijd vtm of een, meestal vtm)

LANG (achtergrondinfo voor bepaalde keuzes)
De voornaamste reden dat we nog niet waren overgeschakeld, is omdat we met 2 tv's zitten, waarvan 1(oude crt) niet vaak gebruikt wordt. De hoofdtv wordt hoofdzakelijk door mijn grootmoeder gebruikt, en die merkt het verschil in beeldkwaliteit waarschijnlijk toch niet. 2 decoders huren/kopen + stroomkosten + bekabelingsissues + impact op internetsnelheid (slechts 20mbit profiel) was het niet waard.

Aangezien de abo's nu terug wat goedkoper zijn, en die 2e tv eventueel weg mag, wordt het dus interessant om over te schakelen. Natuurlijk zitten we nu weer met 99 euro activatiekosten bij zowat elke provider (dag eerste half jaar voordeel) en de bekabelingsissues blijven.
Ik zou met zo weinig mogelijk extra apparatuur (stroomkosten, tel maar eens uit op een jaar) de boel op gang willen krijgen. Aangezien we -weeral- zoveel activatie moeten betalen, zou het ook leuk zijn moest onze sagem modem/router geupgrade worden naar de bbox3, zodat we onze lijnsnelheid ook halen over wifi.

Ik dacht oorspronkelijk van gewoon met poweradapters te werken om het signaal naar de tv te krijgen. Oud huis met nog oudere bekabeling, geen idee hoe goed dat dat werkt, en niemand om ze eens van te lenen. Dan bedacht ik me dat ik een zuinige travel-router/wifiswitch had met openwrt op. Nog zo eentje, en ik zou -normaalgezien- ook een wireless bridge kunnen maken, ipv met powernetadapters te werken. Aangezien ik er zo al eentje heb, die niet echt gebruikt wordt, zou dat iets goedkoper uitkomen. Ook valt dat op voorhand te testen (openwrt routers krijg ik makkelijker vast dan stroomadapters). Hoe zich dat tot elkaar verhoudt van stroomkosten, valt af te wachten.

Met daarop verder te denken, leek het me stom om een wifi router achter een wifi router te hangen. De BBOX2 stuurt zijn fully routed signaal blijkbaar niet over draadloos, waardoor dat niet werkt. De bbox3 doet dat blijkbaar wel. => WIN

Bijkomend probleem is dat ik niet weet of we een bbox3 zouden krijgen (scarlet gemailed, chatdienst bestaat precies niet meer?). En we bellen via VOIP, terwijl de BBOX3 geen voip-poorten meer zou hebben (of toch niet alle modellen, geen idee of die van scarlet daaronder valt).
Ik heb de telefoon-verbinding van de bbox ook (redelijk ghetto) verbonden met de bekabeling van het huis, zodat alle (analoge) telefoons thuis werken via de bestaande contactpunten, maar toch via voip gaan. Gaat dit problemen geven met de bbox3, en hoe is telefonie tegenwoordig geregeld bij scarlet?
Indien er problemen zijn, welke oplossing zou je voorstellen?
terrorfactor
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 maa 2009, 16:08
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Mailtje teruggehad van Scarlet. BBOX2 dus.

Welke OLO's geven een BBOX3? 99 euro voor gewoon ne decoder in bruikleen te krijgen, is toch maar zuur :evil:
Gebruikersavatar
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 995
Lid geworden op: 18 maa 2004, 22:52
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Die 99 euro is voor de 'verplichte' installatie door een technieker.
De modem is normaal 50 euro, maar is momenteel gratis, alsook de activatie.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”