Surfen op het 3G netwerk met de smartphone gaat de laatste maanden een pak trager. Dat komt omdat bijna iedereen tegenwoordig mobiel surft op het internet. Daardoor is het netwerk overbelast en gaat het trager.
Bron + videofragment: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131216_00890367
Een paar dagen geleden hoorde ik dit al op de radio, en gisteren las ik het in DS.
Om te testen heb ik gisteren in Hasselt een speedtest gedaan via Proximus en ik haalde toch 22 Mbps down en 1,3 Mbps up. Dat is misschien iets trager dan ik voor de zomer haalde, maar toch zeker een heel stuk sneller dan nog maar een jaar geleden mogelijk was (sinds de uitrol van DC-HSPA).
Misschien is het ook mogelijk dat de tragere snelheid over 3G vooral te merken is op oudere toestellen die max. 21,6 of 14,4 Mbps download ondersteunen.
Merken jullie dat het 3G netwerk trager is geworden tegenover een paar maanden geleden?
Surfen over 3G gaat trager
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 53 keer
Alles is naar mijn mening & gevoel al veel verbeterd t.o.v een jaar geleden. Toen waren er heel wat capaciteitsproblemen (zeker bij mobistar). Nu merk ik toch dat ze inspanningen gedaan hebben om die capaciteit te verhogen. Mijn inziens komt dit persbericht dus een jaar te laat... 

- TV: Vu+ Solo2 - TV Vlaanderen + Appletv & Netflix/Disney+
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
- INTERNET: Proximus Internet Maxi 100/30
- ROUTER: Fritz!Box 7490 Int. version
- TEL: OVH
- MOBILE: Proximus
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 41 keer
Proximus is altijd vrij goed qua snelheid geweest. Maarja ik woon dan ook niet in centrum Antwerpen waar dit probleem waarschijnlijk meer meespeelt.
Wat ik vooral raar vind is dat in het videofragment aangehaald wordt dat er niet meer geïnvesteerd wordt in 3G. Maar, inderdaad, Mobistar investeert behoorlijk in 3G. Ook Proximus is sinds de lancering van 4G toch DC-HSPA en nu ook stilaan HSUPA (5,76 Mbps) aan het uitrollen.

Wat ik vooral raar vind is dat in het videofragment aangehaald wordt dat er niet meer geïnvesteerd wordt in 3G. Maar, inderdaad, Mobistar investeert behoorlijk in 3G. Ook Proximus is sinds de lancering van 4G toch DC-HSPA en nu ook stilaan HSUPA (5,76 Mbps) aan het uitrollen.
Laatst gewijzigd door Jordy1990 19 dec 2013, 12:10, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
hier (antwerpen-noord) duidelijk al wekenlang gezakt van ca 20 Mbps naar 6 tot 8 Mbps down! Gemeten met huawei E392 4G stick (begrensd op 3G). Dit voor MV/base dc-hspa, mobi* daarentegen komt hier nog steeds niet veel hoger dan 4 à 5 Mbps...
- Bijlagen
-
- 3145960970.png
- (30.89 KiB) 1317 keer gedownload
Laatst gewijzigd door wied 20 dec 2013, 12:22, in totaal 1 gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 592 keer
- Bedankt: 172 keer
Ik zie nog steeds serieus tragere resultaten tegenover vroeger (X aantal maanden terug tot voor storing, toevallig?) met m'n Proximus sim.
Ik vind het de laatste tijd wel vrij plots dat de snelheden zakken. Meer gebruikers al goed en wel maar van de ene dag op de andere bij wijze van spreken lijkt me niet OK.
Zelfde locatie, meermaals getest. Beste van recentste resultaat op die plaats met een van de laagste resultaten van voorheen op diezelfde resultaten, opvallend verschil.
[
Post made via mobile device ]
Ik vind het de laatste tijd wel vrij plots dat de snelheden zakken. Meer gebruikers al goed en wel maar van de ene dag op de andere bij wijze van spreken lijkt me niet OK.
Zelfde locatie, meermaals getest. Beste van recentste resultaat op die plaats met een van de laagste resultaten van voorheen op diezelfde resultaten, opvallend verschil.
[

Laatst gewijzigd door iRockabizzydilly 19 dec 2013, 14:22, in totaal 5 gewijzigd.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik zit hier in Brussel momenteel en Proximus 3G is zoooo zwak dat m'n telefoon constant bezig is te switchen tussen 3G en EDGE (wat batterij vreet !). Het nadeel hieraan is dat ik dus ook constant niet bereikbaar ben wanneer hij switched.
Het ergste is nog dat ik op EDGE gewoon geen data heb hier... dus hem vast op EDGE zetten is ook geen oplossing
Het ergste is nog dat ik op EDGE gewoon geen data heb hier... dus hem vast op EDGE zetten is ook geen oplossing

-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
- Bedankt: 41 keer
Brussel is wel een beetje een speciaal geval met zijn strengere emissiegrenswaarden. Vanaf het moment dat de normen (lichtjes) minder streng worden zal het wel hopelijk verbeteren in Brussel.r2504 schreef:Ik zit hier in Brussel momenteel en Proximus 3G is zoooo zwak dat m'n telefoon constant bezig is te switchen tussen 3G en EDGE (wat batterij vreet !).

Van continu lagere snelheden sinds de storing bij Proximus merk ik niets op. Wel merk ik dat er een grote schommeling op de snelheden zit. De ene dag haal ik vlot 20 Mbps en de andere nog maar 9 Mbps (meerdere snelheidstests gedaan uiteraard) op dezelfde plaats.iRockabizzydilly schreef:Ik zie nog steeds serieus tragere resultaten tegenover vroeger (X aantal maanden terug tot voor storing, toevallig?) met m'n Proximus sim.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
Wel als er meer en meer mensen mobiel internet gebruiken is dat het resultaat.
Leuven Station (beide meer als -80dBm ontvangst)
Proximus:

Mobile Vikings:

Op 4G vliegt het 20mbps+
Leuven Station (beide meer als -80dBm ontvangst)
Proximus:

Mobile Vikings:

Op 4G vliegt het 20mbps+
-
- Elite Poster
Leuven station is over 't algemeen een ramp qua 3G netwerken. Geen een van de 3 operatoren kan daar iets echt deftig doen, dus niet echt een referentie... onbegrijpelijk voor een station van een vrij grote stad.
Maar dit voorbeeld ligt dus helemaal los van drukte op het netwerk.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
- Bedankt: 385 keer
brussel-centraal (op perron) is ook een ramp...regelmatig geen netwerk verbinding (ondanks 3-4 streepjes). Zelfs bij Zuidstation buitenrijden nog trage verbinding. Gent St-Pieters....moeilijke 4G ontvangst (op trein)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 273 keer
?? Dit is met vrij tot zeer goed bereik, dus ik verwacht dat hun backhaul degelijk genoeg is dat ze op minder drukke momenten wel een pak sneller zijn. Dat leuven station niet genoeg capaciteit heeft / te weinig masten heeft staat daar los van.iRockabizzydilly schreef:Leuven station is over 't algemeen een ramp qua 3G netwerken. Geen een van de 3 operatoren kan daar iets echt deftig doen, dus niet echt een referentie... onbegrijpelijk voor een station van een vrij grote stad.
Tuurlijk is dit geen referentie, maar het toont wel aan dat er iets is (en serieus) van '3g surfen gaat trager'
Een paar picocellen hangen op de perronnen en dat zou zo opgelost zijn.
-
- Elite Poster
'k had het niet over ontvangst maar de snelheden, ongelooflijk hoe slecht dat in station Leuven is 

-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Ontvangst ook hoor. Bij Mobistar val ik niet alleen op edge rond Leuven station, maar ook op 1 streepje, en soms valt ie gewoon volledig weg. En dat in een straal van 100-200m hoor.
[
[

-
- Elite Poster
Ik was er enkele dagen geleden nog, en van wat je beschrijft qua ontvangst heb ik echter niks gemerkt. Het was niet indrukwekkend maar het signaal was er wel en stabiel genoeg. Op een bepaald moment had ik op de perrons zelfs 2 "strepen" 4G met m'n Mobistar testsim. Alleszins wel niet te vergelijken met de 88+ Mbps die ik haalde op perron van station Gent-Sint-Pieters.
-
- Elite Poster
Het lijkt weer iets beter te gaan hier (antwerpen-noord)...
- Bijlagen
-
- 3179014614.png
- (30.78 KiB) 974 keer gedownload
-
- Elite Poster
Hier ook, maar ik zie telkens wel veel hogere ping dan anders. Enkel via deze specifieke server valt het nog relatief mee.
Tot voor kort had ik deze resultaten wel veel vaker, nu zeer uitzonderlijk. Nu gemiddeld 9 a 10Mbps... toch gevoelig lager dan voorheen.

Tot voor kort had ik deze resultaten wel veel vaker, nu zeer uitzonderlijk. Nu gemiddeld 9 a 10Mbps... toch gevoelig lager dan voorheen.

-
- Elite Poster
Frederik: Als ik me goed herinner gaf je hier wel al eens aan dat je vrij afgelegen of rustig woont
als die resultaten thuis zijn genomen op die ene mast die ik via sites.bipt.be in een ander topic aangaf lijkt het me niet verwonderlijk dat je geen vermindering van snelheden ziet door drukte omdat er gewoon geen drukte is in die omgeving
Daar ging het artikel toch over. Hoewel ik (met Proximus weliswaar) toch wel redelijk wat vermindering van snelheden merk hier die bij wijze van spreken van ene op andere dag voorkwamen dus of het enkel komt doordat er meer 3G gebruikers zijn betwijfel ik. Ik blijf toch vermoeden dat ze de snelheden cappen voor bepaalde toestellen.

Daar ging het artikel toch over. Hoewel ik (met Proximus weliswaar) toch wel redelijk wat vermindering van snelheden merk hier die bij wijze van spreken van ene op andere dag voorkwamen dus of het enkel komt doordat er meer 3G gebruikers zijn betwijfel ik. Ik blijf toch vermoeden dat ze de snelheden cappen voor bepaalde toestellen.
-
- Elite Poster
Momenteel op de Korenmarkt; heb terug mijn Px Sim in gebruik en merk dat 3G compleet niet werkt en toestel switcht naar 2G (buiten!). Ik had al eerder bij iemand anders gemerkt maar had toen zelf mijn Mobi* 4G sim. Met andere woorden, er is hier al 2 weken een probleem met Px 3G...
[
[

-
- Plus Member
- Twitter: frederikdevos
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 11 keer
Deze waren nu toevallig van in Heverlee, Hasselt en DiestiRockabizzydilly schreef:Frederik: Als ik me goed herinner gaf je hier wel al eens aan dat je vrij afgelegen of rustig woontals die resultaten thuis zijn genomen op die ene mast die ik via sites.bipt.be in een ander topic aangaf lijkt het me niet verwonderlijk dat je geen vermindering van snelheden ziet door drukte omdat er gewoon geen drukte is in die omgeving
![]()

Zelfs in Leuven station werkte de verbinding deftig!
- Converted
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 18 keer
Moet wel zeggen dat ik woon aan de as driekoningenstraat-statiestraat-grote steenweg (berchem-station)
Maar zelfs op andere locaties (Park Den Brandt Wilrijk) met proximus en iphone 4 is het hetzelfde.
Zo is het toch al een jaar, sinds vorige zomer.
-
- Elite Poster
Het was toch wel wat meer dan gewoon een loze marketingsslogan...
Maar de laatste weken hebben ze duidelijk meer en meer last van iets, maar wat het is dat de problemen veroorzaakt weet niemand.
Maar de laatste weken hebben ze duidelijk meer en meer last van iets, maar wat het is dat de problemen veroorzaakt weet niemand.
-
- Elite Poster
tenzij men bij proximus één of andere knop zodanig kan verdraaien dat hun 4G onze 3G leegzuigt!? Feit is dat mijn smartphone letterlijk werd leeggezogen op minder dan 36 uur tijd. Dit gebeurde in de periode nov/dec. Heb deze sindsdien beperkt tot 2G, waardoor mijn oplaadtijden terug normaal zijn (om de 5 à 6 dagen)...