Overstappen naar VDSL of toch niet ..?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Tuurbo
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 dec 2009, 20:51
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 6 keer

Ik zit met een dilemma, waar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Op dit moment ben ik zeer tevreden met EDPnet, maar de snelheid begin toch steeds meer een irritatiefactortje te worden. Omdat ik een 500 GB tot 1 TB per maand verbruik zou ik graag bij een aanbieder blijven die écht onbeperkt internet aanbied, zoals EDPnet dat nu ook doet.
Heb nu een 12 Mbps/740 kbps abonnement en hoop met de overstap naar VDSL een snelheidsverhoging te halen.

Het bijzonder is, dat als ik een snelheidtest op mijn adres uitvoer (huisnr. 4) is de snelheid van VDSL (11Mbps/0.9 Mbps) niet echt sneller dan m'n huidige ADSL. M'n buren (aangrenzende woning) hebben Belgacom en heb op basis van het telefoonnummer ook een test uitgevoerd en komt de snelheid aanzienlijk hoger (17Mbps/2Mbps) uit. Gezien dat onze huizen echt naast elkaar zitten lijkt me het sterk dat er z'n grote afwijking kan in zitten?

Kan het zijn omdat er een Belgacom aansluiting is, dat er een nauwkeurigere meting gedaan kan worden? Is er een mogelijkheid dat ik met VDSL toch een hogere snelheid behaal dan dat de lijntest nu aan geeft?

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

EDPnet baseert zich op de database die Belgacom ter beschikking geeft. Het kan perfect dat je buur op een andere ROP zit. Ik vrees dus dat je resultaten voorlopig niet hoger zullen kunnen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Tuurbo
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 dec 2009, 20:51
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 6 keer

..is het mogelijk om dit ergens op te zoeken?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Tuurbo
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 dec 2009, 20:51
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 6 keer

De website van Belgacom geeft aan dat ik capaciteit voor één HDTV heb

Afbeelding

Als ik trouwens naar de lijnwaarde vanuit de fritzbox kijk, is het dan heel raar om te denken dat ik 18 Mbps kan halen (Attainable thoughput)?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

je zit nu op adsl2 en wss niet zo heel ver van de centrale.
in het geval van adsl2 is dat leuk: hoe korterbij, hoe hoger je snelheid kan.

maar voor vdsl kan het wel eens zijn dat er geen (of geen met vdsl uitgeruste) kvd in de buurt staat,
en de dslam's allemaal in de centrale zélf staan.
dat kan weleens voorkomen als de afstand "te klein" is om er speciaal een kast voor uit te rusten (zal ergens wel een kostenberekening op gebeuren),
en dan voor vdsl toch "te groot" (wat eveneens het verschil tussen jouw buurman en jezelf kan verklaren: die kabel is net iets langer natuurlijk)

zowiezo zal dat op termijn wel verhogen (op termijn gaan centrales verdwijnen en alles in straatkasten en versterkers komen), maar momenteel zal je dus idd niet beter gediend zijn met om te schakelen naar vdsl.
ik zou eerder eens kijken naar providers die op adsl2 abbo's aanbieden van bv 16mbps, misschien?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tuurbo schreef:Als ik trouwens naar de lijnwaarde vanuit de fritzbox kijk, is het dan heel raar om te denken dat ik 18 Mbps kan halen (Attainable thoughput)?
Om een of andere reden heeft Belgacom ooit beslist dat het maximale ADSL2+ profiel 12 Mbps/740 kbps is.
Als je niet te ver zit van de centrale zit (in jouw geval ca 800m), kan deze snelheid theoretisch een stukje hoger (tot 24 Mmps max), maar je wordt in België beperkt tot 12 Mbps.
In sommige landen krijg je het max. dat de lijn aankan (vb Nederland), of gecapt op 16 Mbps (vb Duitsland).

In principe kan je nooit verkeerd doen met over te stappen op VDSL2, want de laagste snelheid die je op VDSL2 kan krijgen is een 12/1 profiel. Met een beetje geluk krijg je toch 16.5/2 (en via DLM misschien 25/2) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

hoe kan je zo gemakkelijk afleiden dat hij op 800 m zit ?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

philippe: ik wil je hier even tegenspreken :p

1) belgacom heeft idd geen adsl abbo's met hogere snelheden, doch zijn er alternatieve operatoren die dat wél aanbieden (dommel, billi)

2) iirc is er geen DLM op 12/1 profielen
3) als de check zegt 12/1 wint hij op dit moment helemaal niks met vdsl, dus lijkt een overstap vrij nutteloos (omschakelkost, andere modem, binneninstallatie mss nog aanpassen, ...)

dus: best naar een andere provider die wél de hogere snelheden over adsl2 kan geven en hopen dat het niet meer te lang duurt vooraleer hij betere vdsl waardes kan krijgen (wouldn't hold my breath)

@jackho: attenuation :) voor adsl/adsl2 is de regel ongeveer -ruwweg- 10db/km down en 7/8db/km up, mits hier en daar wat speling natuurlijk.
en 18 max attainable op een kaart die max 24 geeft op de dslam zelf is ook een redelijke wijzer in die richting :)
ik zou idd ook zeggen -1km, maar ik zou er nu niet gelijk een aantal meter op plakken :p (+500, -1000 iig)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

jackho schreef:hoe kan je zo gemakkelijk afleiden dat hij op 800 m zit ?
http://hierzo.net/ > DSL Tools > DSL calculator > ADSL2+
en de vele grafieken op internet van "attenuation versus distance" :)
Splitter schreef:philippe: ik wil je hier even tegenspreken :p
is er geen DLM op 12/1 profielen
Inderdaad, vandaar dat ik zei "met een beetje geluk" kom je op 16.5/2 (en daarop is er wel DLM).
Splitter schreef:als de check zegt 12/1 wint hij op dit moment helemaal niks met vdsl, dus lijkt een overstap vrij nutteloos (omschakelkost, andere modem, binneninstallatie mss nog aanpassen, ...)
Ik deed onlangs de lijntest op het adres van een kennis in Brugge (huisnummer 62). Ze hebben momenteel ADSL 4.6 Mbps
Resultaat: geen VDSL2 mogelijk
Bij de geburen, zowel links (huisnummer 60), als rechts (huisnummer 64): VDSL2 48/5
Conclusie: als de lijn bezet is met een ADSL signaal, komen er soms rare resultaten uit de lijntest :(

Het resultaat bij de geburen (links en rechts) is toch wel een redelijke indicatie vind ik (OK theoretsich kunnen ze op een andere ROP zitten, maar de kans is groter dat ze op dezelfde ROP zitten, toch?).
Splitter schreef:dus: best naar een andere provider die wél de hogere snelheden over adsl2 kan geven en hopen dat het niet meer te lang duurt vooraleer hij betere vdsl waardes kan krijgen (wouldn't hold my breath)
Dommel? Good luck :(
En hoe lang zal Dommel nog ADSL2+ kunnen aanbieden (als ze straks de LEXen sluiten) ?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Ed Egnal
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 nov 2009, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Hoi
Ik ben ook aan het overwegen om over te stappen naar vdsl want ook hier is de adsl snelheid maar 6mb.
Ik heb een fritzbox 7390 en daarvoor geven ze geen vdslondersteuning vanaf het 1ste kwartaal van 2014 en zou ik terug op een 9mb lijn vallen. Bij een lijntest heb ik 30 Mbps vdsl en 6mbps adsl zou die adsl snelheid in de toekomst nog omhoog gaan?
Nu mag ik bij edpnet een Sagem f@st 3464 kopen maar hiervan is de binnenkant hetzelfde als de b-box 2 en die is enkel vector friendly en niet full vector dus als ik toch moet investeren in nieuwe (weeral) hardware kan ik dan niet beter een bbox 3 proberen te kopen?
Als ik een tweedehands Sagem aankoop krijg ik deze dan aan de praat op het edpnet netwerk en mag ik dan dromen van een bv 30 Mbps snelheid?
En is 6mbps voldoende om edpnet telephony mee in mijn pakket te zetten?

;Mvg Edward
;Mvg Ed.
Provider:EDPNET
Modem/Router:Fritz!Box 7460
Tv:Tvv Mut@nt HD 51 Astra 1,2en 3
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ed Egnal schreef:Ik heb een fritzbox 7390 en daarvoor geven ze geen vdslondersteuning vanaf het 1ste kwartaal van 2014 en zou ik terug op een 9mb lijn vallen
  • Het is inderdaad zo dat de snelheid van de fritzBox zal terugvallen, vanaf het ogenblik dat vectoring op jouw ROP geactiveerd wordt. Ik ken de planning niet van Belgacom, maar de vectoring uitrol zal 2 jaar duren. Het is dus absoluut niet zo dat je per definitie vanaf het 1ste kwartaal van 2014 op het vectoring fallback profiel gaat vallen (tenzij jij meer specifieke info hebt over "jouw" ROP ?)
  • De snelheid van een "vectoring friendly Sagem/b-box2" zal dezelfde blijven. Als je via de lijntest ziet dat jouw gegarandeerde snelheid 30 Mbps is, is de kans groot dat je met DLM een hogere snelheid krijgt (50 mbps, eventueel 70 mbps). Maar 30 mbps zal je wel krijgen!
  • Met een b-box3 zal de snelheid (na vectoring) gegarandeerd 70 mbps zijn (terwijl je met een b-box2 die 70 mbps niet gegarandeerd is).
Je kan dus de investering in een b-box3 nog wel een tijdje uitstellen :)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Ed Egnal
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 nov 2009, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Zonet eens gebeld met edpnet en vroeg me nog wat geduld te hebben ze hangen gewoon af van wat belgacom allemaal gaat uitvoeren en hij was eerlijk tegen mij en zei me dat zolang ze zelfs niet 100% alles weten ze hun klanten niet iets willen wijsmaken wat later niet kan uitgevoerd worden.
Ik wacht nu al zolang zal dus nog wel iets langer kunnen wachte.
Vroeg hem of ik al een tweedehands Sagem zou aanschaffen maar raadde me aan te wachten.

Prima service vind ik dat maar Spijtig dat ik nog langer op snelheid moet wachten
;Mvg Ed.
Provider:EDPNET
Modem/Router:Fritz!Box 7460
Tv:Tvv Mut@nt HD 51 Astra 1,2en 3
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wachten op wat?
Als je nu overschakelt op VDSL2, dan krijg je toch onmiddellijk een hogere snelheid (min 30/6) ??
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Ed Egnal
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 05 nov 2009, 16:56
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Als ik nu overstap betaal ik meer eurookes en ben ik de 10gb uit de newsservers ook nog eens kwijt (ik heb nu nog edpnet home)
En om dan na enkele maanden van +-30 Mbps naar 9 terug te moeten en dan weer een andere hardware toestand te moeten kopen waarvan ze nu nog niet goed weten welk type of merk kan ik beter nog wat geduld hebben.
de Sagem is vector friendly maar is nog steeds niet full vector proof meen ik gelezen te hebben.
De edpnet medewerker wist ook niet 100% of er in de toekomst andere modems gingen komen of liet toch het achterste van zijn tong niet horen.
Hij heeft wel 5 keer gezegd dat ik beter geduld kon hebben.

; Mvg
;Mvg Ed.
Provider:EDPNET
Modem/Router:Fritz!Box 7460
Tv:Tvv Mut@nt HD 51 Astra 1,2en 3
luigi
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 aug 2013, 12:49
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Als je een 2° hands Sagem zoekt, dan heb ik er hier nog 1 liggen, 1 jaar gebruikt, ik woon in Ekeren bij Antwerpen.
[email protected]
Tuurbo
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 dec 2009, 20:51
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 6 keer

Heb er nog eens goed over nagedacht en besloten de overstap te maken.

Omdat het contactpunt van Belgacom reeds een NTP-2007 is en ik eenvoudig aan een Fritz!box 7360 kon geraken is het alleen de 50 Euro setup kosten het 'risico' wat ik loop. Mede dankzij het bericht van philippe_d dat het laagste snelheid die je op VDSL2 kan krijgen is een 12/1 profiel is, kan er volgens mij niet veel mis gaan.

Inmiddels heb ik alvast m'n fritz!box 7270v2 vervangen door de 7360 (nu nog op ADSL). Ik had niet verwacht dat de waardes (zo ver?) zouden veranderen door alleen een ander modem te plaatsen;

Afbeelding

Nu is het wachten op de transitie naar VDSL, ik laat weten als dit gedaan is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tuurbo schreef:Inmiddels heb ik alvast m'n fritz!box 7270v2 vervangen door de 7360 (nu nog op ADSL). Ik had niet verwacht dat de waardes (zo ver?) zouden veranderen door alleen een ander modem te plaatsen;
Zoveel is er toch niet gewijzigd?
In beide gevallen heb je een attainable speed van 18 mbps, maar een modems sync van 12 mpbs (omdat dit het hoogste ADSL2+ profiel is bij Belgacom)
Tuurbo schreef:Nu is het wachten op de transitie naar VDSL, ik laat weten als dit gedaan is.
Vergeet niet uw FritzBox 7360 te switchen naar Annex B bij de omschakeling naar VDSL2, anders krijg je geen sync ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tuurbo
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 dec 2009, 20:51
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 6 keer

philippe_d schreef:Zoveel is er toch niet gewijzigd?
Ik zat teveel naar de Line attenuation te kijken, welke van 11 naar 16 gestegen was (toch weer ruwweg een 435meter verder van de DSLAM :wink:). Maar je hebt gelijk, de modem sync't prima!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Tuurbo schreef:Ik zat teveel naar de Line attenuation te kijken, welke van 11 naar 16 gestegen was
Had ik over het hoofd gezien, dat is inderdaad zeer merkwaardig :-o
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Tuurbo
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 08 dec 2009, 20:51
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 6 keer

Afgelopen donderdag was het zover; De lijn is omgezet naar VDSL..!

Spijtig genoeg blijft m'n snelheid steken op een 12/1 profiel.

Afbeelding
Afbeelding

De waardes in de fritzbox geven aan dat een 16/2 eigenlijk ook wel mogelijk zou moeten zijn. Is dit iets waar je als gebruiker nog invloed op kunt uitoefenen? Kan bijvoorbeeld Belgacom dit nog wijzigen?

P.S. Ik heb het idee dat de connectie wel 'vlotter' is, ik bedoel daarmee dat pagina sneller lijken in te laden. Denk wel dat dit vooral ook psychologisch is ;-)
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”