Gisteren stond ik even stil bij de naam van deze website: "Userbase"
Op zich een logische naam, want het is een pool van gebruikers.
Wat ik mij echter afvroeg is of deze er indertijd als reactie gekomen is op PUB (Pandora User Base), het huidige TIK....
En toen begonnen mijn gedachten terug te spinnen naar vroeger (ik denk toch wel 10 - 15 jaar terug).
Er waren de nieuwsgroepen, news.pandora.be, newsbin.pandora.be. Gezever in pandora, pandora.test. Het oprichten van een gebruikersgroep tegenover Telenet. PUB was geboren. Pandora.pub als uitvalsbasis. Enkele namen die mij bekend klinken zoals Looboo, gigawizard, viv, jeffrey droogenbroodt, Briachons (die zichzelf "ontnet" heeft). Er was local posten, alt.binari, bommanews... Het internetlandschap was nog veel gedifferentieerder dan nu, er was telenet, belgacom, world online, scarlet, planet internet, yahoo, ... Limieten van 10GB/€50 bij telenet waren normaal geacht. Een telefoon diende om te bellen, sms'en en snake te spelen.
A trip down to memory lane...
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
En die 10GB was dan ook met maximaal 20% upload hé bij telenet ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
En uiteraard inclusief glijdende telemeter!
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
I pîty you all
In 1995 had ik een limiet (15 uur bij Globe). Sinds ik ADSL had (Easynet) was er een limiet van 10 GB maar er was geen teller, later bij Dommel en DxADSL was er een limiet waar ik nooit aan geraakte (100 en later175 GB) en sinds EDPnet VDSL is het natuurlijk limietloos...
Wel spijtig van usenet, ik volg nog bijna dagelijks een aantal groepen maar posten doe ik niet meer. Ik denk dat het grootste deel van de internetgebruikers niet eens weten wat usenet is.
@ woutervh De namen komen mij ook zeer bekend voor.
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
In 1995 had ik een limiet (15 uur bij Globe). Sinds ik ADSL had (Easynet) was er een limiet van 10 GB maar er was geen teller, later bij Dommel en DxADSL was er een limiet waar ik nooit aan geraakte (100 en later175 GB) en sinds EDPnet VDSL is het natuurlijk limietloos...
Wel spijtig van usenet, ik volg nog bijna dagelijks een aantal groepen maar posten doe ik niet meer. Ik denk dat het grootste deel van de internetgebruikers niet eens weten wat usenet is.
@ woutervh De namen komen mij ook zeer bekend voor.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Ja, maar voor die glijdende telemeter werd de telemeter gewoon de eerste dag van elke maand op 0 gezet, met als gevolg dat de laatste 2 dagen het internet niet meer vooruit te branden was omdat iedereen zijn tegoed aan het opdoen waskrisken schreef:En die 10GB was dan ook met maximaal 20% upload hé bij telenet
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
En de meter telde niet als je data down/uploadde tussen 2 telenet verbindingen ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Neen dat was ervoor hé:-) Met de glijdende telemeter keek men altijd exact 30 dagen terug.woutervh schreef:Ja, maar voor die glijdende telemeter werd de telemeter gewoon de eerste dag van elke maand op 0 gezet, met als gevolg dat de laatste 2 dagen het internet niet meer vooruit te branden was omdat iedereen zijn tegoed aan het opdoen waskrisken schreef:En die 10GB was dan ook met maximaal 20% upload hé bij telenet
Mijn persoonlijke internetgeschiedenis...
Eerst dialup skynet gehad (abo van 10 uur/maand), daarna WOL, PI, VT4, tijd.com, ... (tal van gratis internetdiensten dus via dial up). Vervolgens Skynet ADSL op 1mbit (10GB/maand), daarna 3.3Mbit. Vervolgens ben ik bij Telenet gaan werken en had ik Turbonet (30GB dacht ik) tegen een spotprijs. Daarna DXADSL thuis, die vervolgens is meeverhuisd als ik alleen ben gaan wonen. En thuis is zowat iedereen inmiddels gepasseerd als eerste en tweede provider. Eerst Scarlet VDSL2 voor internet+tv, dan na een pak pannes Telenet. Toen deze ook raar gingen doen had ik telenet analoog en Belgacom, vervolgens Dommel. En nu sinds een 2-tal jaar mijn ideale combinatie gevonden : EDPnet en OpenWeb via vdsl2.
van 28.8kbps naar 70mbit in iets van een 17 jaar tijd
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
We zijn dan ook heel erg lang geleden begonnen als skynet-user-base. Om je een idee te geven: http://web.archive.org/web/200304050952 ... portal.phpwoutervh schreef:Gisteren stond ik even stil bij de naam van deze website: "Userbase"
Op zich een logische naam, want het is een pool van gebruikers.
Wat ik mij echter afvroeg is of deze er indertijd als reactie gekomen is op PUB (Pandora User Base), het huidige TIK....
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
- Bedankt: 222 keer
Er was in die tijd ook een zeer actieve zekere "Slafes" die vaak in de clinch lag met alle gebruikers die je hierboven opsomde, er was ook nog Black Phantom Subtitles in het pre Bierdopje tijdperk dat ook gesommeerd werd om te stoppen. Je had alt.bin, etc etc...