Probleem:
pc met ssd en tweede hdd, wil windows 8.1 niet starten;
Met heel veel geduld geraak ik af en toe tot aan het loginscherm, na het invullen van het paswoord wordt het scherm zwart, maar zie ik wel de muis bewegen.
ctrl-alt-del, zie ik ook het menu vergrendelen, afmelden, taakbeheer, maar nog steeds op een zwarte achtergrond.
Taakbeheer starten gaat ook niet.
Heb al geprobeerd van cd te starten; Dan krijg ik een autoherstel melding te zien, maar veel verder geraak ik niet.
Als ik ssd uit bios verwijder en opstart met cd komt hij wel vragen alles opnieuw te installeren, maar dan ben ik ten eerste men ssd kwijt en ten tweede moet ik opnieuw alles installereb. Dit zou ik alleen als laatste redmiddel willen.
shift+restart op het loginscherm, dan kreeg ik na veel geduld zo'n windows herstelscherm maar daar bleef het ook bij.
Iemand nog tips of oorzaken?
Windows 8.1 start niet meer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
- Bedankt: 248 keer
Heb je het probleem ook in veilige modus? (f8 bij opstarten windows).
Als je het daar niet hebt, kan je misschien herstellen naar een punt voor je het had.... (systeemherstel)
Als je het daar niet hebt, kan je misschien herstellen naar een punt voor je het had.... (systeemherstel)
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Ik geraak niet in veilige modus, zou blijkbaar bij windows 8 niet werken, of zeer uitzonderlijk omdat hij te snel start.
Heb f8 en shift f8 geprobeerd, (verschillende keren) maar dit blijkt niet te werken.
Heb f8 en shift f8 geprobeerd, (verschillende keren) maar dit blijkt niet te werken.
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
Indien uw windows toch eens een keer opstart moet je bij PC instellingen naar algemeen gaan en daar geavanceerde opstartopties nemen. Dan klikken op Nu opnieuw opstarten. Ik dacht dat je dan een keuzemenu kreeg. En daar bij geavanceerde opties kan je opstartinstellingen vinden en daar staat veilige modus tussen.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
-
- Member
- Bedankt: 2 keer
- Contacteer:
Blijkbaar heeft Windows8.1 een probleem bij combinatie van SSD + HD.
Ik heb hetzelfde probleem gehad bij upgrade van 8.0 naar 8.1.
Ik heb het reeds gemeld aan Microsoft.
Ik kreeg enkele lapmiddelen aangeboden (die uiteraard niet werkten) en enkele blz. tekst: "Optimize Windows8 for use with a Solid State Drive (SSD). Heb alles geprobeerd-heeft natuurlijk niet geholpen.
Microsoft Supportafdeling zou mij opnieuw contacteren wanneer ze een oplossing hadden gevonden. Tot heden nog geen bevredigend antwoord, dus ...
Constant
Ik heb hetzelfde probleem gehad bij upgrade van 8.0 naar 8.1.
Ik heb het reeds gemeld aan Microsoft.
Ik kreeg enkele lapmiddelen aangeboden (die uiteraard niet werkten) en enkele blz. tekst: "Optimize Windows8 for use with a Solid State Drive (SSD). Heb alles geprobeerd-heeft natuurlijk niet geholpen.
Microsoft Supportafdeling zou mij opnieuw contacteren wanneer ze een oplossing hadden gevonden. Tot heden nog geen bevredigend antwoord, dus ...
Constant
-
- Elite Poster
Het heeft bij toch een een aantal weken of maanden goed gewerkt. Geen idee hoelang 8.1 juist uit is.
Heb van hier op een werk een recovery usb gemaakt van een andere windows 8 pc;
Straks daar eens mee proberen.
Heb van hier op een werk een recovery usb gemaakt van een andere windows 8 pc;
Straks daar eens mee proberen.
-
- Elite Poster
Vermits hij bij het loginscherm stopt, is de enige mogelijkheid shift en restart. De andere kan ik niet aan het vermits ik een zwart scherm krijg.
Het is dan één keer gelukt omdat troubleshoot scherm te krijgen, maar nadien wilde hij niet meer verder gaan.
Ga straks eens proberen met die recovery usb, en anders zien of ik die ssd kan formateren.
Het is dan één keer gelukt omdat troubleshoot scherm te krijgen, maar nadien wilde hij niet meer verder gaan.
Ga straks eens proberen met die recovery usb, en anders zien of ik die ssd kan formateren.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
- Bedankt: 8 keer
Hoi gasten,
toch maar even vermelden dat ik al een tijdje met windows 8 (en nu al enkele weken probleemloos op 8.1)draai. en m'n Msi ge60 werkt al bijna twee jaar met een msata m4 ssd + hdd (data). dus het kan ook zonder problemen.
groeten,
B.
toch maar even vermelden dat ik al een tijdje met windows 8 (en nu al enkele weken probleemloos op 8.1)draai. en m'n Msi ge60 werkt al bijna twee jaar met een msata m4 ssd + hdd (data). dus het kan ook zonder problemen.
groeten,
B.
- Cristallx
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 15 keer
Tuurlijk loopt Win 8.1 zonder problemen op de meeste recente pc's. Vaak is de oorzaak van een issue een driverprobleem en ook een ssd schijf is vaak niet feilloos (maar dat heeft niets met win 8 te maken) Ik heb hier zelf een OCZ SSD gehad. Deze werkte ook zonder problemen, maar steeds na een aantal weken gebruik crashte die volledig en was deze zelfs niet meer te zien in de bios. Nu heb ik een Samsung SSD nooit geen probleem meer gehad sindsdien.
Mvg.
Cristallx
Mvg.
Cristallx
Blijft ze eindelijk slapen .... Slaapt ze
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 12 keer
Draai windows 8.1 op een 2jaar oude OCZ SSD en daarnaast 2 HDD schijven. Voor mij werkte dit bij win8 probleemloos, en zelfde bij 8.1
Ik kan me wel herinneren dat ik in de tijd als ik die SSD heb gekocht even gesukkeld heb om win7 erop te zetten. Aanpassing moeten doen in BIOS etc, maar daarna nooit meer problemen gehad
Ik kan me wel herinneren dat ik in de tijd als ik die SSD heb gekocht even gesukkeld heb om win7 erop te zetten. Aanpassing moeten doen in BIOS etc, maar daarna nooit meer problemen gehad
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Draait hier nochtans op een aantal machines met SSD HDD combo, dus Windows 8.1 kan daar gewoon mee overweg.
Bij problemen, volgende ondernemen (basis troubleshooting voor dit geval):
Stap 1: Upgrade de firmware van de SSD, kijk op de site van de fabrikant voor de nodige tool (bleek vooral bij OCZ belangrijk, bij Samsung nooit last gehad maar je weet maar nooit).
Stap 2: Koppel de HDD's los zodat enkel de SSD geplaatst is.
Stap 3: Start de installatie van Windows 8(.1) op de SSD en voltooi
Stap 4: Boot en update
Stap 5: Koppel HDD's weer aan
Stap 6: Enjoy
Bij problemen, volgende ondernemen (basis troubleshooting voor dit geval):
Stap 1: Upgrade de firmware van de SSD, kijk op de site van de fabrikant voor de nodige tool (bleek vooral bij OCZ belangrijk, bij Samsung nooit last gehad maar je weet maar nooit).
Stap 2: Koppel de HDD's los zodat enkel de SSD geplaatst is.
Stap 3: Start de installatie van Windows 8(.1) op de SSD en voltooi
Stap 4: Boot en update
Stap 5: Koppel HDD's weer aan
Stap 6: Enjoy
-
- Elite Poster
Ik denk dat de topicstarter zijn probleem is : dat hij niet in veilige modus geraakt.
Zelf ben ik ook tevreden, maar als de optie 'veilige modus' wegvalt, valt er ook veel weg van herstelmogelijkheden
Zelf ben ik ook tevreden, maar als de optie 'veilige modus' wegvalt, valt er ook veel weg van herstelmogelijkheden
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
Gisteren Ubuntu van USB geïnstalleerd, ging zonder probleem op ssd.
Die zal dus hopelijk niet stuk zijn.
Windows 8 opnieuw beginnen te installeren, maar bleef heel heel lang hangen op Windows setup is aan het starten.
Blauw scherm nog voor je de key moet ingeven.
Nachtje laten aanstaan, en dan is hij 1 scherm verder geraakt.
Heb nu juist de product key kunnen ingeven en blijft er weer zo'n cirkeltje draaien.
Het gaat super langzaam, dit is toch niet normaal.
Moet nu kiezen op welke partitie of schijf ik wil installeren, maar kan weer niet verder klikken omdat hij weer wacht op iets.
edit: ondertussen zijn we een uur verder en staat hij eindelijk op het scherm van bestanden copiëren maar voorlopig blijft dit op 0% staan.
Ofwel misschien de dvd drive die stuk is. Als ik de dvd drive open tijdens de installatie dan hoor je geen spin down van de dvd, dus hij is op dat moment niets van de dvd aan het lezen.
Waarom duurt dat dan allemaal zolang, het is om zot van te worden;
[ Post made via mobile device ]
Die zal dus hopelijk niet stuk zijn.
Windows 8 opnieuw beginnen te installeren, maar bleef heel heel lang hangen op Windows setup is aan het starten.
Blauw scherm nog voor je de key moet ingeven.
Nachtje laten aanstaan, en dan is hij 1 scherm verder geraakt.
Heb nu juist de product key kunnen ingeven en blijft er weer zo'n cirkeltje draaien.
Het gaat super langzaam, dit is toch niet normaal.
Moet nu kiezen op welke partitie of schijf ik wil installeren, maar kan weer niet verder klikken omdat hij weer wacht op iets.
edit: ondertussen zijn we een uur verder en staat hij eindelijk op het scherm van bestanden copiëren maar voorlopig blijft dit op 0% staan.
Ofwel misschien de dvd drive die stuk is. Als ik de dvd drive open tijdens de installatie dan hoor je geen spin down van de dvd, dus hij is op dat moment niets van de dvd aan het lezen.
Waarom duurt dat dan allemaal zolang, het is om zot van te worden;
[ Post made via mobile device ]
-
- Elite Poster
kan je niet herinstalleren vanaf een recovery partition?
Acer – Alt + F10
Asus – F9
Dell/Alienware – F8
HP – F11
Lenovo – F11
MSI – F3
Samsung – F4
Sony – F10
Toshiba – 0 (not numpad) while turning on, release key when Toshiba logo appears
Read more: http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/lapto ... z2niH0bY12
de koe zegt boe
-
- Elite Poster
Op de oorspronkelijke ssd stond een recovery partitie, maar die ssd had het na 4 weken al begeven.
Is toen onder garantie vervangen onder garantie door een nieuwe, maar daar stond wegens tijdgebrek (van mij) geen image van de computerwinkel op omdat ik windows zelf wel zou installeren, nu al een jaar of 2 geleden denk ik.
Is toen onder garantie vervangen onder garantie door een nieuwe, maar daar stond wegens tijdgebrek (van mij) geen image van de computerwinkel op omdat ik windows zelf wel zou installeren, nu al een jaar of 2 geleden denk ik.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Probeer eens te installeren vanop usb, dan zie je meteen of het aan de dvd drive ligt. Wel opletten dat installatie vanaf een USB3 device niet op alle laptops werkt.
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
Sent from my Lumia 920 using Tapatalk
-
- Elite Poster
Zo na een hele dag installeren van cd ('s morgens gestart), stond gisterenavond eindelijk windows 8.1 er op.
En vanaf dan liep het weer als een trein.
Het enige waar windows 8.1 blijkbaar nog een probleem mee heeft op mijn pc is het unzippen van bestanden.
Gisteren een 7-zip willen uitpakken, maar schrijf of lees access op 2de hd ging dadelijk naar 100%.
Explorer afgesloten en opnieuw geprobeerd en toe ging het vlot.
En vanaf dan liep het weer als een trein.
Het enige waar windows 8.1 blijkbaar nog een probleem mee heeft op mijn pc is het unzippen van bestanden.
Gisteren een 7-zip willen uitpakken, maar schrijf of lees access op 2de hd ging dadelijk naar 100%.
Explorer afgesloten en opnieuw geprobeerd en toe ging het vlot.