OK: we gaan weg! En dan...

Nog vragen of opmerkingen over ADSL2FIT? Post ze hier maar.
Plaats reactie
gast

De ondergrens is bereikt: We gaan weg!

En nu...
Wat zou een goed alternatief zijn:

1) Tiscali (ADSL plus): 3.3 Mb/192 Kb, 15 Gb volume, alle poorten open, 10 dagen wachttijd, 45 Euro excl.

2) Scarlet (ADSL): 3.3 Mb/384 Kb, 15 Gb volume, alle poorten open, 4 weken wachttijd, 32 Euro excl.

3) Belcenter (ADSL Speed+): 4 Mb/512 Kb, 15 Gb volume. alle poorten behalve 25, ? wachttijd, 48 Euro inc.

Dit zijn de alternatieve die me redelijk zijn. Klopt alle info die ik kon vinden (vooral ivm de open poorten)? Zijn er ervaringen?

Ik zoek:
1) alle poorten open (om HTTP, FTP, TELNET & MAIL server te draaien)
2) goede download (1.5 Mb en hoger)
3) goede upload (300 Kbit)
4) gewoon volume (10 a 15 Gb)

Opties: vast IP adres.

Ervaringen / advies?

Thanks!
Terro
Member
Member

Euh Voor mij is Scarlet zowiezo al uitgesloten ... Niet vergeten dat zij degene zijn die een limiet opgedrongen hebben aan Webvisie.
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

gast schreef:De ondergrens is bereikt: We gaan weg!
2) Scarlet (ADSL): 3.3 Mb/384 Kb, 15 Gb volume, alle poorten open, 4 weken wachttijd, 32 Euro excl.
poort 25 gesloten

edit: en volgens mij bij tiscali ook
Virus

SurfADSL

3,3 Mbit Down
40 K Up
20 GB Traffic

33 €
saxgod
Plus Member
Plus Member

Scarlet zal het snelste aangesloten zijn aangezien je al op hun ATM netwerk zit, het enige dat je nog nodig hebt is een login & de administratieve afwerking dat je de lijn aan hun betaald ipv aan a2f
Network Engineer @ WirelessBelgie
Virus

of

Up/Down (Up/Down garantie)
Skynet (Turboline) http://www.belgacom.be/

3.3mbit/256kbit (n/a) 258€
3.3mbit/512kbit (256kbit/64kbit) 605€
1mbit/1mbit (n/a) 650€
2mbit/2mbit (n/a) 995€

EDPnet http://www.edpnet.be/

2mbit/512kbit (n/a) 193€
3.3mbit/384kbit (n/a) 211€
4mbit/512kbit (n/a) 260€
1mbit/1mbit (256kbit/256kbit) 362€
1mbit/1mbit (512kbit/512kbit) 435€
2mbit/2mbit (1mbit/1mbit) 483€
2mbit/2mbit (2mbit/2mbit) 604€

Tiscali http://www.tiscali.be/

3.3mbit/256kbit (n/a) 254€
3.3mbit/512kbit (256kbit/64kbit) 605€
1mbit/1mbit (256kbit/256kbit) 785€
2mbit/2mbit (512kbit/512kbit) 1088€

Scarlet (Scarlet) http://www.scarlet.be/

3.3mbit/384kbit (n/a) 224€

Cybernet (Turboline) http://www.cybernet.be/

3.3mbit/256kbit (n/a) 290€
3.3mbit/512kbit (256kbit/64kbit) 877€

Belcenter (Scarlet) http://www.belcenter.be

4mbit/512kbit (n/a) 220€
Gast

Terro schreef:Euh Voor mij is Scarlet zowiezo al uitgesloten ... Niet vergeten dat zij degene zijn die een limiet opgedrongen hebben aan Webvisie.
Ik hoor zo af en toe iets van de relatie A2F en Scarlet. Maar hoe komt het dan dat de speedtest resultaten van Scarlet wel goed zijn in de statistieken?
saxgod
Plus Member
Plus Member

Dan moet je gaan kijken naar ATM Netwerken

Het is namelijk zo dat elke provider een eigen 'virtueel path' heeft tussen zijn slot op de Broadband Access Server (BAS) en de ATM Kaarten in de telefooncentrales.

Er is dus een Virtual Path tussen jouw ADSL modem die geconnect met zo'n ATM kaart via je telefoonlijn, en het slot op de BAS.

Het probleem is bij A2F dat het VP maar 2mbit is tussen elke centrale en de BAS, waarover alle abbonnees van die centrale moeten...

Dat is dus alsof je het verkeer op de E40 over een boerenwegje stuurt..

Scarlet heeft bredere VP's, dus kunnen die wel snel surfen, ook al zijn het dezelfde bitstream/BROBA II kaarten.

Je snapt het wel.
Gast

Bedankt voor de uitleg!
Ik snap het (maar weet niet waar ATM voor staat :? )

Het probleem ligt dan duidelijk bij A2F en de overstap naar Scarlet zou dan een goede zaak zijn :???:

Los van de schadevergoeding die A2F zou kunnen eisen overweeg ik zelf om naar een advocaat te stappen:
> ze geven toe dat hun service niet normaal te gebruiken is
> er is genoeg evidentie dat ze beneden alle normen zijn
Tae
Premium Member
Premium Member

Laat maar eens iets weten als je bent opgestapt en als ze U een proces aan uw broek willen smeren ?

Het begint hier serieus op mijn heupen te werken met Webvisie wat een misstap ben ik begaan om mij hier op aan te sluiten :roll:

Ik heb twee opties oftewel nog een paar mnd wachten zodat de opzeg mij wat minder kost want ik gun ze eigenlijk geen enkele frank (€).

Normaal moeten zij ons een vergoeding geven of tenminste ons laten opstappen zonder opzeg te betalen :wink:

Het is godverdomme al 18 mei en er is niks veranderd aan de zaak :x Als zij echt denken zo klanten te houden dan zijn ze goed mis daarbij Webvisie ;)

Ik zou maar snel iets doen aan de situatie of jullie dagen zijn ook geteld, mensen pikken die bullshit nimeer van jullie he.
Laatst gewijzigd door Tae 18 mei 2004, 22:31, in totaal 1 gewijzigd.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

saxgod schreef:Dan moet je gaan kijken naar ATM Netwerken

Het is namelijk zo dat elke provider een eigen 'virtueel path' heeft tussen zijn slot op de Broadband Access Server (BAS) en de ATM Kaarten in de telefooncentrales.

Er is dus een Virtual Path tussen jouw ADSL modem die geconnect met zo'n ATM kaart via je telefoonlijn, en het slot op de BAS.

Het probleem is bij A2F dat het VP maar 2mbit is tussen elke centrale en de BAS, waarover alle abbonnees van die centrale moeten...

Dat is dus alsof je het verkeer op de E40 over een boerenwegje stuurt..

Scarlet heeft bredere VP's, dus kunnen die wel snel surfen, ook al zijn het dezelfde bitstream/BROBA II kaarten.

Je snapt het wel.
Wow,

Ik weet niet welke steenezel u deze info zo heeft gegeven, maar 1, zo zit het niet in mekaar, en 2 , de info is volledig fout. Scarlet heeft maar 2Mbit tussen bepaalde vp's, en niet overal !! A2f heeft niks te maken met die VP's, zij verkopen enkel hun bandbreedte die zij aankopen bij Scarlet.

Ik snap gewoon niet waarom sommige mensen hier blijven en blijven die onzin uitkramen ? Ik zeg niet dat Webvisie er niks aan kan doen, zij moeten namelijk de problemen voor ons oplossen ... maar de technische kant van het netwerk/snelheids probleem kan NOOIT bij Webvisie zitten, daar zie hiervan NIKS in eigen beheer hebben en ook NIKS te maken hebben met de LEXEN e.d.

Als jij je aansluit bij Webvisie, stellen zij simpelweg op hun beurt een contract op met Scarlet, waarop scarlet jouw lijn aansluit op de DSLAM en het profiel configureert. Webvisie doet dan enkel de authenticatie.

Grtz,

Sasuke

PS: Al een chance dat ik een engelengeduld heb, want deze info heb ik zeker al meer dan 10x geschreven :)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gast

Sasuke,

Dank om het 10x opnieuw te schrijven!

Maar hoe kun je de gemeten snelheid van Scarlet dan verklaren? Volgens de "monthly charts" op deze site doen ze het wel goed qua up/download snelheid...
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

www.online.be is er ook nog, er is ergens een topic hier van iemand die er vrij goede snelheden haalt. Alleen nog nergens bevestiging op welk netwerk ze zitten.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Tja,

En dat is nu de hele hamvraag eigenlijk. De meest voor de hand liggende reden is dat Scarlet de wholesale ISP's op een ander ATM segment zet op hun REDBACKS. Waarschijnlijk is dit ook wel zo, want dat is "common practice". Maar waar nu net het probleem zit, dat weten we niet, zullen we nooit weten en is eigenlijk ook niet van nut om te weten (buiten dan dat onze nieuwsgierigheid word bevredigd).

[theorie modus]
Wat webvisie al de hele tijd zegt is dat het Scarlet netwerk ondergedimensioneerd is. Dit wil NIET zeggen dat hun huidig netwerk niet voldoet aan de huidige eisen, neen, dit wil zeggen dat de EXPANSIE van het netwerk verkeerd berekend is op de toenmalige toekomstige eisen.
Voor zover ik teweten ben gekomen heeft Scarlet een verkeerde bereking gedaan op het aantal gebruikers dat PI/Scarlet had op de Turboline ADSL lijnen toen ze overschakelden naar hun eigen BROBA (toen zijn ook de problemen begonnen trouwens !!). Aangezien zij toen moeilijk hun eigen klanten kunnen benadelen hebben ze het wholesale ISP netwerk ingekrimpt om hun eigen netwerk te versterken
(Ja, niet enkel Webvisie heeft problemen !!! SurfADSL, Online, Xs4ALL, La Tribu ...!!) Het Wholesale netwerk was op dat moment waarschijnlijk goed genoeg, maar spijtig genoeg hadden ze ook niet het succes van de la tribu, adsl2fit e.a. formules voorzien. Waardoor ook het wholesale ISP netwerk niet meer voldeed/voldoet. Uiteraard, wanneer men op het begin de berekening had gemaakt, is de toenmalige netwerkexpansie een budget berekend (bij Scarlet). Heel waarschijnlijk is dat budget ontoereikend en zit je in een impasse. Diegene(n) die de budgetten hebben berekend willen/kunnen deze niet vergroten vanwege een of andere reden én zit je met een administratief/technisch én financieel probleem. Mensen die binnen een groter bedrijf werken, weten misschien hoelang het duurt voor opgesoupeerde budgetten terug vrij te krijgen e.d. ??

Wat kan webvisie daar nu allemaal aan doen ? Op zich niets, buiten de problemen aankaarten. Want scarlet levert de gevraagde bandbreedte op basis van het opgestelde contract waarin naar de klant toe GEEN gegarandeerde snelheid word voorzien.
[einde theorie modus]

Zo, dit is dus ineens mijn hele kijk op de zaak ... beetje alle "verdedigende" posts die ik ooit heb gemaakt samengevat dus.

Nu, de huidige situatie is er, en ze is er al maanden. Als klant is dit niet leuk en moet het opgelost worden. Zo simpel als dat. De bovenstaande theorie is misschien leuk om te weten voor geïnteresseerden, maar voor de standaard klant is het ofwel chinees ofwel gewoonweg zever waar hij zich niets van aantrekt. En gelijk heeft hij dan !

Webvisie en/of Scarlet moet het oplossen, en daarmee basta. Daar geef ik elke userbase klager volstrekt gelijk in. Waar ik persoonlijk niet mee omkan is dat diegenen die zich niets van bovenstaande uitleg aantrekken en geen zin hebben om daarmee rekening te houden dan wel de moeite kunnen doen om allerhande aantijgingen en fantasierijke posts te maken op dit forum. Wanneer er gediscussieerd kan worden op een deftige manier, en goed geargumenteerde theorien tegen elkaar kunnen gesteld worden, dan ben ik de eerste om te antwoorden. Maar onzinnige posts en onruststokers wil ik hier gewoon niet hebben. Klagen is één ding, maar speculeren over dingen waar je niks van weet, of mensen door het slijk halen en klootzakken en weet ik allemaal niet noemen hoeft hier niet.

Nog een klein dingetje en dan stopt deze lange post hoor.

Tot slot wil ik ook nog kwijt dat hoewel ik nu misschien weer heel verdedigend uit de hoek kom, ik NIETS, maar dan ook echt NIETS met webvisie te maken heb en hen ook niet naar voren wil schuiven als groot slachtoffer. Ik heb zelf ook het probleem waar iedereen hier mee zit en ben er ook zeker en vast niet content mee. Er zijn zelfs dagen waarop ook ik op IRC redelijk durf vloeken op de adsl2fit verbinding. En ik heb zelfs problemen met het beleid bij Webvisie, ook dat nog ... maar voor mij is dat allemaal persoonlijk en ik zal dan ook nooit zulke posts maken hier op het forum.

Allez,

Den deze gaat eens slapen. Ik hoop dat ik hiermee toch alvast 1 iemand met de beide voeten op de grond heb kunnen zetten. Dan voel ik me toch weer net dat klein beetje beter en weet ik ook weer waarom ik lid wou worden van de userbase crew ;)

Grtz,

Sasuke
Afbeelding
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Niemand die hier praat over xs4all.be adsl ... een deftige stabiele adsl provider met mooie prijzen :)

http://www.xs4all.be/index.php?page=011012n
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 15 keer

Wel ik heb mezelf ook die vraag gesteld ...
EDPnet lijkt me over de goedkoopste/beste formules te beschikken. (Voor die office abonnementen is er zelfs een actie 10+2 maanden gratis als je op voorhand betaalt...) Je kan zelfs een tijdelijk abon. aanvragen dacht ik? (Over welk netwerk gaan die eigenlijk??)

Maar voor mij is dat een beetje teveel, dus ik denk dat ik dan noodgedwongen Versatel ga nemen... Qua snelheidsverschil zal het ni veel schelen met A2F en 't is dan nog bijna 7€ goedkoper :-D

Het wordt tijd dat de grootste providers als Telenet/Skynet eens hun traffiekpakket uitbreiden! (maar ze zullen hun haasten :roll: ) Er moet natuurlijk maar één (deftige) ISP mee beginnen, en ik denk aan versatel bv., die unlimited of op FUP gebaseerde accounts uitdelen, en ze zullen er ook wel rap mee beginnen (denk maar aan al die Light producten tegenwoordig)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sasuke schreef:Wat webvisie al de hele tijd zegt is dat het Scarlet netwerk ondergedimensioneerd is. Dit wil NIET zeggen dat hun huidig netwerk niet voldoet aan de huidige eisen, neen, dit wil zeggen dat de EXPANSIE van het netwerk verkeerd berekend is op de toenmalige toekomstige eisen.
Het huidige netwerk voldoet prima... maar je kan het moeilijk Scarlet zijn schuld noemen als Webvisie dingen verkoopt die niet passen in de bestaande voorwaarden. Webvisie had trouwens op voorhand moeten controleren (en contractueel vastleggen met Scarlet) wat hun verwachtingen waren, en dan had meteen duidelijk geweest dat dit niet paste in de expansie die voorzien was.

Het is maar al te eenvoudig van steeds weer de schuld bij Scarlet te leggen (zeker na alle andere leugens en loze beloftes van Webvisie).
saxgod
Plus Member
Plus Member

Sasuke schreef: Wow,

Ik weet niet welke steenezel u deze info zo heeft gegeven, maar 1, zo zit het niet in mekaar, en 2 , de info is volledig fout.
Die steenezel heeft mij dat op IRC uitgelegd en heet Paul Broothaerts (onder de nick A2F)

Ik zoek de logs even maar denk niet dat ik ze nog heb.
Laatst gewijzigd door saxgod 19 mei 2004, 10:31, in totaal 1 gewijzigd.
Gast

Dan heeft de SAXGOD niet goed geluisterd naar wat er gezegd is!
saxgod
Plus Member
Plus Member

Anonymous schreef:Dan heeft de SAXGOD niet goed geluisterd naar wat er gezegd is!
en ik heb al lang een vermoeden dat al die verdedigende GAST posts vanuit A2F zelf komen ;)
Gast

Da's dan jammer voor u, maar een verkeerd gevoel!
saxgod
Plus Member
Plus Member

hoe kan u dan weten wat er gezegd is toen ?

Maargoed, ik zal het wel verkeerd begrepen hebben, ik ben geen expert op ATM gebied, enkel op Ethernet gebied.

Aangezien we van webvisie geen officiele uitleg horen over waar het probleem ligt kunnen we enkel maar speculeren.

Mijn vermoeden is dat webvisie toen zelf niet wist wat er scheelde en zelf zat te speculeren, en ik hoop voor hun dat ze intussen wel weten waar het zit, en dat hun geplande werken aan het netwerk ook daadwerkelijk zorgen voor verbeteringen.
Laatst gewijzigd door saxgod 19 mei 2004, 10:50, in totaal 2 gewijzigd.
saxgod
Plus Member
Plus Member

Sasuke schreef:A2f heeft niks te maken met die VP's, zij verkopen enkel hun bandbreedte die zij aankopen bij Scarlet.

....<snip>....

Als jij je aansluit bij Webvisie, stellen zij simpelweg op hun beurt een contract op met Scarlet, waarop scarlet jouw lijn aansluit op de DSLAM en het profiel configureert. Webvisie doet dan enkel de authenticatie.
Dus jij zegt hier eigenlijk, dat alle klanten van a2f "echte" klanten zijn van scarlet, waardoor het totaal van die 60kb/s voorzien per account van scarlet omhoog gaat.

Als dit zo zou zijn, dan zouden alle a2f klanten toch surfen aan dezelfde snelheid als de scarlet klanten ? ik kan met mijn scarlet abbo nog altijd tegen full speed downloaden als mijn a2f abbo maar 5kb/s meer haalt..

Ook zeg je dat a2f 'simpelweg' een reseller is van scarlet, waarbij a2f de vrije hand heeft voor de administratie te doen (accountbeheer), dus scarlet verkocht vroeger unlimited abbo's, en nu met 40gig, maar enkel via a2f..
Sasuke schreef:Ik snap gewoon niet waarom sommige mensen hier blijven en blijven die onzin uitkramen ? Ik zeg niet dat Webvisie er niks aan kan doen, zij moeten namelijk de problemen voor ons oplossen ... maar de technische kant van het netwerk/snelheids probleem kan NOOIT bij Webvisie zitten, daar zie hiervan NIKS in eigen beheer hebben en ook NIKS te maken hebben met de LEXEN e.d.

... <snip> ...

[theorie modus]
Wat webvisie al de hele tijd zegt is dat het Scarlet netwerk ondergedimensioneerd is. Dit wil NIET zeggen dat hun huidig netwerk niet voldoet aan de huidige eisen, neen, dit wil zeggen dat de EXPANSIE van het netwerk verkeerd berekend is op de toenmalige toekomstige eisen.
Voor zover ik teweten ben gekomen heeft Scarlet een verkeerde bereking gedaan op het aantal gebruikers dat PI/Scarlet had op de Turboline ADSL lijnen toen ze overschakelden naar hun eigen BROBA (toen zijn ook de problemen begonnen trouwens !!). Aangezien zij toen moeilijk hun eigen klanten kunnen benadelen hebben ze het wholesale ISP netwerk ingekrimpt om hun eigen netwerk te versterken

Wat kan webvisie daar nu allemaal aan doen ? Op zich niets, buiten de problemen aankaarten. Want scarlet levert de gevraagde bandbreedte op basis van het opgestelde contract waarin naar de klant toe GEEN gegarandeerde snelheid word voorzien.
[einde theorie modus]
Dus het is volgens bovenstaande tekst WEL webvisie zijn fout, want zij huren een bepaalde bandbreedte af van scarlet, scarlet heeft deze dan ingekrompen, en webvisie heeft hier niks aan gedaan, terwijl webvisie weet dat het deze bandbreedte nodig heeft. Als scarlet zijn contracten met webvisie niet nakomt en webvisie doet hier niets aan dan is dat webvisie zijn probleem, en ligt de fout bij webvisie. Als scarlet zijn contracten WEL nakomt, dan heeft webvisie ALTIJD al te weinig bandbreedte aangekocht, en is het de fout van webvisie..
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Saxgod,

Nee, niet echt. Zij huren een bepaalde bandbreedte OP het netwerk. Er zit een verschil tussen gebruikte bandbreedte, en de voorzien bandbreedte naar de end-users. Zoals je zei, ATM netwerken zijn idd net iets anders dan Ethernet netwerken.

Ik ga het proberen uit te leggen.

Scarlet heeft een apart netwerk voor Wholesale (dus hieruit kan je al direct het verschil tussen de scarlet abbo's en de a2f abbo's opmaken). Laat ons zeggen dat dit netwerk voorzien is op 10000 gebruikers aan 60kbit per user ofzo (overboeking). Dit is 1 algemeen netwerk voor de wholesale ISP's. Ik denk niet dat Scarlet per isp een (virtueel) netwerk gaat voorzien.

Als een wholesale ISP van dit netwerk gebruik wil maken, koopt hij x-aantal Mbit aan voor zijn gebruikers. Scarlet maakt dan een provisionering hiervoor in hun redback.

Dus ... stel dat a2f bandbreedte voorziet voor 3000 gebruikers aan 60kb per user (overboeking). Dat is dan de bandbreedte die zij kopen bij Scarlet. Zoals je ziet, is dit minder dan het geprovisioneerde aantal gebruikers op het algemene wholesale ISP netwerk. Tel daarbij dan ineens de andere wholesale ISP's bij (xs4all, online, surfadsl, la tribu ...)

Stel dat je dan in totaal aan 9000*60kbit aan geprovisioneerde gebruikers zit in totaliteit (elke ISP koopt altijd meer bandbreedte aan dan dat ze in werkelijkheid nodig hebben hé). Dan zou je in theorie nog met een 1000*60kbit aan geprovisioneerde bandbreedte zitten. Deze is nodig voor de overboeking te kunnen realiseren. Als de wholesale ISP's altijd meer bandbreedte voorzien, dan moet de ATM supplier dat ook doen.

Stel dat Scarlet die 1000*60kbit wegneemt (zoals ik al zei) voor zijn eigen gebruikers aan te vullen. Dan levert scarlet nog altijd de contractuele bandbreedte aan de wholesale ISP's. Maar als er dan bij deze of gene wholesale ISP enorm veel downloaders zijn, dan werkt de overboekingsgraad niet meer. Normaal gezien is op dat moment de wholesaler verplicht om meer bandbreedte aan te kopen. Maar die is er niet (cfr verschillende posts waarin webvisie zegt dat zij de extra aangevraagde bandbreedte NIET krijgen). Scarlet kan die ook niet geven, want dan moeten zij eerst investeren in het wholesale netwerk. Uiteraard kost dat VEEEEL centen. Maar Scarlet wil die kost minimaal houden (uiteraard) en wil dus ook niet na verloop van tijd (gezien de groei van een bepaalde wholesale ISP) terug in hetzelfde straatje komen dat zij terug moeten investeren. Dus scarlet stapt af van de ongelimiteerde abbo's en verplicht de wholesalers nieuwe contracten aan te bieden met limieten alvorens zij overgaan tot de upgrade/investering.

Toets dit alles mee met m'n vorige Post en dan hoop ik dat het nu duidelijk genoeg is, want beter kan ik het niet zeggen.

De enige fout dat Webvisie in mijn ogen dan ook gedaan heeft, is dat zij niet hard genoeg op tafel hebben geklopt EN dat zij steeds voet bij stuk hebben willen houden voor een ongelimiteerd abbo te kunnen aanbieden aan hun klanten. Spijtig genoeg heeft Scarlet hen voor een ultimatum gezet en is de huidige situatie er gekomen (limieten.)

Het is dan ook zeer mooi dat webvisie toch nog 40Gb uit de brand heeft kunnen slepen, want dat was NIET wat Scarlet ons wou aansmeren !!

Grtz,

Sasuke

PS: De cijfers in bovenstaande post zijn enkel ter verduidelijking en zijn geen indicatie van de realiteit.
Laatst gewijzigd door Sasuke 19 mei 2004, 11:36, in totaal 1 gewijzigd.
Afbeelding
saxgod
Plus Member
Plus Member

Ok, thx voor de uitleg..

Als ik dit allemaal zo overdenk dan denk ik dat de enige 'echte' ongelimiteerde ISP die kan bestaan met goede speeds, een ISP is die limiteerd op zijn aantal klanten, en een eigen BROBA2 netwerk uitbouwt, en naargelang van de omzet zijn netwerk kan vergroten en zo weer nieuwe klanten kan aannemen..

Investeerders ? :p
C-Phest
Premium Member
Premium Member

Dieje steenezel heeft da tegen mij toch helemaal uitgelegd toen ik aan de zelfde tafel zat hoor ...

Ge kunt da trouwens ni uitleggen op irc ... ge moet daar voor nekeer letterlijk een tekeningske bij maken en dan wordt alles vele duidelijker

Hoe verklaart ge met uwen uitleg dat Belgacom zijn VP's upgrade en Scarlet daar profijt bij heeft? Ik denk ni dat da u gaat lukken :)

Volgens mij haalt gij BROBA en BRUO door elkaar.
Hey ... everybody makes mistakes! That's why they put erasers on pencils. [Lenny]
C-Phest
Premium Member
Premium Member

Dit is de config waar ik momenteel mee speel:

Ik betaal nu 60 euro de maand voor een 8Mbit medium abo.

Wat als ik nu dit doe:

4Mbit small abo bij A2F (30 euro)
+
Versatel abo (30 euro)

Enig nadeel is dat ik dan een extra lijn nodig heb, maar als ik nu eens 2 van die goedkope(re) discovery lines van Belgacom neem ... die kosten samen niet veel meer dan mijn enkele klassieke telefoonlijn.

Eindsom: Ik betaal pakt 70 euro, kan ongeveer 150GB per maand binnen trekken (samen).

A2F: servers draaien + snel iets binnen trekken als'k iets dringend nodig heb.
Versatel: leechen

Ik heb ook alle prijzen vergeleken en dit lijkt mij (voor mij) de ideale oplossing.

BEDENKING: A2F z'n snelheid moet dan wel op iet trekken natuurlijk ;)
Hey ... everybody makes mistakes! That's why they put erasers on pencils. [Lenny]
goos
Plus Member
Plus Member

Bij versatel is er toch maar een inbegrepen volume van 250 mb?

Veel leechen gade daar niet doen imo
Seal
Pro Member
Pro Member

C-Phest, da is idd geen slechte berekening.

@ goos: kijk eens opdeze pagina naar mijn post. Daar staat het met een voorbeeldje.
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

dat wel maar als je volume bijkoopt kost dit maximum 10 eur extra :)
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
goos
Plus Member
Plus Member

Inderdaad, zo ver had ik niet gekeken :)

512 kbps downstream

dat is dus ongeveer 60 k/s

volle benutting maakt ongeveer 5 gig /dag = 150 gig/maand

zijn ze dom ofzo bij versatel??
C-Phest
Premium Member
Premium Member

Goos: 't is niet zoveel hoor ... maximum theoretisch data trafiek is 164GB of zo ... maar daar zitten packet headers etc bij in dus ik denk dat mijn schatting van 120GB zo ongeveer wel het meeste gaat zijn dat je uit de lijn uit krijgt.

Wat nog altijd niet slecht is voor 30 euro :D

PS: Mods kunnen jullie een popup coden dat zodra iemand 'Versatel' en 'limiet' in 1 zin typt er automatisch 'Neen, alles boven 10 euro is gratis' op't scherm komt of zo? ;)
Het begint mij eerlijk gezegd de keel uit te hangen dat iedereen hier met die 250 MB afkomt en niet de moeite doet om 2 regels verder te lezen :bang:
saxgod
Plus Member
Plus Member

C-Phest schreef:Hoe verklaart ge met uwen uitleg dat Belgacom zijn VP's upgrade en Scarlet daar profijt bij heeft? Ik denk ni dat da u gaat lukken :)

Volgens mij haalt gij BROBA en BRUO door elkaar.
Ik dacht da die upgrades van belgacom & scarlet volledig gescheiden waren (heb ik hier ergens gelezen).
Ik bedoel, scarlet zal ook wel ergens n maximum capaciteit hebben bij belacom he, dus als belgacom zijn connecties morgen op 2gbit (fibers fzo) zet, zal scarlet nog maar hun capaciteit hebben da ze huren.

Kan zijn da ik BROBA en BRUO door elkaar haal, da was via irc en der werde zo 100 vrage tegelijk aan a2f gesteld, dus kzal et wel verkeerd begrepe hebbe.
C-Phest schreef:Enig nadeel is dat ik dan een extra lijn nodig heb, maar als ik nu eens 2 van die goedkope(re) discovery lines van Belgacom neem ... die kosten samen niet veel meer dan mijn enkele klassieke telefoonlijn.
Ge kunt zo maar 1 lijn krijgen dacht ik.
Laatst gewijzigd door saxgod 19 mei 2004, 20:02, in totaal 1 gewijzigd.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

En wat als ik 2 telefoonlijnen wil hebben? Daar heb je 2 koperparen voor nodig. Met wat chance hebben ze bij het bouwen van het appartement niet bespaard op onderdelen en 2 koperparen getrokken ;)
Maar dan kan je denk ik wel effectief 2 telefoonlijnen gebruiken.
ikke

Scarlet heeft een apart netwerk voor Wholesale (dus hieruit kan je al direct het verschil tussen de scarlet abbo's en de a2f abbo's opmaken). Laat ons zeggen dat dit netwerk voorzien is op 10000 gebruikers aan 60kbit per user ofzo (overboeking). Dit is 1 algemeen netwerk voor de wholesale ISP's. Ik denk niet dat Scarlet per isp een (virtueel) netwerk gaat voorzien.

Als een wholesale ISP van dit netwerk gebruik wil maken, koopt hij x-aantal Mbit aan voor zijn gebruikers. Scarlet maakt dan een provisionering hiervoor in hun redback.

Dus ... stel dat a2f bandbreedte voorziet voor 3000 gebruikers aan 60kb per user (overboeking). Dat is dan de bandbreedte die zij kopen bij Scarlet. Zoals je ziet, is dit minder dan het geprovisioneerde aantal gebruikers op het algemene wholesale ISP netwerk. Tel daarbij dan ineens de andere wholesale ISP's bij (xs4all, online, surfadsl, la tribu ...)

Stel dat je dan in totaal aan 9000*60kbit aan geprovisioneerde gebruikers zit in totaliteit (elke ISP koopt altijd meer bandbreedte aan dan dat ze in werkelijkheid nodig hebben hé). Dan zou je in theorie nog met een 1000*60kbit aan geprovisioneerde bandbreedte zitten. Deze is nodig voor de overboeking te kunnen realiseren. Als de wholesale ISP's altijd meer bandbreedte voorzien, dan moet de ATM supplier dat ook doen.

Stel dat Scarlet die 1000*60kbit wegneemt (zoals ik al zei) voor zijn eigen gebruikers aan te vullen. Dan levert scarlet nog altijd de contractuele bandbreedte aan de wholesale ISP's. Maar als er dan bij deze of gene wholesale ISP enorm veel downloaders zijn, dan werkt de overboekingsgraad niet meer. Normaal gezien is op dat moment de wholesaler verplicht om meer bandbreedte aan te kopen. Maar die is er niet (cfr verschillende posts waarin webvisie zegt dat zij de extra aangevraagde bandbreedte NIET krijgen). Scarlet kan die ook niet geven, want dan moeten zij eerst investeren in het wholesale netwerk. Uiteraard kost dat VEEEEL centen. Maar Scarlet wil die kost minimaal houden (uiteraard) en wil dus ook niet na verloop van tijd (gezien de groei van een bepaalde wholesale ISP) terug in hetzelfde straatje komen dat zij terug moeten investeren. Dus scarlet stapt af van de ongelimiteerde abbo's en verplicht de wholesalers nieuwe contracten aan te bieden met limieten alvorens zij overgaan tot de upgrade/investering.

Toets dit alles mee met m'n vorige Post en dan hoop ik dat het nu duidelijk genoeg is, want beter kan ik het niet zeggen.

De enige fout dat Webvisie in mijn ogen dan ook gedaan heeft, is dat zij niet hard genoeg op tafel hebben geklopt EN dat zij steeds voet bij stuk hebben willen houden voor een ongelimiteerd abbo te kunnen aanbieden aan hun klanten. Spijtig genoeg heeft Scarlet hen voor een ultimatum gezet en is de huidige situatie er gekomen (limieten.)
kucht kucht kucht :? Ken je ATM?

ISP die Scarlet gebruiken:
- PI == Scarlet
- Eunet == Scarlet
- X4all
- Edp (deels)
- Versatel (deels)
- A2F

Volgens de postings die ik hier gelezen heb de afgelopen 6 maanden, heeft alleen A2F zo veel problemen!!!

Voor elke ATM device (dus ook je ADSL modem) moeten er VP/VC gedefineerd worden (cfr VPI/VCI die je moeten ingeven tijdens de installatie). Er kunnen nl. ook verschillende VP/VC per fysisch toestel.

Code: Selecteer alles

-------  -------  -----  ---------  ----------
|modem|->|DSLAM|->|BAS|->|Povider|->|Internet|
---A---  ---B---  --C--  ----D----  ----E----- 
Ok, er zijn heel veel plaatsen waar bottleneck kunnen vormen A,B,C,D en E (en nog anderen plaaatsen).

een DSL provider biedt A, B en C
een ISP/carrier biedt D aan

- BC/Skynet/Turboline biedt A,B,C en D aan
- Scarlet/PI/Eunet biedt A (niet overal) B,C en D aan
- Alle andere ISP alleen D
- resellers/rebranders kopen A-E aan en bieden het als een package aan, ze kunnen A+B, C en D afzonderlijk aankopen. bv A+B bij BC of Scarlet, C bij XYZ (maar normaal gezien de zelfde als bij A+B) en D bij WC, Level3, scarlet, BC, TN, ....

Een reseller hoeft niet alle elementen (A-E) bij dezelfde leverancier aan te kopen.

Geval bij A2F (IMHO):

- A = 4/* Mbit/sec
- B, C en/of D is/zijn onvoldoende.

A is de weg van je modem naar de DSLAM, dit moet voor elke nieuwe gebruiker (koper paar) aangevraagd/besteld worden, logisch gezien ook betaald worden.

B het punt waar de shared bandwidth begint, VC naar de BAS, dit moet per DSLAM besteld worden, tjs als hiet maar een 2Mbit is voor bvb 10 gebruiker ... (vul zelf maar in)
(hier kan de DSL provider verschillende formules hebben cfr. Whholesale, Brobra, ... van BC)

A+B moet nog eens VP+VC geconfigureerd worden dan kan je al van je modem tot de BAS voor de authenticatie.

C Eens ingeloggd wordt je IP gerouteerd (IP, ATM, FR, tunnels, ...) naar de ISP en als hiet maar 2 MBit is voor bvb 100 (bvb 10 user per dslam*20dslam / 2 routes) ....
Hier moet het weer geconfig. + betaald worden.

D Je IP wordt naar het Internet gerouteerd en als hier maar 2Mbit is voor 200 gebruikers, :( :( :(

A2F koopt niet so maar simple weg bandbreedte, voor elk punt moet er capacity planning+provisioning gebeuren.

Jullie mogen de conclusies zelf trekken,
Gast

intern in het apartementsgebouw is het niet zo belangrijk of er aan genoeg paren gedacht is..
meestal zijn er wel wachtbuizen ofzo of zit er al 2 paar gereed of zelfs meer..
belangrijker is of tot aan de aansluiting in uw appartementsgebouw (meestal kelder ofzo) genoeg paren van buiten komen.. ;)
maar weerom wordt er bij een appartemensgebouw daarmee rekening gehouden en zijn er 20, 40 of zelfs meer paren koperdraad aanwezig ;)
Plaats reactie

Terug naar “ADSL2FIT”