Installeren van patch panel
Enige tijd terug een patch panel (24 port) gekocht via ebay.
Nu zit ik toch met enkele vragen ivm aansluiting van de verschillende netwerkkabels.
Foto 1 => voorkant patch panel
Foto 2 => achterkant
Kan iemand mij zeggen hoe ik 1/6 netwerkkabels moet klikken?
O/W - O - G/W - B - B/W - G - B/W - B ||||||| O/W - O - G/W - B - B/W - G - B/W - B ||||||| O/W - O - G/W - B - B/W - G - B/W - B
O/W - O - G/W - B - B/W - G - B/W - B ||||||| O/W - O - G/W - B - B/W - G - B/W - B ||||||| O/W - O - G/W - B - B/W - G - B/W - B
Kan iemand me zeggen met wel accessoire ik de kabels het best tussen de openingen steek?
David
Nu zit ik toch met enkele vragen ivm aansluiting van de verschillende netwerkkabels.
Foto 1 => voorkant patch panel
Foto 2 => achterkant
Kan iemand mij zeggen hoe ik 1/6 netwerkkabels moet klikken?
Kan iemand me zeggen met wel accessoire ik de kabels het best tussen de openingen steek?
David
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 98 keer
Zo te zien wordt één kabel verdeeld over een halve rij boven en een halve rij beneden.
Dus eerste kabel zit helemaal rechts op bovenste 4 en onderste 4.
En dan is het dus gewoon kleurcode volgen. A of B is gelijk, maar hou je voor heel je installatie aan dezelfde code.
Om de kabels vast te zetten, wordt normaal een punch down tool gebruikt: daarmee wordt het kabeltje tussen de contacten geklemd en de overtollige kabel in één beweging afgeknipt.
En dan is het dus gewoon kleurcode volgen. A of B is gelijk, maar hou je voor heel je installatie aan dezelfde code.
Om de kabels vast te zetten, wordt normaal een punch down tool gebruikt: daarmee wordt het kabeltje tussen de contacten geklemd en de overtollige kabel in één beweging afgeknipt.
- Heronic
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 427 keer
- Bedankt: 210 keer
Zonder punchtool : als een schroef losdraaien met een mes.
Met punchtool : makkelijk een snel.
[youtube]3wdDRtGLiow[/youtube]
Met punchtool : makkelijk een snel.
[youtube]3wdDRtGLiow[/youtube]
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Hallo didi79,
Bedoel je dit voor kabel 1 van links te beginnen:
bovenste rij O/W - O - G/W - B |||||
onderste rij B/W - G - B/W - B |||||
maar ik heb 2 rijen A en B met dezelfde kleurencode op dezelfde hoogtedidi79 schreef:Zo te zien wordt één kabel verdeeld over een halve rij boven en een halve rij beneden.
Bedoel je dit voor kabel 1 van links te beginnen:
bovenste rij O/W - O - G/W - B |||||
onderste rij B/W - G - B/W - B |||||
- FunkStar
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
- Bedankt: 92 keer
Er staan nummertjes onder hé
Altijd 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 volgen =
Bij B route (wat ik meestal maak als kabel, dus ik probeer ook B in mijn patchkast te behouden)
Wit-oranje
Oranje
Wit-groen
Blauw
Wit-blauw
Groen
Wit-bruin
Bruin
edit: oops te lang in edit gestaan en vergeten te bevestigen, iemand anders was me voor.
edit2: foto nog wat duidelijker gemaakt.
Altijd 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 volgen =
Bij B route (wat ik meestal maak als kabel, dus ik probeer ook B in mijn patchkast te behouden)
Wit-oranje
Oranje
Wit-groen
Blauw
Wit-blauw
Groen
Wit-bruin
Bruin
edit: oops te lang in edit gestaan en vergeten te bevestigen, iemand anders was me voor.
edit2: foto nog wat duidelijker gemaakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
En deze heb je nodig om vast te klikken : http://www.netwerkkabel.eu/lsa-punch-do ... aar-dogger
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 70 keer
Great, nu heb ik vannacht over patch panels gedroomd. Allemaal jullie fout!.
/OT
/OT
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 11 keer
Hier nog erger, zelfs zin gekregen om mijn berg netwerkkabels onder de meterkast eens op te ruimen.
Zou ik zo een 19inch patchpanel kunnen monteren op MDF of is dat niet aan te raden ?
Zou ik zo een 19inch patchpanel kunnen monteren op MDF of is dat niet aan te raden ?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 13 keer
krisken schreef:En deze heb je nodig om vast te klikken : http://www.netwerkkabel.eu/lsa-punch-do ... aar-dogger
die afbeelding is een krone tool, deze kun je niet gebruiken voor het patchpaneel, je kan het wel proberen, maar de tool is hier niet voor gemaakt.
wel voor deze blokken:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... wiring.jpg
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
gimic: een krone prikker werkt uitstekend voor patch panelen hoor
je hebt gelijk dat een krone prikker in principe gemaakt is voor een krone blok,
maar net zozeer voor patch panelen en een reeks inbouw rj11/45 blokjes
EDIT: om even te verduidelijken: een patch paneel is van het type 110, een krone blok heeft het type "krone".
je kan natuurlijk wel een krone-prikker (of eender welke andere prikker) nemen en een ander type mes op zetten, als je perse juist wil zitten.
hoewel een 110 wss geen goede krone connecties zal maken, zal een krone prikker wel een goede connectie maken op een patchpaneel.
110 connecties zijn recht, krone connecties in een bepaalde hoek (ff vergeten dewelke, maar maakt niet zoveel uit)
tenzij je 50x de kabel gaat prikken, lostrekken, en terugprikken, zou je geen schade hebben aan het patchpaneel door een krone tool te gebruiken,
en dus ook geen slechte connecties.
ik heb al tig patchpanelen, stopcontactjes, en krone blokken geprikt met de krone prikker, nog nooit een slecht contact gehad.
je hebt gelijk dat een krone prikker in principe gemaakt is voor een krone blok,
EDIT: om even te verduidelijken: een patch paneel is van het type 110, een krone blok heeft het type "krone".
je kan natuurlijk wel een krone-prikker (of eender welke andere prikker) nemen en een ander type mes op zetten, als je perse juist wil zitten.
hoewel een 110 wss geen goede krone connecties zal maken, zal een krone prikker wel een goede connectie maken op een patchpaneel.
110 connecties zijn recht, krone connecties in een bepaalde hoek (ff vergeten dewelke, maar maakt niet zoveel uit)
tenzij je 50x de kabel gaat prikken, lostrekken, en terugprikken, zou je geen schade hebben aan het patchpaneel door een krone tool te gebruiken,
en dus ook geen slechte connecties.
ik heb al tig patchpanelen, stopcontactjes, en krone blokken geprikt met de krone prikker, nog nooit een slecht contact gehad.
Laatst gewijzigd door Splitter 26 nov 2013, 20:53, in totaal 1 gewijzigd.
- Devilzown
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 59 keer
Dat werkt indd maar als je een paar keer opnieuw probeert dan geraken die blokjes wel beschadigd door die kronenprikker.
Met als gevolg slecht contact etc'
[ Post made via mobile device ]
Met als gevolg slecht contact etc'
- Splitter
- Elite Poster
@devilzown: zie mijn edit, was het net aan het toevoegen dat er uiteindelijk wel schade aan de contacten kan optreden,
maar dat zal zeker niet van 1 of 2 keer prikken zijn
dus als de TS een patchpaneel wil prikken, iets dat je in principe maar 1x doet, dan mag dat geen probleem zijn.
maar dat zal zeker niet van 1 of 2 keer prikken zijn
dus als de TS een patchpaneel wil prikken, iets dat je in principe maar 1x doet, dan mag dat geen probleem zijn.
- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
- Bedankt: 241 keer
Dit moet je gebruiken ipv een lsa/krone prikker:
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
- Splitter
- Elite Poster
"moet" ? nee hoor trojan
trouwens, een nexans tool knipt niet gelijk af... dan zit je met dat gezeik.
als we dan toch de puntjes op de i zetten: je moet het met een punchdown tool doen (waarvan krone het meest bekende merk is) met een 110-mesje.
en voor de compleetheid: de krone prikker waarover ik sprak, kan je wisselen van krone naar een 110 mesje.
dat is de effectief correcte aanpak om het te doen, maar zoals ik eerder al zei is dat meer muggenziften.
en om de TS dan ook een effectieve oplossing te geven: https://netwerkproducten.com/webshop/ls ... p-464.html
trouwens, een nexans tool knipt niet gelijk af... dan zit je met dat gezeik.
als we dan toch de puntjes op de i zetten: je moet het met een punchdown tool doen (waarvan krone het meest bekende merk is) met een 110-mesje.
en voor de compleetheid: de krone prikker waarover ik sprak, kan je wisselen van krone naar een 110 mesje.
dat is de effectief correcte aanpak om het te doen, maar zoals ik eerder al zei is dat meer muggenziften.
en om de TS dan ook een effectieve oplossing te geven: https://netwerkproducten.com/webshop/ls ... p-464.html
-
- Elite Poster
Excellent, valt nog mee ook qua prijs.
Ander vraagje, want in de toekomst ga ik ook een installatie voorzien.
Zijn de aansluitingen in inbouwkastjes hetzelfde type? of is dit dan weer merk afhankelijk (nico, btcino, etc...)
Ander vraagje, want in de toekomst ga ik ook een installatie voorzien.
Zijn de aansluitingen in inbouwkastjes hetzelfde type? of is dit dan weer merk afhankelijk (nico, btcino, etc...)
- Splitter
- Elite Poster
inbouwkastjes zijn normaalgezien exact hetzelfde als patch panelen: 110, dus zelfde prikker als die ik hiervoor gelinkt heb
EDIT: god, ik ben vandaag slecht in posts in 1x afwerken
ik zou je wel aanraden - als je dan een hele installatie doet - toch even wat extra geld uit te geven voor een kwaliteits tool.
denk daarbij dan aan een echte prikker van krone, met het 110 mesje/bitje erbij.
bv:
het is nog steeds niet van krone (het merk dan), maar komt met zowel 110 mesje als krone mesje.
en heeft meer positieve reviews (is ook wel net ietsje duurder)
EDIT: god, ik ben vandaag slecht in posts in 1x afwerken
ik zou je wel aanraden - als je dan een hele installatie doet - toch even wat extra geld uit te geven voor een kwaliteits tool.
denk daarbij dan aan een echte prikker van krone, met het 110 mesje/bitje erbij.
bv:
het is nog steeds niet van krone (het merk dan), maar komt met zowel 110 mesje als krone mesje.
en heeft meer positieve reviews (is ook wel net ietsje duurder)
-
- Moderator
- Contacteer:
Hoor ik commentaar?didi79 schreef:Why not, er zijn er die zottere dingen doen.
Voorbeeldjes van Ikea lack racks: https://www.google.be/search?q=ikea+lac ... k&tbm=isch
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 13 keer
Ik heb een paar jaar geleden eens 500 paar op patchpanelen gezet in een weekend met een kronetool(met schaar) en na die 500 paar mag je je kronetool wegsmijten :-/Splitter schreef:gimic: een krone prikker werkt uitstekend voor patch panelen hoor
Daarna een punchdown tool gebruikt, deze gebruik ik nu nog steeds.
-
- Elite Poster
Eerlijkgezegd die zo een repurposed tafeltje er echt niet slecht uit, denk ook niet dat je veel goedkoper kan gaan.
-
- Moderator
- Contacteer:
Inderdaad, 6.90 euro (vroeger 4.90 zelfs) in ikea. En voor 25 euro heb je er eentje op wieltjes
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
Vroeger 2.5 euro in koopjeshoek (toonzaalmodellen). Zo een stuk of 20 gekocht
- bollewolle
- Elite Poster
- Twitter: bollewolle
- Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
- Bedankt: 89 keer
Tegenwordig hebben ze ook langere modellen. Heb er zo zelf 2 op elkaar gemonteerd met wat wieletjes eronder uit de Brico. Ideaal om al mijn bureau rommel op te zeggen