b-box 2 in modem-only mode

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gert_63
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Het is als ik goed begrepen heb mogelijk om de b-box 2 in modem only functie te gebruiken. Belgacom ondersteunt het officieel wel niet zeggen ze. Zijn er mensen die dat zo al een tijd draaien hebben en bestaat er ergens degelijke informatie over?

Wat zijn je ervaringen met deze opzet en wat zijn je ervaringen wanneer er problemen zijn? Vraagt BC dan om de modem te resetten en terug alles te herstellen zoals normaal tot de problemen zijn opgelost?

We zijn een KMO en ik doe hier maar één dag in de week de IT ondersteuning. Dus als ik het opzet en we moeten het resetten als er problemen zijn dan is dat niet zo'n handige manier van werken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Zoals je correct schrijft: het gaat over het "gebruiken van de b-box2 in modem-only functie"
Je hoeft hiervoor absoluut niets te wijzigen in de b-box, er is dus ook geen sprake van de "modem te resetten in geval van problemen"

Het enige wat je moet doen is:
  • - een eigen router aansluiten op LAN1 van de b-box (via de WAN poort van de router).
    - deze router instellen voor PPPoE, en je Belgacom logon+paswoord ingeven.
    - jouw volledig netwerk configureren met deze router (DHCP range, wireles, ...)
Zaken die je nog kan doen zijn:
  • - wireless van de b-box uitschakelen (gezien je WiFi van de router gaat gebruiken). Pas op: hiermee schakel je ook FON uit.
    - PPPoE sessie op de b-box uitschakelen (gezien nutteloos).
    - DHCP op de b-box uitschakelen om conflicten te vermijden (indien je op de router dezelfde IP range zou gebruiken)
Zo'n opstelling zal probleemloos werken, en er is geen enkele noodzaak om de b-box te resetten ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gert_63
Starter Plus
Starter Plus

OK, interessant. Ik zal dat zal ik eens testen in een weekend. Krijg je geen problemen als de PPPoE sessie actief blijft op beide plaatsen (zowel op de modem als op de router)? Als de b-box al een PPPoE sessie actief heeft en ik hang er een router aan die dat nog eens gaat doen dan ga ik toch niet nog eens een publiek IP krijgen?

Ik bedoel met resetten dat ik me kan voorstellen dat als er eender welk probleem gaat zijn dat BC gaat zeggen: "OK, de router moet er eerst tussenuit en de PPPoE sessie moet terug opgezet worden van de bbox. Zoniet is het geen ondersteunde config meneer en kunnen (lees:willen) we niks voor u doen". Ik ken ze ondertussen al. Klantgerichtheid is hun totaal vreemd spijtig genoeg. :-)
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

bij een comfort abonnement kan je twee PPPoE sessies opbouwen zonder probleem.

PS: Voor Start denk ik één en voor Maxi dacht ik vier, maar van deze beide ben ik niet zeker !
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Gert_63 schreef:Ik bedoel met resetten dat ik me kan voorstellen dat als er eender welk probleem gaat zijn dat BC gaat zeggen: "OK, de router moet er eerst tussenuit en de PPPoE sessie moet terug opgezet worden van de bbox. Zoniet is het geen ondersteunde config
Over welk probleem heb je het?
- Het spreekt voor zichzelf dat belgacom geen probleem met jouw lokaal netwerk kan oplossen als je een eigen router gebruikt.
- Wat betreft de modem verbinding (VDSL2 sync): of je nu een PPPoe sessie hebt op de b-box of niet, maakt helemaal geen verschil ...
Ik zou mij daar géén zorgen over maken, en de meeste gebruikers die iets meer willen dan de standard router functionalitiet van de b-box gebruiken een eigen router achter een b-box.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bunnybugs
Member
Member
Bedankt: 3 keer

Ik gebruik mijn BBOX2 al van in het begin als modem-only zonder ook maar één probleem , dus met DHCP , Wireless , Hotspot en zelfs VLAN 20 ( Wan eth1.20 VoIP ) disabled. WAN PPPoE staat bij mij actief ( on "On Demand (will attempt to connect only when packets are sent)" ) omdat ik geen router heb die inlogt. Mijn blauwe kerstenboom is dus beperkt tot 4 lampkes. :-)

Met mijn "start" abonnement kan ik nog steeds een tweede login sessie opbouwen via een andere LAN poort ( LAN 2 ) , en , uiteraard krijg ik dan een extra Belgacom IP adres .
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 279 keer

Dan zullen er voor Start ook twee PPPoE's mogelijk zijn
Weet er iemand exact hoeveel er maximum mogelijk zijn voor:
Start
Comfort
Maxi ?

Ik denk dat dit ondertussen kan veranderd zijn want ik had in gedacht van vroeger, respectievelijk 1; 2 en 4 !
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”