DHCP range van b-box uitbreiden

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gert_63
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

We hebben een b-box 2 waarvan de standaard DHCP range tegenwoordig volloopt. Standaard staat die op 192.168.1.25 tot 192.168.1.63. Er zijn momenteel bij ons te veel clients actief en ik zal dus de range moeten uitbreiden.

Probleem is als ik de 63 verander naar bvb 150 dan komt er een error:

---- There are dynamic DHCP leases outside the DHCP IP address range. All connected DHCP clients will need to request new IP addresses.
---- DHCP IP end is not in the subnet or not autorized

Hij lijkt de aanpassing te doen als je OK klikt. Maar als je dan uit het menu gaat en terug naar de LAN bridge interface staat het terug zoals voordien.

Ik heb gezien dat er een IP TV range actief is van 63 tot 127. Aangezien we geen IPTV gebruiken is die niet nodig. Maar zelfs als ik ze weg doe blijft de foutmelding komen. Iemand enig idee hoe ik de range toch kan uitbreiden?

De helpdesk van BC is niet echt behulpzaam. Ze begrepen in de eerste plaats de vraag al niet en toen ik iemand had die de vraag begreep hoorde ik dat ze daar geen ondersteuning voor willen geven en dat als ik instellingen op de b-box wil aanpassen dat ik dan op internet ondersteuning moet zoeken. Geweldige service toch. :-)
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

En waarom verlaag je de 25 niet naar bv 2?
Ik heb "1" als de bbox zelf en nadien tot en met 63 voor clients.
Bijlagen
dhcp.jpg
(11.59 KiB) 749 keer gedownload
Gert_63
Starter Plus
Starter Plus

Eenvoudig antwoord. Onder de 25 zijn er machines met een vast IP die ik niet zomeer snel kan veranderen.
heist_175
Moderator
Moderator

Quick & dirty en maar een halve oplossing:
als niet alle clients met elkaar moeten verbinden, hang er een router tussen die met 1 adres van de bbox een paar honderd NAT-IP adressen uitdeelt.

Een halve oplossing:
als de clients met een niet-vast IP niet allemaal tegelijk verbinden, verminder dan de leasetijd naar 1u ofzo

Iets meer dan een halve oplossing:
- verander het IP adres van de bbox naar 192.168.0.1
- verander de DHCP range naar start 192.169.0.25 end 192.168.1.63

De echte oplossing, hoe je IPTV uit de voorbehouden range krijgt, no idea :oops:
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Gert_63 schreef:Eenvoudig antwoord. Onder de 25 zijn er machines met een vast IP die ik niet zomeer snel kan veranderen.
Toch denk ik dat je geen andere (vlugge) oplossing hebt.
  • - je machines met vast IP wijzigen naar iets boven de 150
    - je DHCP range vergroten naar 2-63
Je kan ook overwegen om DHCP uit te schakelen op de b-box2, en een eigen DHCP server te draaien op één van je clients?
Of direct een eigen router gebruiken (PPPoE).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Eigenlijk nooit getest, dus geen idee, maar kan een bbox meer dan een /24 routeren? Alé het "kan" het uiteraard maar zitten er geen BGC beperkingen op?
Een deftige router er achter hangen zou ik nu ook niet direct een halve oplossing noemen.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gert_63
Starter Plus
Starter Plus

Ja, dat zijn allemaal mogelijk oplossingen. Router ertussen hangen is natuurlijk de voor de hand liggende oplossing. De reden waarom ik het tot hiertoe niet heb gedaan is dat het voor BC geen ondersteunde config is en dat ik denk dat ze bij de minste problemen zeggen. Modem resetten naar standaard config. Ik ben hier niet voltijds om IT te doen en de klant is nogal gevoelig voor internet-uitval.

Is er iemand die weet hoe ik de max range van .63 kan verhogen? Ik heb de voorbehouden range voor IPTV al verwijderd. Maar dat verandert niks blijkbaar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Is het niet mogelijk om een 2e range in te stellen van bv 65 tot en met 254 in de bbox2?

Of is dat te geavanceerd voor dat toestel?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
heist_175
Moderator
Moderator

Ook als de klant gevoelig is voor internetstoringen: laat de bbox2 zorgen voor internet, zet de DHCP uit en laat een andere router al het echte werk doen:
- DHCP
- routing
- QoS
- bandbreedtebeheer

Ik ben geen expert in de KMO-router-wereld, maar ik heb wel nog gespeeld met een WRT54GL en daar kon je dat allemaal op regelen.
Ik had er Tomato op draaien en ik heb nooit problemen geweten met die 54GL.

Ongetwijfeld zijn er nog andere routers die hetzelfde kunnen, maar misschien kosten die een veelvoud:).
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Als de klant erg gevoelig is voor internet uitval zou ik toch minimum aanraden om een dualwan oplossing voor te stellen. Bijvoorbeeld de Belgacom lijn die je nu hebt met een goedkope (€25/maand) telenetlijn. Neem daarbij een router die failover aan kan en je klant is gezet voor de toekomst :)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Dit is een bekende bug, zie ook dit topic.
Je kan eens proberen de aanpassing te doen via de shell (telnet).
Gert_63
Starter Plus
Starter Plus

Dat was de oplossing. Je bent geweldig bedankt! Hier op ik al lang zitten op zoeken.

Dat zouden ze bij BC op de helpdesk toch ook moeten weten he. Zo'n ongeloofelijke klantonvriendelijkheid. Dat hou je toch neit voor mogelijk. Ofwel begrijpen ze je vraag niet en als die dan uiteindelijk iemand wel begrijpt weten ze het antwoord niet. Onbegrijpelijk.

Weet je toevallig ook of het mogelijk is om die DHCP server te overtuigen als DNS server iets andere toe te kennen dan zijn eigen adres. Ook hier weer kan je de setting aanpassen. Maar die aanpassing heeft geen effect. Ik wil als DHCP geven 192.168.1.6 en als tweede pas 192.168.1.1. Het staat er zo in en toch geeft hij enkel de 192.168.1.1 als DNS server in zijn DHCP options.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”